سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز


نگاه روزنامه «گاردین» به عکس توییتری رئیس جمهور کشورمان:
محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران هوادار پروپاقرص فوتبال بود، با این حال عکس روحانی به نوبه ی خود بی سابقه است چراکه یک رئیس جمهور را در خانه و درحالیکه از کار فارغ شده نشان می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گاردین نوشت: ساعت 11:30 شب است و حسن روحانی در حال استراحت و تماشای بازی فوتبال ایران و نیجریه است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، او لباس تیم ملی ایران را برتن دارد و در حال تماشای بازی فوتبال تیم کشورش از طریق تلویزیون است.

بر روی میز مقابل روحانی یک فنجان چای و یک بشقاب میوه دیده می شود.


او توییتی در مورد بازی ایران و نیجریه منتشر کرد و نوشت: به بازیکنان‌مان افتخار می‌کنم که توانستند اولین امتیاز را در جام‌جهانی کسب کنند. امیدوارم این اولین امتیاز از چند امتیازی باشد که آنها در این مسابقات به دست خواهند آورد.

این عکس ها همگی جزئی از دیپلماسی فوتبالی ایران است. در وین که مذاکرات هسته ای در آن در حال برگزاری است، گفتگوها دوشنبه شب متوقف شد تا وزیر خارجه ایران بتواند بازی فوتبال ایران و نیجریه را تماشا کند.

تصاویر منتشره محمدجواد ظریف را در کنار دیگر مذاکره کنندگان ارشد ایران که همگی به تلویزیون چشم دوخته اند را نشان می دهد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران هوادار پروپاقرص فوتبال بود، با این حال عکس روحانی به نوبه ی خود بی سابقه است چراکه یک رئیس جمهور را در خانه و درحالیکه از کار فارغ شده نشان می دهد.

یک تحلیلگر مسائل ایران می گوید که عکس روحانی یکی از موثرترین و موفق ترین اقدامات رئیس جمهور ایران بوده است.

روحانی که نخستین سال ریاست جمهوری خود را تجربه می کند به یکی از منتقدان جدی تحجر تبدیل شده است.

وی هفته ی گذشته گفت: برخی از افراد هنوز در عصر حجر زندگی می کنند.

وی پس از آنکه گفت، «نمی توانیم مردم را به زور شلاق به بهشت ببریم» با تندروهای ایران گلاویز شده است.





پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
یک روزنامه مطرح عربستانی با انتشار جداول هشت گانه گروه‌های مختلف جام جهانی رتبه ایران را در جدول گروه F بر خلاف جدول فیفا به رتبه سوم تنزل داده است.

موفقیت تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی و جابجا نمودن برخی رکوردها زیاد به مذاق رسانه های عربی به ویژه روزنامه سعودی خوش نیامده است.

روزنامه الشرق الاوسط در ویژه نامه آنلاین جام جهانی خود اشاره ای به بازی ایران و نیجریه نکرده است اما در جدول گروه F تغییری را ایجاد کرده که ناخرسندی آنها را از حضور ایران در جام جهانی به رخ می کشد.

این روزنامه در جدول گروه F ، ایران را به جای رتبه دوم به رتبه سوم و پایین تر از نیجریه تنزل داده است، این در حالی است که در جدول فیفا ایران بالاتر از نیجریه در جایگاه دوم قرار دارد.

ناخرسندی سعودیها از نتیجه ایران در بازی نخست جام جهانی و قرار گرفتن بالاتر از بوسنی و پایین تر از آرژانتین در جدول گروه F در حالی است که عربستان سعودی در بازیهای خود در دوره های قبل جام جهانی سابقه خوردن 8 گل را هم در بازیهای ابتدایی خود دارد!

جدول منتشر شده در روزنامه الشرق الاوسط



جدول منتشر شده در سایت فیفا


منبع: مهر



عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگار اعزامی «انتخاب» به نشست هسته ای وین درباره اینکه آیا موضوع عراق در مذاکرات ایران و آمریکا مطرح شده است؟ با تایید مطرح شدن این موضوع میان طرفین گفت: موضوع مذاکرات در خصوص مسایل هسته ای ایران است اما با توجه به عمق فجایع عراق باعث می شود که طرفین در این خصوص حساس شوند بخاطر همین در مذاکرات دو یا سه جانبه با طرف های مختلف بخصوص آمریکا به این موضوع اشاره و جنایت های اتفاق افتاده محکوم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با بیان اینکه مذاکرات ایران و گروه 1+5 در فضای «مثبت» و «سازنده» ادامه دارد، به خبرنگار «انتخاب» گفت: به نظر من اراده برای رسیدن به تفاهم تا 20 جولای در تیم مذاکره کننده آمریکایی وجود دارد و آنها معتقدند که اگر به توافق نرسیم ادامه مذاکرات سخت تر خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه سه شنبه شب به وقت محلی در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی افزود: امیدواریم از فردا نگارش متن را آغاز کنیم اما نه از موضوعات مهم بلکه از چارچوب کلی و مقدمات آن.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه فضای مذاکره با 1+5 در آرامش و و دوستانه است، گفت: امیدواریم تا پایان تیرماه به نتیجه برسیم اما نمی توان قضاوتی داشت.

عراقچی اظهار داشت: تغییر خاصی وجود ندارد جز این که بگویم بحث ها در فضای سازنده وجود دارد و تنها جنبه مثبت این است که طرفین جدی هستند اما این به معنی کوتاه آمدن طرفین از مواضع شان نیست و تا رسیدن به توافق مرضی الطرفین کار زیاد داریم.

وی ادامه داد: تا الان 12 تا 13 ساعت جلسات مختلف دو جانبه و سه جانبه و چند جانبه داشتیم. هم چنین دو جلسه کارشناسی فنی و حقوقی ایران و 1+5 داشتند.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: حوزه مسایل ما گسترده است که هر کدام ابعاد مختلف با جنبه های سیاسی و حقوقی و فنی دارد و در هر موضوع، دیدگاه ها مختلف و اختلاف نظرها زیاد است.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد که امیدواریم در پایان این مذاکرات به یک متن اولیه برسیم اگر چه این متن حاوی ده ها و صدها جمله مورد اختلاف در آن باشد؛ امیدواریم حداقل در این مقدار بتوانیم پیشرفت داشته باشیم که به یک چارچوب مورد توافق برای تفاهم نهایی رسیده باشیم.

این عضو تیم مذاکره کننده با تاکید بر اینکه طرفین با جدیت و در فضای مثبت و سازنده مذاکره می کنند، افزود: منظور من از مثبت بودن، مذاکره در فضای دوستانه و آرامش است؛ به معنای کوتاه آمدن از مواضع نیست و تا رسیدن به موضع مورد قبول دو طرف هنوز فاصله داریم و باید کار کنیم.

عراقچی با بیان اینکه امیدواریم در این دور از مذاکرات به متن اولیه برسیم اگر چه حاوی دهها و صدها جمله دارای اختلاف باشد، گفت: امیدواریم تا پایان تیرماه به نتیجه برسیم اما نمی توان اکنون قضاوتی داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره اختلاف نظرها میان دو طرف تصریح کرد: دو موضوع است که درباره آن اتفاق نظر است؛ اصل غنی سازی یعنی در توافق نهایی غنی سازی ادامه می یابد اما کیفیت آن هنوز مشخص و قطعی نشده است و موضوع دوم برداشته شدن تحریم هاست؛ اما این که با چه سرعت و کیفیتی برداشته می شود مشخص نیست. درباره موضوعات دیگر مثلا درباره راکتور اراک باید نگرانی ها را برطرف کنیم و درباره فردو هم به همین ترتیب.

عراقچی در پاسخ به این که به نظر می آید در دور تسلسل ˈمذاکرات مثبت است اما اختلافات باقی استˈ افتاده ایم؛ آیا راه حلی برای خروج از این فضا وجود ندارد؟ گفت: راه آن این است که به توافق برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره حضور ویلیام برنز در مذاکرات با ایران گفت: رییس هیات آمریکایی وندی شرمن است و روز دوشنبه برای جلسه سه جانبه، آقای برنز اضافه شدند و حضور ایشان مفید بود و ممکن است در آینده هم این حضور تکرار شود.

وی درباره عنوان توافق نهایی اظهار داشت: یک توافق کلی درباره عنوان آن وجود دارد و درباره مقدمه هم احتمالا تفاهم ها و نقطه نظرات مشترکی وجود دارد اما مهم محتواست. فکر می کنم از فردا بتوان نگارش متن را در حدی که مقدور باشد ولو چارچوب کلی و مقدمات این کار را شروع کنیم تا موضوعات مورد اختلاف را در جلسات بعد حل و فصل کنیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان درباره چگونگی رفع تحریم های هسته ای با بیان این که تحریم ها نمی تواند یک دفعه برداشته شود چون اقدامات ما هم نمی تواند یک دفعه برداشته شود، افزود: این یکی از سخت ترین بخش های مذاکره است که در حال بحث بر روی آن هستیم. طبعا رفع تمام تحریم ها مدنظر ما است و در یک جدول زمانی باید همه تحریم ها برداشته شود و آن جدول زمانی از نقطه نظرات مورد اختلاف ماست.

وی تصریح کرد: سختی کار این است که چطور گام های موازی را در طول اجرای توافق برداریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تاکید کرد: باید در بحث اقتصادی این آمادگی را داشته باشیم که هیچگاه توسط عوامل خارجی از جمله تحریم ها آسیب پذیر نباشیم و اقتصاد ما نباید منتظر رفع تحریم ها و عوامل خارجی دیگر باشد و این همان اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است.

عراقچی درباره زمان اجرای توافق گفت که هیچ عدد و رقمی را درباره موضوعات مختلف از جمله زمان توافق یا سانتریفیوژها تایید نمی کنم و همه این ها در حال مذاکره است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: تفاوت این دوره با دوره های قبل این است که مواضع طرف ها شفاف تر شده است و ما در یک روند مستمر قرار داریم و این مسیر از وین1 تا الان ادامه دارد و گزینه های مختلف برای برداشته شدن اختلافات هم روشن تر شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر می آِید متنی بین دو طرف وجود دارد که مذاکره کنندگان درحال کار بر روی آن هستند؟ گفت: هنوز یک متن مشترک نداریم و امیدواریم تا پایان این دور از مذاکرات به این متن برسیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکرات دو جانبه اش با آمریکایی ها در ژنو و حضور برنز برای دریافت توضیحات بیش تر از ظریف گفت: این که طرف آمریکایی توضیحات و صحبت های بیش تری را بخواهد امری طبیعی است. همه طرف ها از جمله آمریکا جدیت دارند تا 20 جولای مذاکرات به نتیجه برسد و اگر نرسد کار هیات آمریکایی سخت می شود و معلوم نیست که بتوانیم ادامه دهیم. طرف مقابل هم اذعان می کند که اگر به نتیجه در این تاریخ نرسیم کار دشوارتر خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تا 29 تیرماه در مذاکره با 1+5 به توافق نهایی دست خواهید یافت، گفت: بحث ها با جدیت ادامه دارد؛ حوزه آن بسیار گسترده و موضوات متنوع با ابعاد و جنبه های مختلف از جمله سیاسی، فنی و حقوقی است که دیدگاه های متفاوتی هم درمورد آن وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در هر حوزه دیدگاه های به صورت مفصل مطرح می شود و امیدواریم در این دوره نگارش متن مشترک توافق آغاز شود.

وی درباره تمدید مذاکرات گفت که هنوز همه طرف ها امیدوارند که به تفاهم برسند و اگر نرسیدیم در همان 20 جولای برای این مساله تصیم گیری می شود.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: اگر تا تاریخ 20 جولای به تفاهم نرسیم فاجعه نخواهد بود. تحریم ها در این سال ها علیه ایران کار نکرده و ما را وادار به مذاکره نکرده است بلکه ما دستمان در عرصه هسته ای پر است و با قوت در مذاکرات شرکت می کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: یکی از توهماتی که وجود دارد این است که فکر می کنند به خاطر تحریم ها ایران پشت میز مذاکره آمده ایم و تا وقتی این توهم است، انتظارات بی جا دارند. بنابراین این مساله باید در آن ها تغییر کند. آن ها باید با درک این واقعیات به مذاکرات ادامه دهند تا بتوانیم به یک توافقی برسیم که هر دو طرف در آن به اهداف شان رسیده باشند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که موارد اختلاف چیست، گفت: در دو موضوع اصل غنی سازی و اینکه غنی سازی حتما ادامه خواهد یافت و همچنین رفع کامل تحریم ها اتفاق نظر وجود دارد.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: درمورد اینکه سطح و اندازه غنی سازی و درصد آن چه میزان باشد و یا اینکه جدول زمانی رفع تحریم ها چگونه باشد هنوز اتفاق نظر ایجاد نشده است.

وی از موضوعاتی همچون تاسیسات اراک، فوردو و برخی موضوعات دیگر نیز به عنوان مواردی نام برد که اختلاف نظرها درمورد آن وجود دارد و مذاکره برای رفع آنها در جریان است.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درمورد ترک مذاکرات وین5 از سوی ویلیام برنز در دومین روز از مذاکرات این مرحله، گفت: رییس هیات آمریکایی در مذاکرات هسته ای خانم وندی شرمن است و روز گذشته آقای برنز نیز به این گروه اضافه شده و به دیدار دوجانبه آقای ظریف و خانم اشتون ملحق شد، ممکن است در آینده نیز به این نتیجه برسند که ایشان در مذاکرات حضور داشته باشند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این پرسش که تفاوت وین5 با وین4 در چیست، گفت: تفاوت این است که در این دوره مواضع نسبت به دوره قبل شفاف تر شده و اختلاف ها و نیز گزینه های متعدد برای رفع اختلافات مشخص تر شده است.

اگر به هر دلیلی تا ماه آینده توافق حاصل نشود ادامه مذاکرات معلوم نیست چقدر ممکن و مقدور باشد

عراقچی در واکنش به سئوال خبرنگار اعزامی «انتخاب» به وین مبنی بر اینکه «باتوجه به نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا آیا فکر نمی کنید که هیات آمریکایی به عمد مذاکرات را طولانی می کند تا به بعد از انتخابات کنگره و احتمال حضور تندروهای آمریکایی در کنگره موکول شود؟ گفت:   به نظر من اراده برای رسیدن به تفاهم تا 20 جولای در تیم مذاکره کننده آمریکایی وجود دارد و آنها متعقدند که اگربه توافق نرسیم ادامه مذاکرات سخت تر خواهد بود.

عراقچی خاطرنشان کرد: هنوز طرفین امیدوارند تا 30 تیر (20 جولای)به توافق برسیم و نیاز به تمدید نباشد و درمورد اینکه مدت تمدید نیز چند ماه خواهد بود بعد از 20 جولای اگر به توافق نرسیدیم، مذاکره خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: اگر تا ماه آینده به توافق برسیم به نفع هر دو طرف خواهد بود اما اگر به هر دلیلی این توافق حاصل نشود تبعاتی به همراه خواهد داشت که هیچکدام از طرفین مذاکره آن را دوست ندارند زیرا ادامه مذاکرات معلوم نیست چقدر ممکن و مقدور باشد و یا اینکه اصلا به نتیجه برسد.

دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه باز هم می گویم که اگر به توافق نرسیم، فاجعه نخواهد بود، گفت: نهایت این است که تحریم ها ادامه خواهد داشت که ما در تحریم به اینجا رسیده ایم و امروز در مذاکرات هسته ای دست ایران پر است.

وی افزود: یکی از ریشه های توهم طرف مقابل در مذاکرات این است که فکر می کنند حضور ایران در پای میز مذاکره به خاطر تحریم ها بوده است که باید این توهم از بین برود و بدانند که تحریم ها کارساز نبوده و نتوانسته مشکل را حل کند و با درک واقعیات به مذاکره ادامه دهند و واقع گرایی بر مذاکرات حاکم شود تا دو طرف به اهداف خود برسند.

عراقچی تاکید کرد: هدف اصلی مذاکره از طرف ما ایجاد اطمینان به صلح آمیز بودن و صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درخصوص ادعای پرداخت نشدن اقساط درآمدهای نفتی آزاد شده ایران براساس توافق موقت ژنو، گفت: تا اینجا هر آن چیزی که از توافق ژنو به گروه 1+5 مربوط می شود اجرا شده است.

وی افزود: درخصوص اقساط پرداختی نیز تمام قسط ها در موعد مقرر آزاد شده و به حساب بانک مرکزی واریز شده است اما اینکه بانک مرکزی چگونه از آن استفاده می کند خودشان پاسخگو هستند.

دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا برای اجرای توافق جامع نگرانی نخواهید داشت، گفت: نگرانی از اینکه در اجرای توافق نهایی طرف مقابل چقدر پایبند به تعهدات خود باشد از دغدغه های موجود است و هدف ما از مذاکرات در این زمینه این است که ترتیباتی اتخاذ شود تا اجرای توافق جامع به موقع و به درستی باشد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که آیا ویلیام برنز با اختیارات ویژه درمورد لغو تحریم ها با مذاکرات اضافه شده است، گفت: ایشان از دیپلمات های برجسته آمریکایی و نفر دوم وزارت امور خارجه این کشور که ملحق شدنشان به مذاکرات هسته ای از همان نشانه هایی است که جدیت طرف آمریکایی برای حصول توافق نهایی در مهلت تعیین شده را نشان می دهد.

وی درمورد روند لغو کامل تحریم ها در توافق جامع نهایی، گفت: ما با تحریم ها مختلفی از جمله تحریم های شورای امنیت، اتحادیه اروپا، دولت آمریکا و کنگره مواجه هستیم که لغو هر کدام مکانیسم خاص خود را دارد و همین موضوعات است که سختی های مذاکره را دو چندان کرده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه افزود: آنچه از نظر ما قطعی است اینکه بعد از حصول توافق جامع نهایی، همه تحریم ها باید برداشته شود.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار اعزامی «انتخاب» به نشست هسته ای وین درباره اینکه آیا موضوع عراق در مذاکرات ایران و آمریکا مطرح شده است؟ با تایید مطرح شدن این موضوع میان طرفین گفت: موضوع مذاکرات در خصوص مسایل هسته ای ایران است اما با توجه به عمق فجایع عراق باعث می شود که طرفین در این خصوص حساس شوند بخاطر همین در مذاکرات دو یا سه جانبه با طرف های مختلف بخصوص آمریکا به این موضوع اشاره و جنایت های اتفاق افتاده محکوم شد. بحث موضوع عراق در این مذاکرات با طرف آمریکایی چیز جدیدی نیست و هفته گذشته در دیدار دو جانبه در ژنو نیز به آن اشاره شده بود.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه در عین حال تصریح کرد: اما این «اشاره شدن» معنایش مذاکره نیست. بین «مذاکره» و «گفت و گوهای حاشیه ای» باید تفاوت قائل شویم.

دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: هیچ مذاکره ای میان ایران و آمریکا درباره عراق انجام نشده و نمی شود اما وقتی با تصاویر وحشتناک مواجه می شویم و کشتار بی رحمانه انسان ها که موضوع روز دنیا است، طبیعی است که به آن «اشاراتی» شود.

عراقچی تصریح کرد: به طور قطع تعبیر این «اشاره ها» به مذاکره غلط است؛ هیچ مذاکره محتوایی درباره عراق صورت نگرفته است.

وی درباره مواضع کشورهای 1+5 درباره عراق نیز گفت: جنایاتی در عراق برای سنی ها و شیعه ها اتفاق افتاده است که گفته می شود 1700 شیعه قتل عام شدند، این جنایات توسط 1+5 و همه کشورها محکوم شده است به غیر از برخی کشورها که از این اقدامات حمایت خاص داشتند. این گروه و تحرکات برای کل خاورمیانه و منطقه تهدید است و همه کشورها بر روی این مساله اتفاق نظر دارند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، مطرح شدن موضوع عراق در مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا را تایید کرد و گفت: موضوع مذاکره با آمریکا منحصر به بحث هسته ای بوده اما طبیعی است با توجه به وخامت اوضاع عراق، «اشاراتی» به آن شود.

وی گفت: موضوع نشست سه جانبه دیروز میان ایران، آمریکا و خانم اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صرفا «هسته ای» بود. «موضوع مذاکره نیز منحصر به بحث هسته ای بود.»

وزیر امور خارجه در عین حال اظهار داشت: «ولی با توجه به وخامت اوضاع عراق طبیعی است که حتی در جلسه با خانم اشتون و در جلسه سه جانبه اشاراتی به وحشیگری های داعش در عراق بشود.»

ظریف و ویلیام جوزف برنز قائم مقام و معاون ارشد وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته (دوشنبه) در هتل کوبورگ وین دو ساعت و نیم با یکدیگر بصورت سه جانبه مذاکره کردند.





کد خبر: ۱۶۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰
اعضای جمهوریخواه و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حال افزایش فشار به کاخ سفید برای هماهنگی با کنگره پیش از امضا توافق با ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشریه هیل نوشت: اعضای جمهوریخواه و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در حال افزایش فشار به کاخ سفید برای هماهنگی با کنگره پیش از امضا توافق با ایران است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و الیوت انگل جمهوریخواه در حال جمع آوری امضا برای نامه ای خطاب به اوباما هستند که به او یادآور می شود که لغو دائم تحریم های ایران باید به تایید کنگره برسد.

در این نامه آمده است:  تصمیمات بزرگ در حوزه ی امنیت ملی نیازمند همکاری های بیشتر بین قوه ی مجریه و کنگره است. با توجه به این مسائل، هرگونه لغو تحریم های ایران نیازمند تایید کنگره خواهد بود.

دولت اوباما اعلام کرده است که در صورت انعقاد توافق هسته ای با ایران، متعهد به لغو تحریم های هسته ای است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: پایان دادن به تمام فعالیت های ایران (نه فقط برخی از آن ها) مسئله ای الزامی برای لغو دائمی تحریم ها است.



با چند سال حضور در انگلیس، فکرشان تغییر کرده‌است؛
دائم از لفظ «مقام معظم رهبری» دم می‌زنند، اما در عمق دل، اصلا ولایت‌فقیه را قبول ندارند/نمونه ای از سخنان مهاجرانی را در وزیر فعلی ارشاد شاهد هستیم/سخنان دولتمردان فعلی نشخوار سخنان اصلاح طلبان است/ عده‌ای فرهنگ را همان خواست مردم بیان می‌کنند که دولت باید برای تحقق آنها بکوشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس یک موسسه آموزشی در قم گفت: این‌که شخصی بگوید عده‌ای دین را نمی‌شناسند و متوهم هستند، در همین مسأله ریشه دارد. چون این عده، دین خود را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر می‌کنند و شناخت آنها نسبت به دین، به گونه‌ای نیست که امام(ره) آن را معرفی کرد. بله، ما، دینی را که آن‌ها می‌گویند، نمی‌شناسیم، ما دینی را می‌شناسیم که امام(ره) به ما یاد داده است و برای آن انقلاب شده و خون‌های زیادی به خاطر آن فدا شده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مصباح یزدی، آیت الله مصباح یزدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که به مناسبت سالگرد شهدای مؤتلفه اسلامی صورت گرفت، با اشاره به این‌که دغدغه افراد برای رفع آسیب‌ها و خطراتی که نظام اسلامی را تهدید می‌کند، مقدس است، اظهار داشت: اما این‌که انسان در برابر این خطرها، تهدیدات، کج اندیشی‌ها و کج رفتاری ها، باید چه کند و وظیفه فردی، گروهی و اجتماعی او چیست، بحث دیگری است که فهمیدن آن ساده نیست و آیه یا روایت متواتری در این زمینه برای شناخت جزئیات رفتار در چنین شرایطی هم نداریم.

محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به این‌که در این زمینه دو گونه نگاه جزئی و فراگیر به این مسائل و خطرات وجود دارد، اظهار داشت: در نگاه جزئی به مشکلات و تهدیدها، هر کس با توجه به نوع تفکر و محیطی که با آن سروکار دارد، برداشت می‌کند، به عنوان نمونه یک طلبه، مخالفت با احکام شرع را تهدید تلقی می‌کند؛ یک نظامی، تهدیدهای نظامی که متوجه کشور است را مد نظر قرار می‌دهد؛ یک سیاستمدار نحوه تعامل و آشتی با دنیا یا مقابله با آن را مورد توجه قرار می‌دهد. هنرمندان نیز توجه شان بیشتر به هنر است.

وی با شاره به این‌که جزئی نگری برای اصلاح جامعه کافی نیست، اظهار داشت: در این نوع نگاه هر کس جزئی از تهدیدات را مدنظر قرار می‌دهد و گاه این اجزاء ظاهرا هیچ ارتباطی با هم ندارند، در حالیکه جامعه، به مثابه یک پیکر واحد است که همه بخش‌ها ولو ظاهرا به هم ربطی نداشته باشند، اما از یک مرکز مدیریت می‌شوند. لذا نیاز به یک نگاه فراگیر به معنای تدبیر در امور جامعه، هماهنگی بخش‌های مختلف و نظارت بر اجرای قوانین نیاز است که می‌توان عنوان این نگاه فراگیر را سیاست گذاشت.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که با جزئی نگری نسبت به مسائل، می‌توان لیستی از مشکلات را در اجزاء مختلف تهیه کرد، اظهار داشت: از طرفی همه این اجزاء به نحوی در سیاست دخالت دارند، و از طرف دیگر سیاست‌های کلی بخش‌های مختلف کشور را که وظایف خود را در آن اجزاء بر عهده دارند، جهت دهی می‌کند.

وی با اشاره به مسأله گرانی، آن را یکی از مشکلاتی ذکر کرد که در همه دنیا حتی آمریکا نیز مطرح است و هر دولتی در کشور ما نیز که بر سر کار بیاید، قصد سامان دادن به مسائل اقتصادی را دارد.

مصباح با یادآوری هدف انقلاب اسلامی، اظهار داشت: هر چند لازمه تشکیل نظام اسلامی، تأمین مسائل اقتصادی جامعه است، اما باید توجه داشت که مهمترین معضل و مسأله در کشور ما، اقتصاد و مادیات نیست، بلکه همان هدفی است که به خاطر آن، انقلاب صورت گرفت.

عضو خبرگان رهبری افزود: اگر قرار بود مشکل اصلی ما، اقتصاد و مادیات باشد، که در این صورت اگر انقلاب نمی‌کردیم، بهتر بود، چرا که در آن زمان نه تحریمی دامن گیر ملت ایران بود و نه مشکل انرژی هسته‌ای داشتیم و الآن در وضعیت پیشرفته تری بودیم، چرا که از همان زمان قراردادهایی برای صنعت هسته‌ای منعقد شده و در حال اجرا بود.

وی با اشاره به اینکه، انقلاب اسلامی، انقلابی با ماهیت فرهنگی بود و نه اقتصادی، اظهار داشت: فرهنگ همان باورها و ارزش‌هایی است که زیربنای رفتارهای آدمی است و هر آسیبی که تا کنون به ما رسیده، از همین ناحیه بوده است.

مصباح یزدی با بیان این‌که وجود جوان‌های پاکی که جان خود را برای پیروزی و حفظ انقلاب، فدا کردند، محصول کارهای فرهنگی بوده و نه اقتصادی، اظهار داشت: تکیه کلام امام(ره)، از روز اول نهضت، اسلام بود و اگر زمانی هم بر می‌آشفت، به خاطر این بود که برای اسلام احساس خطر می‌کرد و این نگاه تا آخرین لحظات عمر امام(ره) ادامه داشت، اما برخی مسئولین کم‌کم اسلام را فراموش کردند، به نحوی که وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، قید اسلامی را قیدی تشریفاتی تلقی کرده بود و بزرگترین دستاورد فرهنگی وزارت متبوع خود را آزادی می‌دانست که متأسفانه نمونه‌ای از چنین سخنانی را در وزیر فعلی و همکارانشان نیز شاهد هستیم.

وی با بیان این‌که این اظهارات بر گرفته از تفکر سکولاریسم است اظهار داشت: سکولاریسم، همان مسأله‌ای است که در زمان اصلاحات در سخنرانی هایشان بیان کرده، ترویج کردند و کتاب‌ها درباره آن نوشتند و البته هنوز هم می‌گویند و برخی سخنان دولتمردان فعلی نیز نشخوار سخنان اصلاح طلبان است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این‌که این عده باور ندارند که اسلام عامل سعادت دنیا و آخرت است و محتوای اسلام، فرهنگی است، اظهار داشت: برخی از افراد همواره شعار داده و دائم از لفظ «مقام معظم رهبری» دم می‌زنند، اما در عمق دل، اصلا ولایت‌فقیه را قبول ندارند، بلکه عمیقا باور دارند تنها راه نجات بشریت، ایدئولوژی لیبرال و دموکراسی لیبرال است، هر چند در این قالب، دین هم محدود به نماز، روزه، سینه زنی و روضه‌خوانی می‌تواند، وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر دین منحصر در نماز و روزه و سینه زنی بود، پس چرا انقلاب شد؟ مگر روضه خوانی از درون کاخ به صورت مستقیم پخش نمی‌شد؟ مگر در زمان شاه، قرآن منتشر نمی‌شد؟ مگر حتی در ماه‌های رمضان از سحر تا صبح صدای مناجات‌ها بلند نبود؟ اگر اسلام همین بود، چرا امام(ره) نسبت به اسلام احساس خطر کرد؟

این استاد حوزه علمیه افزود: این‌که شخصی بگوید عده‌ای دین را نمی‌شناسند و متوهم هستند، در همین مسأله ریشه دارد. چون این عده، دین خود را با الهام از فرهنگ غربی تفسیر می‌کنند و شناخت آنها نسبت به دین، به گونه‌ای نیست که امام(ره) آن را معرفی کرد. بله، ما دینی را که آن‌ها می‌گویند، نمی‌شناسیم، ما دینی را می‌شناسیم که امام(ره) به ما یاد داده است و برای آن انقلاب شده و خون‌های زیادی به خاطر آن فدا شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر باور داریم که تنها عامل سعادت ما، دین است و باید به نظام اسلامی نگاهی فراگیر داشت و نه جزئی، اولین قدمی که باید برداشته شود، شناخت اسلام و تلاش برای اجرای آن در جامعه است. یعنی در وهله اول باید آن دینی که امام(ره) برای آن احساس خطر کرد، را به خوبی شناخت و فرهنگ اسلام را زنده کرد. البته اصل این وظیفه بر عهده روحانیت و دین شناس‌های واقعی است که دین را به همان معنایی که امام(ره) فهمیده بود، بشناسند و به میدان بیایند، وگرنه دین شناسان قلابی به میدان آمده و دین را هرگونه می‌خواهند به مردم می‌فهمانند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به گذشت بیش از 35 سال از انقلاب اسلامی بر لزوم آسیب شناسی فرهنگی در این زمینه تأکید و خاطر نشان کرد: بسیاری از کسانی که در طول نهضت، منبرها رفته و سخنرانی‌ها کردند، قلم زده و مقاله‌ها نوشتند، زندان رفته و شکنجه‌ها شدند، عقب گرد کرده اند! حتی به یاد دارم اولین کسانی را که سعی می‌کردند در سخنرانی هایشان در مسجد اعظم قم یا تهران، حتی با استدلال به آیات قرآن، عنوان امام را برای امام خمینی(ره) ترویج کنند و امروز برخی از آنها برگشته‌اند؟ کسانی که برای جهاد و شهادت، سخنرانی‌های پرشور داشتند، امروز عقب گرد کرده‌اند. لذا یک گروه پویا و زنده باید به آسیب شناسی پرداخته و عواملی را که سبب شده تا وضع به اینجا برسد، شناسایی کند و راهکاری برای مقابله با این آسیب‌ها و قرار گرفتن در مسیر صحیح ارائه کند.

مصباح یزدی در ادامه افزود: بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی، عده‌ای فرهنگ را همان ساز و تنبور می‌دانند و پیشرفت در هنر را ساخت فیلم‌هایی می‌دانند که بتوانند در جشنواره‌های غربی پذیرفته شوند، ولو این‌که فیلمسازان آن و محتوای فیلم ها، ضد اسلام و انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: اکثریت دولتمردان وقتی از توسعه نام می‌برند، آرمانشان آمریکا، هرچند یکی از ایالت‌های سطح پایین  آن است. یعنی آروزی نهایی آن‌ها این است که بتوان از امکانات و تجهیزات آنها استفاده کرد و آنها ما را جزء خود بدانند. چنین تفکری است که سبب شده رفتار دولتمردان به جایی برسد که می‌بینید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که با چند منبر رفتن و سخنرانی نمی‌توان فکر چنین افرادی را عوض کرد، افزود: اگر قرار بود با سخنرانی و نوشتن مقاله، تفکرشان عوض شود، بهترین نمونه، سخنرانی‌های موجود امام(ره) و صحیفه امام است، که نه تنها بر آن‌ها اثر نمی‌گذارد، بلکه سعی دارند تا ریشه تفکرات امام را بزنند. همان گونه که به صورت تلویحی و با گفتن این‌که برخی مسائل که در اول انقلاب صورت گرفت، درست نبود و یا انقلابی بودن به معنای بالا رفتن از دیوار نیست، برخی تصمیمات و مواضع امام(ره) را اشتباه می‌دانند و مثلا تسخیر لانه جاسوسی را کاری بسیار اشتباه می‌دانستند و مواضع امام(ره) در این قضیه را زیر سئوال می‌برند.

وی ادامه داد: وقتی افرادی مبانی دینی خود را سال‌ها در حوزه‌های علمیه شناخته‌اند، و با چند سال حضور در آمریکا یا انگلیس، این چنین تغییر کرده‌اند، چگونه می‌توان انتظار داشت که با چند سخنرانی تفکرشان عوض شود؟ البته آن‌ها دشمن قسم خورده اسلام نیستند، اما فکرشان عوض شده و اتفاقا دشمن هم وقتی زمینه را مساعد دیده، روی فکر آن‌ها کار کرده است، لذا دین را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که در راستای تفکرشان است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که گاه بسیاری از مغالطات هم صورت می‌گیرد تا این تفکر در جامعه حاکم شود و این امور در زمان اصلاحات نیز رواج داشت، ادامه داد: وقتی رهبری تا این اندازه بر مسأله فرهنگ تأکید کرده و امسال را به این نام، نامگذاری می‌کنند، عده‌ای فرهنگ را همان خواست مردم بیان می‌کنند که دولت باید برای تحقق آنها بکوشد. گاه نیز گفته می‌شود مگر اسلام مخالف توسعه است؟ مگر اسلام مخالف آزادی است؟ و سخنانی از این قبیل. در حالیکه اسلام مخالف آزادی و توسعه نیست، اما عملی که آنها انجام می‌دهند، کاملا مخالف اسلام است. این به خاطر نوع نگاه سکولار است که بر اساس این نگاه، تفکر امام(ره)، تفکری ارتجاعی و عقب مانده تلقی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که باید راهی پیدا کرد تا تفکر صحیح اسلام در مسئولین حاصل شود، اظهار داشت: باید دنبال برنامه‌ریزی برای آینده بوده و کادرسازی کرد. حد اقل برنامه‌ریزی شود تا در آینده این سیر نزولی و دور شدن از ارزش‌های اسلام، استمرار پیدا نکند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با یادآوری ذکاوت و بصیرت آیت‌الله شهید بهشتی به نقل خاطره‌ای از او پرداخت و اظهار داشت: ایشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دنبال کادرسازی نیروهای انقلابی بود که بعد از سرنگونی رژیم شاهنشاهی بتوانند مناصب کلیدی را در دست بگیرند و بر اساس اسلام حرکت کنند. حتی سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کارهای علمی و تحقیقی برای حکومت اسلامی انجام می‌داد. لذا ما هم باید از هم اکنون شرایط آینده را رصد کرده و برای آن برنامه ریزی و کادرسازی کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد