سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


سه منبع هندی به رویترز گفته اند ، دولت ایران در خواست کرده دولت هند این مبالغ را به حساب بانک مرکزی ایران در بانک مسقط عمان واریز کند.
هند بابت طلب نفتی ایران در سه ماه آینده 1 میلیارد و 650 میلیون دلار به ایران پرداخت خواهد کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز پرداخت این طلب نفتی ایران در چارچوب توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی و آزاد کردن 4 میلیارد و 200 میلیون دلار از حساب های مسدود شده ایران بابت فروش نفت صورت می گیرد.
 ایران طلب نفتی خود از هند را در سه قسط 550 میلیون دلاری و در تاریخ 14 می ، 17 ژوئن و 20 جولای سال جاری میلادی دریافت خواهد کرد.
ایران تا کنون 2 میلیارد و 550 میلیون دلار از طلب های نفتی خود را از دو کشور ژاپن ( در چهار قسط) و کره جنوبی (یک قسط) دریافت کرده است.
سه منبع هندی به رویترز گفته اند ، دولت ایران در خواست کرده دولت هند این مبالغ را به حساب بانک مرکزی ایران در بانک مسقط عمان واریز کند.
یک دیپلمات غربی با تایید این خبر به رویترز گفته است اصل پرداخت طلب نفتی ایران از هند مورد تایید است اما هنوز روش پرداخت این مبلغ از سوی هند تعیین نشده است.
گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است، ایران 75 درصد از ذخائر اورانیوم غنی شده 20 درصد خود را به اکسید اورانیوم تبدیل کرده است.
طبق توافق ژنو که از تاریخ 20 ژانویه سال جاری میلادی تا 20 جولای (6 ماه) معتبر است، ایران و قدرت های جهانی توافق کرده اند در ازای کاهش تحریم ها و آزاد کردن برخی حساب های مسدود شده ایران ، تهران از ذخائر اورانیوم غنی شده 20 درصد خود بکاهد.اقدامات ایران در قبال تعهداتش اخیرا در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ، مورد تایید قرار گرفته است.
 

گزارش ویژه؛
رژیم حقوقی دریای خزر روی میز مذاکره چه سرنوشتی خواهد یافت؟ سهم ایران از دریای خزر بر مبنای حقوق بین‌الملل و توافقات پیشین چقدر است؟ آیا ابتکار عمل تعیین رژیم حقوقی دریای خزر از دست ایران خارج شده و در دستان روسیه است؟ گزارش ویژه مشرق به این سوالات پاسخ خواهد داد.

گروه گزارش ویژه مشرق- دریای خزر بزرگترین دریاچه زمین است که طولی بیش از 1200 کیلومتر و میانگین پهنه ای 320 کیلومتری دارد. مساحت خزر 376 هزار کیلومتر مربع است. از کرانه های خزر، 1900 کیلومتر به قزاقستان، 820 کیلومتر به آذربایجان، 675 کیلومتر به ایران و 3220 کیلومتر نیز به روسیه و ترکمنستان تعلق دارد. ذخایر نفت خزر تا کنون بیش از 200 میلیارد بشکه تخمین زده شده است که پس از خلیج فارس و سیبری در رتبه سوم قرار دارد. سرنوشت رژیم حقوقی دریای خزر مهمترین پرسشی است که این روزها که دولتهای حاشیه دریای خزر برای حضور در نشست همسایگان خزر به مسکو سفر کرده اند، افکار جستجوگر و نگران ایرانیها را به خود مشغول نموده است.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

نشست مسکو در سطح وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر، روز سه شنبه، ۲ اردیبهشت ۹۳، با حضور وزیر امور خارجه کشورمان همراه با همتایانش از چهار کشور دیگر ساحل خزر، در پایتخت روسیه برگزار شد. تمرکز این نشست بر فراهم کردن مقدمات دستورکار و تصمیمات نشست سران این کشورهاست که قرار است چند ماه بعد در آستاراخان برگزار شود.

وزارت امور خارجه روسیه در اطلاعیه ای به مناسبت نشست مسکو، تاکید کرده است، مقامات مسکو، از همه توافقات صورت گرفته در چارچوب همکاری های کشورهای ساحلی دریای خزر حمایت کرده و خواستار ادامه گفتگوهای سازنده میان کشورهای این حوزه به منظور دستیابی به اتفاق آرا در باره موافقتنامه های تعیین کننده رژیم حقوقی دریای خزر و همکاریهای منطقه ای هستند. به گفته نماینده ایران در گروه کاری خزر، تا پیش از برگزاری نشست سران، باید رژیم حقوقی دریای خزر نهایی و به نشست سران جهت تصمیم گیری ارجاع شود.

پرسش اینست که توافقات حاصله در نشست های گروه کاری خزر چه بوده و دیپلماسی سیاسی ما تا چه میزان قادر به صیانت از حقوق ملی در تعامل با دیگر کشورهای همسایه خزر شده و در چارچوب دستورکار نشست مسکو بر اساس چه هدف گذاری باید به تدوین و ارائه موضع بپردازد؟

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

الف- رژیم حقوقی دریای خزر: گذار از دریای ایران-شوروی

برای بررسی پیشینه رژیم حقوقی دریای خزر، می توان به عهدنامه های گلستان و ترکمانچای اشاره کرد که در به ترتیب در سال های 1813 و 1828 منعقد شد. در این هر دو عهدنامه مذکور ایران از داشتن نیروی دریای جنگی در دریای خزر منع شد و تنها کشتی های جنگی روسیه حق حضور در دریای خزر داشتند و اجازه داشتند تا سواحل ایران نیز حرکت کنند. اما در این دو عهدنامه درباره بهره برداری از سطح یا بستر دریای خزر سخنی به میان نمی آید.

در فصل پنجم عهدنامه ننگین گلستان می آید: کشتیهای دولت روسیه که برای معاملات بر روی دریای خزر تردد می نمایند به دستور سابق مأذون خواهند بود که به سواحل و بنادر جانب ایران عازم و نزدیک شوند و زمان طوفان و شکست کشتی از طرف ایران اعانت و یاری دوستانه نسبت به آنها بشود. کشتیهای جانب ایران هم به دستور سابق مأذون خواهند بود که برای معامله روانه سواحل روسیه شوند و به همین نحو در هنگام شکست و طوفان از جانب روسیه اعانت و یاری دوستانه درباره ایشان معمول گردد. کشتیهای عسکریه جنگی روسیه به طریقی که در زمان دوستی و یا در هر وقت کشتیهای جنگی دولت روسیه با علم و بیدق در دریای خزر بوده اند حال نیز محض دوستی اذن داده می شود که به دستور سابق معمول گردد و أحدی از دولتهای دیگر سوای دولت روس کشتیهای جنگی در دریای خزر نداشته باشد.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

همچنین در فصل هشتم عهدنامه ننگین ترکمانچای آمده استسفاین (کشتی های) تجارتی روس مانند سابق استحقاق خواهند داشت که به آزادی بر دریای خزر به طول سواحل آن سیر کرده به کناره های آن فرود آیند و در حالت شکست کشتی در ایران اعانت و امداد خواهند یافت و همچنین کشتیهای تجارتی ایران را استحقاق خواهد بود که به قرار سابق در بحر خزر سیر کرده، به سواحل روس آمد و شد نمایند و در آن سواحل در حال شکست کشتی به همان نسبت استعانت و امداد خواهند یافت. در باب سفاین حربیه (کشتی های جنگی) که علم های عسکریه (پرچم های نظامی) روسیه دارند چون از قدیم بالانفراد استحقاق داشتند که در بحر خزر سیر نمایند، لهذا همین حق مخصوص کما فی السابق امروز به اطمینان به ایشان وارد می شود، به نحوی که غیر از دولت روسیه هیچ دولت دیگر نمی تواند در بحر خزر کشتی جنگی داشته باشد.

پس از این دو معاهده که در آن به استفاده از آب های خزر اشاره شده است، موافقتنامه های 1921 و 1940 از جمله توافقات بعدی است که هم اکنون نیز درباره رژیم حقوقی دریای خزر مورد استناد است؛ موافقتنامه ای که براساس آن ایران و اتحاد جماهیر شوروی حق بهره برداری مساوی از دریای خزر را تایید کرده اند.

دکتر ساعد استادیار حقوق بین‌الملل در این باره می‌گوید: "فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی هرچند واقعه‌ای بین‌المللی و فراگیر بود که به شدت ‌مورد رضایت و خوشحالی غربی‌ها شد، اما برای کشورمان به عنوان یک پدیده مثبت جلوه‌گری نیافت. پیش از آن، محدود بودن دولت‌های ساحلی این دریا به دو کشور ایران و شوروی، این امکان را داده بود که ایران با وجود قدرتمندی شوروی و سردمداری آن در بلوک شرق بتواند ضمن انعقاد موافقتنامه‌هائی دوجانبه، درصدد تعیین حقوق ملی طرفین و ایجاد تعهداتی در رابطه با تضمین حقوق و منافع مشترک و اختصاصی برآیند. موافقتنامه‌های 1921 و 1940، به عنوان برگ برنده‌ای برای ایران تلقی می‌شد که در قالب آن توانسته است نظریه «محدود شدن قدرت یک ابرقدرت به وسیله معاهدات» را جلوه عملی ببخشد."

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

حضور نظامی روسیه در دریای خزر

هرچند ایران در انعقاد معاهدات دوجانبه با شوروی صدمات زیادی را در ابعاد مختلف حتی تمامیت ارضی متحمل شده بود، اما تضمین حقوق دریائی ایران یعنی تسلط و حقوق حاکمه بر برخی سطوح آبی و منابع این دریا، در نوع خود و متناسب با شرایط زمانی، کم منظر و اهمیت نبود. اما فروپاشی که همراه با ایجاد دولتهای ریز ولی متعدد در ساحل این دریا شد، شرکای ایران در دسترسی به این دریا و منابع آن را تکثیر نمود و تعدد عددی این شرکا، خود به تقسیم منابع و سطوح دریا بر اساس تعداد دولتها و سهم بندی عددی انجامید.

از نظر غربیها، فروپاشی نظام سوسیالیستی یا بلوک شرق، پیام آور ایجاد زمینه های بدون رقابت یا حرکت به سمت نظم نوین جهانی به نظر می آمد اما نتایج آن برای ج.ا.ایران بیش از آنکه رضایت آور باشد، موجب پدیدار شدن روندهائی گردد که حقوق ملی در زمینه تمامیت ارضی و حاکمیت در گستره های آبی متصل به سرزمین کشور را در معرض آسیب و تهدید قرار داد. دیپلماسی ما با تاثیرپذیر کردن «حقوق ملی» از «شرایط محیطی» یعنی رویکردی انفعالی و پذیرنده در برابر مواضع تهاجمی برخی از دولتهای جدید ساحلی، به مرور به وضعیتی انجامید که عملاً اعتبار رژیم حقوقی ناشی از توافقهای دوجانبه ایران-شوروی مخدوش گردید و سپس، نیاز به ایجاد نظام حقوقی جدید بر اساس توازن و تسهیم عددی یا دیگر معیارها، همگی به پس روی در حقوق حاکمیتی و ارضی کشور تا حد 11 درصد از محدوده این دریاچه انجامید.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

دولتهای ساحلی که غالباً با حمایت غرب و یا روسیه، موضعی مطالبه گرانه داشته اند، ایران در کنجی قرار دادند که به ناچار، به تدوین رژیم حقوقی جدید تن داد و در مذکرات مربوط نیز به دلایل متعدد، به دریافت کمترین سهم ممکن از این دریاچه اکتفا نمود. این در حالی بود که انتقادهای نخبگان و برخی محافل تخصصی، هرگز مورد اعتنای دیپلماسی خزر قرار نگرفت.

ب- تعدیل های تدریجی در دیپلماسی خزری ایران

به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات تعیین رژیم حقوقی دریای خزر که بیش از یک دهه زمان را مصروف خود نمود و ناکامی نشست های مختلف سران دولتهای ساحلی، تلاش برای تقسیم در میان برخی از 5 دولت ساحلی با پشتیبانی و طراحی روسیه صورت گرفت. روسیه نیز از ابتدای فروپاشی شوروی تا سال 2000 طرفدار رژیم حاکمیت مشاع دولت‌ها بود ولی از سال 2000 به بعد دیدگاه این کشور به سمت مواضع آذربایجان و قزاقستان متمایل شد. به همین دلیل، در سال 2003 سه کشور روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان با استفاده از ضعف سیاسی ایران در جامعه بین المللی و مسائل ناشی از آغاز بحران هسته ای، موافقتنامه ای سه جانبه را دائر بر تقسیم دریای خزر را امضا کردند که عملا ۶۴ درصد از محیط خزر را در حاکمیت آنها قرار داد. بر اساس این توافق، قزاقستان ۲۷ درصد، روسیه ۱۹ درصد و جمهوری آذربایجان ۱۸ درصد از خزر را متعلق به خود نمودند و برای ترکمنستان، حدود ۲۳ درصد نیز درنظر گرفته شد و تنها حدود ۱۳ درصد برای ایران باقی ماند. در این میان، آذربایجان نیز با حمایت امریکا و تمهیدات فنی مربوط به اکتشاف و بهره برداری از منابع نفت و گاز، عملاً نسبت به تسلط بر بخش زیادی از این دریا و اعلان حاکمیت بر آنها اقدام کرد و بهره برداری از منابع نفت و گاز را نیز آغاز نمود.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

این دریا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دریای مشترک میان شوروی و ایران بود. برای همین ایران در اولین نشست پنج کشور ساحلی دریای خزر اعلام کرد که تا رسیدن به توافق جدید میان همه کشورهای ساحلی، توافق‌های ایران و شوروی باید معتبر باشد. اما با تقسیم دوجانبه و سه جانبه خزر، ایران عملا در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته است. ایران ضمن از دست دادن برگ برنده خود که همراهی روسیه با دیدگاه حقوقی ایران بود (استفاده مشترک از بستر و منابع کف دریا و نه تقسیم آن میان پنج کشور) در مقابل سه کشور دیگر (جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان) قرار گرفته که از حمایت سنتی روسیه و پشتیبانی آمریکا برخوردارند و موضوع را تقریبا میان خود فیصله داده‌اند.

چهار کشور ساحلی در حال حاضر مدافع تقسیم منابع کف دریا و استفاده مشاع از سطح آب هستند. حالا دریای مشترک میان ایران و شوروی نه تنها سه شریک تازه پیدا کرده که ایران با داشتن موضع حقوقی متفاوت، در میان کشورهای ساحلی به کلی تنها مانده و به کوچکترین سهام‌دار این دریا تبدیل شده است.

در هر دوره از تحولات در دولت و کابینه‌ها، مواضع کشور در عرصه دیپلماسی خزر نیز ضعیف‌تر شده به طوری که نهایتاً حتی به سهم 11 درصدی یا تغییر مسیر به سمت «تقسیم بر اساس اصل انصاف» در چارچوب « انعطاف در گفتمان رژیم حقوقی خزر» نیز به عنوان گزینه‌ای مناسب برای کشورمان استناد و اشاره شده است.

اکنون، مساله اینست که دیپلماسی دولت که صیانت از حقوق مسلم کشور را به عنوان ماموریتی اساسی شمرده است، در خصوص حقوق ملی در دریای خزر چه رویکردی را در پیش گرفته است؟ آیا نتایج مذاکرات نشست‌های اخیر گروه کاری تدوین رژیم حقوقی دریای خزر به گونه‌ای هست که نگرانی‌های ملی در این زمینه برطرف شده باشد؟

ج- وضعیت جاری توافق‌ها در خصوص رژیم حقوقی آینده دریای خزر

فارغ از نگرانیهای زیست محیطی مربوط به فعالیت های با منشأ خشکی در کشورهای شمالی دریای خزر، نگرانی اصلی به سهم ایران از حقوق حاکمه مرتبط با دریای خزر بر می گردد. در رابطه با مسائل زیست محیطی، کنوانسیون تهران تصویب و اجرائی شده و تنظیم روابط و مناسبات دولتهای ساحلی در این رابطه را فراهم کرده است. ضمن اینکه اقدامات و تعهدات کنوانسیون تهران ارتباطی با رژیم حقوقی این دریا ندارد.


تا کنون 21 سال مذاکره در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر انجام شده و 37 نشست توسط گروه کاری تدوین رژیم حقوقی دریای خزر در شهرهای مختلف کشورهای ساحلی برگزار گردیده است. سی و هفتمین و آخرین نشست این گروه کاری تا کنون، دوشنبه اول اردیبهشت 1393 در مسکو برگزار شد. طی این مدت، هرچند در برخی زمینه ها توافق هائی حاصل شده است اما مسائل اساسی همچنان مورد اختلاف مانده و این گروه کاری قادر به حل آنها نشده است. در این گروه کاری، وجود دو گروه با منافع متفاوت را به صورت برجسته می توان ملاحظه نمود. از یک سو، ایران مواضعی متعادل دارد و خواستار شناسائی خزر به عنوان دریای همکاری و صلح و تقسیم بر مبنای برابری است اما در سوی دیگر، 4 دولت ساحلی قرار دارند که سر سازش و همراهی با مواضع ایران را ندارند و درصدد استمرار موضع انفعالی ایران هستند به طوری که به سهم های متفاوت هر یک از این کشورها بر اساس طول ساحل و ... تن دهد.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

د- باید و نبایدهای دیپلماسی سیاسی در پرتو حقانیت و حقوق ملی

دیپلماسی خزری ایران، اگر بر اساس منافع حیاتی کشور و به دور از جنجال‌های مرتبط با مساله هسته‌ای قالب‌بندی نشود، نخواهد توانست توفیقی در صیانت از حقوق کشور در پی داشته باشد. هرچند اطلاع دقیقی در محتوای توافق‌های صورت گرفته تا کنون در زمینه رژیم حقوقی دریای خزر وجود ندارد، اما عدم دستیابی ایران به سهم 20 درصدی از این دریا قطعی شده است. زیرا دولت‌های دیگر ساحلی، نشان داده‌اند که به هیچ وجه حاضر به تعدیل مواضع خود نیستند و این تنها ایران است که رویکرد تعدیل را در پیش گرفته و تجربه کرده است.

در شرایطی که سهم ایران کمتر از 20 درصد باشد، هرگونه توافق نه تنها به زیان منافع ملی است بلکه با واکنش مردم روبرو خواهد شد. از این رو، بازی کردن در چنین زمینی به نام مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر که صرفاً نتایج موردنظر سایر کشورهای ساحلی را به زیان حقوق کشور در موافقتنامه های 1921 و 1940 در پی داشته باشد، اساساً صحیح نخواهد بود. بلکه باید از ادامه آن جلوگیری نمود.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

دریای خزر با بیش از 200 میلیارد بشکه ذخایز نفت، بعد از خلیج فارس و سیبری در جایگاه سوم قرار دارد.

از همین رو، به اعتقاد برخی حقوقدانان ایرانی، کشورهای ساحلی استنادشان این است که عهدنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ به تاریخ سپرده شده‌ و انقضا یافته‌اند به جای آنها، رویه دولت‌های ساحلی جایگزین شده است. البته که این رویه، برخلاف حقوق و منافع ایران بوده است. ولی در آئین بررسی‌های حقوقی اعم از داوری یا دادگستری، اولویت سنجش قواعد بر اساس توافق های قراردادی است و البته رویه نیز به عنوان منبع کمکی و موثر، در این زمینه مدنظر خواهد بود. برگ برنده ایران، توافق‌های دوجانبه با شوروی بوده که عمدتاً این برگ برنده بر اساس روالی نادرست و غیرخردمندانه، از میان رفته است. در نهایت، سهم 20 درصدی به عنوان آستانه حداقلی حقوق و منافع ملی است و اگر ایران موفق نشود حقوق۲۰ درصدی خود در این مذاکرات را کسب کند، باید مانع نهائی‌‌شدن این رژیم شود و بلکه باید مراتب را به دادگستری بین‌المللی یا داوری ارجاع دهد.

در واقع، هنوز دیپلماسی سیاسی به عنوان خاکریز اول جبهه دفاع از حقوق ملی در پهنه تحدید حدود دریای خزر محسوب می‌شود و در شرایطی که دیپلماسی سیاسی قادر به تامین حقوق کشور نباشد، باید از دیپلماسی حقوقی و قضائی استفاده شود.

جمع بندی

بر اساس موافقت‌نامه بازرگانی و بحرپیمایی ایران و اتحاد جماهیر شوروی (1940)، حق انحصاری ماهی‌گیری برای ایران صرفاً 10 مایل ساحلی بود و برای شوروی نیز شامل تمامی سواحل شمالی، شرقی و غربی می‌ شد. اما در فراتر از این نوار 10 مایل ساحلی، حق ماهی‌گیری و کشتیرانی در بقیه دریا برای هر دو دولت به طور مشاع وجود داشته است. با وجود عدم تصریح این موافقتنامه بر فضای فوقانی دریا و منابع زیرزمینی آن، تلقی هر دو دولت بر پایه رژیم مشاع بوده است. با فروپاشی شوروی و ظهور کشورهای جدید در منطقه ساحلی دریای خزر، تعریف جدید از رژیم حقوقی دریای خزر که مورد مطالبه این کشورهای جدید بوده است، ایران را نیز به سمت تعدیل حقوق خود و کنار آمدن به آنها سوق داد. این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که براساس حقوق بین‌الملل، فروپاشی و تشکیل کشور جدید ناقض تعهدات قبلی نیست و کشور استقلال‌یافته ملزم به رعایت توافقات پیشین است.

سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟+تصاویر و فیلم

در مورد نتایج نشست مسکو، گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد و تا کنون تنها اعلام شده است که رژیم حقوقی خزر براساس موافقت‌نامه‌های 1921 و 1940 ادامه خواهد داشت. اما به نظر می‌رسد که این نشست در صورت اصرار ایران بر تامین حقوق قانونی خود، به تصمیمی بر مبنای اتفاق آراء نخواهد رسید. از همین‌رو، معاون آسیا-اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان خاطرنشان نموده که « احتمال می‌رود پس از اجلاس گروه‌کاری خزر در مسکو ، اجلاس دیگری قبل از جلسه سران در تهران برگزار شود». در واقع، گره‌های کور زیادی در رژیم حقوقی دریای خزر وجود دارد که باز‌کردن آنها تنها در گرو تامین حقوق ایران است. البته این امر منوط به ایستادگی دیپلماسی سیاسی کشور بر حقوق ملی در تسهیم دریای خزر است.






کد خبر: ۳۹۵۳۳۱
تاریخ انتشار:۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۱-23 April 2014
آمریکا چندی پیش برای گسترش دامنه فعالیت‌های نظامی خود در یمن اقدام به ساخت یک پایگاه نظامی سری در بیابان‌های عربستان کرد اما این مسئله مدت زیادی پنهان نمانده و توسط برخی رسانه‌های آمریکایی فاش شد.

به گزارش تسنیم، 5 سال پیش مقامات آمریکایی نقشه‌های جدیدی را برای حمله به شاخه تازه تاسیس شده القاعده در یمن که نشان داده بود یک دشمن قوی است طراحی کرد؛  نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها دو سال پس از آن و در نیمه تابستان سال 2011 با آغاز ساخت یک پایگاه سری در بیابان‌های "الربع الخالی" در نزدیکی مرز یمن در عربستان مشخص گردید.

این پایگاه نظامی محرمانه که جهت استقرار پهپاد‌های آمریکا طراحی شده بود به پیشنهاد جان برنان رئیس "سیا" و لئون پانتا رئیس اسبق سیا و وزیر دفاع پیشین  در بیابان‌های "ربع خالی" عربستان طوری ساخته شد که به واسطه هماهنگی با توپوگرافی منطقه و تپه‌های شنی آن استتار شده و از دید عکس‌های هوایی وسیع به دور بماند.

بر اساس اطلاعات موجود عربستان با بررسی پیشنهاد اولیه آمریکا برای ساخت این پایگاه شروطی‌ را برای آن وضع کردند که یکی از آنها قرار داشتن مدیریت این پایگاه در دست عربستان و بهره برداری آمریکا از آن از طریق اتاق عملیات سرویس اطلاعات مرکزی خود در ریاض بود.

پس از اتمام مراحل ساخت این پایگا و بهره برداری از آن، کشته شدن یکی از فرماندهان القاعده  در یمن به نام "انور العولقی" که دارای تابعیت آمریکایی بود توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی و افزایش تعداد عملیات پهپاد‌ها باعث شد تا محل برخاستن و استقرار این هواپیما‌ها مورد توجه قرار گیرید.

پس از مدتی اطلاعاتی در این خصوص درز کرد که نشان می‌داد این هواپیماها از یک پایگاه محرمانه آمریکایی در صحرای ربع خالی در عربستان به پرواز درآمده و اقدام به بمباران اهداف خود در یمن می‌کنند.

عکسهای ماهواره‌ای منتشر شده از این پایگاه نشان دهنده شباهت بسیار زیاد آن با پایگاه‌های آمریکایی در افغانستان و پاکستان است.

رسانه‌های آمریکایی  با انتشار این خبر پرده از یک معامله غیر رسمی میان عربستان و آمریکا برداشتند که بر اساس آن یک پایگاه آمریکایی محرمانه سه سال پیش در نزدیکی مرز یمن و عربستان بنا شده است.

در همین راستا پایگاه خبری آمریکایی "وایرد" تصاویری محرمانه‌ای را از این پایگاه نظامی که دارای دو باند فرود است منتشر کرده بود.

در این تصاویر همچنین آشیانه‌هایی دیده می‌شود که کارشناسان معتقدند بر اساس ابعاد آنها می‌توان گفت متعلق به هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی "پریداتور" هستند.

همچنین وجود یک محوطه سیاه عجیب و وجود ده‌ها مخزن، سوالات زیادی را درخصوص ماهیت فعالیت‌های سری آمریکا در عربستان بوجود می‌آورد.

واشنگتن پست نیز فاش کرد که اولین عملیات نظامی این پایگاه محرمانه در سپتامبر 2011 صورت گرفت که در آن پهباد‌های آمریکایی به یکی از فرماندهان القاعده در یمن انور العولقی که دارای تابعیت آمریکایی بود حمله کردند.

این درحالی است که پیش از آن فرماندهی ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال 2009 حمله به اهداف خود در خاک یمن را از یک پایگاه نظامی در جیبوتی آغاز کرده بود، در این دوره ارتش آمریکا با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های خود بسیاری از نقاط خاک یمن را بمباران کرد.

اعتراضات مردمی به حملات پهپاد‌های آمریکایی در یمن به دلیل اشتباه‌های پی درپی این حملات و برجای ماندن تلفات بسیار زیاد درمیان غیر نظامیان به شدت افزایش یافته است.

در سال 2010 پهباد‌های آمریکایی "جابر الشبوانی" معاون یکی از استانداران، استانهای یمن را که برای مذاکره با القاعده و جلوگیری از وقوع حملات تروریستی با آنان دیدار کرده بود به عنوان یکی از رهبران القاعده شناسایی کرده و وی را کشتند.

چندی پیش نیز در اشتباهی دیگر شلیک چندین موشک از سوی یک پهپاد آمریکایی به یک مراسم عروسی در مرکز این کشور منجر به کشته شدن دست‌کم 13 نفر شد.
یکی از مقامات نظامی در این زمینه اعلام کرده بود که گزارش‌هایی ابتدایی حاکی از آن است که پهپاد این کاروان عروسی را با کاروان القاعده اشتباه گرفته است.
از سوی دیگر مقامات عربستان سعودی سعی کردند تا با انتشار برخی تصاویر این پایگاه را که در بیابان‌های هم مرز یمن ساخته شده است یک فرودگاه دو منظوره استفاده نظامی و غیر نظامی نشان داده و اعلام کردند که ساکنان منطقه نیز از آن استفاده خواهند کرد.هم اکنون این پایگاه نظامی با نام فرودگاه مرزبانی "ام الملح" شناخته می‌شود.

نگاهی به جنگنده‌های روسیه و چین؛
هر دو هواپیمای J-20 و T-50 به سامانه های پیشرفته هشدار دهنده و جنگال مجهز بوده و در عین حال به مجموع تسلیحات پیشرفته ای نیز مسلح هستند. ترکیب این چند مسئله باعث شده است تا حدس زدن نتیجه نبرد بین این جنگنده ها با هواپیماهای غربی بسیار مشکل شده و در عین حال کار برای طرف غربی نیز بسیار مشکل شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، برتری هوایی از جمله عوامل موثر در میادین نبرد بوده است. از جنگ دوم جهانی به این طرف در اکثر جنگها طرفی که توانسته است برتری هوایی را بدست آورد به نوعی پیروز جنگ بوده است. با پایان یافتن جنگ سرد و فروپاشی اتحاد شوروی سابق، آمریکا به عنوان قدرت جهانی در حوزه نظامی مدت زیادی را به عنوان یک کشور بدون رقیب خصوصا در عرصه نبردهای هوایی تجربه کرد. 

آمریکا از دهه 1980 میلادی به دنیال یک جنگنده پنهانکار برای برتری هوایی بود و نهایتا هواپیمای اف 22 رپتور به عنوان پاسخ به این نیاز آمریکا توسط شرکت لاکهید مارتین طراحی و ساخته شد. چیزی در حدود 187 فروند از این هواپیما به صورت عملیاتی در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارد و خط تولید آن نیز بسته شده است. جنگنده پنهانکار بعدی آمریکایی ها نیز اف 35 است که به عنوان یک پرنده چند ماموریتی قرار است جایگزین طیف گسترده ای از پرنده های رزمی آمریکا شده و همچنین به متحدین آمریکا صادر شود اما مشکلات متعدد این هواپیما، کار را برای آمریکا بسیار سخت کرده است.


J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
از چپ به راست ، دو جنگنده بالایی : J-20 و F-22 و در پایین : T-50 و F-35

تا چند سال قبل آمریکا به عنوان تنها دارنده این گونه از جنگنده ها در جهان بی رقیب محسوب می شد اما روسیه و چین با درک خطر موجود به سرعت دست به کار شده و طرح های خود را نیز برای جنگنده پنهان کار نسل پنجم ارائه دادند. T-50 روسی و J-20 چینی از جمله طرح هایی هستند که هم اکنون مراحل اولیه آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و به زودی وارد تولید انبوه خواهند شد.

بر اساس اعلام منابع روس، سرانجام، آزمایش های دولتی بر روی جنگنده ی نسل پنجم روسیه "Т-50 " که در چارچوب پروژه پاکفا (پاکفا: مخفف روسی پروژه مجموعه صنایع هوایی تهاجمی آینده) آغاز شد. این آزمایشات قدم بسیار مهمی در روند بهره برداری از این جنگنده خواهد گذاشت و بدین معنا خواهد بود که جنگنده جدید، برای آزمایشات نظامی در صحنه نبرد نیز آماده خواهد بود.

نخستین جنگنده های نسل جدید در بهار سال جاری در مرکز آزمایشات هوایی شهر "آختوبینسک" آزمایش می شود. به نظر می رسد که این آزمایشات در ماه های مارس و آپریل یا به عبارتی فروردین ماه 1393 خورشیدی صورت گیرند. 

برای این منظور، 5 فروند جنگنده Т-50 که یکی از آنها در ماه اکتبر سال 2013 مانور هوایی موفقی را سپری کرد، در نظر گرفته شده اند. با وجود 6 الی 8 جنگنده جدید براحتی می توان از 400 الی 500 پرواز در سال انجام داد و بدین ترتیب می توان به برنامه 2000 پرواز در 3 تا 4 سال، خاتمه داد. 

در سال 2015 میلادی، پروسه بازآموزی خلبانان و آزمایشات نظامی جنگنده های Т-50 در پایگاه نظامی "لیپتسک" به منظور الحاق جنگنده های تهاجمی نسل جدید به ارتش هوایی روسیه، انجام خواهند گرفت. 

اما این که این جنگنده روسی و هواپیمای رادار گریز چینی چه تاثیری در توازن قوا خواهند داشت، مسئله ای است که از زبان یک تحلیلگر استرالیایی به آن خواهیم پرداخت.

 "دکتر کارلو کوپ" متخصص امور دفاعی اهل استرالیا که به عنوان یکی از منتقدین جدی سیاستهای دفاعی کشورهای غربی شناخته می شود در مقاله ای به بررسی توان این دو جنگنده جدید و پتانسیل های آنان برای به چالش کشیدن قدرت هوایی آمریکا پرداخته است که در این مطلب به آن می پردازیم.

به اعتقاد وی، در سالهای اخیر سیاستهای دفاعی آمریکا ضربات سختی را دریافت کرده است و یکی از مشکلات این کشور بحث تولید تعداد ناکافی از جنگنده های اف 22 است. این اتفاق که در زمان وزارت رابرت گیتس در آمریکا رخ داد نشان از بی توجهی مسئولین آمریکایی به تحولات مربوط به جنگنده های جدید روسی و چینی است. در حال حاضر آمریکا و متحدانش با کمتر از 200 فروند جنگنده اف 22 در برابر روسیه ای قرار دارند که برنامه ای برای تولید 1000 فروند هواپیمای تی 50 برای نیروهای مسلح خود و همچنین بازار صادرات دارد. 

کارلو کوپ اضافه کرده است: در عین حال و با توجه به معرفی جنگنده جی 20 توسط چین مشکلات و تهدیدات آمریکا نیز افزایش می یابد. جنگنده اف 22 رپتور به عنوان یک پرنده پنهانکار تر از دو هواپیمای روسی و چینی به حساب می آید که از توانایی پرواز مافوق صوت بدون استفاده از حالت پس سوز در موتور بهره می برد و تاکتیک اصلی آن تعقیب هدف در خفاکاری و قفل راداری بر روی آن و از بین بردن آن از فاصله دور است. 

وی تاکید می کند: در برابر جنگنده های قدیمی تر، این تاکتیک به نوعی جواب گو بوده و در تمرینات انجام شده در خود آمریکا اف 22 به راحتی توانسته است جنگنده هایی همچون اف 15 ، اف 16 و یا اف 18 را در نبرد هوایی  تمرینی غافلگیر کرده و اصطلاحا نابود کند اما مسئله از جایی آغاز می شود که دو جنگنده روسی و چینی مورد نظر از توانایی پنهان کاری قابل قبولی برخوردار هستند. 

این توان پنهان کاری باعث می شود که اف 22 توان شلیک از فاصله دورتر را از دست داده و ناچار شود که برای یافتن هدف فاصله خود را با آن کم کند. این کاهش فاصله خود باعث می شود که امکان کشف رپتور توسط رادار و یا سامانه های جستجوگر فروسرخ تی 50 و یا جی 20 فراهم شود. باید گفت که هم جنگنده روسی و هم جنگنده چینی مورد نظر از توانایی بالایی در زمینه مانور و همچنین تسلیحات مناسبی برخوردار هستند و در صورت بروز نبرد بین طرفین در فاصله نزدیک تعیین برنده بسیار مشکل خواهد بود. 

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
جنگنده T-50  اولین جنگنده پنهان کار روسها

این صاحب نظر مسائل هوانوردی یادآور شده است: دکترینی که آمریکا در این زمینه طراحی کرده است بر این اساس واقع شده است که جنگنده اف 35 که قرار است در تعداد بالایی تولید شود می تواند پرنده هایی مثل جی 20 و تی 50 را از میدان به در کند و حضور اف 22 نیز به نوعی یک تضمین کننده برتری در این میان به حساب می آید اما بسیار محاسبات نشان می دهد که این دو جنگنده روسی و چینی می توانند اف 35 را از نظر مانور مغلوب کرده و در عین حال سوخت و تسلیحات بیشتری نیز حمل کنند.

در عین حال هر دو هواپیمای شرقی مذکور به سامانه های پیشرفته هشدار دهنده و جنگ الکترونیک مجهز بوده و در عین حال به مجموع تسلیحات پیشرفته ای نیز مسلح هستند. ترکیب این چند مسئله باعث شده است تا حدس زدن نتیجه نبرد بین این جنگنده ها بسیار مشکل شده و در عین حال کار برای طرف غربی نیز بسیار مشکل شود. 

کارلوس کوپ افزوده است: به نظر می رسد که وضعیت فعلی در بهترین حالت برای غرب یک اشتباه فاحش محاسباتی به دلیل عدم مطالعه و درک صحیح پیشرفت های چین و روسیه و در بدترین حالت نیز یک نوع شانه خالی کردن از مسئولیت برای جایگاه استراتژیک غرب در آینده باشد.

شاید بهتر باشد تا نگاهی به این دو جنگنده برای فهم بهتر مطلب داشته باشیم. 

نگاهی به T-50 روس

جنگنده روسی T-50 که گاها با عنوان PAK FA نیز شناخته می شود توسط شرکت سوخوی روسیه طراحی و ساخته شده است. این هواپیما با توجه به خصایص پنهان کاری طراحی و ساخته شده و از یک دستگاه رادار آرایه فازی فعال باند ایکس مدل N036 Byelka و همچنین دو رادار کوچکتر باند ال برای امور ضد پنهانکاری و جنگ الکترونیک بهره خواهد بود. 

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
رادار N036 Byelka

در بخش پیشرانه نمونه های اولیه این جنگنده از موتور مدل AL-41F1 استفاده می کنند که نمونه ارتقاء یافته موتور AL-31 می باشد. روسها البته به دنبال این هستند که در نمونه تولید انبوه از موتوری با عنوان Izdeliye 30 استفاده خواهد شد. این موتور از وزن کمتر و توان بیشتر برخوردار بوده و به راحتی به تی 50 اجازه رسیدن به سرعتهای بیش از 2 برابر سرعت صوت را می دهد.

این موتور همچنین از قابلیت تغییر دهنده بردار رانش نیز برخوردار بوده که توان مانور پذیری بی نظیری را به پاک فا می بخشد.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
موتور AL-41F
در بخش تسلیحات نیز جنگنده روسی به دو سلاح هوا به هوای بسیار توانا مجهز است که می تواند بر هر جنگنده متخاصمی یک کابوس واقعی باشد. در بحث نبردهای فراتر از میدان دید این هواپیمای به گونه ارتقاء یافته ای از موشک R-77 که با عنوان K-77M شناخته می شود بهره می برد. 

این موشک هوا به هوا خود از یک رادار آرایه فازی بهره برده و در برابر اهداف چالاک هوایی به سرعت واکنش نشان می دهد. اطلاعات زیادی در مورد این موشک جدید ارائه نشده است اما به نظر می رسد که برد آن در حدود 100 کیلومتر و یا بیشتر از آن باشد.

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
موشک K-77M

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
موشک R-74
در بحث نبردهای هوایی فاصله نزدیک نیز این هواپیما به نسل جدید موشکهای R-73 که با عنوان R-74 شناخته می شود مجهز شده است. این موشک فوق العاده مانور پذیر بوده و در برابر اقدامات متقابل بسیار مقاوم می باشد. یک توپ 30 میلی متری نیز بر روی تی 50 نصب شده است. فعلا اطلاعات خیلی زیادی در مورد جزئیات این جنگنده منتشر نشده است.

J-20 جنگنده ای در هاله ای از ابهام

اما کمی دورتر و در کشور چین هم قدم های بزرگی در چند سال اخیر در بخش هوانوردی نظامی برداشته شده است و کشور چین نیز با رونمایی از جنگنده J-20 چشم ها را به سوی خود معطوف کرده است. البته نکته متفاوت این است که بر خلاف جنگنده روسی، همتای چینی آن بیشتر در خفاء به کار و پیشرفت ادامه داده و صحبتهای رسمی کمتری در مورد آن صورت گرفته است. 

عمده تصاویری که تا به امروز این جنگنده چینی بدست آمده است از منابع غیر رسمی و عکاسان آماتور بوده که از فاصله های دور گرفته شده و آنالیز این جنگنده را مشکل می کند. 

J-20 و T-50 ؛ تغییر دهندگان معادله برتری هوایی+عکس (آقای پاریاب مشاهده کنید)
جنگنده J-20

در آوریل 2009 در مقاله ای در روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اخباری مربوط به حمله سایبری و سرقت اطلاعات مربوط به جنگنده اف 35 مطرح شد. 

به نظر می رسد این اطلاعات در طراحی و ساخت جنگنده چینی نقش مهمی داشته است. تا به امروز حتی برخی از منابع از دست یابی چینی ها به لاشه جنگنده پنهان کار ساقط شده اف 117 آمریکا در بالکان در سال 1999 میلادی نیز اشاره کرده و معتقد هستند که از آن منبع نیز برای مطالعه و فهم چگونگی طراحی پرنده های پنهان کار بهره برده شده است. 

در بخش تسلیحات ، الکترونیک پروازی و پیشرانه اطلاعات رسمی وجود نداشته و مقامات چینی ترجیح داده اند تا در سکوت خبری این طرح را پیش ببرند. برخی کارشناسان معتقد هستتند که موتورهای سری AL-41 روسی در این جنگنده چینی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
به گزارش مشرق، مسلما باید به این مسئله اعتراف کرد که آینده هوانوردی نظامی مسلما متعلق به پرنده های پنهان کار چه در بخش پهپادها و چه هواپیماهای با سرنشین است. 
اما نکته مورد نظر این است که ایالات متحده آمریکا در سالهای اخیر شدیدا بر روی توانایی پرنده های پنهان کار خود مانور داده است. این تبلیغات از یک طرف و از طرف دیگر حوادثی چون ساقط شدن اف 117 آمریکایی در بالکان و یا شکار پهپاد RQ-170 توسط ایران که شاید از لحاظ تکنولوژیکی از کشورهایی مثل روسیه و یا چین در سطح پایین تری هستند این سوال را به وجود می آورد که در صورت رو به رو شدن این محصولات آمریکایی با پرنده های پیشرفته روسی و چینی چه حوادثی رخ خواهد داد؟ 
مسلما و بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان مستقل دفاعی در جهان، ورود جنگنده های پنهان کار روسی و چینی به بازار صادرات ، بعلاوه انواع سامانه های راداری زمینی و موشکهای سطح به هوا کار را بیش از پیش برای ایالات متحده آمریکا و متحدان آن سخت خواهد کرد.


کد خبر: ۳۹۵۲۴۰
تاریخ انتشار:۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵-23 April 2014
 سخنگوی دولت از انصراف بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی و درآمد هزار و 200 میلیارد تومانی دولت از این محل خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت با بیان اینکه برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها ثبت‌نام از خانواده‌های متقاضی انجام شد و من لازم می‌دانم از همه دستگاه‌هایی که در ارتباط با این موضوع مشارکت داشتن تشکر کنم، گفت: در این مرحله خانواده‌ها دو گزینه را می‌توانستند انتخاب کنند که حدود دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند.

وی ادامه داد: کسانی که اعلام کرده‌اند که متقاضی دریافت یارانه هستند، به مانند گذشته هر نفر حدود 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد و درآمد ناشی از انصراف دو میلیون و 400 هزار نفر به نفع خدمات عمومی در زمینه بهداشت، درمان، حمل و نقل، تولید و اشتغال مصرف خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه "در روزهای نخست تعداد افرادی که ثبت‌نام نکرده بودند به بیش از 10 درصد رسید و پیش‌بینی ما این بود که حدود هفت تا هشت میلیون نفر از ثبت‌نام انصراف دهند"، گفت: در نهایت حدود دو میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه انصراف دادند.

وی با اشاره به عایدی دولت از محل این انصراف‌ها، اظهار کرد: با انصراف این تعداد از دریافت یارانه نقدی، هزار و 200 میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد تا در خدماتی که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی پیش‌بینی کرده‌ایم، هزینه شود.

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: در این مرحله مبالغی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد، 9 هزار و 300 میلیارد تومان است که کمتر از رقمی است که در قانون بودجه 93 دولت می‌توانست از این منبع استفاده کند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد سازوکارهای حذف دهک‌های بالا از دیافت یارانه نقدی در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی، گفت: قانون تکلیف این موضوع را مشخص کرده است و ما می‌توانیم از اختیارات قانونی که در این ارتباط وجود دارد استفاده کنیم اما فعلا مشکل دولت این نیست و مشکل ما با این ثبت‌نام حل شده، راه روشن است و اینکه عده‌ای همچنان می‌خواهند از یارانه نقدی استفاده کنند.

وی از خانواده‌هایی که از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند، تشکر کرد و گفت: این مبلغ صرفه‌جویی شده صرف بهبود شرایط بهداشت، درمان، توسعه، حمل و نقل عمومی، تولید و اشتغال خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به برنامه دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تاکید کرد: رشد قیمت حامل‌های انرژی، بسیار کند و محدود خواهد بود. وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این قیمت را اعلام خواهند کرد.

وی همچنین افزود: امسال پنج هزار و 400 میلیارد تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل‌ونقل، چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای حوزه سلامت و بیمه و دو هزار و 400 میلیارد تومان نیز برای امنیت غذایی اقشار کم‌درآمد پیش‌بینی شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به عزم دولت برای کنترل و کاهش تورم نیز اظهار کرد: روند کاهشی نرخ تورم تا پایان سال دنبال خواهد شد. با سیاست‌ها و تلاش‌های دولت، ثبات به اقتصاد ایران بازمی‌گردد.

نوبخت در بخش دیگری از این نشست خبری، در برابر پرسش خبرنگار ایسنا درباره اتفاقات اخیر مربوط به بند 350 زندان اوین، از تشکیل تیمی برای بررسی این مسأله خبر داد و گفت: تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به کاهش رشد تورم در سال 1392، گفت: در سال 92 نرخ تورم با اقداماتی که انجام شد از حدود 42 درصد به 32 درصد تقلیل پیدا کرد و دولت مصمم است که در سال 1393 نرخ تورم بیش از این کاهش پیدا کند و به زیر 25 درصد برسد.

نوبخت گفت: در این راستا همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ایم افزایش قیمت حامل‌های انرژی رشد محدود و کندی خواهد داشت.

وی با بیان این که با توجه به منابع موجود حدود پنج هزار و 400 میلیارد تومان برای تولید، اشتغال و حمل و نقل و چهار هزار و 800 میلیارد تومان برای امر بیمه، بهداشت، درمان و ارزان کردن هزینه‌های درمانی استفاده می‌شود، گفت: دو هزار و 400 میلیارد تومان نیز برای امنیت غذایی تخصیص داده می‌شود که به صورت کالا و مواد غذایی در اختیار اقشار کم‌درآمد قرار می‌گیرد و همان‌طور که اشاره کردم کسانی که برای دریافت یارانه‌ها ثبت‌نام کردند 45 هزار و 500 تومان به مانند ماه‌های قبل دریافت می‌کنند.

نوبخت گفت: برای خانواده‌هایی که ثبت‌نام نکرده‌اند و از دریافت یارانه انصراف داده‌اند تسهیلاتی خاصی اعلام می‌شود. ضمن اینکه می‌توانند از امکانات موجود مثل همه مردم استفاده کنند.

سخنگوی دولت با بیان این که امیدواریم با اقدامی که انجام شد کاستی‌های مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها برطرف شود و پرونده مرحله دوم بسته شود و کار اجرایی را آغاز کنیم، در پاسخ به این سوال که آیا این 1200 میلیارد تومان پاسخگوی اقداماتی که دولت می‌خواهد در زمینه بهداشت، درمان و مسائل این‌چنین انجام دهد خواهد بود؟ گفت: این میزان صرفه‌جویی حاصل شده جوابگو خواهد بود.

وی با بیان این که مردم همچنان می‌توانند از دریافت یارانه انصراف بدهند و راه این بسته نشده است، اظهارداشت: تشخیص مردم برای ما محترم است. ما خودمان را خدمتگزار مردم و مجری نظرات آنها می‌دانیم و نمی‌توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم.

نوبخت با بیان این‌که هر منابعی که از طریق یارانه‌ها و انصراف به دست می‌آید به کل جامعه بازگردانده می‌شود، گفت: همان‌طور که اشاره کردم ما برای نظر مردم احترام قائل هستیم و بر اساس واقعیت‌های موجود نسبت به اجرای نظرات مردم عمل می‌کنیم.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: دولت همچنین مبلغ یازده هزار و 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی را طبق قانون برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها از خزانه عمومی برداشت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: قانون به دولت اجازه داده که برای تامین منابع یارانه‌ها در سال 1393 تا سقف 48 هزار میلیارد تومان در جهت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، قیمت این حامل‌ها را افزایش دهد ولی من همان‌طور که گفتم این میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی با رشد کند و ملایم خواهد بود.

نوبخت گفت: اگرچه از محل افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، افزایش قیمتی ایجاد می‌شود، اما تلاش داریم که این میزان افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی با رشد ملایم باشد. همچنین سیاست‌های پولی، مالی و تعادل بودجه‌ای را به گونه‌ای پیش می‌بریم که همانند شش ماه دوم سال گذشته که شاهد کاهش کنترل تورم بودیم امسال هم تورم چنین کاهشی پیدا کند و در مجموع حاصل این سیاست‌ها منجر به این شود که ما شاهد کاهش نرخ تورم به زیر 25 درصد باشیم.

وی همچنین گفت: ‌با سیاست‌هایی که معاونت ارزی بانک مرکزی دارد در چند روز آینده ثبات به بازار ارز باز خواهد گشت.

سخنگوی دولت همچنین با انتقاد از انتشار برخی از اخبار غلط در ارتباط با فعالیت‌های دولت، گفت: برخی می‌گویند که 4/2 میلیارد دلاری که طبق توافق ژنو قرار بود آزاد شود آزاد نشده و امکان استفاده از آن را دولت ندارد اما همان‌طور که ما به دفعات اعلام کرده‌ایم همه وعده‌ها که در این زمینه بوده سر وقت محقق شده ولی اینکه ما چگونه استفاده کنیم یعنی اینکه به صورت نقدی استفاده کنیم یا در قالب خرید کالا استفاده کنیم به قدرت انتخاب ما بر می‌گردد و دست خودمان است.

نوبخت گفت: برای واردات کالاهای ضروری مانند دارو حساب‌هایی داریم و ضرورتی نداشته که از اقساط آزاد شده در این ارتباط استفاده کنیم البته این به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم از این اقساط آزاد شده استفاده کنیم. متاسفانه عده‌ای به نحوی مطرح می‌کنند که گویی ما نمی‌توانیم از این رقم استفاده کنیم و این سخن نادرستی است که ممکن است ناشی از اطلاعات ناکافی باشد و یا اینکه عده‌ای بخواهند توافقنامه ژنو را ناموفق عنوان کنند و کلیت آن را زیر سوال ببرند. همان‌طور که گفتم همه اقساط طبق توافقنامه ژنو آزاد شدند و ما قابلیت این را داریم که در مورد چگونگی استفاده از آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی گفت: عده‌ای تلاش می‌کنند وضع به وجود آمده در بازار ارز را عدم ثبات اقتصادی تعبیر کنند در حالیکه این ثبات به زودی اقتصاد کشور باز خواهد گشت.

سخنگوی دولت در واکنش به برخی از مطالب مطرح شده در ارتباط با جلسه مولودی خوانی که به مناسبت میلاد فاطمه (س) با حضور همسران برخی مقامات برگزار شد و مباحث حاشیه‌ای که برخی از رسانه‌ها در ارتباط با این مساله مطرح کرده‌اند گفت: روابط عمومی ریاست جمهوری کذب بودن این مساله را بیان کرد و پاسخ این مسائل را داد.

وی افزود: شایداز یک منظر عده‌ای منتظر هستند که هر روز یک موضوع کوچک را بزرگ کنند و مطالب غیر واقعی را اطلاع رسانی کنند و ذهن و فکر دولت را که درگیر مذاکرات ژنو و در حال ساماندهی به وضعیت اجرای قانون هدفمندی است را معطوف به پاسخ‌گویی به این مسائل کنند.

وی گفت: شاید عده‌ای کارشان این باشد که پول بگیرند و این مسائل را تولید کنند و ما اگر بخواهیم هر لحظه به این مسائل پاسخ دهیم خدمات اصلی کشور را چه کسانی باید ارائه کند.

نوبخت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در روز پنج شنبه گذشته در بند 350 زندان اوین به گفته‌ی برخی از زندانیان سیاسی و خانواده‌هایشان این افراد درزمان بازرسی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، ، وضع دولت در قبال این مساله چه خواهد بود، گفت: رئیس جمهور طبق قانون اساسی و همچنین هیات وزیران بر اساس وظایف و ماموریت‌هایی که دارد در هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندان کشور نادیده گرفته شود و مخدوش شود سکوت نمی‌کند و این فعالیت گاهی با اعلام موضع و بیان نظر همراه است و یک وقتی با کار اجرایی و عملی.

ویادامه داد: از زمانی که این خبررسیده شد دولت برای این کار تیمی را مامور کرد و جزییات موضوع در حال بررسی و گزارش‌گیری است و قطعا گزارش آماده شود متناسب با واقعیت‌ها دولت از ایفای هیچ یک از وظایف قانونی خود در رعایت حقوق شهروندان کوتاه نخواهد آمد.

وی با تاکید بر این که دولت در خصوص حفظ حقوق شهروندان کوتاه نمی‌آید گفت: افرادی که زندانی می‌شوند نیز حقوقی دارند. طبق قانون باید مجازات بشوند اما ما حق نداریم هیچ اقدامی خلاف قانون نسبت به آنها انجام دهیم به صرف زندانی بودن. اینها مواضع دولت است.
وی گفت: در اجرا نیز ما در حال پیگیری و بررسی این موضوع هستیم و پس از این‌که اطلاعات کافی از طرفین استماع شد و این اطلاعات جمع آوری شد به صورت مناسب اقدام و اطلاع رسانی می‌شود.
وی همچنین با انتقاد از برخی از رسانه‌های بیرونی، که تلاش داشتند دراین ارتباط بزرگ نمایی کنند و همچنین برخی از رسانه‌ها برای ایجاد حاشیه برای دولت در دیگر موارد گفت: یک زمان مباحثی را در مورد بحث 4.2 میلیارد دلار آزاد شده مطرح می‌کنند. همزمان در مورد مراسمی که در یک محفل بانوان برگزار شده بزرگنمایی می‌کنند.
وی تصریح کرد: طبیعی است دولت برای این که بتواند به وظایف خود عمل کند نمی‌تواند به این همه مسائل پاسخ دهد. اما قطعا پیگیر همه امور خواهد بود بخصوص در زمینه‌ی حفظ حقوق شهروندان کوتاه نمی‌آید. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد