سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی به خوزستانی عزیز

نکات و توصیه های مهم جهت مبارزه با جیرجیرک!

عباس شیرازی

jir
مقدمه :

با توجه به شیوع و هجوم جیرجیرک ها در سطح شهر رامشیر و روستاهای تابعه شهرستان ، بر آن شدم مطلب ذیل را در راستای آگاه سازی و پیشگیری از هر گونه اتفاق ناگوار و ناخوشایند نظیر مسمومیت های ناشی از کاربرد سموم شیمیایی و ایجاد رفاه و آسایش عمومی ارائه نمایم .
با شروع فصل تابستان و تغییرات آب و هوایی پیش آمده طی چند روز گذشته ، جمعیت جیرجیرک ها رو به فزونی نهاده و مشکلات بسیار زیادی برای شهروندان در منازل مسکونی ، محل کسب و کار ، خیابان ها و حتی ادارات بوجود آورده است .
این حشره استعداد تکثیر بسیار بالایی دارد و به دلیل این خصوصیت با وجود مبارزه و از بین بردن ، شاهد افزایش جمعیت آن در طی روزهای متوالی هستیم . فعالیت این حشره بیشتر در طول شب بوده و در نقاطی که روشنایی وجود داشته باشد اجتماع دارند که این موضوع ضمن ایجاد نگرانی و آزرده خاطری و سر و صدای آزار دهنده برای عموم شهروندان ، لاشه این حشره هم پس از تلف شدن با انتشار بوی مشمئز کننده و نامطبوعی ، موجبات آزار و اذیت همگان را فراهم می نماید ؛ لذا جهت از بین بردن سریع این حشره افراد به صورت خودسرانه و بدون آگاهی اقدام به تهیه سموم شیمیایی نموده که متأسفانه به دلیل عدم آشنایی با مصرف و تبعات بعدی سموم ، اتفاقات ناگواری نظیر مسمومیت برای مصرف کنندگان بوجود می آید .

jir1

نگارنده در نظر دارد به اختصار راه ها و شیوه های مختلف مبارزه و توصیه های لازم را جهت خلاصی از این وضعیت به مخاطبان ارائه نماید .
در ابتدا متذکر شوم باید از کارشناسان و خبرگان امر جهت افزایش اثر بخشی و کاهش خطرات احتمالی مشاوره گرفت و اصولی ترین راه جهت رهایی از این وضعیت بغرنج ، واگذاری آن به مؤسسات و افراد دارای مجوز رسمی ارائه خدمات سمپاشی می باشد .
روشهای مبارزه :
الف ) فیزیکی
۱- با توجه به اینکه فعالیت این حشره در هنگام شب بیشتر و محل تجمع آنها زیر نور چراغ ها می باشد از روشن کردن چراغ های غیر ضرور و بی استفاده ، پرهیز نمایید .
۲- از آنجائیکه محل انتشار این حشره در بیرون ساختمان می باشد ، سریعا ً نسبت به بستن هر گونه درز یا سوراخ منتهی به درون ساختمان اقدام نمایید .
۳- از قرار دادن اجسام و وسایل در حیاط منزل بدلیل ایجاد پناهگاه و محلی برای تجمع حشرات خودداری نمایید .
۴- از قرار دادن کیسه زباله در حیاط منزل اجتناب و در ساعت مقرر جهت جمع آوری آن ، به بیرون منزل انتقال داده شود .
۵- از بین بردن علفهای هرز و کوتاه کردن چمن باغچه های منازل و ادارات
ب ) شیمیایی
استفاده از حشره کشهای شیمیایی با فرمولاسیون و اشکال مختلف پودری و مایع ، ضمن تأکید با توصیه کارشناسان مبارزه با آفات و حشرات و همچنین بهداشت محیط ، مؤسسات مجاز خدمات سم پاشی و فروشگاه های مجاز عرضه کننده سموم شیمیایی .
یکی از روشهای مبارزه شیمیایی طعمه گذاری است که به طعمه مسموم موسوم می باشد و به روش زیر آماده می شود :
این طعمه متشکل از سبوس برنج و یا گندم و سم پودری به اضافه مقداری شکر می باشد که پس از ترکیب و تهیه آن باید در مسیر تردد حشرات و یا محل تجمع آنها بخصوص محل های مرطوب نظیر با غچه ها قرار گیرد . ( از کاربرد نام سم خودداری می نمایم )
لازم به ذکر است منشأ انتشار جیرجیرک ها بیشتر در باغچه ها ، زمین های خاکی ، زیر بوته های علف های هرز و خشک و محل های مرطوب بوده و جهت معدوم نمودن آنها ابتدا باید این محل ها را سم پاشی نمود .
نکات مهم :
مصرف سموم شیمیایی علاوه بر مزیت ها دارای معایب و عواقب بسیار خطرناکی می باشند و تهدیدی برای سلامت جامعه و محیط زیست ، لذا باید در حین و پس از مصرف این سموم به نکات ذیل جدا ً توجه نمود تا از بروز مشکلاتی نظیر مسمومیت برای افراد علی الخصوص اطفال و کودکان جلوگیری بعمل آورد .
۱- کاربرد وسایل ایمنی مورد نیاز حین سم پاشی شامل: لباس کار، ماسک، دستکش و…
۲- خودداری از سم پاشی بر روی مواد غذایی ، آشامیدنی و ظروف
۳- جدا ً از خوردن ، آشامیدن و سیگار کشیدن در حین سم پاشی خودداری نمائید .
۴- در صورت نیاز به سم پاشی محل های بسته نظیر اتاق ها ، حتی المقدور جهت تهویه هوا اقدام لازم معمول و از اسکان و استقرار سریع جلوگیری گردد .
۵- جهت سم پاشی ادارات و دفاتر کار ، حتی المقدور در ساعات غیر اداری و ایام تعطیل این عملیات صورت پذیرد .
۶- در صورت تماس سم با نقاطی از بدن مانند پوست دست یا صورت ، سریعا ً محل با آب سرد و صابون شستشو داده شود .
۷- از رها ساختن ظروف سموم در طبیعت و مکان های مختلف جدا ً خودداری و همچنین مواظب باشید که کودکان از این ظروف به عنوان وسیله بازی استفاده ننمایند .
۸- از قرار دادن ظروف حاوی سم در محل هایی که کودکان به آن دسترسی دارند جدا ً ممانعت و در صورت مسموم شدن فرد با سموم ، خونسردی خود را حفظ و ضمن به همراه داشتن ظرف سم یا برچسب اطلاعات سم سریعا ً مسموم را به نزدیک ترین واحد اورژانس جهت اقدامات درمانی انتقال دهید .
امید است این مطلب در راستای ایجاد رفاه ، آسایش و حفظ سلامتی عزیزان مؤثر و توجه به مسائل زیست محیطی افزون تر از گذشته گردد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد