سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان


نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی:
خوزستان آب مازاد برای انتقال ندارد/ وزارت نیرو شرایط را برای کشاورزان خوزستان سخت می‌کند

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی با اشاره به طرح دولت برای انتقال آب کارون گفت: خوزستان آب مازاد ندارد که بتواند با هدف آبرسانی به استان‌های دیگر برای مصارف کشاورزی، لوله‌کشی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: خوزستان آب مازاد برای انتقال ندارد/ وزارت نیرو شرایط را برای کشاورزان خوزستان سخت می‌کند

ناصر صالحی‌نسب امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: بر اساس قوانین بین‌المللی و بحث آب، اگر استانی مازاد آب شرب داشته باشد می‌تواند به سایر مناطق انتقال دهد ولی استان خوزستان این مازاد را ندارد که وزارت نیرو و یا دولت بخواهد با هدف آب‌رسانی به استان‌های دیگر آن هم جهت مصارف کشاورزی لوله‌کشی کند.

وی، ضمن اعلام مخالفت‌های مردمی با انتقال آب کارون به استان‌های دیگر، افزود: در شرایطی که استان خوزستان فاقد مازاد آب است، معلوم نیست برنامه دولت، بر چه مبنایی انجام می‌شود.

به گفته نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی ، در خوزستان 10 تا 15 درصد آب شرب وجود دارد و علاوه بر دولت، مجلس هم تصویب کرد که در صورت مازاد بودن این آب، انتقال آن صورت گیرد.

وی در خصوص طرح چندگانه رودخانه کارون تصریح کرد: طرح‌های اجرایی بر رودخانه کارون به نام‌های، گلرنگ1، گلرنگ2 و بهشت آباد هستند که طی چند سال اجرا شدند.

صالحی‌نسب با بیان اینکه عوامل مدیریتی باعث ایجاد مشکلات آبی سطح استان شده‌اند، خاطرنشان کرد: مسئولان استان با همیاری و پافشاری بر استعفای خود در خصوص انتقال رودخانه کارون خواستار پیگیری آن توسط مجلس و شورای عالی شده‌اند و امیدواریم مسئله حل شود.

وی همچنین از بازدید نمایندگان از استان‌های مجاور خبر داد و گفت: تعدادی از نمایندگان استان خوزستان و استان‌های مجاور آن، به منظور مشاهده وضعیت انتقال از چند استان بازدید کردند و در این خصوص وزیر نیرو به مجلس احضار شد.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در همین راستا پنج روز پیش، جلسه‌ای با موضوع انتقال رودخانه کارون و به مدت دو ساعت در وزارت نیرو تشکیل شد.

وی ابراز امیدواری کرد تا در نهایت این برنامه، به احقاق حق خوزستانی‌ها انجامیده و طرحی اجرا نشود که به زیان مردم منطقه باشد.

صالحی‌نسب همچنین هدف ساخت سد محشوره را به بهانه تنظیم برنامه‌های آبرسانی عنوان کرد و افزود: ساختن سد محشوره به منظور استفاده از آب جهت کشاورزی شهرستان کوهدشت استان لرستان انجام می‌شود که مطمئنا تاثیر مستقیمی بر سد کرخه خواهد گذاشت و شرایط را برای کشاورزان استان دشوارتر خواهد کرد.

وی، اجرای طرح احداث سد محشوره را خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: با احداث سد محشوره طرح سطح زیر کشت 330 هزار هکتاری که مقام معظم رهبری مطرح کرده بودند، محقق نخواهد شد.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نیرو با اجرای سد محشوره، سطح زیر کشت 330 هزار هکتاری را به میزان 150 درصد کاهش می‌دهد که این موضوع برخلاف برنامه‌ای بود که باید اجرا می‌شد.

وی بیان کرد: مجمع نمایندگان مجلس خواستار رفع این مشکلات و لغو این تصمیم شده‌اند و به‌دنبال همین توصیه‌هایی که انجام شده است، نهاد ریاست جمهوری و شورای امنیت ملی این معضل را پیگیری خواهند کرد.

صالحی‌نسب در پایان عنوان کرد: امیدواریم برنامه‌های آتی دولت به سرنوشت طرح‌هایی همچون انتقال کارون، ساخت سد بر رودخانه کرخه و ... دچار نشود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930416000654#sthash.D4Dceqri.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد