سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از دزفول


حوادث غرق‌شدگی رودخانه دز از کجا آب می‌خورد؟
اجتماعی  14:29:44 1393/05/05
935-2014-5 کد خبر
RSS :: پرینت

فرماندار دزفول با اشاره به خطرات شنا در رودخانه دز، گفت: به منظور استفاده تفریحی خانواده‌ها از رودخانه، کانالی بزرگ و کنترل شده و ایمن در رودخانه ایجاد شده است.

 

حبیب‌الله آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: پارک علی‌کله از ظرفیت‌های بسیار خوب گردشگری است که از اقصی نقاط استان و استان‌های دیگر به این نقطه سفر می‌کنند ولی خاصیت رودخانه دز در این نقطه این است که به دلیل داشتن عرض و عمق بسیار زیاد، حوادثی را ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: علت ایجاد حادثه در حقیقت طبیعت رودخانه، شتاب و عمق آن است اما برای جلوگیری از خطر و کاهش حوادث غرق‌شدگی، شهرداری دزفول تاسیسات بسیاری را در این سالها احداث کرده که از همه مهم‌تر کانال‌های آبی با عمق کمتر و کنترل شده جهت شنای علاقمندان و تفریح خانواده‌ها بوده است.

 

فرماندار دزفول افزود: اما علی‌رغم انجام این کارها و نصب تابلوهای هشدار دهنده "شنا ممنوع" در نقاط خطرآمیز رودخانه، به دلیل بی‌توجهی به این هشدارها، همواره با حوادثی مواجه هستیم و امکانات نجات غریق هر اندازه هم در منطقه مستقر شود به دلیل اینکه طول رودخانه زیاد و شتاب آب بالاست، امکان کمک‌رسانی در این منطقه دشوار خواهد بود. لذا مسافران باید به توصیه‌ها و تذکر واحدهای نجات غریق، شهرداری و مسئولان پارک توجه داشته باشند.

 

آصفی اظهار کرد: سالانه در برخی روزها 10 تا 15 هزار بازدیدکننده در این منطقه داریم که به منظور کاهش حوادث در بخشی از رودخانه ساحل‌سازی انجام و عمق آن حساب شده و تعریف شده است. بتون‌ریزی این بخش صورت گرفته و به شکل یک استخر بزرگ و طولانی با بیش از 2 هزار متر طول در آمده است. این کانال بهترین جایگاه برای استفاده از آب و شنا کردن است و توصیه می‌شود مسافران به هر شکل ممکن تذکرات ایمنی را جدی بگیرند.

 

وی ادامه داد: تاسیسات و امکانات نجات غریق در این محل مستقر شده و شهرداری نیز هر ساله هزینه بسیاری برای این پارک صرف می‌کند و از مسافران عزیز انتظار می‌رود که مقررات محلی و بومی و هشدارهای ایمنی را رعایت کنند تا مردم محلی، مسئولان شهرداری و مسئولان شهر را با نگرانی ناشی از وقوع حوادث ناگوار غرق‌شدگی مواجه نکنند.

 

فرماندار دزفول درباره یکی از نجات غریقان هلال احمر که در این رودخانه دچار حادثه شده، گفت: لوله‌هایی برای ساحل‌سازی در بخشی از رودخانه تعبیه شده است که نجات غریق فداکاری کرده و برای نجات حادثه‌دیده وارد مسیری شد که خارج از کانال کنترل شده بود و این امر منجر به وقوع حادثه‌ای برای این فرد نجات‌گر شد. لوله‌های مربوط به ساحل‌سازی خارج از محدوده کانال ایجاد شده برای شنا بوده است و این مسیر برای شنای مردم ممنوع است.

 

آصفی اظهار کرد: مسیر مذکور بسیار عمیق و در بالادست پارک علی‌کله و در قسمت شرقی است و جایی است که امکان استقرار خانواده‌ها هم کم است و خانواده‌ها از ورود به آب منع می‌شوند. شنا در رودخانه دز به دلیل سرعت زیاد آب، بسیار بسیار خطرناک است، به همین دلیل شهرداری دزفول سال‌ها تلاش کرده و مکانی را به صورت کنترل شده ایجاد کرده است.

 

وی بیان کرد: برخی از نقاط رودخانه اصلی عمق بسیاری تا 7 و 8 متر دارند و امکان کنترل دشوار است بنابراین سرعت بالای آب، موجب می‌شود کسی که دچار سانحه می‌شود، قدرت کنترل خود را از دست داده و حتی نجات‌گر نیز نتواند با هر سرعتی به حادثه‌دیده برسد.

 

فرماندار دزفول گفت: بنابراین توصیه می‌شود به جای شنا کردن در نقاط ممنوعه، از کانال ایجاد شده که ایستگاه نجات غریق نیز در آن مستقر است، استفاده شود تا مسافران تفریحی لذت‌بخش در پارک علی کله و رودخانه دز داشته باشند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد