سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی


شریعتی خواستار شد:
لزوم تاسیس شرکت مستقل نفت و گاز در بهبهان و آغاجاری/ نیاز مناطق محروم نفتخیز به تخصیص اعتبارات نفتی
اهواز – خبرگزاری مهر: نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تاسیس شرکت مستقل نفت و گاز در شهرستان های بهبهان و آغاجاری تاکید کرد.

محمدباقر شریعتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: تاثیر نفت بر توسعه استان خوزستان را می توان به سه دوره تاریخی تقسیم کرد. دوره اول از زمان اکتشاف نفت در خوزستان تا وقوع جنگ تحمیلی است که در این دوره نفت تاثیرات تقریبا مثبت خود را بر وضعیت معیشتی مردم گذاشت و شهرهایی مانند آبادان، آغاجاری، نفت سفید و مسجد سلیمان به یک سری از زیرساخت های توسعه ای دست پیدا کردند و سطح زندگی مردم تا حدودی دگرگون شد. تاثیر و جایگاه نفت در این دوره به عنوان یک کالای اساسی و مهم بر زندگی مردم به حدی بود که در تاریخ نفت یکی از وظایف رئیس پالایشگاه را حفظ امنیت شهر عنوان کرده اند.

وی دوره دوم را از زمان آغاز جنگ تحمیلی تا پایان آن عنوان کرد و افزود: در این دوره بسیاری از چاه های نفت مورد هجوم حمله های دشمن قرار گرفته و مورد آسیب واقع شدند که این امر سبب شد تا تاثیر نفت بر زندگی معیشتی مردم نتواند آنگونه که باید به جهش خود ادامه دهد.

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دوره تاریخی سوم از زمان پایان جنگ تحمیلی تا به امروز محاسبه می شود که با گذشت 26 سال از آن، نفت نتوانسته بر توسعه خوزستان تاثیر مثبتی داشته باشد و آنگونه که می بینیم توسعه نیافتگی استان آن هم با داشتن پتانسیل های فراوانی مانند نفت، گاز، کشاورزی و توانایی های بالقوه طبیعی و انسانی به یک معما تبدیل شده است.

شریعتی تصریح می کند: در این سه دوره تاریخی عنوان شده بخشی به نام آغاجاری و زیدون و به ویژه آغاجاری از یک وضعیت رفاهی نسبی برخوردار بودند که به عنوان مثال می توان به وجود بیمارستان هایی با امکانات مطلوب در گذشته در آغاجاری نام برد که بعد از گذشت سال ها هنوز از بیمارستان تاسیس شده در دهه های گذشته شرکت نفت در این شهر استفاده می شود.

وی ادامه داد: حدودا 20 درصد از نفت تولیدی کشور از شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری تامین و بر طبق آمار، از مجموع تاسیسات نفتی این شرکت روزانه بیش از 700 هزار بشکه نفت سبک و سنگین تولید می شود و این در حالی است که تمامی سایت های اداری این شرکت و امکانات رفاهی آن در شهرهای همجوار و مناطق دیگر مستقر شده و تنها اسم این شرکت به نام آغاجاری است و در عمل هیچگونه حرکت مثبتی از سوی شرکت نفت در این منطقه دیده نمی شود.

نماینده مردم بهبهان در مجلس با بیان اینکه شهر آغاجاری با داشتن ذخیره10 میلیارد بشکه نفت یکی از بزرگترین مناطق نفتخیز جهان است، گفت: یکی دیگر از مناطق نفتخیز، بخش زیدون به مرکزیت شهر سردشت است که یک سوم مساحت بهبهان را شامل می شود و پراکندگی روستایی فراوانی دارد. روزانه 250 هزار بشکه نفت از این منطقه استحصال می شود اما در عمل حتی یک درصد از منابع عظیم نفتی به این منطقه محروم اختصاص پیدا نمی کند و به رغم اینکه وزارت نفت بر استفاده از نیروهای بومی در شرکت نفت تاکید می کند اما عملا از نیروهای بومی استفاده نمی شود و تنها سهم اهالی این مناطق از این تاسیسات، دود و آلودگی های نفتی آن است و از استخدام، اعتبارات عمرانی و توسعه شرکتها در بهبهان و مناطق محروم آن مانند زیدون و آغاجاری خبری نیست.

شریعتی بیان کرد: آغاجاری با داشتن 100 حلقه چاه نفت، 18 حلقه چاه گاز و رودخانه های پرآبی مانند خیرآباد و زهره متاسفانه از روند توسعه مطلوبی برخوردار نیست و همچنین در بخش زرخیز زیدون روستاهایی وجود دارند که حتی از آب آشامیدنی سالم بی بهره اند و آب شرب برخی از آنها مستقیم از رودخانه پمپاژ می شود. در حالیکه حتی اگر نیم درصد از درآمد حاصل از منابع انرژی صرف این مناطق می شد دیگر شاهد این محرومیت گسترده در این بخش ها نبودیم.

وی اظهار کرد: با همه این تفاسیر لزوم تاسیس یک شرکت نفتی مستقل در این مناطق بهبهان، زیدون و آغاجاری به عنوان خواسته برحق مردم یک امر اجتناب ناپذیر است زیرا هیچگونه منفعتی از استحصال میلیون ها بشکه نفت و میعانات گازی نصیب مردم این مناطق نمی شود.

نماینده مردم بهبهان در مجلس همچنین تصریح کرد: این منطقه به لحاظ نیروی انسانی در سطح استان و حتی کشور از پتانسیل بالایی برخوردار است اما آیا به اندازه همین پتانسیل ها و به میزان حجم شرکت های گازی موجود در این بخشها، امکانات رفاهی کافی مانند امکانات ورزشی و پروژه های عمرانی به این مناطق همانگونه که به دیگر شهرها داده می شود، تعلق می گیرد.

شریعتی افزود: با توجه به وجود نیروهای انسانی تحصیلکرده در این مناطق، تاسیس این شرکت نفتی مستقل می تواند تا حدودی باعث محرومیت زدایی از منطقه شود و قطعا نظام جمهوری اسلامی در آینده می تواند با تاسیس این شرکت به روند توسعه این مناطق محروم کمک ویژه ای کند.

وی همچنین تاسیس شرکت نفت مستقل در این مناطق را سبب افزایش بومی گرایی عنوان کرد و گفت: آگهی های استخدامی وزارت نفت عمومیت دارد و انتظار می رود که با توجه شرایط آب و هوایی و گرمای دمای این مناطق که برخی روزهای سال در آغاجاری به 55 درجه هم می رسد و همچنین وجود مخاطرات زیست محیطی، در این آگهی ها اولویت استخدام به نیروهای بومی مناطق نفتخیز داده شود.
 
نماینده مردم بهبهان در مجلس وجود شرکت نفت و گاز مستقل در این مناطق را بر وجود سرانه های ورزشی و فضای سبز موثر دانست و عدم وجود امکانات رفاهی در این مناطق با توجه به تولیدات روزانه چیزی بالغ بر 15 درصد نفت تولیدی کشور بر مظلومیت این مناطق صحه می گذارد.

شریعتی در پایان از وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت و رئیس مناطق نفتخیز جنوب درخواست کرد تا بررسی و تحقیق در خصوص تاسیس این شرکت نفتی مستقل را در دستور کار خود قر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد