سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان



کمبود وسایل آتش نشانی دلیل گسترش آتش در کادوس 4/بررسی سانحه توسط دادستان آبادان
آبادان - خبرگزاری مهر: مسئولین آتش نشانی شهرستان آبادان در شرایطی از مهار چند ساعته آتش در یکی از مراکز تجاری این شهر سخن می گویند که از سه شهرستان مجاور آبادان به یاری آتش نشانی آبادان آمده بودند و البته این در حالی بود که فرماندار ویژه آبادان کمبود وسایل آتش نشانی را باعث گسترش آتش و خسارت بیشتر در بازار ته لنجی های آبادان عنوان می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر آبادان با داشتن بزرگترین صنایع پالایشی نفت و گاز و پتروشیمی و مجتمع های بزرگ تجاری و مسکونی و با یدک کشیدن نام بزرگ سازمان منطقه آزاد اروند، متأسفانه باید سیستم آتش نشانی شهرداری این شهر به اندازه ای ضعیف باشد که برای مهار آتش یک مجتع تجاری از سه شهرستان مجاور و نیروهای پتروشیمی و پالایشگاه شهر کمک بطلبند و صدای انتقاد شدید مسئولین ارشد این شهر را نیز به همراه داشته باشد.

مهار آتش در کمترین زمان

مدیرعامل آتش نشانی آبادان از مهار آتش خیابان امام خمینی (ره) این شهر با حضور ۴۳ آتش نشان و نیروهای حاضر در صحنه خبر می دهد و می گوید: این آتش سوزی در کمترین زمان مهار شد.

مجید فرهانی ‌پور اظهار می کند: آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) آبادان در کمترین زمان مهار شد.

وی می افزاید: پس از اطلاع از وقوع آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) آبادان نخستین اکیپ آتش نشانی که یک گروه چهار نفره و یک خوردوی آتش نشانی بود چهار دقیقه بعد در محل حاضر شدند و به اطفای حریق پرداختند.

مدیرعامل آتش نشانی آبادان با بیان اینکه آتش سوزی خیلی گسترده بود، اظهار می کند: از پتروشیمی، پالایشگاه، سازمان بنادر و کشتی رانی و آتش نشانی خرمشهر برای مهار آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) آبادان کمک گرفتیم.

فرهانی‌ پور از درخواست کمک از آتش نشانی شهرهای شادگان و ماهشهر برای مهار آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) خبر می دهد و می افزاید: به علت اینکه ایستگاه‌ های آتش نشانی آبادان خالی شده بود، از نیرو‌ها و خودروهای این دو شهر خواستیم که در این ایستگاه‌ها مستقر شوند که در صورت نیاز از آنها استفاده شود که خوشبختانه آتش مهار شد.

وی خودروهای به کار رفته برای مهار آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) آبادان را 15 خودرو اعلام می کند و می گوید: همچنین این آتش سوزی با مشارکت 43 نفر اعم از آتش نشان و نیروهای حاضر در صحنه مهار شد.

مدیرعامل آتش نشانی آبادان عنوان می کند: مهار اولیه آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) آبادان حدود سه ساعت و 30 دقیقه بوده ولی به علت اینکه مواد آتش زای زیادی در زیر آوار بوده‌اند یک اکیپ نیز چند ساعت بعد آتش را کاملا مهار کردند.

فرهانی پور اظهار می کند: به دلیل حضور به موقع نیروهای آتش نشانی، آتش سوزی در مجتمع تجاری کادوس واقع در خیابان امام خمینی (ره) آبادان به ساختمان‌های همجوار سرایت نکرد فقط یکی از ساختمانها به صورت سطحی آسیب دید.

کمبود وسایل آتش نشانی باعث گسترش آتش
 
فرماندار ویژه آبادان اما کمبود وسایل آتش نشانی را باعث گسترش آتش و خسارت بیشتر در بازار ته لنجی های آبادان عنوان می کند.

عزیز الله شهبازی می گوید: بلافاصله پس از مطلع شدن نیروهای آتش نشانی از وقوع آتش سوزی در این محل، عملیات ویژه برای ارسال نیرو و مهار آتش انجام گرفت و نیروهای آتش نشانی و امدادی با بهره مندی از کلیه خودروهای آتش نشان دو شهرستان آبادان و خرمشهر، پالایشگاه نفت آبادان و پتروشیمی فوری به محل اعزام شده و عملیات مهار آتش آغاز شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان عدم وجود وسایل و تجهیزات کافی آتش نشانی را دلیل خسارت بالای این مجتمع عنوان می کند و می گوید: متاسفانه کمبود برخی از تجهیزات لازم اطفای حریق مانند پله و بالابر باعث شده که نیروهای آتش نشان برای مهار آتش در طبقات بالایی مجتمع با مشکل مواجه شده و این مساله خسارت وارده به این مجتمع را بیشتر کرده است.

شهرداری آبادان پاسخگو باشد

فرماندار ویژه آبادان با انتقاد از نبود پایان کار مجتمع تجاری کادوس چهار می گوید: چگونه ممکن است ساختمانی با این وسعت بدون پایان کار فعالیت خود را آغاز کرده باشد.

عزیزالله شهبازی با قدردانی از همکاری تمامی ارگان‌ها از جمله پالایشگاه، پتروشیمی، اداره بندر و دریانوردی و کمک رسانی و همراهی آتش نشانی خرمشهر و بندر امام در اطفای حریق اظهار می کند: انتظار می‌رود تا شهرداری آبادان هر چه سریعتر کمبود نیرو و فقدان امکانات فنی بخش آتش نشانی را برطرف کند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان تصریح می کند: به طور قطع در هفته جاری از نهادهای خدماتی شهرداری به منظور سنجش میزان آمادگی در مواجه با مواقع بحرانی و همچنین تجهیزات فنی بازدید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه گفتگوی من با برخی رسانه‌ها از باب احاله تقصیر یا مسبب وقوع حادثه به کسی یا دستگاه خاصی نبوده است، می گوید: به طور یقین چنانچه در جریان رسیدگی مشخص شود که دستگاه یا فردی در انجام وظایف خود اهمال یا تعلل کرده است با وی به طور قانونی برخورد خواهد شد.

شهبازی از بررسی و رصد سانحه آتش‌سوزی توسط دادستان آبادان، پاکسازی وضعیت ظاهری محل حریق و معرفی صاحبان مغازه‌های خسارت دیده به منظور دریافت وام و تأمین تجهیزات واحد آتش نشانی توسط شهرداری آبادان به عنوان برخی از مصوبات جلسه اضطراری ستاد بحران یاد می کند.

تشکیل پرونده برای کادوس چهار

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان نیز با اشاره به تشکیل چهار جلسه پیرامون موضوع حادث شده با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در محل فرمانداری ویژه آبادان به منظور بررسی مسائل مدیریتی در این زمینه می گوید: پرونده‌ای در خصوص این آتش سوزی تشکیل و دستورات لازم صادر شده است.
 
احمد شیرعلیزاده اظهار می کند: با وجود تشکیل پرونده در این خصوص اما از آنجایی که حادثه رخ داده تلفات جانی در بر نداشته است لذا موضوع جنبه کیفری ندارد.

وی تصریح می کند: تاکنون جنبه عمدی بودن آتش سوزی برای ما محرز نشده است و شاهدی نیز بر این مدعا وجود ندارد.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان یادآور می شود: در زمان حاضر پرونده به لحاظ پیگیری مسئله برای مشخص شدن علل بروز آتش سوزی به لحاظ تعلل، رعایت نکردن موارد ایمنی و غیره تحت بررسی است.

شهرداری وضعیت موجود را به حالت سفید برساند

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان می گوید: وظیفه ما نظارت بر حسن اجرای قوانین توسط مسئولان اجرایی است و در صورت تخطی از قوانین با آنان برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای انتظامی همچنان در محل حادثه مستقر هستند، می افزاید: استمرار استقرار نیروهای انتظامی در محل امکان پذیر نیست از این رو از شهرداری آبادان خواسته‌ایم تا وضعیت موجود در محل را به وضعیت سفید برساند.

شیرعلیزاده اظهار می کند: برداشت نخاله‌ها و جمع آوری آثار و بقایای آتش سوزی از جمله کارهایی است که از شهرداری آبادان خواسته شده تا به انجام برساند.

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر جبران خسارت وارد آمده به صاحبان مغازه‌ها و فروشندگان کالا در این مجتمع تجاری تصریح می کند: افراد زیان دیده می‌توانند شکایت خود را در این زمینه با ارائه ادله کافی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اهمال و یا تعلل از سوی فرد و یا گروهی در جریان آتش سوزی به دادستانی ارائه دهند.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه در زمان حاضر هیچ شاهد و یا ادله‌ای دال بر عمدی بودن آتش سوزی وجود ندارد، یادآور می شود: این موضوع هنوز برای ما محرز نشده است و چنانچه فردی ادله خود را به ما ارائه دهد موارد قابل پیگیری و بررسی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر: شهر آبادان به دلیل وجود صنایع پتروشیمی و پالایشگاه و مجاورت منازل مسکونی و تجاری وسیع در کنار آن این انتظار می رود که اینک سیستم آتش نشانی این شهر باید از پیشرفته ترین سیستم های آتش نشانی در کشور باشد ولی حادثه اخیر آتش سوزی در این شهر نشان داد که سازمان آتش نشانی آبادان برای مهار چنین حوادثی به امکانات بیشتری نیاز دارد و باید دست به دامان شهرستانهای مجاور خود شود، امید می رود مسئولین شهرداری با قبول ضعف های موجود در صدد رفع آن و بالا بردن تجهیزات آتش نشانی خود بر آیند.

--------------
گزارش : مهدی بحرانی پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد