سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک انتقاد وارده


تکرار/فارس گزارش می‌دهد
برای جهاد به خوزستان بیایید / روزه 16 ساعته در دمای 50 درجه

روزه در گرما جهاد است و هر که قصد جهاد دارد به خوزستان بیاید تا معنای کامل گرما و روزه در گرما را درک کند و در این ماه عظیم ثواب و اجر معنوی کسب کند.

خبرگزاری فارس: برای جهاد به خوزستان بیایید / روزه 16 ساعته در دمای 50 درجه

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، روزه‌داران خوزستانی با این آب و هوای گرم اخت شده‌اند و به گمان کسب ثواب برای آنها راحت‌تر باشد. آن هم ثوابی که در برخی روایات برابر اجر جهاد فی سبیل‌الله تلقی شده و یقینا روزه‌داران در این استان از بندگان شایسته خدا هستند.

در استانی که بیش از نصف سال آن را ماه‌های گرم و با دمای بالای 40 درجه تشکیل می‌دهد و در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد آن روزهای با دمای 50 درجه یک روز عادی به شمار می آید، یقینا روزه گرفتن امری بسیار سخت و دشوار است و فعالیت روزانه روزه‌داران را مختل می‌کند؛ اما در استان خوزستان می‌بینیم که از نشستن در یک جا و بی‌تحرکی و نداشتن فعالیت روزانه خبری نیست و بیشتر مردم استان با زبان روزه به کارهای روزمره خود می‌پردازند.

*روزه‌داری در هوای گرم پاداش بسیار و تاثیرات بیشتری دارد

در خصوص فضیلت ماه مبارک رمضان و روزه‌داری مردم خوزستان در این ماه مبارک و مصادف با تیر و مرداد با حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت‌وگو می‌کنیم که بیان می‌کند: در استان خوزستان موضوع گرمای آب و هوا یک امر طبیعی بوده که همیشه وجود داشته است و به دلیل گردش ماه‌های قمری و شمسی، هر چند دهه ماه رمضان هم‌زمان با فصل گرما می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه چه در زمان حال و چه در قدیم، مردم این استان نسبت به این فریضه دینی پایبند بوده‌اند و با اینکه در گذشته تسهیلات کمتری وجود داشت و مشاغل نیز دشوارتر بود، ولی روزه‌داری مردم برقرار بود و حتی روستاییان که برداشت محصول را با دست انجام می‌دادند، روزه‌داری خود را حفظ کرده بودند.

بلک گفت: در حال حاضر مردم خوزستان روزه‌داری در هوای گرم را تجربه می‌کنند و بنا به روایات رسیده، روزه‌داری در هوای گرم پاداش بسیار و تاثیرات بیشتری دارد.

*روزه‌خواری و حرمت‌شکنی در خوزستان کمتر مشاهده می‌شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان تصریح کرد: روزه‌داری برای این است که انسان به زیور تقوا آراسته شود و چون این عبادت هم‌زمان با ماه‌های گرم سال شده است، تاثیر آن به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: در استان خوزستان غالب مردم از روزه‌داری بهره‌مند هستند و به‌ویژه در میان جوانان مصادیقی مشاهده می‌شود که سال نخست روزه‌داری خود را تجربه می‌کنند با شور و اشتیاق به استقبال این ماه آمده‌اند.

بلک عنوان کرد: هر ساله پیش از ماه مبارک رمضان تذکرات ارشادی و تاکیدی از طرف مراجع داده می‌شود و برای جلوگیری از مسائل روزه‌خواری جلساتی تشکیل می‌شود؛ این جلسات در ارتباط با افرادی است که مسافرند و یا عذر شرعی دارند که توصیه می‌شود از انجام کارهای حرمت‌شکن پرهیز کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: به صنوف نیز تذکراتی داده شده است که خوشبختانه امسال در میان صنوف و مردم استان موارد روزه‌خواری و حرمت‌شکنی کمتر مشاهده می‌شود.

 

*افراد با مصرف مایعات و غذاهای نیمه جامد نیاز بدن به آب را جبران کنند

در روزهای شرجی که رطوبت هوا در ساعات اولیه روز به 70 و 80 درصد می‌رسد و تعرق شدید را در بدن ناشی می‌شود، خوردن آب برای جبران این تعرق و کاهش دمای بدن بسیار موثر است که این امر در روزهای مبارک ماه رمضان امکان‌پذیر نیست و باید تا هنگام غروب با این تشنگی شدید و خشک شدن دهان کنار آمد.

در این خصوص رضا امانی، متخصص علوم تغذیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: در این چند ساله و سال‌های آینده ماه رمضان با فصل گرما مصادف می‌شود که توصیه نوشیدن مایعات و آب مربوط به آب و هوای معتدل است و در خصوص گرمای طاقت‌فرسا مانند شرایط آب و هوایی استان خوزستان توصیه‌های خاصی ذکر نشده است.

وی افزود: در آب و هوای معتدل نوشیدن 6 الی هشت لیوان آب معادل 2.5 لیتر توصیه شده است اما در آب و هوای گرم از این مقدار بیشتر است و حدود 10 لیوان در شبانه‌روز توصیه می‌شود.

امانی گفت: با توجه به مصادف شدن ماه رمضان با فصل گرما نوشیدن بیش از 10 لیوان آب در فاصله افطار تا سحر نیاز است اما این امر امکان‌پذیر نیست و توصیه می‌شود افراد با مصرف مایعات و غذاهای نیمه جامد نیاز بدن به آب را جبران کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: با توجه به محیط زندگی افراد در استان خوزستان و نداشتن شرایط خنک کننده، میزان آب بدن در این ماه بسیار کاهش می‌یابد که باید با مصرف زیاد آب و مایعات آن را تامین کرد.

وی تصریح کرد:روزه‌داران خوزستانی توجه داشته باشند که طبیعتا در زمان افطار نمی‌توان سالاد بسیاری مصرف کرد و باید با افطاری سبک و نوشیدنی گرم نظیر سوپ و چای روزه خود را باز کنند.

امانی گفت: در ساعات پس از افطار به صورت تدریجی مواد غذایی مورد نیاز بدن را مصرف کنند.

 

*سازگاری بدن با شرایط آب و هوایی موجب آسیب رسیدن به کلیه‌ها می‌شود

متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: متاسفانه عادت خلقت و سازگاری بدن با شرایط آب و هوایی موجب می‌شود که افراد احساس تشنگی زیادی نکنند و با فشار آمدن به کلیه‌ها و غلیظ شدن ادرار احساس می‌کنند که نیاز بدن به مایعات کمتر شده است؛ در حالی که غلیظ شدن ادرار نشان دهنده فشار به کلیه‌ها و آسیب رساندن به آنهاست.

وی ادامه داد: روزه‌داران باید در موقع سحری با مصرف شیرینی‌های طبیعی و مواد پروتئینی احساس گرسنگی خود در طول روز را رفع کنند ولی مصرف مایعات و سبزیجات و میوه‌های آبدار را مدنظر قرار دهند.

ماه رمضان هر سال می‌آید و می‌رود و تنها اثرات نیک آن برجای می‌ماند. چند سالی که در هوای گرم میهمان خدا هستیم باید این میهمانی را قدر بدانیم و نگذاریم شرایط محیطی لذت مستفیض‌شدن از این ماه را از ما بگیرد.

 

==============

گزارش از خدیجه نیسی

==============

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930425000137#sthash.5hjpUnBH.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد