سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:گر آنها (تروریست های داعش) نیروی ایرانی اسیر کرده بودند تصاویر آن را به نمایش می گذاشتند پس این یک ادعا بیشتر نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:گر آنها (تروریست های داعش) نیروی ایرانی اسیر کرده بودند تصاویر آن را به نمایش می گذاشتند پس این یک ادعا بیشتر نیست.

به گزارش «انتخاب»، علی لاریجانی روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم درباره این ادعا که موشک های مقاومت ساخت ایران است، گفت: فلسطین یک سری نیازهای واقعی دارد و گاهی هم اجلاس هایی که در سطح جهانی تشکیل می شود درباره چیزهایی صحبت می کنند که ربطی به وضع فعلی فلسطین ندارد.

وی افزود: «ما در این که باید به مردم غزه همه گونه کمک کنیم ، تردیدی نداریم؛ الان مبارزان غزه از توانمندی خوبی برخوردارند و سلاح مورد نیاز خود را تامین می کنند البته آنها زمانی نیازمند تکنولوژی تولید سلاح بودند که ما این تکنولوژی را به آنها دادیم.»

لاریجانی با اشاره به این که کشورهای عربی و اسلامی هم سلاح دارند و هم امکانات مادی بسیار غنی مانند نفت و گاز، اما هیچ کمکی به فلسطین نمی کنند، بر وظیفه اسلامی برای کمک رسانی به مردم فلسطین و تلاش و کوشش مجلس شورای اسلامی در این جهت تاکید کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این فرمایش امام خمینی (ره) که « اگر مسلمانان دنیا هرکدام یک سطل آب بریزند، اسرائیل را آب می برد»، بیان کرد: این سخن تمثیلی است از این که مسلمان ها همه توان خود را به میدان نمی آورند و حاشیه پردازی های بیهوده می کنند.

وی افزود: اما باید به نیاز واقعی مردم فلسطین دقت شود که همان دفاع از خویش است و برای آنها شرایطی فراهم شود که موقع هجوم صهیونیست ها اجازه ندهند که انواع سلاح ها را بر روی آنها آزمایش کنند؛ پس آنها نیاز به سلاح و امکانات مادی دارند تا بتوانند با آن زندگی کنند.

وی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت: اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این که به دلیل حضور نیروهای رزمنده در بیمارستان ها و مدارس غزه این مکان ها را بمباران می کنیم، خود مصداق جنایت جنگی است زیرا آنها پذیرفته اند که بیمارستان ها و مدارس غزه را بمباران می کنند؛ حالا این که آیا از این اماکن استفاده نظامی می شده ، باید در مرحله بعد ثابت شود.

رییس مجلس شورای اسلامی سخنان مقام های رژیم صهیونیستی مانند نتانیاهو درباره جنایت های این رژیم و تکرار آن توسط وزارت خارجه آمریکا را بسیار عجیب دانست که تاحدی ماهیت کار، جنایت ها و اهداف آنان را نشان می دهد.

وی با اشاره به اعتراف صهیونیست ها به جنایت های خود افزود: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هم قبول کرده به دلیل بمباران های ارتش رژیم اشغالگر در غزه، صهیونیست ها در آن منطقه جنایت های جنگی مرتکب شده اند، که این خود موضوع بسیار مهمی است.

لاریجانی افزود: رژیمی در منطقه ما هست که هر از چند گاهی انواع سلاح های متعارف و غیرمتعارف را علیه مردم در مناطق مسکونی تجربه می کند، صدها شهید و مجروح بر جای می گذارد و بعد خود اعتراف می کند که بیمارستانها و مدارس را بمباران می کند؛ این موضوع باید برای کشورهای مختلف در صحنه بین المللی مورد توجه قرار گیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمک چند صد میلیون دلاری واشنگتن به صهیونیست ها، نشانگر آن است که آمریکا برای یک رژیم جنایتکار جنگی جایزه تعیین می کند و در برابر جنایت بیشتر ، پول افزون تری پرداخت می کند.

وی با تاکید بر سیری ناپذیری اشتهای کشتار و جنگ طلبی صهیونیست ها خاطر نشان کرد: به همین دلیل مردم مظلوم فلسطین نمی توانند آتش بس بی قید و شرط را بپذیرند چون پشت آن یک جنگ دیگری است؛ در این چند سال اخیر هر دو سال یک حمله به غزه وجود داشت، جنگ 22 روزه، جنگ هشت روزه و جنگ اخیر که هر کدام در یک فاصله دو ساله انجام شد.

لاریجانی آتش بس واقعی برای مردم غزه را در شرایطی قابل قبول و مفید دانست که به دنبال آن محاصره این منطقه پایان یابد، جنگ و حملات وحشیانه علیه مردم بیگناه تکرار نشود و مردم مظلوم غزه بتوانند در شرایطی عادی به زندگی خود ادامه دهند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابعاد مختلف جنگ علیه فلسطینی ها افزود: یک روی جنگ علیه غزه مقاوم حملات علنی رژیم صهیونیستی به منازل، بازار، بیمارستان ها و مدارس است و بعد دیگر آن محاصره این منطقه است که مردم را از دارو، غذا و بسیاری از مایحتاج زندگی محروم کرده و مجروحان و بیماران قادر به خروج از غزه برای مداوا نیستند.

وی با اشاره به این که در جنگی دیگر نمی گذارند مسلمانان با هم باشند و برای حمایت از فلسطین در یک صف قرار گیرند، افزود: دشمنان اسلام در جنگی دیگر عده ای تندرو و کم عقل را در برخی کشورهای اسلامی به جان مردم انداخته اند تا به جای این که سلاح شان به سوی دشمن نشانه رود داخل خانواده مسلمان شلیک شود که این امر فرسایش توان و نیروی مسلمانان را به دنبال دارد.

لاریجانی درباره نقش مصر در محاصره غزه نیز گفت: این قضیه یک اشتباه تاریخی است و برای مردم و دولت جدید مصر زیان آور خواهد بود؛ در جنگ 22 روزه حسنی مبارک بر سر کار بود و با این که در مسایل فلسطین خیلی خوش سابقه نبود؛ اما در آن جنگ کارهایی برای وارد شدن کمک های انسانی به غزه انجام داد.

وی با یادآوری این که جنگ هشت روزه در زمان ریاست جمهوری مرسی صورت گرفت و مصر گذرگاه رفح را باز کرد، اظهار داشت: این جنگ سوم یک آزمون برای دولت جدید مصر است و این موضوع مخفی نمی ماند؛ حداقل کار این است که امکانات دارویی و نیازهای اولیه زیستی از طریق گذرگاه رفح برای فلسطینیان ارسال شود و این مساله در تاریخ خواهد ماند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره شایعه حضور نیروهای ایرانی در عراق و مبارزه با تروریست های داعش و این ادعا که تعدادی از نیروهای ایرانی در آنجا اسیر شده اند، افزود: اگر آنها (تروریست های داعش) نیروی ایرانی اسیر کرده بودند تصاویر آن را به نمایش می گذاشتند پس این یک ادعا بیشتر نیست.

وی افزود: من الان نمی خواهم به ریشه این نابسامانی اشاره کنم و اختلافاتی که منجر به وضعیت کنونی شده را بازگو کنم اما عراق الان نیاز به نیرو ندارد بلکه به ساماندهی مدیریت در برابر حمله ای که به ارکان های آن شده، نیاز دارد.



جانشین فرمانده کل سپاه خطاب به مقامات اسرائیل:
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت روز جهانی قدس به بررسی اوضاع امروز غزه، توان مقاومت و ضعف رژیم صهیونیستی پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به مناسبت روز جهانی قدس به بررسی اوضاع امروز غزه، توان مقاومت و ضعف رژیم صهیونیستی پرداخت.

به گزارش «انتخاب»، سردار سلامی در این سخنان با بیان اینکه امروز دیگر هیچ نقطه‌ای در سرزمین های اشغالی برای صهیونیستها امن نیست، گفت: جنگ 33 روزه، 22 و 8 روزه موجب شکل‌گیری حماسی مقاومت شد و امروز موشک‌های مقاومت فلسطینی بسیار فراتر از انتظار صهیونیستها است.

وی ادامه داد: موازنه قدرت به سود جهان اسلام تغییر خواهد کرد و ما به صهیونیست‌ها هشدار می‌دهیم شما جامعه‌ای بی‌ریشه هستید که نه سرزمین و نه نژاد و نه تاریخ و نه هیچ یک از عناصر تشکیل دهنده یک ملت را دارید.

سردار سلامی همچنین با اشاره به جنایات آمریکای‌ها در سراسر دنیا، ادامه داد: آمریکا یک روز کاروان عروسی را در افغانستان بمباران می‌کند و روز دیگر نیروهای نظامی‌اش با پتک در نیمه‌های شب خانواده‌های عراقی را می‌لرزاند.

به نوشته ی فارس، جانشین فرمانده سپاه تاکید کرد: آمریکایی‌ها در زندان‌های گوانتانامو مسلمانان را شکنجه و بلاد اسلامی را اشغال می‌کنند، آنها با بمب‌های هسته‌ای ناکازاکی و هیروشیما را ویران می‌کنند. سیاست استعماری جهان استکبار و متحدان داخلی آنها منجر به شکل‌گیری این پدیده خطرناک شده است.

وی افزود: امروز رژیم صهیونیستی در پرتو حاشیه امنی که این سیاست‌های در هم تنیده شده در تضعیف حاکمیت کشورهای خط مقدم جبهه پایداری مسلمانان و مقاومت ایجاد کرده‌اند، فضای سیاسی را برای حمله به غزه آماده دیدند.

سردار سلامی با بیان اینکه ماجرای رژیم صهیونیستی و داستان فلسطینیان به اینجا ختم نخواهد شد، خاطرنشان کرد:‌ آن ذهنیت و باوری که می‌خواستند شکل بگیرد که دیگر مسلمانان قادر به شکست دادن سیاست‌های آمریکا و صهیونیسم نیستند، تغییر یافته است و امروز ملت فلسطین در مقاومت در حال رشد است.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تصریح کرد: واقعیت فلسطین از درون این آوارها قد خواهد کشید و نخل قامت بلند ملت فلسطین از درون این جهاد سخت رشد خواهد کرد، کودکانی که امروز در فلسطین مجروح می‌شوند بیرق‌داران فردای فلسطین هستند؛ آیا چیزی جز این همه جنایت می‌توانست خیز مسلمانان و بغض متراکم آنها را نسبت به آینده خطرناک فلسطین انباشته کند و یک سدی عظیم در حمایت معنوی از فلسطینیان بسازد؟

وی بر همین اساس تاکید کرد: ‌آیا چیزی جز این تهاجمات می‌تواند قدرت مقاومت را توسعه دهد، در هر جنگی که اسرائیل به راه انداخت،مسلمانان قدرتمندتر شدند، وقتی لبنان را اشغال کرد، حزب‌الله متولد شد و کابوس خطرناکی که سرانجام آخرین تیرهای خلاص را به پیکر رژیم صهیونیستی خواهد نواخت.

سردار سلامی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: شما درختان بی‌ریشه‌ای هستید که توسط انگلیسی‌ها در سرزمین‌های اسلامی کاشته شده‌اید، ما شما را خانه به خانه تعقیب خواهیم کرد و انتقام قطره قطره خون شهیدانمان را در فلسطین خواهیم گرفت و این نقطه آغاز بیداری ملت‌های مسلمان برای شکست دادن شماست.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد: فلسطین دیگر آرام نخواهد نشست و مطمئن باشید مانند آغاز پیروزی انقلاب تا کنون ملت مسلمان ایران و سایر ملت‌‌های مسلمان با الهام از آموزه‌های امام و رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی حرکت می‌کند.

سردار سلامی با بیان اینکه در انتظار صبح‌های بزرگتری هستیم، گفت: ما مطمئنیم سنت‌های الهی تحقق خواهد یافت و سرانجام جهان اسلام گورستان‌های سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی، متحدین مرتجع منطقه‌ای آنان خواهد بود، بیرق اسلام برافراشته خواهد ماند.




ادبیات یک صهیونیست
تنها راه متوقف کردن آنها این است که بدانند اگر عملیات تروریستی کنند به خواهر یا مادر آنها تجاوز خواهد شد. در این صورت است که ممکن است آنها از عمل تروریستی دست بردارند و برای دفاع از ناموس شان به خانه شان برگردند.
یک استاد دانشگاه در اسراییل در اظهاراتی عجیب که حتی اعتراض برخی رسانه های اسراییلی را نیز در پی داشته است، گفت که تنها راه مقابله با حماس تجاوز به مادران و خواهران آنهاست.
به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه هاآرتص " مردخای کدار" استاد دانشگاه "بارایلان" در اسراییل در یک برنامه رادیویی گفت :" تنها راه متوقف کردن تروریست ها مثلا گروه هایی که اخیرا سه نوجوان شهرک نشین را ربوده و کشته اند، تجاوز به مادران و خواهران آنها است.
در این هنگام مجری برنامه که از این سخنان شوکه شده بود ، گفت: البته که ما چنین کارهایی نخواهیم کرد " ؛ اما استاد دانشگاه کارایلان اسراییل در پاسخ به مجری گفت :" من درباره اینکه چه می توانیم بکنیم یا نه سخن نمی گویم من درباره واقعیات سخن می گویم . تروریست ها را چیز دیگری نمی تواند متوقف کند. ما در چنین فرهنگی زندگی می کنیم.  شما مثلا یک نفر را که به خود بمب بسته و می خواهد خودش را بکشد تا چند نفر دیگر را هم به همراه خود بکشد چطور می توانید متوقف کنید! تنها راه متوقف کردن آنها این است که بدانند اگر عملیات تروریستی کنند به خواهر یا مادر آنها تجاوز خواهد شد . در این صورت است که ممکن است آنها از عمل تروریستی دست بردارند و برای دفاع از ناموس شان به خانه شان برگردند. "
گفتنی است این اظهارات " مردخای کدار" با واکنش شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها در اسراییل مواجه شده است اما این استاد دانشگاه در اسراییل تا کنون و پس از این اظهارات خود در مقام پاسخ دهی به انتقادات رسانه ها برنیامده است.



در دوره جلیلی،گاه بیش از آنکه تمرکز بر سر مسائل اصلی یعنی پرونده هسته ای و تحریم ها علیه ایران باشد بحث و جدل درباره مسائل حاشیه ای و فرعی مانند محل مذاکرات مطرح می شد. هفته ها و ماه ها ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائلی مانند برگزاری مذاکرات در آلماتی و بغداد یا ورود به موضوعاتی مانند وضعیت سوریه و بحرین در حال تماس و تبادل نظر بودند و وقت می گذراندند،‌اما اینک دو طرف تمام دقایق مذاکره را به موضوع اصلی می پردازند.
تفاوت های مذاکرات هسته ای جلیلی و ظریفعصرایران - نمایندگان ایران و گروه 1+5 در مرحله اخیر مذاکرات هسته ای در وین توافق کردند گفت و گوها را تا 4 ماه دیگر ادامه دهند تا امکان امضایی سند توافق نهایی فراهم آید.

ایران متعهد شده در 4 ماه پیش رو بخشی از اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را به سوخت تبدیل کند و در مقابل 2.8 میلیارد دلار دیگر از پول های بلوکه شده اش، آزاد شود.

هم اکنون نزدیک یک سال از آغاز به کار حسن روحانی در جایگاه رئیس جمهور و تغییر سیاست های هسته ای و مسؤولان تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گذرد. تیم جدید در این مدت توانسته توافق موقت ژنو را با گروه 1+5 در آذرماه گذشته ثبت کند و هم اکنون نیز مذاکرات را تا آذر ماه آینده در تلاش برای کسب توافق نهایی ادامه می دهد.

براساس توافق ژنو ایران ضمن حفظ غنی سازی 5 درصدی، غنی سازی 20 درصدی را تعلیق کرد و متعهد شد طی 6 ماه از توسعه فعالیت های هسته ای خود پرهیز کند و در مقابل، گروه 1+5 نیز متعهد به عدم اعمال تحریم های جدید و آزادسازی 4.8 میلیارد دلار از پول های بلوکه شده تهران شد.

به نظر می رسد هم اکنون و با گذشت یک سال از آغاز به کار حسن روحانی بتوان میان تیم های مذاکره کننده ایران به سرپرستی سعید جلیلی در دوران محمود احمدی نژاد و محمدجواد ظریف در دوران پس از 24 خرداد مقایسه و ضمن احترام به تیم قبلی و پاسداشت تلاش های آنها که قطعاً صادقانه بوده است ، موارد زیر را مطرح کرد:

 در طول مذاکرات در دوره جلیلی، روز به روز تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می شد. یعنی آمریکا، اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیگر کشورها همزمان با ادامه مذاکره با طرف ایرانی در حال تصویب و اعمال تحریم های جدیدی علیه بخش های مختلف کشورمان و در راس آنها نفت و بانک و بیمه و حمل و نقل کالا بودند اما در دوره مذاکرات به سرپرستی ظریف، این روند متوقف شده و دیگر شاهد تصویب و اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران نیستیم.  

هر چند فعالیت های هسته ای ایران در آن دوره در حال افزایش بود اما این روند تماما براساس نیاز ایران نبود بلکه با هدف امتیازگیری در مذاکرات انجام می شد این در حالی است که هم اکنون فعالیت های هسته ای به صورت نسبی براساس برنامه های فعلی و آتی هسته ای انجام می شود.

شاید یکی از علل این امر ،‌تفاوت در سطح توانمندی ها و نوع نگرش های جلیلی و ظریف باشد که اولی تا قبل از دبیری شورای عالی امنیت ملی، هیچگاه در رده دیپلمات های ارشد نبود و به لحاظ شغلی ، نگاه امنیتی به موضوع داشت اما دومی، دیپلماتی است که سال ها در نیویورک در عالی ترین سطوح کار کرده و حتی برخی از سخنرانی های دیپلماتیک وی به عنوان متن های استاندارد دیپلماتیک مورد توجه محافل دیپلماتیک است و نقطه دید او ، نه صرفاً امنیتی که دیپلماسی است.

- در دوره جلیلی بحث با طرف های خارجی بر سر پذیرش اصل غنی سازی اورانیوم در خاک ایران بود ولی طرف های خارجی به هیچ وجه با فعالیت سانتریفیوژها و غنی سازی در خاک ایران موافقت نمی کردند علاوه بر این، شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در قطعنامه ای رسما خواستار توقف غنی سازی ایران شد اما هم اکنون و در دوره مذاکرات ظریف، طرف های خارجی به صورت شفاف، غنی سازی در خاک ایران را پذیرفته اند و چانه زنی بر سر حجم و کیفیت و ضریب جدا سازی ادامه دارد. 

- در دوره جلیلی، به دلیل اعمال تحریم های شدید، جوی از ناامیدی و سردرگمی بر اقتصاد ایران حاکم شده بود که تاثیرات سوء آن بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مشهود بود اما در دوره ظریف به دلیل توقف اعمال تحریم های جدید و تعلیق بخشی های از تحریم های قبلی، علایم بهبود شرایط اقتصادی کشور مشاهده می شود،‌هر چند که تا ملموس شدن آن برای عموم مردم راهی طولانی در پیش است.

در دوره ظریف نه تنها تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال نشد بلکه تسهیلاتی از جمله آزادسازی بخشی از پول های بلوکه شده ایران و تعلیق بعضی از تحریم ها برای بهبود اقتصاد ایران به دست آمد.

در دوره مذاکرات جلیلی، به دلیل اعمال تحریم های جدید، بخش های بیشتری از پول های ایران توقیف و مسدود می شد اما در دوره ظریف هم زمان با ادامه مذاکرات، پول های بلوکه شده ایران در حال آزاد شدن هستند همان پول هایی که در دوره مذاکرات جلیلی بلوکه و توقیف شده بودند. 

- یکی از مهم ترین بخش های اعمال محدودیت علیه اقتصاد ایران در دوره قبلی کاهش فزاینده صادرات و تولید نفت ایران بود. براین اساس هر چه مذاکرات ایران و 5+1 ادامه می یافت مقدار و نسبت کاهش صادرات و تولید نفت ایران نیز کمتر و کمتر می شد. به گونه ای که به دنبال تحریم های شدید آمریکا و اتحادیه اروپا، صادرات نفت ایران از 2.5 میلیون بشکه در روز به زیر یک میلیون بشکه و حتی حدود 800 هزار بشکه در روز رسید. قطعا اگر آن روند ادامه می یافت امروزه صادرات نفت ایران به صفر می رسید اما برخلاف آن دوره، از زمان توافق ژنو در آذرماه گذشته تاکنون صادرات نفت ایران در سیر صعودی به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت.
 
- در دوره جلیلی،گاه بیش از آنکه تمرکز بر سر مسائل اصلی یعنی پرونده هسته ای و تحریم ها علیه ایران باشد بحث و جدل درباره مسائل حاشیه ای و فرعی مانند محل مذاکرات مطرح می شد. هفته ها و ماه ها ایران و اتحادیه اروپا درباره مسائلی مانند برگزاری مذاکرات در آلماتی و بغداد یا ورود به موضوعاتی مانند وضعیت سوریه و بحرین در حال تماس و تبادل نظر بودند و وقت می گذراندند،‌اما اینک دو طرف تمام دقایق مذاکره را به موضوع اصلی می پردازند.

- تسلط کامل رئیس مذاکره کنندگان ایرانی(ظریف) و اعضای تیم بر زبان انگلیسی باعث شده است تبادل نظرها و چانه زنی ها و انتقال بهتر مفاهیم به صورت مستقیم و سریع و بی نیاز از مترجم صورت گیرد. حال آن که در دوره قبل این گونه نبود و کسانی که بر ریزه کاری های زبان مسلط اند می دانند که همواره در انتقال از طریق ترجمه ، بخشی از مفاهیم و حس ها ، از بین می روند.

- از منظر داخلی هم می توان گفت که تقریباً تمام تریبون های رسمی در داخل کشور ، در دوران جلیلی حامی وی بودند و هر چند که مذاکرات وی ،‌ کشور را با شرایط تحریمی بیشتری مواجه می کرد، در داخل از او تقدیر می کردند ولی وقتی مذاکرات ظریف و همکارانش دریچه هایی از تنش زدایی را گشوده و بخش کوچکی ازاموال ایرانیان را آزاد کرده ،‌همان ها دلواپس شده اند و جالب این که یکی شان اساس مذاکره را زیر سوال برده و گفته که چرا این ها به جای دعا و توسل ، با دشمنان سر میز مذاکره نشسته اند؟!


تلویزیون دولتی اسرائیل گزارش داد که کابینه امنیتی این رژیم طرح پیشنهادی وزیر خارجه آمریکا برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را رد کرده است. کری پیشنهاد آتش‌بس یک هفته‌ای و آغاز مذاکره برای آتش‌بس پایدار داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 تلویزیون دولتی اسرائیل گزارش داد که کابینه امنیتی این رژیم طرح پیشنهادی وزیر خارجه آمریکا برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را رد کرده است. کری پیشنهاد آتش‌بس یک هفته‌ای و آغاز مذاکره برای آتش‌بس پایدار داده بود. 

به گزارش «انتخاب»، کابینه امنیتی این رژیم در نشست بعد از ظهر روز جمعه طرح آتش‌بس پیشنهادی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا را به اتفاق آرا رد کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد کرده بود که آتش‌بسی یک هفته‌ای میان اسرائیل و حماس برقرار شود و هم‌زمان مذاکره برای برای برقراری صلح درازمدت آغاز گردد. کابینه امنیتی اسرائیل قرار بود این طرح را بررسی کند.

طبق طرح پیشنهادی کری، پس از برقراری آتش‌بس در روز یکشنبه ۲۷ ژوئیه، مذاکره غیرمستقیم میان نمایندگان اسرائیل و حماس با میانجی‌گری مصر آغاز می‌شد.

خالد مشعل، رهبر سیاسی حماس تاکید کرده که تنها به شرطی به آتش‌بس تن خواهد داد که به خواسته‌های حماس رسیدگی شود. 


الجزیره:
زمان بیشتر می تواند به ایران و آمریکا در جهت متقاعد کردن منتقدان داخلی کمک کند. در طول چندین هفته ی گذشته، دو طرف سعی بر این داشتند که در میز مذاکرات دست بالاتر را داشته باشند، با این حال هیچ توافقی منعقد نشد. اکنون دو طرف باید آن مواضع را کنار گذاشته و نگاهی دیگر داشته باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
الجزیره نوشت: پس از سه هفته مذاکره بر سر توافق نهایی،  ایران و 1+5 تصمیم به تمدید گفتگوهای هسته ای به مدت 4 ماه گرفتند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، منتقدان در آمریکا از همین الان ایران را متهم به عدم حسن نیت و تلاش برای خرید زمان کرده اند. برخی در کنگره در تلاش برای تصویب لایحه ای هستند که پروسه دیپلماتیک بر سر مسئله هسته ای را به خطر می اندازد.

این افراد در اشتباه هستند، دلایل زیادی وجود دارد که تمدید مذاکرات را گزینه ی عاقلانه تری بدانیم تا رها کردن و اعلام شکست آن.

نخست آنکه  مذاکرات در نتیجه ی مشکلات ناشی از ضرب العجل تعیین شده به مانع برخورد کرد. طرفین درخواست های زیادی مطرح کردند و امیدوار بودند که طرف دیگر در دقیقه 90 کوتاه بیاید. هر دو تصور می کردند که طرف دیگر به توافق نیاز دارد. اکنون دو طرف این اشتباهات محاسباتی را پشت سر گذاشته و می توانند رویکردی واقع بینانه اتخاذ کنند.

دوم، ایران و آمریکا انقدر هوشمند بودند  که توافقی بد منعقد نکنند، چراکه در نهایت یک توافق خوب در طولانی مدت پایدار خواهد بود.

بعلاوه، زمان بیشتر می تواند به ایران و آمریکا در جهت متقاعد کردن منتقدان داخلی کمک کند. در طول چندین هفته ی گذشته، دو طرف سعی بر این داشتند که در میز مذاکرات دست بالاتر را داشته باشند، با این حال هیچ توافقی منعقد نشد. اکنون دو طرف باید آن مواضع را کنار گذاشته و نگاهی دیگر داشته باشند.

واقعیت این است که ادامه پروسه مذاکرات باوجود موانع بزرگ حکایت از اشتیاق طرفین به دستیابی به توافق دارد. 

اراده سیاسی عنصری ضروری است اما کافی نیست. اگر پنج بعلاوه یک دائما اصرار بورزد که تهران برنامه خود را برای یک دهه محدود کند و ایران نیز بر خواسته های خود پافشاری کند، مذاکرات به هیچ نتیجه ای ختم نمی شود.

مذاکره کنندگان به جای تلاش برای ترغیب طرف دیگر برای موافقت با خواسته هایشان، باید گزینه های موجود خود را افزایش دهند.

در نهایت، تمدید مذاکرات بهتر از الترناتیوهای دیگر بود: بازگشت به چرخه افزایش تحریم ها و سانتریفیوژهای بیشتر و مسئله جنگ.

در حقیقت، شکست در مرحله ی فعلی موفقیت در اینده را کاهش می دهد و باعث بی اعتمادی و بی اعتباری سیاستمدارانی می شود که بر روی دیپلماسی سرمایه گذاری بسیاری کرده اند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد