سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



در آخرین گزارش سالانه ای که وزارت دفاع آمریکا درباره تهدیدات و چالش های امنیت ملی این کشور ارایه داده به صراحت اشاره شده است که استراتژی دفاعی و نظامی ایران همچنان و بدون تغییر بر مبنای " استراتژی بازدارندگی در برابر یک تهاجم احتمالی نظامی و خارجی است " است.

عصر ایران - تهدید برنامه هسته ای ایران برای آمریکا و اسراییل از چه ناحیه ای است و آیا برنامه هسته ای ایران آن گونه که ادعا می شود یکی از بزرگ ترین تهدید ها علیه امنیت ملی تل آویو و واشنگتن محسوب می شود یا اینکه بیشتر بهانه ای علم شده از سوی برخی محافل در آمریکا و اسراییل و کشورهای غربی برای اهداف دیگری است که در سر دارند؟

در آمریکا و اسراییل دو نوع برداشت و نگاه نسبت به برنامه هسته ای ایران وجود دارد . عده ای از سیاستمداران و تحلیلگران که ما نام آنها را "تندروها" می گذاریم و پروژه در دست آنها را ترویج " ایران هراسی" می نامیم ، دائما بر طبل تهدید های ناشی از برنامه هسته ای ایران می کوبند و معتقدند برنامه هسته ای ایران و آن گونه که مدعی اند "دست یابی ایران به سلاح هسته ای" خطری جدی ، عینی و بزرگ برای کل جهان است.آیا ایران هسته ای آمریکا را تهدید می کند؟

از نظر این دسته باید به هر روشی و با استفاده از هر ابزاری تلاش کرد تا حد ممکن قابلیت های هسته ای ایران را به "صفر" نزدیک کرد.

اما در کنار این دسته از سیاستمداران و تحلیلگران، عده ای دیگر از سیاستمداران و تحلیلگران معتقدند "برنامه هسته ای ایران " با رویکرد و در قالب امنیت ملی جمهوری اسلامی معنا و مفهوم می یابد و از این منظر به خودی خود تهدیدی برای جهان محسوب نمی شود و می شود با یک ایران هسته ای کنار آمد، چون استراتزی امنیت ملی ایران اساسا تهاجمی نیست و یک استراتژی دفاع محور و بازدارنده است.

اما این تحلیلگران و سیاستمداران نیز بر این نکته معترف اند که ایران با قابلیت هسته ای ، می تواند این کشور را از جایگاه یک کشور با قدرت متوسط به یک قدرت منطقه ای بی هماورد تبدیل کند و  در آینده زمینه ای برای ارتقای ایران به یک قدرت جهانی در حد و اندازه های چین باشد.

 ارزیابی های  بزرگ نمایانه از ایران در اسراییل 

روز گذشته روزنامه هاآرتص اسراییل در گزارشی از اظهارات رییس سازمان موساد (سازمان اطلاعات خارجی اسراییل) در یک جلسه خصوصی خبر داد و نوشت: رییس موساد در جلسه خصوصی با حضور تجار و بازرگانان اسراییلی به صراحت اعلام کرد که از نظر او ایران تهدید موجودیتی برای اسراییل نیست و مهم ترین تهدید علیه اسراییل فلسطینی ها هستند.

هنگامی که این سخنان رییس موساد  با سخنان رییس سابق همین سازمان مورد توجه قرار گیرد می توان به نتایج جالب توجه تری رسید ؛ "مئیر داگان" رییس سابق موساد نیز دقیقا و البته با عبارات صریح تر و زهر دار تر علیه نتانیاهو، بارها اعلام کرده است که ایران آن گونه که نتانیاهو می گوید تهدیدی علیه اسراییل نیست بلکه ایده نتانیاهو برای جنگ احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته ای ایران احمقانه ترین گزینه ممکن برای اسراییل است.

این اظهارات در کنار اظهارات "یوال دیسکین" رییس سابق دستگاه اطلاعات داخلی اسراییل "شین بت" که او نیز اظهاراتی مشابه در این باره داشته است، نشان می دهد که شکاف عمیقی بین مقامات اطلاعاتی سابق و کنونی اسراییل و دولت نتانیاهو درباره ارزیابی تهدید ایران وجود دارد.

به عبارت بهتر مقامات آگاه اسراییل که سال ها کار اطلاعاتی کرده و به اطلاعات حساس و مهم دسترسی داشته اند، ایده جنگ با ایران بر سر برنامه هسته ای را احمقانه دانسته و ایران را تهدیدی جدی و عینی برای اسراییل نمی دانند.

تهدید ایران برای آمریکا

در آمریکا نیز مشابه اسراییل عده ای از سیاستمداران و تحلیلگران ، ایران را یک تهدید جدی و بزرگ علیه منافع آمریکا می دانند و معتقدند جمهوری اسلامی ایران تهدیدی جدی علیه واشنگتن است که باید به هر شکل ممکن ولو به قیمت مداخله نظامی با این تهدید مقابله شود.

سردمداران چنین نظری برخی سیاستمداران تندرو دست راستی (جمهوریخواه) و برخی تحلیلگران و کارشناسان طرفدار اسراییل هستند. "جان مک کین" سناتور ارشد جمهوریخواه درباره تهدید ایران چنین می گوید:" ما باید در نظر داشته باشیم تهدیدی که از ناحیه ایران متوجه ماست فراتر از برنامه هسته ای این کشور است . ایران علاوه بر برنامه هسته ای خود مهم ترین حامی تروریسم بین المللی است و از سازمان های تروریستی در سراسر جهان حمایت می کند."

در واقع از نظر سیاستمدارانی چون مک کین و یا "جان بولتون" و دیگر جمهوریخواهان تندرو، تنها مساله هسته ای ایران محل مناقشه نیست ، بلکه موجودیت جمهوری اسلامی ایران با برنامه ها و راهبردهایی که دارد، خود یک تهدید جدی و واقعی علیه منافع ملی آمریکا است و اگر چنین قدرت منطقه ای به ابزارهای هسته ای نیز مجهز شود این تهدید بسیار فراتر از این هم خواهد رفت.

ارزیابی های واقع بینانه

اما در کنار این لفاظی ها و تحلیل ها، در میدان عمل سیاسی، کنشگران بر مبنای داده های آماری و مطالعات دقیق و راهبردهای منطقی عمل می کنند . جالب این است که به رغم این لفاظی هایی که در قالب پروژه "ایران هراسی" صورت می گیرد ارزیابی های منطقی و واقع گرایانه و کارشناسی دستگاه های اطلاعاتی و نظامی آمریکا چیزی بر خلاف این قبیل اظهارات و تبلیغات می گوید.

برای نمونه اگر بتوان گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا را یک گزارش راهبردی و ملاک عمل دولت آمریکا دانست – که به واقع نیز چنین است – پنتاگون هر ساله گزارشی مفصل و غیر طبقه بندی درباره تهدیدات و چالش های امنیت ملی آمریکا ارایه می کند که بر مبنای داده های اطلاعاتی دقیق تنظیم می شود و مورد به مورد تهدیدهای امنیت ملی آمریکا و مقایسه آن با وضعیت سال های پیشین را مورد ارزیابی دقیق قرار می دهد.

جالب این است در آخرین گزارش سالانه ای که وزارت دفاع آمریکا درباره تهدیدات و چالش های امنیت ملی این کشور ارایه داده به صراحت اشاره شده است که استراتژی دفاعی و نظامی ایران همچنان و بدون تغییر بر مبنای " استراتژی بازدارندگی در برابر یک تهاجم احتمالی نظامی و خارجی است " است.

عین عبارات این گزارش را بخوانید :" استراتژی امنیتی ایران در سال جاری (2013) نیز بدون تغییر و همانند سال گذشته برمبنای تمرکز بر توان بازدارندگی (deterrence) باقی مانده است. اصول سیاست بازدارندگی نظامی ایران همچنان همانند سال های گذشته بر مبنای بازدارندگی، اقدامات تلافی جویانه و جنگ نامتقارن و فرسایشی است."

در واقع از نگاه و منظر وزارت دفاع آمریکا و ارزیابی های دقیق پنتاگون از توانایی های نظامی ایران، حرف های تندروهای آمریکایی درباره تهدید جدی و موجودیتی ایران علیه آمریکا ، نه تنها معنا ندارد بلکه از نظر وزارت دفاع آمریکا که می توان آن را راهبرد اصلی و رسمی این کشور دانست، توان دفاعی ایران یک توان تهدید کننده نیست و بر مبنای یک توان تنبیهی برای متجاوزان خارجی است.

به عبارت دیگر ایران مادامی که مورد تهاجم نظامی مستقیم خارجی قرار نگیرد، هیچ تهدید عینی و عملی برای امنیت ملی امریکا محسوب نمی شود.

دکترین آمریکا پس از فروپاشی شوروی

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق و پایان نظام دو قطبی، نظام بین المللی وارد یک دوران گذار شد. دورانی که از نظر بسیاری از کارشناسان روابط بین المللی هنوز نیز به استقرار و نظم نهایی خود نرسیده است. در قالب این نظام جدید، یک ابرقدرت با نام "ایالات متحده آمریکا"، چند قدرت جهانی از قبیل روسیه و چین و بریتانیا و... و چند قدرت منطقه ای (متوسط) مهم وجود دارند که ایران یکی از این قدرت های متوسط و منطقه ای است.

استراتژی ایالات متحده آمریکا پس از فروپاشی شوروی جلوگیری از شکل گیری یک شوروی جدید و یا یک ابرقدرت هماورد جهانی است. در واقع می توان گفت پس از دکترین "مهار" (CONTAINMENT) - که در طول دوران جنگ سرد دکترین اصلی ایالات متحده آمریکا در مواجهه و رقابت با شوروی بود - پس از فروپاشی شوروی، ایالات متحده آمریکا در پی کسب برتری (هژمونی) مطلق جهانی است اما تا بدین جا در راستای تحقق این استراتژی ناکام بوده است، از این رو واشنگتن در دو دهه گذشته پس از فروپاشی شوروی کوشیده است مادامی که به جایگاه هژمونی "دستوری" نرسیده است، دستکم از سربرآوردن ابرقدرتی مشابه شوروی در دوران گذار کنونی جلوگیری کند.

در قالب این دکترین آمریکا ، قدرت های جهانی نباید تبدیل به ابرقدرت شوند و قدرت های منطقه ای نیز ترجیحا باید از کسب جایگاه یک قدرت جهانی محروم بمانند. باقی ماندن این وضعیت در حکم ادامه برتری نسبی آمریکا بر محیط و فضای بین المللی تا زمان کسب هژمونی کامل است و از همین رو واشنگتن می کوشد با قدرت های دیگر جهانی به نحوی تعامل کند که " غیر خودی ها " یا کشورها یا گروه های مخالف یا رقیب ، قدرت زیادی نگیرند و مادامی که در سیستم و نظام جهانی سرمایه داری به طور کامل صیقل نخورده و با الگوی لیبرال دموکراسی دمساز نشوند ، نتوانند در مرتبت و جایگاه های بالاتر قرار گرفته و رشد کنند.

استراتژی مهار ایران

نحوه تعامل آمریکا با ایران نیز در قالب همین استراتژی ، رفتار بر مبنای" مهار و کنترل" است . ایران یک قدرت متوسط است که در منطقه ای واقع شده که همه امکانات لازم برای کسب یک قدرت منطقه ای مهم و یا حتی یک قدرت جهانی را دارد. (امکاناتی از قبیل نفت ، منابع طبیعی وشاخص های توسعه انسانی و ...) از همین رو آمریکا می کوشد ایران را مهار و کنترل کند.

در واقع به بیان دیگر در چارچوب استراتژی امنیت ملی آمریکا پس از دوران فروپاشی شوروی ، کشورهایی که توان مخالفت یا به چالش کشیدن هژمونی جهانی آمریکا را دارند باید مهار و کنترل شوند و ایران نیز مثل روسیه و چین و برخی گروه های مخالف آمریکا همچون القاعده یا گروه های افراطی دیگر در سرتاسر جهان باید مهار شود.

استراتژی مهار و برنامه هسته ای ایران

برنامه هسته ای ایران در یک دهه گذشته در مسیری کاملا مغایر با خواست های آمریکا پیش رفت به نحوی که اوباما پس از توافق ژنو و ابراز برخی انتقادات محافل تندرو داخلی آمریکا و مقامات اسراییل از این توافق و امتیازاتی که برای غنی سازی اورانیوم به ایران در این توافق داده شد، گفت : اگر امکانی بود و دکمه ای زده می شد تا همه قابلیت های اتمی ایران به یکباره محو شده و از بین برود قطعا این کار را انجام می دادم ولی این کار عملی نیست."

به واقع از اظهارات صریح رییس جمهور آمریکا چنین بر می آید که واشنگتن توان مقابله یکجانبه و حذفی با برنامه هسته ای ایران را نداشته است و نهایت کاری که آمریکا انجام داده انجام کارهایی از قبیل جاسوسی و خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران به منظور کند تر کردن روند غنی سازی ایران بوده است که در این کار نیز توفیقات کامل نصیب واشنگتن نشده است.

ایران طی یک دهه گذشته با پذیرفتن و به جان خریدن هزینه های گران اقتصادی تحریم های آمریکا توانسته است هزاران دستگاه سانتریفیوژ نصب کند و قابلیت غنی سازی خود را به رغم مخالفت برخی قدرت های جهانی به ویژه قدرت های اروپایی و آمریکا ارتقا دهد و جزء معدود کشورهایی باشد که به قابلیت های بالای غنی سازی اورانیوم رسیده است.

بنابراین ، ایران یک قدرت منطقه ای است که توان " نه " گفتن به واشنگتن را دارد و می تواند با به جان خریدن هزینه های مخالفت با قدرت هژمون – که تحریم های اقتصادی نمونه ای از این هزینه ها است – بر خلاف میل و منافع قدرت هژمون عمل کند. هر چند هزینه این مخالفت به قیمت کاهش رشد اقتصادی و دیگر تنبیهات و تحریم هایی باشد که از طرف قدرت هژمون در سطحی گسترده و جهانی علیه ایران اعمال شده و می شود.

منطقه خاورمیانه از نظر آمریکایی ها باید همچنان یک منطقه بدون "قدرت مسلط" باقی بماند. به دلیل ویژگی های ژئوپلتیک ، ژئو استراتژیک و ژئو اکونومیک در این منطقه ، تنها یک کشور توان بالا کشیدن خود در هرم سلسله مراتب قدرت جهانی با استفاده از ظرفیت های منطقه ای را دارد و آن کشور بدون تردید ایران است ؛ در این صورت ایران با تثبیت جایگاه یک قدرت منطقه ای ، سودای کسب جایگاه قدرت جهانی را خواهد داشت و این بالقوه و بالفعل تهدیدی جدی برای قدرت هژمونیک آمریکا محسوب می شود.

جایگاه برنامه هسته ای در این موازنه استراتژیک بین ایران و نظام رو به گذار جهانی و قدرت هژمون آن در واقع در تثبیت کردن این جایگاه قدرت منطقه ای ایران اهمیت و معنا می یابد. ایران دارای قابلیت بالای هسته ای برای آمریکا پذیرفته نیست چون مغایر با استراتژی امنیت ملی واشنگتن است.

موازنه کنونی در روابط ایران و آمریکا به عنوان یک قدرت متوسط منطقه ای و یک ابر قدرت جهانی بر دو پایه استوار شده است : "پیشرفت های برنامه هسته ای ایران در بستر زمان" از سویی و "تاثیرات و فشارهای فزاینده تحریمی بر اقتصاد و توان ملی ایران" از سوی دیگر.

توافق ژنو آتش بسی موقت برای این کشاکش قدرت بود؛ باید دید آیا دو قدرت خواهند توانست در نهایت به یک فرمول "موازنه ساز" برسند؟ از به کار بردن کلمه " رضایت" صرف نظر شد به این دلیل که مساله موجود در روابط ایران و آمریکا یک مساله در قالب سیاست واقعی (real politic) است و مادامی که استراتژی امنیت ملی آمریکا و نیز راهبرد جمهوری اسلامی ایران تغیبر نکرده است ، این موازنه بر مبنای بازدارندگی و دیکته کردن خواست ها با زور و قدرت برقرار خواهد شد، حتی اگر پشت میز مذاکره و با امضای تفاهم نامه نهایی باشد.




ادوارد شواردنادزه، رئیس جمهوری سابق گرجستان و آخرین وزیر خارجه شوروی سابق، امروز (دوشنبه) پس از مدتهای طولانی گذراندن دوره بیماری درگذشت.

کد خبر: ۴۱۴۱۱۱
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۸-07 July 2014
ادوارد شواردنادزه، رئیس جمهوری سابق گرجستان و آخرین وزیر خارجه شوروی سابق، امروز (دوشنبه) پس از مدتهای طولانی گذراندن دوره بیماری درگذشت.
به گزارش ایسنا شواردنادزه 86 ساله نقش مهمی در پایان جنگ سرد ایفا کرد که در آن دوره سمت وزارت امور خارجه شوروی را بر عهده داشت.
وی همچنین در سال‌های اولیه پس از استقلال گرجستان نقش رهبری گروه‌های سیاسی را بر عهده داشت.
مارینا دویتاشویلی، دستیار وی امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که وی پس از گذراندن یک دوره بیماری درگذشت. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز این خبر را منتشر کرده است.
شواردنادزه در دوران رهبری میخاییل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، وزیر امور خارجه بود و شاهد آب شدن یخ روابط با غرب پیش از تخریب دیوار برلین و فروپاشی اتحاد کمونیست شوروی بود.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی شواردنادزه به گرجستان رفت تا رئیس جمهور شود و پس از مدتی هرج و مرج این کشور را به ثبات نزدیک کند.وی در جریان انقلاب گل رز سال 2003 از قدرت ساقط شد و در سال‌های پایانی عمرش در اقامتگاه خود زندگی می‌کرد و مسافرت نمی‌رفت.
در همین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تسلیت خود را بابت مرگ رئیس جمهور سابق گرجستان اعلام داشت.دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفت: رئیس جمهور تسلیت عمیق خود را به خانواده، دوستان نزدیک و ملت گرجستان به دلیل مرگ شواردنادزه اعلام داشته است.



حزب‌الله لبنان با دقت به تحولات هشدارآمیز عراق پرداخته است و دلایل مناسبی برای ارتباط ترکیه با گروه‌های تکفیری – بعثی در عراق و سوریه دارد. حرکات این گروه‌ها در عراق همچنین بخشی از سناریوی عربستانی‌ها پس از ناامیدی از ساقط کردن حکومت سوریه و برای تاثیرگذاری بر سرنوشت توازن نظامی در منطقه است.
کد خبر: ۴۱۴۱۴۸
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰-07 July 2014
پرده‌برداری حزب‌الله از نقش ترکیه و نقشه‌های عربستان در عراق

منابع نزدیک به حزب‌الله لبنان به ال‌مانیتور تاکید کرده‌اند که حزب‌الله لبنان کاملا بر حوادث عراق متمرکز شده است و در حال ارزیابی اقدامات گروه‌های تکفیری- بعثی که اخیرا به دولت اسلامی تغییر نام داده‌اند بر آینده سوریه و لبنان هستند.

به گزارش «تابناک»، ژان عزیز خبرنگار لبنانی در مطلبی در این باره نوشته است که رهبر اصلی‌ترین و قدرتمندترین گروه شیعه لبنان و منطقه در دو هفته اخیر به مطالعه حوادثی پرداخته است که در شمال غربی عراق اتفاق افتاده است تا چگونگی وقوع آن و دلایل مستقیم و غیرمستقیم آن را شناسایی کند و بتواند اقدامات متناسب را اتخاذ کند.

شرایط شکننده داخلی عراق در دوره پس از سقوط صدام، اختلافات و شکاف‌های داخلی، فساد در بغداد، تصمیم آمریکایی‌های برای انحلال ارتش پیشین عراق و تلاش‌های بعدی برای بازسازی ارتش و سرانجام انحلال شوراهای بیداری بعد از علاکت ابومصعب الزرقاوی به جای ادغام آنها در ارتش از جمله عوامل داخلی این حوادث از نگاه حزب‌الله است.

اما منابع حزب‌الله نقش مهمی برای نیروهای خارجی در حوادث اخیر عراق قائل هستند. برای مثال ترکیه نقش پناهگاهی امن و انبار لجستیک داعش را بازی کرده است و انکار این موضوع در رسانه‌ها تنها برای فریب مخاطبین است.

برای مثال بیشتر کمپ‌های داعش در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارند و در حالی که این گروه به طور سیستماتیک همه بناهای مذهبی و مقبره‌ها را تخریب می‌کند، به بناهای مورد نظر ترکیه که به حکومت عثمانی مربوط هستند و در مناطق تحت کنترل داعش قرار داده‌اند آسیبی نزده است. همچنین موضوع شهروندان و دیپلمات‌های نرکیه که در ابتدای حمله گروه‌های تروریستی به موصل به گروگان این گروه درآمدند ناگهان از رسانه‌ها حذف شد و حتی در مواضع رسمی مقامات ترکیه نیز به سکوت کشانده شده است.


بنا به گفته منابع نزدیک به حزب‌الله، ترکیه به نوعی در اقدامات اخیر داعش دخیل بوده است. به گفته آنها به نظر می‌رسد که انکارا این موضوع را با مقامات دولت خودمختار کردستان در اربیل هماهنگ کرده است تا هر دو بتوانند از ان بهره‌برداری کنند: اردوغان نخست‌وزیر ترکیه امیدوار است تا با اقدامات خود رای کردهای ترکیه را در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد و در مقابل بارزانی هم شهر کرکوک و احتمالا استقلال را به دست خواهد آورد.

از نگاه حزب‌الله محاسبات و منافع عربستان نیز در این موضوع روشن است و آنها از طریق اقدامات داعش تاکنون به دو هدف اصلی دست یافته‌اند:

نخست این که داعش به دولتی حمله‌ور شده است که در نتیجه انتخابات سال 2010 و علی‌رغم میل عربستان در عراق بر سر کار امده است. اکنون در عراق گزینه‌های مختلفی برای نخست‌وزیری وجود دارد که از تغییرات در دولت ولی با حفظ مالکی تا برداشته شدن مالکی از نخست وزیری را در بر می‌گیرد.

دومین و مهم‌ترین هدفی که عربستان از طریق اقدامات داعش به آن دست یافته، قطع کردن خطوط ارتباطی ایران با ساحل شرقی دریای مدیترانه است یعنی مسیر استراتژیکی که تهران به تدریج و با سختی فراوان ایجاد کرده است. این پل ارتباطی از طریق عراق و به خصوص مناطقی در غرب عراق که اکنون به اشغال داعش در امده، ایران را به سوریه و لبنان وصل می‌کند. عربستان پس از ناکامی در از بین بردن حکومت سوریه، تلاش کرده است که ارتباط ایران و سوریه را قطع کند تا آسیبی جدی به اتحاد دو طرف بزند.

آن چه که در تحولات میدانی در موصل، صلاح‌الدین و الانبار اتفاق افتاده است نه تنها ارتباط لجستیک بین تهران و حزب‌الله را قطع کرده است، بلکه توازن نظامی را در عراق، سوریه و لبنان به هم خواهد زد.

حزب‌الله اکنون مجبور شده است که نقشه زمینی ارتباطی از غرب عراق تا بیروت را مورد بازبینی قرار دهد. این مسیر از حمص در سوریه و پس از آن از مناطقی در شمال شرقی لبنان می‌گذرد. حزب‌الله از ماه می سال 2013 به بعد در نبردهایی سخت درگیر بود تا تروریست‌های افراطی را از این مسیر ارتباطی دور نگاه دارد و با پیروزی در القصیر در استان حمص در ژوئن 2013 و یبرود در قلمون در ماه مارس 2014 در این راستا توفقیقاتی کسب کرد ولی اکنون به نظر می‌رسد که داعش رویای عربستانی‌ها را محقق کرده است. همه سلول‌های خفته این گروه بیدار شده‌اند و فعالیت خود را از سر گرفته‌اند.

منابع حزب‌الله به شواهد مختلفی اشاره می‌کنند: بازگشت بمب‌گذاری‌های انتحاری به بیروت و به ویژه مناطق شیعه‌نشین شهر، بازگشت ناآرامی به شمال لبنان که همجوار سوریه است، بازگشت درگیری‌ها به قلمون پس از دوره‌ای از آرامش و از همه مهم‌تر شکننده شدن مذاکرات آتش‌بس با صدها تن از عناصر مخالف در مناطقی از حمص. 


همه این شواهد زنگ هشدار را برای حزب‌الله به صدا در آورده است. حزب‌الله در حال انجام اقدامات احتیاطی برای مقابله با حرکت جدی احتمالی داعش از کریدور بیابانی است که الانبار در عراق را از مسیر سوریه به لبنان متصل می‌کند. منابع آگاه مدعی هستند که حزب‌الله در بالاترین سطح هشدار امنیتی و نظامی قرار دارد و این وضعیت تا زمانی که نبرد در عراق به شکلی قاطع پایان پذیرد ادامه خواهد یافت.




لحظه به لحظه با بیست‌ و هشتمین روز بحران عراق؛
دفتر آیت الله سیستانی همزمان با برخی از رایزنی ها برای انتخاب نخست وزیر جدید اخبار و برخی از خبرسازی درباره نظر ایشان نسبت به فرد مناسب برای پست نخست وزیری عراق اطلاعیه ای را منتشر کرد.در این اطلاعیه ضمن تکذیب برخی اخبار راهبرد کلی ایشان در رابطه با گروه های سیاسی عراق بیان شده است.

کد خبر: ۴۱۴۰۱۳
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵-07 July 2014
بحران عراق وارد روز بیست و هشتم شد درحالی که منابع خبری انگلیسی اعلام کردند که نخست‌وزیر عراق آمریکا را تهدید کرده است که اگر به توافقنامه امنیتی با بغداد عمل نکند، آن را لغو می‌کند.

به گزارش «تابناک» بیست و هشتمین روز بحران عراق درحالی آغاز شد که روز گذشته (یکشنبه)  سخنگوی ارتش عراق از کشته شدن بیش از 1000 تروریست عضو داعش در استان صلاح‌الدین از جمله حسین فراس المشهدانی، امیر خودخوانده منطقه المشاهده در شمال بغداد خبر داد.

همچنین دفتر آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق، ادعاها و شایعات منتشر شده از سوی شبکه «العربیه» درباره درخواست مرجعیت مبنی بر عدم نخست‌وزیری مجدد «نوری المالکی» را تکذیب و اعلام کرد مرجعیت همچنان با تمام طرف‌های سیاسی عراق یک فاصله را رعایت می‌کند. 

یک مقام مسئول در دفتر آیت‌الله سیستانی در گفت‌وگوی ویژه با پایگاه «الانصار» گفت: شبکه العربیه با تکیه بر خبرهای کذب و تحریف‌شده سیاست‌های خصمانه خود علیه دولت و مردم عراق را دنبال می‌کند. مرجعیت عالی شیعیان عراق تا به این لحظه هیچ بیانیه‌ای درباره نحوه تشکیل دولت جدید عراق صادر نکرده است و خواستار تغییر یا عدم تغییر نخست‌وزیر کنونی نشده است.

شبکه العربیه ادعا کرده بود که آیت‌الله سیستانی خواستار تغییر مالکی و انتخاب نخست‌وزیری که از مقبولیت مردمی گسترده برخوردار باشد، شده است.

17:18 :  مهدی الحافظ ، رئیس سنی و موقت مجلس عراق اعلام کرد : به دلیل نبود توافق میان گروه های سیاسی بر سر معرفی روسای سه قوه ، ( رئیس مجلس ، رئیس جمهور و نخست وزیری ) جلسه فردای مجلس لغو و به روز دوازدهم اگوست ماه آینده میلادی موکول شد.قرار بود در جلسه فردای مجلس رئیس جدید پارلمان و دو معاون او معرفی شوند.


16:21 : فرماندهی عملیات بغداد از کشته شدن فرمانده لشگر ششم ارتش عراق در درگیری با تکفیری‌ها و به دست یک تک‌تیرانداز خبر داد.

15:07 : نوری المالکی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: ما در زمانی قرار داریم که باید پایبندی خود را به مفاد قانون اساسی در مورد ریاست‌های سه گانه تجدید کنیم.وی در ادامه این بیانیه با هشدار نسبت به دستور کار طرف‌های داخلی و خارجی برای تخریب روند سیاسی و به شکست کشاندن تجربه دمکراسی در عراق از طریق سکوت و سرپوش نهادن بر آن چیزی که کشور شاهد آن است، افزود: طرحی خرابکارانه که سازمان‌های تروریستی با حمایت و کمک طرف‌های منطقه‌ای اجرایی می‌کنند، عراق را هدف قرار داده است.نخست وزیر عراق تاکید کرد: جنگ امروز گزینه استراتژیک برای حفاظت از وحدت و حاکمیت و همچنین منافع عالی ملت عراق است.


14:28 : رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر لزوم اتخاذ اقداماتی از سوی گروه سیاسی برای سرعت بخشیدن به تعیین رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان و تشکیل دولت تاکید کرد.

12:42 : سرتیپ «فیصل العبادی» رئیس پلیس استان بصره امروز از برقراری تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف این استان خبر داد و اعلام کرد: تدابیر شدیدی در استان بصره برقرار شده و عملیات تفتیش نیز با دقت انجام می‌شود و شخص او بر این مسئله نظارت می‌کند تا مبادا امنیت استان به خطر افتد.

11:04 : با کناره‌گیری «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان سابق عراق از نامزدی مجدد برای این پست، اسامی جدیدی از سوی ائتلاف اهل تسنن برای تصدی پست ریاست پارلمان عراق مطرح شد. پیش از این تنها گفته می‌شود که «سلیم الجبوری» با نجیفی رقابت خواهد کرد و شانس او نیز بیشتر است اما با کنار رفتن نجیفی، به نظر می‌رسد، شخصیت‌های دیگری نیز رویای ریاست پارلمان عراق را در سر دارند. «محمد الکربولی» از رهبران ائتلاف نیروهای ملی عراق گفت: گروه‌های سیاسی سنی، عصر امروز نشست تشکیل می‌دهند تا نامزد ریاست پارلمان عراق را مشخص کنند.وی تایید کرد که علاوه بر سلیم الجبوری اسامی جدید برای نامزدی این پست مطرح هستند که عبارتند از «ظافرالعانی» سخنگوی ائتلاف متحدون، «احمد المساری» نماینده و «صالح المطلک» رئیس فهرست العربیه. از خارج از ائتلاف نیروهای ملی نیز اسم «عدنان الجنابی» از افراد نزدیک به «ایاد علاوی» مطرح شده است.

10:15 : استانداری نینوا: فرد ظاهرشده در ویدئوی نماز جمعه داعش، ابوبکر البغدادی نیست .به گزارش سومریه‌نیوز، شورای این استانداری اعلام کرد: فردی که تصویر وی در فیلم نماز جمعه داعش منتشر شده، خلیفه خوادخوانده مسلمانان نیست، بلکه "ابوبکر الخاتونی"، سرکرده ارشد این گروه تروریستی است.

09:19 : روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف، ساعتی را که «ابوبکر البغدادی» در هنگام حضور در مسجد موصل پوشیده بود را 6 هزار دلار تخمین زد.

02:08 : منابع نزدیک به «نوری المالکی» که از سوی آمریکا برای کناره‌گیری تحت فشار است، می‌گویند ممکن است که او توافقنامه چارچوب راهبردی با ایالات متحده را لغو کند. این توافقنامه که در سال 2008 به امضای طرفین رسید، موارد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان واشنگتن و بغداد را تشریح کرده است.به گفته این منبع، آقای مالکی که از عدم حمایت مناسب آمریکا از مبارزه عراق با گروه تروریستی «داعش» گله‌مند است، در حال بررسی لغو کامل این توافقنامه است.

01:07 : «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر روز یکشنبه نسبت به تلاش برای تجزیه عراق و گسترش فعالیت تروریست‌ها در دیگر کشورهای منطقه، هشدار داد.سیسی که در جمع خبرنگاران مصری صحبت می‌کرد، در مورد تلاش‌های صورت گرفته برای جدا کردن مناطقی از عراق، گفت: «همه‌پرسی‌ای که الان کردها دنبال آن هستند، چیزی نیست جز آغاز تجزیه‌ای فاجعه‌بار برای تبدیل عراق به کشورهای کوچک‌تر و رقیب.»

00:33 : داعشی‌ها با حمله به یک روستای ترکمانی‌ها در شمال موصل پس از غارت اموال ساکنان،‌ 40 نفر را ربودند. این روستا در نزدیک الرشیدیه قرار دارد.تکفیری‌ها علاوه بر غارت اموال مردم،‌ اقدام به تخریب قبرستان این روستای ترکمانی نیز کردند.



معلوم نیست واردات این تجهیزات دست چه کسانی است و ‌چرا از واردات آن جلوگیری نمی‌شود‌! البته می‌تواند دلایل گوناگونی‌ داشته باشد؛ مانند بسیاری از کالا‌هایی ‌که ‌‌قاچاقی وارد کشور می‌شود و کسی هم نمی‌تواند مانع آن شود. هم‌اکنون نفت کشور از خیلی از راه‌های رسمی قاچاق ‌و میلیون‌ها لیتر نیز از کشور خارج می‌شود و کسی هم نیست ‌در این باره توضیحی بدهد.
کد خبر: ۴۱۴۰۵۲
تاریخ انتشار:۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳-07 July 2014
ماهوارهاستفاده از ماهواره و تجهیزات دریافت از ماهواره از سال‌ها پیش در کشور رواج پیدا کرده است. به گفته برخی ‌مسئولان، بالغ بر دو‌‌سوم خانوارهای کشور از ماهواره استفاده می‌کنند و سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان هزینه صرف واردات ماهواره به کشور می‌شود. 

به گزارش «تابناک»، بنا بر مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۳ استفاده از این تجهیزات ممنوع شد؛ اما همواره بحث بر سر استفاده کردن ‌یا ‌نکردن از این دستگاه‌ها بوده است، به گونه‌ای که نیروهای انتظامی و مراجع مختلف نیز بار‌ها به اشکال گوناگون و با روش‌های تنبیهی و تشویقی با این پدیده مبارزه کرده‌اند. 

اما آنچه مشخص است و بسیاری از مسئولین نیز بر آن اذعان دارند، استفاده گسترده از این وسایل در سطح جامعه است؛ بنابراین، برخی ‌افراد جامعه بر این باورند که قانون سال ۷۳ نیاز به باز‌نگری دارد و برخی دیگر نیز قانون را مناسب ارزیابی می‌کنند و حتی گاه خواهان برخورد شدید‌تر ‌با استفاده‌کنند‌گان از ماهواره هستند. 

نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این موضوع گفت: دو سوم مردم کلان شهر‌ها و شهر‌های بزرگ از تجهیزات ماهواره استفاده می‌کنند، اما این بدان معنا نیست که این افراد از این تجهیزات استفاده نادرست کنند. امروز بسیاری از مردم از ‌این فن‌آوری استفاده‌های بهینه می‌کنند و چون دنیای امروز دنیای ارتباطات و فن‌آوری ‌است، مردم نیز علاقه‌مندند ‌از سایر اخبار و اطلاعات پیرامونی بهرمند شوند. 

وی افزود: اینکه این کالا از راه قاچاق به کشور وارد می‌شود، پوشیده نیست، همچنان که کالاهای دیگر‌ نیز به داخل قاچاق می‌شود. امروز بسیاری از کالا‌ها از جمله کریستال یا لوازم خانگی با قاچاق وارد کشور می‌شود‌ و شاید در این‌ اجناس، وسایل سمعی ـ بصری و تجهیزات دریافت از ماهواره نیز وجود داشته باشد. 

وی گفت: اما آنچه امروزه در جامعه نمود یافته، اینکه بسیاری از استفاده‌کنند‌گان از این تجهیزات، کاربرد مضر از آن ندارند‌ و در عین حالی که به اصول و اعتقادات فرهنگی و اسلامی خود پایبند‌ند، از فیلم‌ها و برنامه‌های آموزشی و تحلیل‌های علمی و سیاسی نیز بهره می‌برند. 
امروز هر کسی از دریچه دید خود مسائل و رویدادهای سیاسی و اجتماعی را تحلیل می‌کند، و مردم از این طریق با دنیای بیرون و طرز فکر افراد خارج نشین بیشتر آشنا می‌شوند. 

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ گفت: اینکه قانون استفاده از ماهواره بازنگری شود، ممکن است به تدریج این احساس نیاز پدید آید و احساس شود ‌بهتر است دیگر مردم را به قانون شکنی وادار نکنیم، چون زمانی که استفاده از این تجهیزات ‌ممنوع شد،‌ شاید نگاه به گونه‌ای دیگر بوده و هجمه‌ای در آن زمان علیه منافع کشور بوده است؛ اما اگر امروز به این نکته پی ببریم که در دنیای امروز به واسطه فن‌آوری، تبادل اطلاعات دامنه این تبادلات وسیع شده است، شاید نگاه را تغییر دهد. 

وی همچنین یادآور شد: مردم ما، ‌مردم خوبی هستند و دوست دارند از رخدادهای پیرامونی خود آگاه باشند‌؛ بنابراین، این استفاده‌ها مشروع است و ما استفاده نامشروع ‌نداریم و احساس می‌کنم باید زمینه‌ای فراهم ‌‌شود که میلیون‌ها‌ ایرانی‌ از این دستگاه‌ها استفاده ‌‌کنند و ما نیز قانون را به درستی اصلاح کنیم. 

وی در پایان تأکید کرد: اما تا هنگامی که قانون وجود دارد، باید به آن احترام گذاشت و آن را‌ اجرا کرد؛ اما باید این امکان نیز باشد که قانون را تغییر دهیم و تحولات جهانی و اجتماعی درون کشور را نادیده بگیریم و بر پایه اصول و قواعد ذهنی خود برخورد کنیم. به گمانم این قانون زمانی لازم بوده و نوشته شده، ولی باید با توجه به تحولات روی داده، در این قانون بازنگری شود.

همچنین بیژن نوباوه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره‌ می‌گوید: سالانه مبلغ چشمگیری از منابع کشور، هزینه واردات و قاچاق تجهیزات ماهواره‌ای می‌شود. این در حالی است که بیشتر تجهیزات ماهواره‌ای ‌گران است و سالانه هزینه بالایی برای واردات آن‌ها می‌شود. 

وی گفت: معلوم نیست واردات این تجهیزات دست چه کسانی است و ‌چرا از ‌آن جلوگیری می‌شود؟! البته می‌تواند دلایل گوناگونی‌ داشته باشد؛ مانند بسیاری از کالا‌هایی ‌که ‌‌قاچاقی وارد کشور می‌شود و کسی هم نمی‌تواند مانع آن شود. هم‌اکنون نفت کشور از خیلی از راه‌های رسمی قاچاق ‌و میلیون‌ها لیتر نیز از کشور خارج می‌شود و کسی هم نیست  در این باره توضیحی بدهد. 

وی گفت: سالانه بیست میلیارد دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که صنعت کشور را تهدید می‌کند، که در این مورد خاص ‌جز تهدید صنعت، تهدید فرهنگی هم به شمار می‌آید و فرا‌تر از بحث اقتصادی است. مگر می‌توانند جلو‌ واردات سیگار را بگیرند؟ ماشین لباسشویی، قوطی کبریت نیست، ولی به سادگی وارد کشور می‌شود. 

وی گفت: به هر حال استفاده از ماهواره در کشور ممنوع است و باید با کسانی که از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند، بنا بر قانون برخورد کرد، استفاده از ماهواره افزون بر اینکه بر اقتصاد کشور خدشه وارد می‌آود و سالانه مبالغ زیادی از منابع کشور به هدر می‌رود، به فرهنگ کشور نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند که باید به گونه‌ای جلو آن گرفته شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد