سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



اندیشکده ویلسون، در گزارشی، پیش‌بینی‌های خود نسبت به سیاست آمریکا در آینده مذاکرات هسته‌ای را اعلام کرده است. رابرت لیتواک معاون این اندیشکده معتقد است حتی شکست مذاکرات نیز موجب نخواهد شد که ایران به سمت گریز هسته‌ای برود چون ایران هیچ انگیزه امنیت ملی فوریتی برای دستیابی به بمب هسته‌ای ندارد.

گروه جنگ نرم مشرق- رابرت لیتواک معاون اندیشکده ویلسون در گزارشی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای غربی که با عنوان «شطرنج هسته‌ای ایران: محاسبه اقدامات آمریکا» منتشر شده، پیش‌بینی‌های خود نسبت به سیاست آمریکا در آینده مذاکرات را اعلام کرده است.

این گزارش توسط بخش برنامه خاورمیانه مرکز ویلسون تدوین شده که رئیس آن هاله اسفندیاری است، تهیه شده است.

لیتواک که در دولت اول کلینتون عضو شورای امنیت ملی بود و هم‌اینک عضو شورای روابط خارجی آمریکا است، مذاکرات هسته‌ای را تعیین‌کننده آینده جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی دانسته و با اشاره به سخنان هاشمی رفسنجانی، معتقد است این مذاکرات تعیین می‌کند که آیا ایران هنوز یک کشور انقلابی است یا یک کشور معمولی.

نویسنده اضافه کرده که در درون آمریکا هم درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، بحث‌های جدی وجود دارد؛ اما تغییری که اوباما ایجاد کرد این بود که در توصیف ایران به جای کشور محور شرارت، کشور منزوی استفاده کرد تا راه برای مذاکره با ایران را باز کند.

وی پیش شرط اصلی آمریکا برای هر توافق جامعی را افزایش دوره گریز breakout هسته‌ای ایران به 12 تا 18ماه عنوان کرده است.

راهبرد آمریکا برای اثرگذاری بر دستگاه محاسباتی ایران + دانلود
تاثیرگذاری روی محاسبات استراتژیک ایران

لیتواک راهبرد سیاست آمریکا در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران را اثرگذاری بر دستگاه محاسباتی ایران عنوان کرده و در توصیف آن می‌گوید: نتیجه برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا در سال 2007 درباره برنامه هسته‌ای ایران این بود که ایران به انرژی هسته‌ای بر مبنای یک راهبرد هزینه-فایده نگاه می‌کند، نه بر مبنای یک هدف غایی و غیرقابل تغییر. بنابراین، می‌توان با ارائه مشوق‌ها و فرصت‌هایی به ایران، این کشور را راضی کرد از پیگیری انرژی هسته‌ای دست بردارد.این تحلیل در سال 2011 نیز از سوی جیمز کلاپر دبیر امنیت ملی آمریکا تکرار شد.

بر مبنای این تحلیل، اوباما بر خلاف بوش که ایران را محور شرارت نامیده بود، ایران را یک کشور منزوی خواند؛ تفاوت این دو نگاه در این است که یک کشور شرور حتما باید سرکوب شود اما با یک کشور منزوی می‌توان مذاکره کرد و با ارائه مشوق‌، آن کشور را به اصطلاح بر سر راه آورد.

لیتواک می‌نویسد: روحانی بر روی دیپلماسی هسته‌ای بسیار سرمایه‌گذاری کرده و ناظران آگاه معتقدند که شکست مذاکرات هسته‌ای، سرنوشت سیاست‌های اقتصادی داخلی روحانی را تیره خواهد کرد.

بااین حال وی معتقد است حتی شکست مذاکرات نیز موجب نخواهد شد که ایران به سمت گریز هسته‌ای برود چون ایران هیچ انگیزه امنیت ملی فوریتی برای دستیابی به بمب هسته‌ای ندارد.

وی معتقد است که در صورت شکست مذاکرات، آمریکا نخواهد توانست مجددا نظام تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را برقرار کند چون بسیاری از کشورها به دنبال برقراری روابط اقتصادی با ایران هستند. 




یک رسانه‌ای آمریکایی به آغاز دور تازه‌ای از نبرد دیپلماتیک واشنگتن و مسکو و همکاری ایران و روسیه علیه تحریم‌های آمریکا اشاره کرد.
به گزارش مشرق،  پایگاه خبری «دیلی بیست» در گزارشی می‌نویسد: رابطه بین واشنگتن و مسکو با سقوط هواپیمای مالزیایی وخیم‌تر شده  و به نظر می‌رسد «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه قصد دارد در موضوع شماره یک «اوباما»، رییس جمهور آمریکا که مسئله هسته‌ای ایران است، از این کشور انتقام بگیرد.
بنابر این گزارش،اوائل هفته گذشته بود که پوتین قول داد علیه آمریکا و تحریم‌های این کشور علیه روسیه مقابله‌ به‌ مثل کند.به‌نوشته این رسانه آمریکایی پوتین و «روحانی»، روسای جمهور روسیه و ایران بعد از این ماجرا دیدگاه‌های خود را تلفنی به هم انتقال دادند و دو طرف بر همکاری دو جانبه در موارد مورد علاقه فی مابین منجمله در پروژه‌های مشترک نفتی ، گازی و انرژی صلح آمیز هسته‌ای قول همکاری دادند.
دیلی بیست می‌نویسد: در این بین مقام‌ها و کارشناسان آمریکایی در پی این هستند که پوتین چگونه از مذاکرات هسته‌ای ایران برای آشفته کردن اوباما و واکنش علیه تحریم‌های روسیه استفاده می‌کند.به‌نوشته این رسانه آمریکایی، در همین راستا مسکو و تهران اخیرا مذاکراتی برای قرارداد یک و نیم میلیارد دلاری در حوزه نفتی و گازی و در قبال دریافت کالا جهت ضربه زدن به فشارهای بین‌المللی غرب علیه ایران انجام داده‌اند.
دیلی بیست در ادامه با اشاره بر فشارهای واشنگتن علیه روسیه و اقدامات متقابل این کشور می‌نویسد: تاکنون مسکو فشارهای مالی آمریکا علیه خود را با اعمال محدودیت بر مقام‌های رسمی آمریکایی و قانون‌گذاران این کشور جواب داده است.همچنین با بیرون رانده شدن شرکت‌های مهم روسی «گاز پروم» و «روسنتف» از سامانه مالی آمریکا و از سوی واشنگتن، پوتین در پی آن است تا در حوزه انرژی با کشورهایی چون ایران و چین معامله کند. روسیه و چین ماه گذشته قراداد  400 میلیارد دلای را با هم منعقد کردند که واکنش دیگر روسیه به تحریم علیه این کشور بود.
در انتهای این گزارش آمده است: مقامات روسی متوجه هستند که درخواست آمریکا از روسیه برای اعمال تحریم نفتی علیه ایران شبیه طنز است زیرا خود آمریکا در پی هدف قرار دادن منافع نفتی روسیه برآمده است.کرملین متوجه شده است که واشنگتن، ایران و روسیه را در یک قایق قرار داده است و به همین دلیل ایران و روسیه نیز با همدیگر برای مقابله علیه آنچه که آن‌ها شیوه‌ای ناعادلانه می‌دانند، بر آمده‌اند.منبع: فارس

راه‌های جذب گروه داعش؛
چگونه داعش توانسته است که از این همه کشور، عضو جذب کند؟ چرا افرادی زندگی در اروپا و آمریکا را رها می‌کنند و به سوریه و عراق می‌آیند تا در یک شرایط سخت بجنگند و همکیشان خود را ذبح کنند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با گزارش "مشرق" همراه باشید.
از روایات آخرالزمانی تا خریدن ریش سفیدان عشائر /تروریست هایی که در شبکه های اجتماعی می‌چرخند/اماده انتشار
گروه بین‌الملل مشرق - گروه داعش در سال‌های اخیر توانسته است نیروهای زیادی را از ده‌ها ملیت مختلف جذب کند، نیروهایی که از پنج قاره دنیا خودشان را به عراق و سوریه رساندند تا به عضویت گروه داعش در بیایند.
چگونه یک گروه توانسته است که از این همه کشور، عضو جذب کند؟ چرا افرادی زندگی در اروپا و آمریکا را رها می‌کنند و به سوریه و عراق می‌آیند تا در یک شرایط سخت بجنگند و همکیشان خود را ذبح کنند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با گزارش زیر همراه باشید.

تأکید بر حکومت اسلامی!

بسیاری مسلمانان در کشورهای اسلامی و عربی، یکی از مهم ترین دلایل مشکلات امروز مسلمانان را از بین رفتن خلافت اسلامی و تشکیل حکومت های مستبد و غیر اسلامی در کشورهای اسلامی می دانند، برای این گونه افراد تشکیل یک دولت اسلامی راه نجات از مشکلات امروز و مقدمه شروع دوران طلایی تمدن اسلامی است.
​داعش با توجه به علاقه مسلمانان به تشکیل دولت اسلامی، یکی از مهمترین برنامه هایش را تشکیل یک دولت اسلامی بزرگ اعلام کرده است، داعش حتی برای این که مصمم بودن خود را در این زمینه نشان بدهد، سال ها پیش نام خودش  را از القاعده عراق به دولت اسلامی عراق تغییر داد.
داعش برای این که دغدغه خودش را برای تشکیل دولت اسلامی و اجرای حدود دینی به نمایش بگذارد، سریعا بعد از اشغال هر منطقه ای، برقراری حکومت اسلامی را در آن منطقه اعلام می کند و به نام اجرای حدود، شروع به اعدام و شلاق زدن مخالفین خود می کند.امروز در سوریه تنها گروه های داعش و جبهه النصره هستند  که صریحا هدف خود را از مبارزه، برقراری دولت اسلامی در این کشور اعلام می کنند، به همین دلیل بسیاری از جنگجویان غیر سوری، جذب این دو گروه می شوند.

از روایات آخرالزمانی تا خریدن ریش سفیدان عشائر /تروریست هایی که در شبکه های اجتماعی می‌چرخند/اماده انتشار 
تاکید بر از بین بردن مرزها بین دولت های اسلامی
بخش زیادی از مردم کشورهای عربی مسلمان، یکی از دلایل افول قدرت کشورهای اسلامی را به دلیل اجرای قرارداد سایس پیکو پس از جنگ جهانی اول می دانند، قرادادی که کشورهای عربی مسلمان را به کشورهای کوچک تجزیه کرد و بین این کشورها مرز ایجاد کرد، لذا شعار از بین بردن مرزها و ایجاد یک خلافت اسلامی واحد می تواند افراد بسیاری را از کشورهای عربی مسلمان جذب کند.
داعش در همین راستا از سال پیش اعلام کرد که که به دنبال برداشتن مرزها و ایجاد یک خلافت اسلامی واحد در سرزمین های اسلامی است و برای دادن جنبه عملی به این شعار سال گذشته گستره فعالیتش را از عراق به سوریه گسترش داد و سوریه و عراق را یک سرزمین واحد خواند.
داعش همچنین پس از اشغال بخشی از کشور عراق به سرعت خاکریزهای و موانع مرزی بین دو کشور عراق و سوریه را از بین برد و اعلام کرد که این کارش قدم اول برای از بین بردن مرزها بین تمام کشورهای اسلامی است.

از روایات آخرالزمانی تا خریدن ریش سفیدان عشائر /تروریست هایی که در شبکه های اجتماعی می‌چرخند/اماده انتشار 
سرمایه گذاری بر روی کودکان و نوجوانان
یکی از برنامه های داعش در ابتدای ورودش به سوریه، برگزاری دوره های دینی برای کودکان و جوانان بود تا بتواند از این طریق کودکان و نوجوان را جذب خودش کند، داعش پس از اتمام این دوره های دینی، بسیاری از شرکت کنندگان را به اردوگاه های آموزشی نظامی برد تا پس از آموزش، آنها را در درگیری ها به کار بگیرد.
 داعش پس از جذب کودکان و نوجوانان پر انرژی به آنها مسئولیت هایی را می دهند، داعش پس از شستشوی مغزی کودکان و نوجوانان، آنها را در عملیات های مختلف از جمله عملیات های انتحاری به کار می گیرد.
کودکان و نوجوانانی که از سنین پایین عضو گروه داعش شده اند، به این گروه وفادارتر هستند، چون آنها همه وجود خودشان را جزئی از گروه داعش می دانند و نیز این کودکان مبلغان خوبی برای این گروه هستند.

تاکیدات بر روایت تکفیری از آخرالزمان

رهبران و طرافداران داعش در صحبت هایشان اشاره های زیادی به روایت های آخرالزمان دارند، روایت هایی که در آن گروهی از مسلمانان پس از قیام، عدل و داد را در جهان برقرار می کنند و حرکت خودشان را بر قیام آخرالزمانی مسلمانان تطبیق می دهند و نبرد خودشان را با دیگران، نبرد نهایی مسلمانان موحد با کافر در آخرالزمان می دانند.
تطبیق دادن روایات اهل سنت در خصوص آخرالزمان با رویدادهای امروز یکی از شیوه های تبلیغاتی داعش است و گروه داعش، سرزمین شام را مکانی معرفی می کند که مسلمانان در این سرزمین در نبرد نهایی آخرالزمان پیروز می شوند.

از روایات آخرالزمانی تا خریدن ریش سفیدان عشائر /تروریست هایی که در شبکه های اجتماعی می‌چرخند/اماده انتشار
فعالیت گسترده و آزادانه در شبکه‌های اجتماعی

داعش برخلاف بسیاری از گروه های تکفیری دیگر، در شبکه های  اجتماعی همچون تویتر و فیس بوک فعال است، اعضا و طرافداران داعش صدها حساب در شبکه تویتر دارند، آنها در این حساب ها به صورت شبانه روزی، اخبار و تصاویر پیشروی ها و عملیات های داعش را منتشر می کنند.
با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی همچون توئیتر و فیس بوک در کشورهای عربی و میان مسلمانان غرب نشین محبوب هستند، خوراک های تبلیغاتی داعش به بسیاری از افراد می رسد و تعدادی از آنها جذب این تبلیغات می شوند.

از روایات آخرالزمانی تا خریدن ریش سفیدان عشائر /تروریست هایی که در شبکه های اجتماعی می‌چرخند/اماده انتشار
پخش فیلم از عملیات‌ها
داعش تلاش کرده است که عملیات های نظامی اش را به صورت کامل فیلم برداری کند، داعش این فیلم ها را با یک تدوین حرفه ای در اینترنت منتشر کند، انتشار فیلم های عملیات های بزرگ و موفق داعش در عراق و سوریه که با سرودهای جهادی همراه است، باعث جذب افراد بسیاری به داعش شده است.
داعش در تبلیغات ویدیویی اش بر نیروهای غیر سوری تاکید زیادی می کند و واحد تبلیغاتی داعش، مصاحبه های بسیاری را با با اعضای غیرسوری گروه داعش می کند تا آنها، مسلمانان دیگر را به پیوستن به داعش تشویق کنند.

جذب ریش‌سفیدان عشائر سوریه و عراق
یکی از ترفندهای داعش، جذب اشخاص متنفذ عشائر در سوریه و عراق است تا به دنبال جذب این افراد متنفذ، باقی افراد آن عشیره هم به داعش بپوندند، داعش کمک های مالی زیادی را به رهبران عشائر سوریه و عراق می کند تا آنها با نیروهایشان به داعش بپیوندند، داعش همچنین از اختلافات بین عشائر مختلف استفاده می کند تا یک عشیره به دلیل کینه از یک عشیره دیگر، به خود جذب کند.
 
از روایات آخرالزمانی تا خریدن ریش سفیدان عشائر /تروریست هایی که در شبکه های اجتماعی می‌چرخند/اماده انتشار
آینده گروهک تروریستی داعش
در ده سال فعالیت گروه داعش، این گروه های ضربه های زیادی خورده است و بسیاری از رهبرانش کشته شدند، اما باز هم این گروه به فعالیت خود ادامه می دهد، به نظر می رسد که علاوه بر برخورد فیزیکی با این گروه، باید به دنبال خشکاندن راه های جذب این گروه باشیم و تفکرات این گروه هدف بگیریم، چون تفکرات گروه داعش خطرناک تر از اعضای این گروه است و این تفکرات گروه داعش است که ادامه حیات این گروه را تضمین می کند. 



روایت 3 دیپلمات ارشد امریکایی از وین 6؛
پیشرفت هایمان قابل ملاحظه بوده است و فکر می کنیم که با زمان بیشتر می توانیم به توافق برسیم.
به گزارش مشرق، 3 مقام امریکایی شرکت کننده در مذاکرات وین 6، دیدگاه های خود را درباره توافق موقت به دست آمده در وین و همچنین چشم انداز دست یابی به توافق نهایی تشریح کردند.

مهم ترین نکات مطرح شده از سوی این 3 تن، آنگونه که در متن منتشر شده از سوی وزارت خارجه امریکا آمده، به نقل از ایران هسته ای چنین است:

متن اصلی این گزارش را  ببینید.

1- قبل از این که توافقنامه موقت منعقد شود ، اختلافاتی با اسرائیل وجود داشت.این مسئله تا حدی بدان علت بود که بخش هایی از توافقنامه از کانال حساس دوجانبه مورد بحث قرار گرفت و همین موجب شد شفافیت کامل در هر مرحله با اسرائیل و برخی شرکاء به وجود نیاید.اما در دوره شش ماهه ما تلاش کردیم شفاف تر عمل کنیم و دائماً با اسرائیل و دیگر شرکای خود مشورت کنیم.سوزان رایس به اسرائیل رفت و وندی شرمن نیز دائماً با سیاستمداران بحث و تبادل نظر می کرد.

2- برغم این که اختلافاتی درباره مسائل مهم مثل سانتریفوژها و غنی سازی بومی داخل ایران وجود دارد اما پیشرفت هایمان قابل ملاحظه بوده است و فکر می کنیم که با زمان بیشتر می توانیم به توافقی برسیم که تضمین می کند برنامه ایران صلح آمیز خواهد بود.

3- انتظار داریم مذاکرات در ماه اوت از سر گرفته شود اما این که به چه شکلی باشد- دیدار بین ظریف و اشتون ، دیدار مدیران سیاسی یا نشست های دوجانبه و سه جانبه یا با گروه پنج بعلاوه یک- هنوز مشخص نیست.

4- ایران در دوره شش ماهه توافقنامه موقت حدود بیست و پنج میلیارد دلار نفت فروخت.بخش اعظم این درآمد وارد حساب های محدود شده شده و بخشی در چارچوب توافقنامه موقت آزاد شد و بخشی نیز صرف تجارت دوجانبه یا تجارت انسان دوستانه شده است .فکر می کنم مبلغی که در این حساب ها جمع شده است ، حدود یکصد میلیارد دلار باشد.

5- ایران همچنین تایید کرده است که روتورهای سانتریفوژهای پیشرفته خود در مرکز پایلوت نطنز را فقط در مراکزی بسازد که آژانس هر ماه از آن بازدید می کند.این بسیار مهم است زیرا به این طریق ما از فرآیند مذکور اطلاع کامل خواهیم داشت.

6- در مورد موضوع توسعه و تحقیق نیز باید بگویم که این مسئله حساس است زیرا ایران قصد ندارد دانشمندان خود را از تفکر و اندیشه بازدارد .کسی نمی تواند توانمندی ایرانی ها را از آنها بگیرد.آنها می دانند که چگونه چرخه سوخت ایجاد کنند.از این رو ما می خواهیم که توسعه و تحقیق در برنامه ایران صرفاً صلح آمیز باشد.

7- اول از همه اینکه ما خاطرنشان کردیم که از اجرای موفقیت آمیز« طرح اقدام مشترک»، در شش ماه گذشته بسیار خشنود هستیم.

ایران به همه ی تعهدات خود درباره برنامه ی هسته ای اش عمل کرده است: « خنثی کردن ذخیره ی اورانیوم بیست درصدی، محدود کردن ذخیره ی اورانیوم پنج درصدی، نصب نکردن تجهیزات جدید، آزمایش نکردن تجهیزات جدید در تاسیسات اراک، نصب نکردن سانتریفیوژهای پیشرفته ی جدید و فراهم کردن بازرسی های قوی تر از تاسیسات هسته ای ایران».

از این رو ما معتقدیم طرح اقدام مشترک موفقیتی درمتوقف کردن پیشرفت برنامه ی هسته ای ایران و به عقب راندن این برنامه در ازای برداشتن نسبتا اندک تحریم ها ، در شش ماه گذشته بود.

8- مذاکرات سختی برگزار شده است. به صراحت باید بگویم که وقتی ما وارد تازه ترین دور از مذاکرات در آغازماه ژوئیه شدیم، نمی شد از قبل پیش بینی کرد که ما به دنبال تمدید گفتگوها خواهیم رفت. در صورتی که پیشرفتی بدست نمی آمد گفتگوها تمدید نمی شد. دیدگاه ما این بود که طرح اقدام مشترک دیگر یک وضع موجود جدید محسوب نمی شود بلکه وسیله ای است که ما را به فضایی برساند که به توافق دست یابیم. پس ما می خواستیم ببینیم که آیا پیشرفت کافی در تازه ترین دور مذاکرات وجود خواهد داشت تا اختصاص زمان و تلاش بیشتر به گفتگوها ، برای ما توجیه داشته باشد؟ وقتی که تیم ما عازم وین می شد توصیه ی رئیس جمهور آمریکا به آنان همین بود( ببینند که آیا دنبال کردن گفتگوها و صرف وقت و تلاش قابل توجیه است؟) . ما در چند هفته ی گذشته شاهد پیشرفت خوبی در طیفی از عرصه ها بودیم، هرچند همچنان شکاف ها باقی است.

9- وقتی که ما درباره ی پیشنهادهای گوناگون مربوط به تاسیسات اراک ، آینده ی تاسیسات فردو، موضوعات مربوط به ذخیره ی اورانیوم با درصد کم غنی شدگی در ایران، نوع نظارت و رژیم بازرسی که بخشی از یک توافقنامه ی بلند مدت باشد، این شکاف ها باقی است چون این مسائل در مسیر مهم سلاح هسته ای قرار دارند که ما می خواهیم در چارچوب یک توافقنامه ی جامع آنها را حل کنیم. پس معنی گفته های من این نیست که ما همه ی موضوعات را به طور کامل حل کرده ایم بلکه معنی گفته های من این است که ما شاهد گشایش ها و پیشرفت ها و پیشنهادهای خلاقانه ای بودیم که نشان دادند این ظرفیت وجود دارد که درباره ی عناصری از برنامه ی هسته ای ایران و درباره ی صلح آمیز بودنشان، برای ما اطمینان رضایت بخش حاصل شود.

10- با این وجود همچنین باید گفت که شکاف های مهم بین طرف ها وجود دارد. برای مثال ما موضوع غنی سازی داخلی و تعداد سانتریفیوژهایی را که ایران به عنوان بخشی از توافق عملیاتی خواهد کرد، به عنوان شکاف باقیمانده برجسته کردیم که باید درباره اش کار شود.

11- جان کری پس از سفر به اتریش به واشنگتن دی سی بازگشت. وی روز چهارشنبه درباره ی وضع مذاکرات به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گزارش ارائه کرد.

این تصمیم اوباما (به تمدید گفتگوها) پس از دیدار( با جان کری) بود که با توجه به پیشرفتی که بدست آمده است و با توجه به چشم انداز رسیدن به راه حل جامع، مذاکرات طوری به پیش رفت که ارزش تمدید کردن را دارد.

12- پس کاری که ما اکنون درحال انجام دادن آن هستیم این است که وقتی دیدیم نمی خواهیم در این دور به توافقنامه ی جامع دست یابیم ـــ چون نیاز به مذاکرات فنی پیچیده دارد و نیاز به ضمیمه های زیادی دارد که تعهدات سیاسی را به صورت جزء به جزء بیان کند ــ از این رو ما بحث روی این مسئله را آغاز کردیم که آیا تمدید گفتگوها کاری معقول است یا خیر؟

ایران موافقت کرده است که تکمیل تولید همه اکسید بیست درصدی را به شیوه ای سریعتر در ایران انجام دهد و در این مدت چهارماه ، به میزان بیست و پنج کیلوگرم از اکسید بیست درصدی خود را به سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کند.

13- ایران همچنین ذخیره ی تا دو درصدی خود را رقیق خواهد کرد. این رقم به میزان دست کم سه  متریک  تن خواهد بود. هرچند ایران هم اکنون مقدار زیاد« سو » (واحدهای کاری جداگانه که مقیاس سنجش انرژی است) در اختیار ندارد اما این میزان در یک سناریوی فرار( هسته ای) بسیار مهم است. به نظر ما این یک گام بزرگ و رو به جلو است.

14- ایران تعهد داده است که دو موضوع مهم را در طرح اقدام مشترک روشن کند.یک موضوع تائید این مسئله است که روتور( دستگاههای چرخنده) در سانتریفیوژهای پیشرفته در کارخانه ی پایلوت نطنز فقط در تاسیساتی تولید خواهند شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت ماهانه به آنها دسترسی دارد. دیگری این است که آنها(ایرانی ها) تائید کرده اند که سانتریفیوژهای پیشرفته فقط جایگزین سانتریفیوژهای صدمه دیده خواهند شد.

15-تردیدی نیست که مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقطه ی عطف و کانونی برای این مذاکرات خواهد بود.

16- وقتی که ما در ماه نوامبر گذشته طرح اقدام مشترک را اجرا کرده بودیم توضیح داده بودیم که در ازای محدودیت های مهم در برنامه ی هسته ای ایران، ما نیز متعهد به تخفیف محدود، موقت، هدفمند و برگشت پذیر تحریم ها شدیم تا ایران همچنان در عمق یک حفره ی اقتصادی باقی بماند.

17- همین رویکرد نیز در توافقنامه ی تمدید منعکس شده است یعنی تخفیف به میزان محدود و برگشت پذیر است که باعث نمی شود اقتصاد ایران به حل مشکل نزدیک شود. ما همچنان درحال بدست آوردن محدودیت های مهم در برنامه ی هسته ای ایران هستیم.

18- اگر بخواهم به طور دقیق تر بگویم در تمدید طرح اقدام مشترک که روی آن توافق شده است و برای مدت چهار ماه آینده خواهد بود ما به تعلیق تحریم های علیه واردات (قطعات) خودرو به ایران، صادرات پتروشیمی و داد و ستد طلا ادامه خواهیم داد.

19- در طول اجرای دوره ی شش ماهه ی طرح اقدام مشترک، ایران از تعلیق تحریم ها رقم بسیار اندکی بدست آورد. تخمین ما نشان می دهد که ارزش کل رقمی که از ناحیه ی تخفیف تحریم ها در طرح اقدام مشترک نصیب ایران شد چیزی حدود شش تا هفت میلیارد دلار باشد . به نظر من درعمل شاید کمتر از این رقم هم باشد. اکثریت تحریم های ما شامل تحریم های مهم نفتی ، بانکی و مالی همه در سر جای خود باقی هستند. ما همچنان به شدت تلاش می کنیم این تحریم ها را در کل دوره ی تمدید اجرا کنیم.

20- همانطور که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا خاطر نشان کرد، ما همچنان همانند یک تن آجر روی کسانی فرود خواهیم آمد که تحریم ها را دور بزنند یا اینکه به دور زدن تحریم ها کمک کنند.

ما برای دنیا تصریح خواهیم کرد که ایران همچنان باید از سیستم مالی بین المللی قطع باشد که شدید ترین تحریم بانکی است و شامل بانک مرکزی هم می شود یعنی هر بانک خارجی که با هرگونه بانک ایرانی داد و ستد کند دسترسی به سیستم مالی آمریکا را از دست خواهد داد.

ما برای دنیا تصریح خواهیم کرد که سرمایه گذاری و حمایت از بخش های نفتی و پتروشیمی ایران هنوز مشمول تحریم ها است . ما برای دنیا تصریح خواهیم کرد که واحد پول ایران یعنی ریال هنوز تحریم است همانطور که توانایی ایران در دستیابی به دلار هم تحریم است . ما برای دنیا تصریح خواهیم کرد که فهرست آمریکا، اتحادیه ی اروپا و سازمان ملل متحد درباره ی بازیگران غیر قانونی که تعداد آنها بیش از ششصد (شخص حقیقی و حقوقی) است همچنان پابرجا است. ما برای دنیا تصریح خواهیم کرد که تحریم های گسترده در تجارت آمریکا با ایران همچنان پا برجا است.




اندر احوالات دنیا، جامعه ی جهانی و برخی روشنفکرهای وطنی؛
شاید تنها خصیصه ی خوب این روزهای ننگین ، همین رو شدن حقایقیست که سالهاست پشت نقاب حق طلبی و مردم دوستی پنهان شده ! اینک اما، بازی و ادایی در کار نیست! به دست خود ، باطن زشت و خبیثشان را عیان کرده اند! رفتاری که پیشتر ، به لطایف الحیل هم «مکشوف» نمی شد ، امروز به خواست خود «هویدا» شده است!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  

مصطفی فقیهی ، مدیرمسئول: 
در شرایطی که چند هفته ایست از جنایات هولناک وحوش صهیونیست در غزه می گذرد ، از یک سو سکوت آزاردهنده گروههای حقوق بشری و از سوی دیگر حمایت تام و تمام آمریکا و هم پیمانانش - چندان که پیش از این نیز چنین بوده - بیش از پیش ، ذهن و جان مسلمانان و همه ملت های آزاده را رنج می دهد .

گروه های حقوق بشر! سازمان های حامی ملل مظلوم! حقیقتاً مرغ پخته را هم به خنده وامی دارد ، چه رسد به انسانی که فرقش با همان زبان بسته ی نگون بختِ ، اندکی «تعقل» و حداقلی «تفکر» است! بله! همان گروه و سازمان هایی که اینک، بی پروا و آشکارا در پازل یک جریان سیاسی بازی می کنند، همان هایی که در واکنش به اعدام و زندانِ گاه، جانیان و قاچاقچیان ، پیراهن می درند و گلو پاره می کنند ، اینک این همه جنایات دهشتناک جانیان صهیونیست را نمی بینند! یا می بینند و دم برنمی آورند؟! می شنوند و خفقان می گیرند؟! هر چه باشد ، سیاست بازانی زبده اند و نیک می دانند اگر چنین صدای غریبی از حلقوم ضدانسانی اش برون شود ، حمایت های میلیارد دلاری هم قطع می شود!  



یا شاید اساساً فلسفه ی وجودی چنین سازمان هایی همین است! یک گوشه ای بنشینند و گاه، و فقط گاه، به حق سخنی بگویند و در مانده ی روزگار ، مهمل ببافند و یا سکوت کنند و مزدِ مزدوریِ خویش را طلب کنند!.. و چه نجس است پول و سرمایه ای که به جیب این سازمان ها می آید!

... و چه بیچاره اند و ترحم برانگیز، گروههایی که این روزها به بهانه ی مخالفت با حاکمیت ایران ، برای صهیونیست ها، سوت و کف می زنند و در به در، در پی فرصتی هستند تا ضمن برجسته سازی نقاط افتراق و اختلاف، گروه های مقاومت را محکوم کنند! چه ذلیلند این جماعت به ظاهر اهلیِ انسان نما! و چه خوب ، روی پلید و شیطانی خویش را آشکار کردند! شاید تنها خصیصه ی خوب این روزهای ننگین ، همین رو شدن حقایقیست که سالهاست پشت نقاب حق طلبی و مردم دوستی پنهان شده ! اینک اما، بازی و ادایی در کار نیست! به دست خود ، باطن زشت و خبیث منحوسشان را عیان کرده اند! رفتاری که پیشتر ، به لطایف الحیل هم «مکشوف» نمی شد ، امروز به خواست خود و خدای عزوجل، «هویدا» شده است!

چه مهوع است دولتی به نام آمریکا ، که پزش، و داعیه اش، و همه ی آنچه می نماید، یک چیز است ؛ «حمایت از حقوق بشر» و «مردم مظلوم» ! ، امروز اما، نه چونان پیشین با هزار بازی تو در تو و پیچیده ، بل آنچنان باز و آشکار و عیان ، نظاره گر است و در صف حامی ، در آن سازمان کذا که اسمش از قضا «سازمان ملل» است و در آن مجموعه که اتفاقاً نام «حقوق بشر» یدک می کشد ، در دفاع از اسرائیلِ، همان رژیمِ اینک هار شده و قلاده دریده، بیانیه می دهد که «حق آنان برای دفاع را به رسمیت می شماریم» و خفه می شوند وقتی می پرسند «آیا حق حمله و پاسخ انتقامی به فلسطینیان را که هیچ! حق زندگی پراسترس و مملو از گرسنگی را که نه! همین «حق تنفس نیم بند» را برای آن کودک بی خبر از بازی های کثیف شمایان ، به رسمیت می شناسید»؟! یا تنها «حق گریستن» را ، و «حق تنهایی» را ، و «حق وحشت» را ، و «حق مرگ و مردن» را برای این مظلومان، و «حق کشتن و قهقهه و سوت و کف کشیدن» را برای خود، به رسمیت می شناسید؟!


چه چندش آور است! واکنش دنیا به خبر کوتاه «مرگ سه جوانک» و خفقان آن ها در برابر «نسل کشی در غزه» ؛ تنها یک سو دیده می شود، راکت هایی که به شهرک های مملو از گندابِ متعفنِ صهیونیستی و منشاءِ فسادِ دنیا پرتاب می شود ، آن وسط چهار غاصب نظامی هم جان می دهند ، «دنیا» تکان می خورد! همان «جامعه جهانی» را می گویم! همه چیز منهدم می شود! گویی زلزله ای 10 ریشتری آمده ، تیتر یک رسانه ها می شود! که ای وای! صهیویسنت ها هم «مظلوم» می شوند!!! این سو اما ، دوربین هایشان را هم نمی آورند که چه کودکانی و چه مادرانی و چه پدرانی ، تکه تکه شده اند! 

چه بویناک و لزج است ، تجمع یک گله غاصبِ نفرت انگیز ، که گردِ یکدیگر آمده اند تا شهادت مظلوم ترین انسان های عصر را به تماشا بنشینند و گوش کنند، صدای انفجارهای خونبار را ، احیاناً تخمه و نقلی هم آن وسط نشخوار کنند و کف و سوت بکشند! یا به یکدیگر نشان دهند تکه ی بدن کودکی که در آسمان رها شده و خنده و قهقه ای مستانه سر دهند و...! 


چه می توان گفت ، و با چه زبانی باید خواست ، که تا کجا این تعفن، این وصله ی مهوع به دنیا، می تواند ادامه یابد؟ آیا واژگان، جان مطلب را ادا می کنند؟ این قلاده پاره کردنِ وحوشِ اسرائیلی را چه می توان نام داد؟ کشتار؟! قتل عام؟! نسل کشی؟! بعید می دانم کلمه ای بتوان یافت یا آفرید تا تاریخ را نسبت به «روزگار فلسطینیان عصر ما» ، شیرفهم کرد.

آه خدایا ! صدایم را می شنوی؟ کی می رسد این جانیان و سفاکان بی بدیل دوران، این حرامیان سیاه دل، محو و رسوای عالم شوند؟ چه کسی می تواند آرزوی دیرباز مسلمانان و ملل آزاده را جامعه عمل پوشاند؟ 

شهر خالیست زعشان بود کزطرفی
مردی از خویش برون آید و کاری بکند؟

اللهم عجل لولیک الفرج 




تصاویر زیر حاوی صحنه هایی آزاردهنده و هولناک است، به افراد پایین 18 سال و کسانی که دارای بیماری های قلبی هستند توصیه می شود از تماشای آن خودداری کنند:










































































































و اینان نیز ، با دیدن چنین تصاویر هولناکی به نظاره نشسته، سوت و کف می زنند:



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد