سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار برگزیده


گروه سیاسی مشرق -روزنامه‌های کشور، در لابه‌لای اخبار و مطالب تولیدی خود، به نکات، اخبار و مفاهیمی اشاره می‌کنند که انتخاب و بازنشر آنها می‌تواند مورد علاقه مخاطبان یک رسانه باشد. آنچه در ادامه می‌خوانید گزیده‌ای از مطالب امروز روزنامه‌های کشور به انتخاب خبرنگاران گروه سیاسی مشرق است.

***


 دادستان تهران: بابک زنجانی بدهی‌هایش را بدهد، آزاد می‌شود

روزنامه شرق نوشت: داستان ثروت افسانه‌ای «بابک زنجانی» به سوءمدیریت‌های دولت دهم بازمی‌گردد و حالا همگی در پی آن‌ هستند تا راهی برای بازگرداندن بدهی‌های او به خزانه دولت یازدهم پیدا کنند؛ بدهی‌های میلیاردی‌ای که خیلی‌ها، امید چندانی به بازگشت آن به جیب دولت ندارند. زیرا بارها این مساله مورد تاکید قرار گرفته که اموال داخلی او کفاف بدهی‌ها را نمی‌دهد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رییسی، معاون اول قوه‌قضاییه در همین زمینه تاکید دارد: «اولویت دستگاه قضایی در مورد پرونده بابک زنجانی، توقیف اموال است و ما این کار را انجام می‌دهیم. ما شاهد پرونده پیچیده‌ای هستیم و تلاشمان این است که در مرحله اول، اموال توقیف شود. دستگاه قضایی تمام توانش را چه در دادسرای عمومی و چه در دادگاه انقلاب به کار می‌گیرد تا بتواند اموال را به بیت‌المال برگرداند.» رییسی به «ایرنا»گفته است: «در خصوص پرونده بابک زنجانی اموال بسیار است،» البته به‌نظر می‌رسد رییسی نیز مانند اغلب کارشناسان بر این باور است که برخورد با زنجانی، موجب خشکاندن بسترهایی است که به رشد چنین رانت‌خوارانی در جامعه منتهی شده. بر این اساس است که از مسوولان نظام بانکی خواسته تا ذخایر مهم کشور را در اختیار افراد غاصب قرار ندهند. 


لغزخوانی یک افراطی برای رئیس‌ مجلس

عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم گفت اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل باید در انتخابات مجلس ائتلاف کنند.

به گزارش کیهان، احمد شیرزاد که بنا بر تصریح رئیس مجلس ششم نقش سخنگوی رادیو اسرائیل را در متهم کردن نظام به دروغ‌گویی بر سر برنامه هسته‌ای ایفا می‌کرد، در مصاحبه با «آریا» گفته است: بنده با کلیت ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل موافق هستم و معتقدم در صف‌بندی آینده بیشتر صف‌بندی معتدلین اصولگرا و اصلاح‌طلبان در مقابل تندروها و افراطی‌ها که البته بشدت ریزش کرده‌اند، صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم الان زمان کنار نشستن نیست. الگوی رفتاری آقای هاشمی بسیار مثبت و موثر بوده است لذا دیگران باید از این الگو درس بگیرند. ایشان تحت هیچ شرایطی کنار نمی‌نشیند و کنار نمی‌کشد لذا چنانچه آقای ناطق نوری تمام‌قد وارد میدان شودو از طرفی آقای عارف نیز باانگیزه قصد ورود به انتخابات را دارند و آقای خاتمی هم همچنان پتانسیل بالایی برای محوریت جریان اصلاح‌طلبی را دارند بنابراین این مجموعه در انتخابات آینده می‌توانند طیف منسجم ضدافراطی‌گری تشکیل دهند محکم و استوار بایستند و اجازه ندهند فضای رد صلاحیت‌ها در روند انتخابات تاثیرگذار باشد.

شیرزاد با بیان این که جناح اصولگرا در حال تحول است، گفت: در این طیف فردی چون آقای لاریجانی نسبت به گذشته مواضع معتدلی‌تر پیدا کرده و بخشی از اصولگرایان مجلس هم که بیشتر با ایشان هستند گهگاه مواضع معتدل‌تری دارند اما من فکر می‌کنم این بخش از اصولگرایان و حتی اصلاح‌طلبان هنوز آمادگی ندارند که با هم وارد یک جبهه شوند.

وی افزود: برخی از موضع‌گیری‌های آقای لاریجانی و هم‌طیفان ایشان درباره وزرای دولت روحانی نشان می‌دهد هنوز اصلاح‌طلبان نمی‌توانند با این طیف متحد شوند و لازم است آقای لاریجانی تکلیف خودش را مشخص کند.

در همین حال علی‌اکبر اولیاء نماینده سابق اصلاح‌طلب مجلس نیز می‌گوید زمینه ائتلاف عقلای اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. لاریجانی جزو اصولگرایان معتدل است.

یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات در حالی از ناطق نوری به عنوان اصلاح‌طلب معتدل یاد می‌کنند که در زمان مجلس پنجم شعار می‌دادند «مجلس زوری نمی‌خواهیم- ناطق نوری نمی‌خواهیم». ادعای این طیف درباره گرایش به اعتدال، حکایت‌ همان شتری است که می‌گفت از آب‌گرم و حمام می‌آید اما زانوهای او خلاف این موضوع را حکایت می‌کرد.


حکم اعدام در انتظار 86 ایرانی در مالزی

 86 زن و مرد از میان 221 زندانی ایرانی در مالزی محکوم به اعدام هستند. این را مرتضی جاودان، کنسول ایران در مالزی اعلام کرده است. جاودان یکی از چالش‌های سال‌های گذشته مقامات ایرانی در مالزی را زندانیان ایرانی در این کشور دانست و گفت در حال حاضر 221 ایرانی در 12 زندان مالزی دربند هستند. وی با اعلام اینکه 31 نفر از این زندانیان زن و 190 نفر مرد هستند، گفت 6 نفر از زنان و 80 نفر از مردان زندانی ایرانی در مالزی به اعدام محکوم شده‌اند. بیشتر زندانیان ایرانی متهم به قاچاق مواد مخدر هستند. به گزارش «وطن امروز» دولت مالزی در توجیه این حکم سنگین ادعا کرده در بازرسی از این 86 نفر مواد مخدر کشف کرده است، این در حالی است که ناظران و کارشناسان اساسا چنین مسائلی را بهانه می‌دانند. به عبارتی اراده‌ای از سوی دولت مالزی برای این اعدام‌های سنگین دیده می‌شود. به عنوان نمونه آبان ماه سال گذشته خبری مبنی بر حکم اعدام 2 دختر ایرانی در مالزی به اتهام قاچاق مواد مخدر در رسانه‌ها منتشر شد. این اقدام اگرچه با واکنش وزارت امور خارجه و  هشدار تهران درباره تاثیر منفی اعدام 2 دختر ایرانی در مالزی بر روابط 2 کشور مواجه شد اما وزارت خارجه مالزی تاکید کرد حکم اعدام این 2 ایرانی باید روال قانونی خود را در سیستم قضایی مالزی طی کند. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه مالزی در بیانیه‌ای عنوان کرد، اگرچه برای روابط با ایران ارزش قائل است اما نمی‌تواند فعالیت‌های غیرقانونی را که به چهره و امنیت مالزی آسیب وارد می‌کند، تحمل کند. بیانیه وزارت خارجه مالزی همچنین مطرح کرده بود: مالزی به ایران اطمینان می‌دهد سیستم قضایی مستقلی دارد و امیدواریم ایران متوجه باشد تصمیمات دادگاه‌های ما براساس روال قانونی صورت می‌گیرد. براساس این گزارش «شهرزاد» و «ندا» 2 دختر 32 و 27 ساله ایرانی در ماه سپتامبر 2013 به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم شدند. این دو در ماه دسامبر سال 2010 و به محض ورود به فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر شدند.

ما انتقاد می‌کنیم اما شما انتقاد نکنید!

روزنامه جمهوری اسلامی از دولتمردان خواست ساده‌زیستی امیرمؤمنان و حضرت زهرا (سلام‌الله علیهما) را در خانواده و زندگی خود جاری کنند.

روزنامه کیهان نوشت: این روزنامه حامی دولت با اشاره به حواشی پدید‌آمده درباره جشن همسران شماری از دولتمردان- به میزبانی همسر رئیس‌جمهورـ نوشت: حضرت زهرا(س) به علی‌علیه‌السلام گفت یا علی من از خدای خود شرم می‌کنم از شما چیزی بخواهم که تهیه آن در توان شما نباشد.

روشن است که برای امیرالمؤمنین علیه‌السلام این امکان وجود داشت که نیازهای زندگی همسر گرانقدر خود را به بهترین وجه ممکن فراهم نماید به همین دلیل باید سخن بانوی اول دولت اسلامی را نوعی اقدام برای آموزش چگونه زیستن و چگونه رفتار کردن کارگزاران نظام اسلامی دانست. عظمت حضرت زهرا نیز برخاسته از همین ساده‌زیستی است.

جمهوری اسلامی با اشاره به برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا(س) توسط همسر رئیس‌جمهور نوشت: جشنی که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه‌زهرا(س) برگزار می‌شود باید متناسب با شیوه عملی زندگی آن حضرت باشد. به اقتضای این تناسب، انتظار این بود که این جشن در مکانی ساده - که بحمدالله فراوان در اختیار دولت قرار دارد- برگزار می‌شد و برای آنکه از حاشیه‌پردازی‌ها نیز در امان باشد، لازم بود در برابر دوربین‌های صدا و سیما و نگاه خبرنگاران رسانه‌ها نیز قرار می‌گرفت. این شفافیت، هر چند خانم‌های شرکت‌کننده در جشن را تا حدودی به زحمت می‌انداخت ولی از این نظر که مانع حاشیه‌سازی‌ها می‌شد و دست‌اندرکاران را نیز به حرکت در چارچوب‌ها مقید می‌کرد، بسیار مفید و لازم بود.

این روزنامه می‌افزاید: این درست است که عده‌ای درصدد خرده‌گیری و تبلیغ علیه این دولت هستند، ولی نکته درست‌تر اینست که دقیقا به دلیل همین بهانه‌تراشی‌ها، دست‌اندرکاران این قبیل اقدامات باید شفاف عمل کنند و تمام جوانب را در نظر بگیرند تا زمینه‌ای برای بهانه‌سازی فراهم نشود. روشن است که هدف خرده‌گیران، اجرای احکام اسلام ناب نیست که اگر بود می‌بایست به حکم حرمت تجسس، قبل از آنکه از جزئیات جشن باخبر باشند برگزارکنندگان را به ارتکاب اقدامات خلاف شرع متهم نکنند. با این حال، آنچه می‌تواند مانع ورود خرده‌گیران به چنین مقولاتی شود، شفاف عمل کردن و رعایت ساده برگزار کردن این قبیل جشن‌هاست. مهم‌تر آنکه نباید از این واقعیت نیز غافل شویم که ورود به محدوده‌های هزینه‌کردن از بیت‌المال و برگزاری جشن‌ها و محافلی که امکان شائبه در آنها وجود دارد می‌تواند زمینه‌ساز لغزش‌هائی باشد که ممکن است مسئولین دولتی و منسوبین آنها را از محدوده شرعی و قانونی دور نماید. بنابراین، پرهیز از موارد اتهام و برگزاری هرچه ساده‌تر همواره بهتر است.

جمهوری اسلامی در ادامه تصریح کرد: رقابت سیاسی نباید رقبا را وادار به گفتن و نوشتن مطالبی کند که با احکام شرعی و قانونی و معیارهای اخلاقی در تضاد هستند. اسلام و قانون اسلامی، اصل برائت را یکی از پایه‌های رفتار مردم با یکدیگر می‌دانند.

توصیه اخلاقی روزنامه جمهوری اسلامی که در جای خود حرف حقی است، تناسبی با واقعیت جشن یادشده ندارد چه اینکه همین روزنامه اذعان می‌کند جشن مذکور ساده برگزار نشده و همین موضوع نیز مورد اعتراض منتقدان قرار گرفته و طبیعتا پرداختن رسانه‌ها به یک جشن چندصدنفره در مجموعه ریاست جمهوری آن هم از قول برخی مهمانان معترض نمی‌تواند مصداق تجسس یا اتهام بلاوجه باشد.

دستور ویژه دولت درباره حقوق کارکنان دامپزشکی

خراسان نوشت: بر اساس مجوز هیئت دولت به دستگاه های ذی ربط، مقرر شده افزایش حقوق و مزایایی که در مصوبه دولت دهم در سال 1390 برای کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در قوه قضاییه و سازمان های وابسته و وزارت دادگستری در نظر گرفته شده بود، با رعایت قوانین و مقررات در مورد کارکنان سازمان دامپزشکی کشور مشمول این قانون نیز تعیین شده و تسری یابد.

احتمال اجماع اصلاح‌طلبان با ناطق نوری و لاریجانی

ایران نوشت: احمد شیرزاد اجماع ریش سفیدان جبهه اصلاحات را با اصولگرایان معتدل محتمل دانست. این فعال اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با ایلنا احتمال داد  اصلاح‌طلبان با حجت‌الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» در انتخابات مجلس اجماع کنند. پیش از این نیز «علی اکبر اولیا» از رؤسای ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف ائتلاف اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی را محتمل دانسته بود.

ابوترابی: منابع ارزی را در اوج تحریم‌ها آتش زدیم

روزنامه اعتماد نوشت: نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در یک نشست قرآنی گفت: در اوج تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، منابع ارزی خودمان را آتش زدیم که اگر مصیبتش را بخوانم همه شما گریه می‌کنید.  حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد در نشست سراسری مسوولان و کارشناسان قرآنی ادارات کل این سازمان در قم، افزود: در برنامه 5 ساله دیده بودیم که 30 درصد از منابع لازم برای رسیدن به اقتصاد پویا و رشد 8 درصد از محل بهره‌وری تامین می‌شود، این در حالی است که در بعضی از کشور‌ها 70 درصد منابع را از بهره‌وری تامین می‌کنند. وی با بیان اینکه در نظام بودجه‌ریزی، تخصیص منابع بر اساس عملکرد نیست، افزود: اگر به حوزه فرهنگ این گونه نگاه شود و همه منابع مورد نیاز واقعی در هر حدی که باید، تامین شود، با تحول جدی روبه‌رو می‌شویم. حجت‌الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه حرکت ما در برابر بودجه دستگاه‌ها حرکت انفعالی است و بر اساس ارزیابی دقیق کارشناسی نیست، اظهار کرد: امیدوارم در نظام بودجه‌ریزی شاهد تحول باشیم؛ هر چند حرفش را می‌زنیم ولی اتفاقی نمی‌افتد. 


تصویب پیشنهاد وزیر سابق در دولت

خراسان نوشت: در سومین جلسه شورای اقتصاد که به ریاست حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور برگزار شده بود، درخواست مجید نامجو وزیر سابق نیرو درخصوص اجاره عرصه و اعیان ملک متعلق به شرکت توانیر به دانشگاه صنعت آب و برق مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد اجاره دانشگاه مذکور از طریق ترک تشریفات مزایده به مسئولیت وزیر نیرو و به قیمت روز انجام شود.


روحانی این هفته با مردم سخن می‌گوید

روزنامه جام جم نوشت:
 معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد رئیس‌جمهور در یکی از شب‌های هفته جاری بعد از بخش خبری ساعت 21 به صورت مستقیم با مردم در ارتباط با مهم‌ترین مسائل داخلی و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.پرویز اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و رویکرد دولت درباره مسائل سیاست خارجی را از موضوعات این گفت‌وگوی تلویزیونی دانست.

وی تاکید کرد که مجریان در چارچوب یک تعامل مثبت میان صداوسیما و دولت انتخاب خواهند شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد