سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




نخست وزیر اسراییل در ادامه گفت جامعه جهانی نباید به خاطر خودداری از برخورد احتمالی نظامی با ایران، تسلیم خواست های تهران شود.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در مراسم سالگرد هولوکاست در یک موزه در شهر قدس بار دیگر با تکرار اتهامات نخ نمای این رژیم علیه فعالیت های هسته ای ایران، گفت :  ایران هولوکاست را تکذیب و اسراییل را تهدید به نابودی می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از فاکس نیوز نتانیاهو در سخنانی در موزه " واد یاشم " در شهر قدس با اشاره به اینکه شرایط کنونی جهان همانند شرایط قبل از جنگ دوم جهانی و تهدیدهای ناشی از آلمان نازی در آن موقع است ، گفت: هم اکنون نیز مثل همان موقع افرادی تهدید واقعی موجود را نادیده گرفته و به هیچ می انگارند.
 
 نتانیاهو با تشبیه ایران به آلمان دوران نازی از جامعه جهانی خواست تا به طور قاطع در برابر برنامه هسته ای ایران بایستد و به گفته او از ایران بخواهد تا به طور کامل برنامه تولید سلاح هسته ای را کنار بگذارد.

نخست وزیر اسراییل در ادامه گفت جامعه جهانی نباید به خاطر خودداری از برخورد احتمالی نظامی با ایران، تسلیم خواست های تهران شود.

این ادعای اسراییل در حالی است که ایران همواره بر ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود تاکید کرده است و اخیرا با توافقی که با گروه 1+5 داشته است متعهد به کاستن از میزان ذخائر اورانیوم 20 درصد غنی شده خود شده است.

نتانیاهو افزود:" ایران به دنبال نابودی ماست و مشغول غنی سازی اورانیوم در انبارهای زیر زمینی خود است و برای به دست آوردن پلوتونیم آب سنگین تولید می‌کند. ایران به دنبال به دست آوردن موشک‌های قاره پیما است که قادرند کلاهک‌های هسته‌ای حمل کنند و این خطری است که کل دنیا را تهدید می‌کند."

نتانیاهو در حالی این ادعاها را علیه ایران مطرح کرده است که رژیم اسراییل به عنوان تنها دارنده سلاح های هسته ای در منطقه خاورمیانه تهدیدی علیه صلح و امنیت این منطقه به حساب می رود و این در حالی است که رژیم تل آویو معاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای (NPT) را امضا نکرده و هیچ فشاری از ناحیه کشورهای غربی برای امضای این معاهده احساس نمی کند.

یک نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک تشریح کرد
امروز قیمت دلار به رقم ۳۲۶۰ تومان‌ و بهای یورو نیز به ۴۵۰۰ تومان رسید، به رغم تلاش‌هایی که برای مهار ارز در بازار می‌شود قیمت انواع ارزها در بازار رو به افزایش است و تا کنون تمام اقدامات دولت برای کنترل این بازار ناکام مانده است، دلایل مختلفی برای این بازار عنوان شده اس
کد خبر: ۳۹۶۳۵۶
تاریخ انتشار:۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰-27 April 2014
منافع شخصی افراد، مانع واگذاری باشگاه پرسپولیسامروز قیمت دلار به رقم ۳۲۶۰ تومان‌ و بهای یورو نیز به ۴۵۰۰ تومان رسید، به رغم تلاش‌هایی که برای مهار ارز در بازار می‌شود قیمت انواع ارزها در بازار رو به افزایش است و تا کنون تمام اقدامات دولت برای کنترل این بازار ناکام مانده است، دلایل مختلفی برای این بازار عنوان شده است و عمده‌ترین آن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است.

به گزارش «تابناک»، بازار ارز بعد از رکود بازار بورس و پس از آن اجرای فاز دوم هدفمندی روز‌های پر التهابی را پشت سر می‌گذراند البته در این میان نقش دلالان و سوداگران ارز را که قصد دارند از این آب گل آلود ماهی خود را از آب بگیرند نباید بی‌تأثیر دانست، در واقع شاید بتوان گفت که این افراد هستند که اوضاع را با سیاه نمایی و بزرگ جلوه دادن مشکلات و با ایجاد جو روانی به بحران تبدیل می‌کنند.

در این میان نقش دولت بسیار مهم به نظر می‌رسد و باید با مدیرت مناسب اوضاع را کنترل کند تا تبدیل بحرانی که در دولت احمدی‌نژاد دامن مردم را گرفت دچار نگردد، دولت چنانچه به صورت احساسی و یا با اقدامات قهری وارد این بازار شود یقیناً نتیجه برعکس عایدش خواهد شد و در نهایت دچار شکست سنگین خواهد گردید و نتیجه کلی آن چیزی جز تورم و فشار به اقشار کم درامد نخواهد بود.

در شرایط حاضر تصمیمات حساب‌شده و بدون نیت مداخله‌جویانه در جریان بازار و در واقع کنترل روانی اوضاع شاید بهترین گزینه برای مقابله با سوداگران باشد.

ابراهیم نکو عضو کمیسون اقتصادی مجلس در این باره می گوید: طبیعی ترین علت افزایش قیمت ارز و سکه در روزهای اخیر آغاز گام بعدی در آزادسازی قیمت حامل های انرژی است و البته دولت باید مدیریت بازار ارز و فاز دوم را تواما داشته باشد.

نماینده مردم بهارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:مسئله آثار روانی هر افزایش قیمتی البته نیز در هر دوره از آزادسازی قیمت حامل های انرژی وجود داشته است و این بار نیز مستثنی از دفعات قبل و بعد نیست.

نکو تصریح کرد: شوک های روانی به مراتب اثرات مخرب تری از واقعیت های اقتصادی دارد و در این بین نیز نقش دولت در مدیریت روانی جامعه اهمیت زیادی دارد که از دولت تقاضا داریم به این مقوله توجه بیش تری داشته باشد.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی سودجویانان و التهاب آفرینان بازار ارز را سومین دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر توصیف و تصریح کرد:انتظار می رود دولت با تدبیر تمام، بازار ارز رامدیریت و ضمن به حداقل رساندن آثار روانی با عاملان و سودجویان التهاب بازار به طرق مختلف برخورد قانونی داشته باشد.
 
وی ادامه داد:البته دولت نباید در بازار ارز دخالت کند بلکه باید با مدیریت مناسب این بازار را آرام کند، چرا که  دخالت و برخورد قهری در بازارهای ارزی جوابگو نیست.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با هشدار درباره حضور فرصت‌طلبان و سودجوها در بازار ارز و سکه گفت: معمولا در این مواقع نیز تعدادی فرصت‌طلب و سودجو که به دنبال منافع خود هستند در کمین می‌نشینند  تا اتفاقات را به نفع خود رقم زنند و در این بین دخالت و نظارت دولت اهمیت ویژه ای دارد.

آنچه مسلم است این است که دولت چاره‌ای جز افزایش حامل های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها نداشته است و ناخواسته گرفتار اقتصاد شکننده و بحران زده‌ای شده است که از دولت قبل به ارث برده است، بنابراین به نظر می‌رسد دوری از دام زدن به التهاب بازار که در روزهای اخیر از سوی برخی افراد سود جو و فرصت لب بیشتر شده علاوه بر کمک به اقتصاد کشور مانع ایجاد تورم در بازار خواهد شد.

ریاض؛ شاه‌کلید تنش آمریکا و روسیه بر سر اوکراین/ ملک عبدالله و ولادیمیر پوتین، «رولت روسی» بازی می‌کنند؟

مهدی خانعلی‌زاده - گروه بین‌الملل رجانیوز: سه سال اخیر را باید دوران سیاه روابط پادشاهی عربستان سعودی با ابرقدرت سابق شرق یعنی روسیه دانست؛ دورانی که با آغاز درگیری‌ها در سوریه شروع شد و اکنون با بالا گرفتن تنش میان ایالات متحده با مسکو بر سر تحولات اخیر اوکراین به حد نگران کننده رسیده است که هر لحظه امکان درگیری شدید میان دو کشور را محتمل کرده است. 

به گزارش رجانیوز، درباره ماجرای بحران اوکراین و الحاق منطقه کریمه به خاک روسیه و تنش ایجاد شده میان غرب و شرق بر سر این موضوع، مطالب زیادی به نگارش درآمده است اما در این میان باید به یک حلقه مفقوده اشاره کرد؛ حلقه‌ای که می‌تواند تحولات اخیر و حتی سال‌های آینده در منطقه اروپای شرقی را دستخوش تحولات گسترده‌ای کند؛ چرا که این منطقه پس از جنگ جهانی دوم و قدرت گرفتن کمونیسم تا همین امروز مورد مناقشه شدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده به عنوان بلوک غرب و روسیه به عنوان بلوک شرق بوده است. 
 
 
پس از اقدام به الحاق کریمه به خاک خود از سوی روسیه، کاخ سفید تلاش کرد تا با همراهی بروکسل، زمینه را برای اعمال فشار به مسکو فراهم کند. در این می‌ان، مساله «انرژی» اصلیترین کلیدی بود که هم در دستان روسیه و هم در دستان آمریکاست. اروپا به دلیل نیاز فزاینده خود به انرژی، روز به روز بیشتر به واردات گاز از روسیه محتاج است و تجربه قطع صادرات گاز از روسیه توسط خط لوله اوکراین در چند سال گذشته نیز آنقدر برای اهالی قار سبز تلخ بوده که نگرانی و هراس گسترده‌ای از تکرار آن داشته باشند. 
 
از طرف دیگر، صادرات انرژی در حوزه سوخت فسیلی را باید اصلی‌ترین و حتی با اغراق، تنها منبع درآمدی مسکو در این روز‌ها دانست که اتفاقا همین درآمد است که توانسته زمینه را برای احیای این کشور پس از فروپاشی شوروی سابق فراهم کند. به همین دلیل، ایالات متحده به دنبال خشمی که از اقدام مسکو در اوکراین دارد، در تلاش است تا این شاهرگ حیاتی اقتصاد روسیه را در دست خود بگیرد و با کنترل آن، از تکرار چنین اقداماتی از سوی «ولادیمیر پوتین» جلوگیری کند. 
 
نشریه آمریکایی «نیوزویک» در این زمینه نوشته است: «بزرگ‌ترین چالش جنگ‌گرایان غربی انرژی»، چگونگی قطع وابستگی اروپا به گاز روسیه است. روسیه دوبار در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ از تامین گاز اوکراین و اروپا سر باز زده است. خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید: الحاق کریمه به روسیه هشداری بسیار مهم درباره مسائل انرژی به اروپاست. اروپا نیز مصمم است میزان وابستگی خود را کاهش دهد.»
 
اینجاست که نقش عربستان سعودی در معادله توازن قوای جهانی پررنگ می‌شود. عربستان در سال ۱۹۷۹ هم با ظرفیت تولید بسیار بالا باعث افت شدید قیمت نفت شد و شوروی را برای تجاوز به افغانستان مجازات کرد. امروز هم عربستان همچنان نفت و گاز را با کمترین قیمت عرضه می‌کند و می‌تواند با تزریق بیش از سه میلیون بشکه اضافه، تمام بازار را تحت تاثیر قرار دهد و قیمت‌ها را بشکند. 
 
ریاض برای انجام این کار هم انگیزه لازم را دارد؛ چرا که آل سعود به عنوان اصلی‌ترین پشتیبان و حامی گروه‌های تکفیری مخالف بشار اسد در سوریه، زخم سنگینی از مسکو در این زمینه خورده است و به دنبال موقعیتی برای تلافی این مساله است. 
 
البته روسیهٔ پوتین هم در این زمینه احساس خطر کرده و نشان داده که به همین راحتی اجازه نمی‌دهد که عربستان سعودی بتواند جایگاه این کشور در عرصه روابط بین‌الملل را خدشه‌دار کند. اظهارات چندی پیش یکی از مسئولان ارشد دستگاه دیپلماسی روسیه درباره احتمال حمله نظامی مسکو به ریاض را نیز باید در همین زمینه ارزیابی کرد که بیشتر تلاش داشت تا ساکنین کاخ پادشاهی در عربستان را نسبت به هرگونه اقدام علیه منافع بین‌المللی روسیه منع کند. 
 
 
به نظر می‌رسد روابط ریاض – مسکو در ماه‌های آینده وارد فاز جدیدی از تنش خواهد شد و اگر حکام آل سعود تلاش کنند تا از ابزار انرژی برای ضربه زدن به دولت ولادیمیر پوتین استفاده کنند، باید منتظر پاسخ محکم و البته سرنوشت‌ساز مسکو هم باشد.

حمایت از مقاومت بیشتر به سود فلسطین و لبنان است، یا به سود ایران؟!
روزنامه سعودی: ایران محیط امنیتی خود را بواسطه حمایت از مقاومت با قدرت گسترش داده است/ حمایت از سوریه، فلسطین و لبنان متضمن واقعی منافع ایران است

گروه بین الملل - رجانیوز: تبلیغات برخی جریانات سیاسی وابسته به خارج از کشور، در تخطئه فعالیت‎های برون مرزی جمهوری اسلامی و خصوصا حمایت از محور مقاومت در منطقه، هر چند به سردادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» در ایام فتنه 88 منتهی شد، اما اکنون یک روزنامه وابسته به رژیم سعودی که در لندن منتشر می‎شود و به اتخاذ مواضع ضد ایرانی مشهور است، این اقدامات جمهوری اسلامی را با هدف حفظ منافع ملی ایران ارزیابی کرده و اعلام کرده است که ایران بواسطه این تلاش‌ها، محیط امنیتی خود را با قدرت در منطقه گسترش داده است.
 
به گزارش رجانیوز، الشرق‌الاوسط چاپ لندن در این زمینه نوشت: گسترش محیط امنیتی، الگویی برای ممانعت از تهدید کشورهای متخاصم است. محیط امنیتی  یک دولت در واقع به منطقه و یا گستره‌ای اطلاق می‌شود که در صورت هرگونه تعدی و دست‌اندازی طرف مقابل به آن، تهدیدی مستقیم برای امنیت دولت محسوب می‌شود.
 
الشرق‌الاوسط افزود: دامنه محیط امنیتی به قدرت و گستره نفوذ خارجی کشورها بستگی دارد، به این معنی که هرچه قدرت و نفوذ کشوری کم باشد، محیط امنیتی آن نیز محدود خواهد بود و برعکس.
 
این روزنامه می‌نویسد: پیشرفت فناوری و تولید تسلیحات دوربرد، در افزایش توان نظامی کشورها برای دست‌اندازی به آن سوی مرزهایشان، دخیل است و دایره تهدیدها را به دورترین نقطه از مرزهای آن کشورها منتقل می‌کند. موشک‌های دوربرد بالستیک، هواپیماهای جنگی، گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی و نظامی در کشورهای همسایه و ایجاد پایگاه‌ها و ائتلاف‌های نظامی و برپایی نظام‌های امنیتی مشترک با کشورهای همجوار، از جمله مولفه‌های دخیل در دامنه محیط امنیتی است. ایران از زمان پیروزی انقلاب در سال 1979 در حال گسترش محیط امنیتی خود است. ضرورت این مسئله برای ایران پس از اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا ملموس‌تر شد.
 
روزنامه سعودی خاطرنشان کرد: «ایران از هیچ کوششی برای گسترش محیط امنیتی خود دریغ نمی‌کند و در این راستا، سعی دارد به ابزارهای دیگری مانند سامانه موشک‌های دوربرد که نزدیک به دو هزار کیلومتر برد دارد، دست یابد. محور مقاومت و تداوم آن، هدف نظام ایران برای تقویت محیط امنیتی‌اش است. ماندن نظام سوریه این متحد راهبردی ایران در قدرت، به علاوه تداوم حمایت‌ها از حزب‌الله، جنبش حماس و جهاد اسلامی بی‌شک از سازوکارهایی است که محیط امنیتی نظام ایران را تقویت می‌کند. از این رو است که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس حمایت از مقاومت را متضمن واقعی منافع ایران می‌داند و معتقد است که جبهه مقاومت یکی از عوامل اصلی تامین‌کننده منافع ملی ایران در حال و آینده است. بر این اساس، چرایی تداوم دفاع نظام ایران از سوریه و معنی واقعی این سخن فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب ایران مشخص می‌شود که گفت اسد در قدرت می‌ماند زیرا ایران چنین خواسته است. بی‌شک ایران اکنون یک کشور تاثیرگذار در منطقه است.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد