سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس روز سه شنبه برنامه ای که منجر با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران می شود را اعلام خواهد کرد. انتخابات رئیس جمهور جدید ایران و توافق هسته ای باعث بهبود روابط ایران و انگلیس شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بی بی سی در خبری فوری از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس روز سه شنبه برنامه ای که منجر با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران می شود را اعلام خواهد کرد.

 انتخابات رئیس جمهور جدید ایران و توافق هسته ای باعث بهبود روابط ایران و انگلیس شده است.

دو کشور منافع مشترکی در مقابله با گروه تروریستی داعش داند. 

روابط دیپلماتیک تهران و لندن پس از حمله ای به سفارت انگلیس در ایران در سال 2011 قطع شده بود.






سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه حزب‌الله اجازه تخریب مقدسات در شهرهای نجف، کربلا و سامرا در عراق را نمی‌دهد، عنوان داشت: در سوریه گفتیم که حضرت زینب (س) دوبار به اسارت گرفته نخواهد شد و در عراق نیز می‌گوییم زمان آنکه کسی در جهان بتواند مقدسات دینی ما در نجف، کربلا و سامرا را تخریب کند یا به آنها هتک حرمت کند، پایان یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سید حسن نصرالله در سخنانی اعلام کرد حزب‌الله لبنان برای جنگ با گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق آماده است.

به گزارش انتخاب به نقل از سایت الوطن العربی، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به مناسبت بیست و نهمین سالگرد پیش‌آهنگی گروه المهدی در دیدار با فرماندهان پیش‌آهنگ در چندین منطقه خاطرنشان کرد: ببینید چه از ما می‌خواهند، ما آن را انجام خواهیم داد و آن جایی که باید باشیم خواهیم بود.

سید حسن نصرالله با تاکید بر اینکه حزب‌الله اجازه تخریب مقدسات در شهرهای نجف، کربلا و سامرا در عراق را نمی‌دهد، عنوان داشت: در سوریه گفتیم که حضرت زینب (س) دوبار به اسارت گرفته نخواهد شد و در عراق نیز می‌گوییم زمان آنکه کسی در جهان بتواند مقدسات دینی ما در نجف، کربلا و سامرا را تخریب کند یا به آنها هتک حرمت کند، پایان یافته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: مردم ایران و ملتی حامی مقاومت و علمای دین تا زمانی که حضور داشته باشند و تا زمانی که مردی به نام علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران حضور داشته باشند، هیچ چیزی برای مقدسات ما در جهان رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه اوضاع امنیتی بهبود یافته اما خوب نیست، افزود: من به خدا سوگند می‌خورم که اگر امام (عج) در حال حاضر ظهور کنند در لبنان هزاران تن آماده هستند که برای ایشان شهید شوند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) گفته بودند ما هرچی که داریم از عاشوراست و من می‌گویم ما هرچی که داریم از برکات خمینی است.

دبیرکل حزب‌الله در همین حال تصریح کرد: در عراق خیانتی از سوی افسران وابسته به حزب بعث رخ داده است.

وی به کنترل داعش بر موصل و دیگر مناطق عراق اشاره کرده و از موضع مرجع عالیقدر شیعیان در نجف استقبال کرده و گفت: دعوتی که برای در دست گرفتن سلاح در مقابل تروریستها مطرح شده است منظور از آن حمایت از یک طایفه نیست بلکه برای محافظت از تمام عراق است.

سید حسن نصرالله هم‌چنین سوالاتی را پیرامون نقش برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه در قبال رخدادها در عراق و طرفی که از رخداد‌های عراق سود می‌برد، مطرح کرده و علامت سوالی را درخصوص حقیقت موضع آمریکا ترسیم کرد.

وی در ادامه گفت: شاید شما از چیزی بدتان بیاید اما خیر شما در آن باشد، اطمینان داشته باشید که سحر بر ساحر و جادوگر خواهد شورید، زمانی که به کسی اجازه داده می‌شد به مقدسات دینی هتک حرمت کند یا آنها را تخریب کند، پایان یافته است.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه صداهای برخی علیه مداخله حزب‌الله در سوریه بالا رفته است، عنوان داشت: چرا ما این صداها را در محکومیت داعش نمی‌شنویم؟ اگر ما در زمان و روشی مناسب در سوریه مداخله نکرده بودیم یقینا داعش در حال حاضر در بیروت بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان هم‌چنین بر لزوم انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در سریعترین زمان ممکن و پایان دادن به خلا به وجود آمده تاکید کرد.

نصرالله عنوان داشت: همانطور که در روز آزادسازی لبنان گفتیم ما خواهان رئیس‌جمهوری نیستیم که از پشت به مقاومت خنجر بزند.

سید حسن نصرالله خرسندی خود را نسبت به اوضاع امنیتی داخلی مطرح کرده و گفت: این مساله بدان معنا نیست که اوضاع 100 درصد به حالت طبیعی بازگشته است و باید همواره احتیاط پیشه کرد.

انتهای پیام





عربستان و قطر در اقدامی مشترک، اقدام جنایتبار «داعش» در عربستان را تنها حاصل «سیاست های نورالمالکی» دانستند و هرگونه دخالت خارجی یا کمک به گروه داعش را رد کردند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عربستان و قطر در اقدامی مشترک، اقدام جنایتبار «داعش» در عربستان را تنها حاصل «سیاست های نورالمالکی» دانستند و هرگونه دخالت خارجی یا کمک به گروه داعش را رد کردند!

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ عبدالعزیز خوجه٬ وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی عربستان سعودی نقش داشتن نیروهای خارجی در بحران کنونی عراق را رد کرد و گفت اگر دولت عراق در سال‌های گذشته بر سیاست‌های «فرقه‌ای و انحصاری» خود پافشاری نمی‌کرد٬ این بحران ایجاد نمی‌شد!

همچنین وزیر خارجه قطر نیز «فرقه‌گرایی شیعی و تنگ‌نظرانه» نوری المالکی را عامل ایجاد بحران در عراق دانست.

وی گفت که بغداد با پیگیری سیاست‌های فرقه‌ای خود٬ سنی‌ مذهبان عراق را به حاشیه رانده و طرد کرده٬ تحصن‌های صلح‌آمیز آن‌ها را بر هم زده٬ علیه آن‌ها اعمال خشونت کرده و مخالفان سنی  را تروریست خوانده است.

این درحالیست که کشتارهای وحشیانه داعش ، حکایت از آن دارد که هر انسانی با هر اعتقاد و مسلکی ، آن را فجیع و فضاحت بار می داند. درواقع ، واکنش این کشورها به جز آنکه داعیه حمایت کشورهای خارجی از «داعش» را تقویت و بدل به یقین می کند ، حکایت از آن دارد که این کشورها قصد دارند با طرح ادعای درگیری شیعه و سنی ، بحران امروز عراق را حاصل درگیری های فرقه ای بخوانند تا از این طریق ، نقش خود در حمایت از گروه های تروریستی - که برای افکار عمومی مسجل است - را توجیه کنند.




دو روز پیش از حمله‌ی غافل‌گیرکننده‌ی داعش به موصل، یکی از "عناصر ارتباطی" داعش دستگیر و در بازجویی، نام فرمانده خود یعنی "عبدالرحمان البیلاوی" و محل سکونت او را فاش می‌کند. وی در ضمن بازجویی اقرار کرده بود که "بزودی شهر موصل بدل به جهنم خواهد شد."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 روزنامه گاردین در گزارشی فاش ساخت که دست‌کم ۱۶۰ "یو اس بی استیک" (USB برای ذخیره اطلاعات کامپیوتری) از گروه داعش بدست نیروهای امنیتی عراق افتاده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از دویچه وله ؛ اطلاعات ذخیره شده بر روی این "استیک‌ها" دارای اهمیت زیادی برای سازمان امنیتی کشورهای غربی هستند. بنا به گزارش گاردین این اطلاعات شامل اسامی جنگ‌جویان خارجی داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، نام رهبران این گروه، کدها و رمزهای مخفی و نام‌های اختصاری عوامل نفوذی این گروه در وزارت‌خانه‌ها می‌شود. برخی اطلاعات پیرامون شبکه مالی داعش نیز بدست نیروهای عراقی افتاده است.

بنا به گزارش گاردین، عراق این اطلاعات را در اختیار سازمان‌های امنیتی بریتانیا و آمریکا قرار داده است. یک افسر امنیتی بریتانیا به این روزنامه گفته است: «ما و آمریکایی‌ها از گستردگی این اطلاعات شگفت‌زده شدیم.»

 بنا به این گزارش دسترسی دولت مالکی به این اطلاعات محرمانه پیش از حمله داعش به موصل و سقوط این شهر صورت گرفته است. دو روز پیش از حمله‌ی غافل‌گیرکننده‌ی داعش به موصل، یکی از "عناصر ارتباطی" داعش دستگیر و در بازجویی، نام فرمانده خود یعنی "عبدالرحمان البیلاوی" و محل سکونت او را فاش می‌کند.

تنها چند ساعتی پس از این اعترافات، البیلاوی در خانه خود کشته می‌شود و ماموران امنیتی در خانه وی و محل سکونت "عنصر ارتباطی" موفق به کشف اطلاعات بسیار مهم می‌شوند. بنا به گزارش گاردین "نیروهای امنیتی از جمله ماموران سازمان امنیت آمریکا (سیا) هم‌چنان سرگرم بررسی و طبقه‌بندی اطلاعات بدست آمده هستند."

 گاردین نام این "عنصر ارتباطی" داعش را "ابو هاجر" ذکر کرده است. وی در ضمن بازجویی اقرار کرده بود که "بزودی شهر موصل بدل به جهنم خواهد شد." تنها دو روز پس از این اعترافات ستیزه‌جویان داعش موفق شدند کنترل شهر موصل را به دست گیرند.

دارایی مالی داعش چقدر شده است؟

شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌آید پس از سقوط، پایگاهی برای حملات بعدی داعش به نقاط مرکزی عراق از جمله بغداد شد. بنا به آخرین گزارش‌های رسیده از سوی نیروهای ارتش عراق، پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق و نیروهای داوطلب توانسته‌اند برخی نقاط کشور را از داعش پس بگیرند.

بنا به گزارش گاردین پس از تصرف شهر موصل، دارایی‌های داعش احتمالاً بالغ بر چند میلیارد دلار شده است. در این گزارش به نقل از "ابو هاجر" آمده است که پیش از تصرف موصل "دارایی نقدی داعش ۸۷۵ میلیون دلار" بوده است.

در پایان گزارش آمده است: «حال پس از غارت بانک‌ها و مؤسسات مالی و دست‌یابی به تجهیزات نظامی باید به دارایی‌های پیشین داعش مبلغی حدود یک و نیم میلیارد دلار دیگر را نیز افزود.»




درحالیکه وزیر خارجه آمریکا از امکان همکاری نظامی کشورش با ایران برای عقب ‌راندن داعش در عراق سخن گفت، اما سخنگوی پنتاگون اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با ایران برای عملیات نظامی در عراق وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالیکه وزیر خارجه آمریکا از امکان همکاری نظامی کشورش با ایران برای عقب ‌راندن داعش در عراق سخن گفت، اما سخنگوی پنتاگون اعلام کرد هیچ برنامه‌ای برای گفتگو با ایران برای عملیات نظامی در عراق وجود ندارد. 

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ دریادار جان کربی، سخنگوی پنتاگون با اشاره به پیشروی‌های اخیر شبه‌نظامیان گروه "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) در عراق هر گونه همکاری نظامی میان ایران و آمریکا علیه این گروه را منتفی دانست.

جان کربی با اشاره به مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران به خبرنگاران گفت: «ممکن است دو کشور در حاشیه مذاکرات هسته‌ای بر سر مسایل عراق باهم گفتگو کنند، اما مطلقا هیچ قصد و برنامه‌ای برای همکاری نظامی میان ایالات متحده و ایران وجود ندارد.» او اضافه کرد که حتی "هیچ برنامه‌ای برای رایزنی با ایران در مورد فعالیت‌های نظامی در عراق نیز موجود نیست."

پیش‌تر وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا امکان همکاری نظامی ایران و آمریکا علیه داعش وجود دارد، به "یاهو نیوز" ، گفته بود که باید دید ایران آماده چه اقداماتی است و احتمال همکاری نظامی آمریکا با ایران را رد نکرده بود. جان کری هم‌چنین گفته بود که کشورش همه گزینه‌های موجود را به دقت بررسی می‌کند، از جمله بکارگیری هواپیماهای بی‌سرنشین یا حملات هوایی با هواپیما و موشک‌ را. به گفته او مهم‌ترین هدف، تحکیم همکاری با دولت عراق است.

همچنین جن سکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید به خبرگزاری ها گفته اند که به نظر آمریکا ایران باید رهبران عراق را تشویق کند تا مسائل را با پرهیز از فرقه گرایی حل کنند و افزوده اند اگر حرف هایی هم با ایران درباره عراق در حاشیه مذاکرات هسته ای روز سه شنبه در وین رد و بدل شود جدا از مسئله هسته ای خواهد بود و آمریکا علاقه ای به هماهنگ کردن اقدامات نظامیش با ایران ندارد.

 دریادار جان کِربی، سخنگوی پنتاگون نیز  برهمین نکته تاکید کرده  و گفته است هیچ قصد و برنامه ای برای همکاری یا هماهنگی نظامی با ایران در عراق ندارند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه  گفته بود آمریکا آماده مذاکره با ایران در مورد عراق است در صورتی که ایران نقش سازنده ای بازی کند.





جان کری وزیرخارجه آمریکا گفت: دولت اوباما آماده گفتگو با ایران درخصوص وخامت اوضاع در عراق است. ، کری در ادامه امکان همکاری نظامی آمریکا و ایران را برای جلوگیری از پیشرفت گروه داعش منتفی ندانست و گفت «هیچ گزینه سازنده ای را رد نمی کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


آسوشیتدپرس نوشت: جان کری وزیرخارجه آمریکا گفت: دولت اوباما آماده گفتگو با ایران درخصوص وخامت اوضاع در عراق است.

به گزارش «انتخاب»، کری در ادامه امکان همکاری نظامی آمریکا و ایران را برای جلوگیری از پیشرفت گروه داعش منتفی ندانست و گفت «هیچ گزینه سازنده ای را رد نمی کند».

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به احتمال فرستادن هواپیماهای بدون سرنشین گفت: حملات هوایی می‌تواند گزینه‌ای برای مبارزه با نیروهای داعش  محسوب شود.

صبح امروز روزنامه وال استریت ژورنال نیز از تلاش دولت آمریکا برای گفتگو با ایران بر سر بحران عراق و مقابله با داعش خبر داده بود.
گروه تروریستی داعش برخی از مناطق شمال عراق را تصرف کرده است.
ساندی تایمز ادعا کرد:
ژنرال سلیمانی هفته ی گذشته با 67 مشاور ارشد خود به عراق سفر کرد و اکنون فرماندهی عملیات ها را برعهده دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 

نشریه انگلیسی ساندی تایمز مدعی شد: ایران فرماندهی ارتش از هم فروپاشیده عراق را برعهده گرفته تا با نیروهای گروه تروریستی داعش مقابله کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»،  این روزنامه انگلیسی ادعا کرد: ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، عملیات دفاع از بغداد پایتخت عراق را در مقابل حملات نیروهای گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش، فرماندهی می‌کند. 

یک منبع عراقی مدعی شد: ژنرال سلیمانی هفته ی گذشته با 67 مشاور ارشد خود به عراق سفر کرد و اکنون فرماندهی عملیات ها را برعهده دارد.

در ادامه این گزارش ادعا شده است که قاسم سلیمانی هم‌اینک فرماندهی عملیات ارتش عراق را در دست گرفته و بر استقرار نیروهای عراقی و برنامه ریزی برای عملیات، نظارت دارد.

روزنامه ایندیپندنت نیز در مقاله‌ای به قلم پاتریک کوکبرین نوشته است که فروپاشی سریع ارتش عراق با یک میلیون نیروی مسلح در مقابل یک گروه شبه نظامی، به عنوان یک حادثه بی سابقه در تاریخ فروپاشی نیروهای نظامی و امنیتی به شمار می‌آید.

نویسنده این مقاله ابراز عقیده کرده است که فساد در فرماندهی ارتش عراق، یکی از عوامل نبود روحیه جنگجویانه در این ارتش بوده و سربازان عراقی، تا کنون آموزش کافی برای مقابله با بحران‌ها را ندیده‌اند. 

باوجود تکذیب های مکرر ایران در مورد حضور سپاه در عراق، ظاهرا میزان تاثیرگذاری سردار سلیمانی به حدی زیاد است که گزارش های بسیاری در مورد نقش مثبت او منتشر می شود.




لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوریخواه:
سناتور لیندسی گراهام سال گذشته سعی در تصویب لایحه ای داشت که در صورت عدم تعطیلی برنامه هسته ای ایران، اجازه ی حمله نظامی به تهران را به دولت آمریکا می داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیلی تلگراف نوشت: لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوریخواه گفت، آمریکا باید بنشیند و با ایران بر سر بحران عراق مذاکره کند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، گراهام سناتور جنگ طلب آمریکا ضمن حمله به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پاسخ او به بحران عراق را متوهمانه دانست.

وی بیان داشت: ایرانی ها می توانند کاری کنند که بغداد سقوط نکند.

این سناتور جنگ طلب در بخش دیگری گفت: ما باید با ایرانی ها همکاری کرده و ترک ها و اعراب سنی را وارد بازی کنیم تا دولتی بدون نوری المالکی تشکیل شود.

گراهام تصریح کرد: اگر بغداد و دولت مرکزی سقوط کند یک فاجعه در انتظار ما خواهد بود.

وی افزود: نادیده گرفتن ایران و اینکه به این کشور بگوییم، از این وضعیت بهبرداری نکنید، یک اشتباه است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز شنبه به صورت غیر مستقیم از امادگی کشورش برای همکاری با آمریکا بر سر عراق خبر داد.

سناتور لیندسی گراهام سال گذشته سعی در تصویب لایحه ای داشت که در صورت عدم تعطیلی برنامه هسته ای ایران، اجازه ی حمله نظامی به تهران را به دولت آمریکا می داد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد