سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



حجت‌الاسلام حسینیان در نطق میان دستور:
نگران بازگشت علیاءحضرت‏‌ها هستیم/ همسر رئیس‌‎جمهور می‌خواهند جشن بگیرند در خانه خود که الحمدالله هم بزرگ است و هم جادار، جشن بگیرند،نه در کاخ‌های متعلق به ملت

گروه سیاسی - رجانیوز:حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی اظهار داشت: بعضی از دوستان به ما انتقاد می‌کنند که چرا در دولت سابق سکوت کرده بودید و سخن نمی‌گفتید، اما اکنون در هر موردی انتقاد می‌کنید.

به گزارش رجانیوز، وی افزود: در پاسخ به دوستان عرض می‌کنم که این سؤال درست و در مورد شما صادق است، چرا با کوچک‌ترین بهانه‌ای سؤال و استیضاح می‌کردید، حتی در مورد اظهارنظر رئیس‌ جمهور و وابستگان وی، از شخص رئیس ‌جمهور سؤال می‌کردید، اما امروز در مقابل بدعت‌ها، سخن‌های ناسنجیده، ولخرجی‌ها و تخلفات قانونی سکوت کرده‌اید و حتی بی‌توجه به همه اصول، به توجیه آن می‌پردازید و بالاتر حتی اجازه نقد به دیگران را نمی‌دهید و با طرح سؤال مخالفت می‌کنید و داد و فریاد به راه می‌اندازید، در حالی که این برداشت، تهمتی بیش نیست، زیرا ما در هر جا که دولت قبل خلاف اصول حرکت می‌کرد، سخت انتقاد می‌کردیم.

حسینیان خطاب به رئیس‌ جمهور گفت: آقای رئیس‌ جمهور شما قرار بود که در مدت 100 روز تحول اساسی در اقتصاد به وجود آورید، شما قول دادید در اقتصاد، قانونی رفتار کنید، شما در تحلیل خود 20 درصد مشکلات اقتصادی را به تحریم‌ها ربط می‌دادید و 80 درصد آن را به بی‌برنامگی‌ها و بی‌درایتی‌ها.
 
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌ جمهور بیش از 9 ماه از مسئولیت حضرتعالی می‌گذرد، چه تحول اساسی رخ داده است، گرانی مایحتاج مردم در حال ادامه است، کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند، بیکاری همچنان دندان نشان می‌دهد، اکنون مدعی هستید که شما دولت تدبیر را تشکیل داده‌اید و تحریم‌ها ترک برداشته است.
 
وی ادامه داد: وزیر نفت جنابعالی مدعی است که فروش نفت 2 برابر شده است و وزیر اقتصاد هم می‌گوید درآمدهای مالیاتی اضافه شده است، پس علی‌القاعده باید مشکلات اقتصادی بهبود می‌یافت، اما اولین اثر تدبیر، شکست تحریم‌ها و افزایش درآمد دولت در گرانی ارز آشکار شد.
 
نماینده تهران اضافه کرد: برخلاف قانون، هنوز ارزی از ارزهای بلوکه شده به حساب مرکزی واریز نشده بود که دولت به بانک مرکزی دستور داد تا مبلغ 1/4 میلیارد دلار را که هنوز وصول نشده بود را وصول شده تلقی کند و برای جابه‌جایی با حساب‌های قابل مصرف اقدام کنند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: من از دیوان محاسبات کشور تعجب می‌کنم، در دولت قبل یک میلیارد دلار که دادستان دیوان کشور آن را تکذیب کرد، از پشت همین تریبون اعلام شد و اکنون این تخلف آشکار مالی که جز تورم چیزی به دنبال ندارد را به صورت سری اعلام می‌کنند.
 
حسینیان گفت: برادرم! ظاهرا کلید چوبی به قفل آهنین می‌زنید یا کلید را وارونه می‌چرخانید، آقای رئیس‌ جمهور قرار بود هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم سانتریفیوژها که البته چرخ زندگی می‌چرخد نه بهتر از قبل بلکه بدتر یا لااقل مطابق گذشته می‌چرخد، ولی آنچه لنگ‌لنگان می‌چرخد و منتظر فرمان توقف است، سانتریفیوژ است و آنچه کمتر می‌چرخد، لبنیات و مایحتاج اولیه زندگی مردم بر سر سفره مستضعفان است.
 
عضو کمیسیون اصل 90 مجلس بیان داشت: آقای رئیس ‌جمهور قرار بود پاسپورت ایرانی در خارج از کشور محترم شمرده شود، ولی امروز به دلیل کوتاه آمدن‌ها، حتی پاسپورت سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی هم از احترام افتاده و آمریکایی‌ها گستاخانه و برخلاف قوانین بین‌المللی نماینده دولت را هم در مقر سازمان ملل راه نمی‌دهد و این یک بی‌احترامی بی‌سابقه است.
 
حسینیان افزود: آقای رئیس‌ جمهور قرار بود، کرامت مردم ایران حفظ شود، پرداخت یارانه‌ها را گداپروری می‌نامیدید، ولی برای گرفتن یک سبد، مردم را به صف قرار دادید، دوباره آنها را به ثبت‌نام مجدد یارانه مورد منت قرار دادید و اعلام کردید که به حساب‌های آنها سرک می‌کشید، آیا بهتر نیست به جای سخت‌گیری بر مردم، جلوی ولخرجی‌ها را بگیرید، بی‌سونا و استخر هم می‌شود برای مردم کار کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: آنچه بیش از هر چیز امروز سبب نگرانی بنده شده است، دخالت همسران و خانواده مسئولان در امور کشور و بیت‌المال است، همسر رئیس‌ جمهور می‌خواهد جشن بگیرید در خانه خود که الحمدالله هم بزرگ است و هم جادار، جشن بگیرد، در مسجد یا حسینیه جشن بگیرد نه در کاخ‌های متعلق به ملت، فاطمه زهرا (س) دارای شئونی است و با آواز و رقص و امثال اینها تناسب ندارد، بدعتی نگذارید که خدای ناخواسته دوباره اولیا حضرت‌ها به کشور بازگردند.
 
حسینیان ادامه داد: البته در یکی از دولت‌های سابق تلاش شد که والاحضرت‌ها دوباره ظهور کنند، اما ملت در پای صندوق رأی پاسخ این بدعت‌ها را محکم داد.
 
وی گفت: جشن هنر شیراز از ابتدا با هرزگی آغاز نشد و قرار بود موسیقی سنتی ایران احیا شود، اما سر از ناکجاآباد در آورد، بنده از رئیس‌ جمهور می‌خواهم تا جلوی این بدعت‌ها را بگیرد و اجازه ندهد همسر وی با استفاده از اماکن دولتی بار دیگر سنت‌های جاهلی و رژیم شاهنشاهی را احیا کند، این فریاد امام علی (ع) است که در رواق تاریخ می‌پیچید کجا رفتند آنهایی که سنت ستمکاران پیشین را احیا کردند.




سخنرانی علامه مصباح یزدی به مناسبت روز زن:
هم در زندگی های سنتی و هم مدرن به زنان ظلم می شود، نگاه درست نگاه اسلام است/ زن نباید در تمام امور تابع محض مرد باشد/ خاطره جالب از زندگی شخصی رهبر انقلاب

آیت الله مصباح یزدی، رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع همسران کارمندان و دانش پژوهان این مؤسسه ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه(س) با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) باید به عنوان الگویی برای افراد قرار گیرد، اظهار داشت: هنوز در رابطه با چگونگی الگو قرار دادن زندگانی حضرت زهرا(س) برخی ابهامات و سئوالاتی در ذهن افراد وجود دارد؛ به عنوان نمونه حضرت امام خمینی(ره) در اعتراض به یک برنامه تلویزیونی اظهار داشتند که باید حضرت زهرا(س) الگوی زندگی همه قرار گیرد. اما در تفسیر این کلام اختلافاتی وجود دارد.

به گزارش رسا، آیت‌الله مصباح با اشاره به نمونه‌هایی از زندگانی حضرت زهرا(س) اظهار داشت: خانه‌ای که حضرت زهرا(س) در آن زندگی می‌کردند، از گل و خشت بود و در حیاط کوچک آن نیز شتری که علی(ع) برای آب کشی از آن استفاده می‌کردند، وجود داشت. حتی حضرت زهرا(س) پس از اینکه پرده کرباسی نقاشی شده ‌ای که به عنوان هدیه دریافت کرده بودند را جلوی در آویختند، آن را باز کرده، به مسجد خدمت پیامبر خدا (ص) فرستادند تا خرج فقرا شود.

از سوی دیگر در تهیه غذا نیز گاه خودشان مقداری جو قرض کرده و با دستاس آن را آرد کرده و نان می‌پختند که در مواردی حتی همان را هم به فقیر می‌دادند. وی با طرح این سؤال که آیا الگوگیری از آن حضرت به این معناست که ما هم در خانه گلی و خشتی زندگی کنیم، ادامه داد: مراد از الگو گیری از زندگی حضرت زهرا(س) به معنای تأسی به ایشان در شکل و قالب کار نیست، بلکه تأسی به روح کار است.

علامه مصباح در توضیح این مطلب با اشاره به اینکه در زمان حضرت زهرا(س) زندگی عمومی مردم مدینه، ساده بود، ادامه داد: الگوگیری از آن حضرت به معنای ساده زیستی با توجه به زمان و شرایط است. لذا امروز نیز ساده زیستی به معنای عدم دلبستگی به لذائذ دنیا و عدم برتری طلبی است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم و روایات اظهار داشت: آخرت برای کسانی خواهد بود که به دنبال برتری طلبی بر دیگران نباشند و اگر کسی بخواهد حتی بند کفشش، بهتر از بند کفش دیگری باشد، مرتبه‌ای از برتری طلبی در او وجود دارد.

وی با نقل خاطره‌ای از مقام معظم رهبری اظهار داشت: اوایل ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بود که خدمت ایشان رسیدم، دو نکته برای من بسیار قابل توجه بود، اول اینکه ایشان اظهار داشتند که از همان گوشت یخ زده و برنج کوپنی که سایر مردم استفاده می‌کنند، می‌خرند ونکته دیگر اینکه تنها در یکی از اتاق هایشان قالی نخ نمایی پهن بود که آن هم جهیزیه همسرشان بود و حتی پیشنهاد خانواده همسرشان مبنی بر تعویض فرش را نپذیرفته بودند، در حالیکه خانواده همسرشان از تجار فرش بودند.

ایشان با اشاره به لزوم تأسی به حضرت زهرا(س) تأکید کرد: مراد از الگو گیری، تأسی به حضرت زهرا(س) در ساده زیستی و عدم توجه به زرق وبرق دنیا و عدم برتری طلبی است نه پیروی از ایشان در قالب و شکل زندگی. علامه مصباح در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: امروزه واقعیتی در جهان وجود دارد که زن‌ها مورد ظلم و بی‌مهری واقع شده اند، از کشورهای غربی و شرقی گرفته تا کشور‌های اسلامی و غیر اسلامی.

علامه مصباح ادامه داد: حتی در برخی از مناطق و کشورهای اسلامی به خاطر نوعی از رسوم و تفکرات قومی و یا برداشت اشتباه از دین، با زنان به گونه‌ای برخورد می‌شود که گویا زن باید در همه کارها تابع فرامین مرد باشد، و از این رو حتی بسیاری از کارهای سنگین به آنها واگذار می‌شود، و متاسفانه بعد از گذشت 1400 سال از اسلام، هنوز در کشورهای اسلامی هم، ظلم و بی‌مهری نسبت به زنان وجود دارد.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: از طرف دیگر، هرچند غرب ادعا دارد که به زن‌ها به عنوان موجودی برابر با مردان و یا حتی بالاتر از آن نگریسته می‌شود، اما چنین چیزی صحت ندارد و زنان در غرب هم مورد ظلم قرار گرفته اند. حتی اگر از آمارهای بالای ظلم به زنان و محدود کردن و کتک زدن زنها در غرب چشم بپوشیم، باز هم زن در غرب مورد بی‌مهری قرار گرفته است، چرا که معرفی زن به عنوان یک ابزار برای لذت جویی درغرب، خودش بالاترین ظلم به زنان است.

آیت‌الله مصباح به سفرخود به آمریکا و دیدارش با یکی از دانشمندان ایرانی که عضو 12 انجمن علمی در دانشگاه‌ها بود، اشاره و خاطرنشان کرد: این دانشمند بسیار از زندگی در آمریکا ناراضی بود و بیان می‌کرد که وقتی یک شب دیروقت به منزل آمده بود، متوجه چراغ روشن اتاق دخترش شده بود، لذا تصور کرده بود که دخترش مشکلی داشته باشد، از این رو درب اتاق را زده و وارد می‌شود و با دخترش و یک مرد غریبه‌ای رو به رو می‌شود. دختر از اتاق بیرون آمده و هرچه از دهانش بیرون آمده بود، نثار پدر کرده بود و حتی تهدید کرده بود که با پلیس تماس گرفته و می‌گوید پدرش قصد تجاوز به او را داشته است و بالاخره کار با عذرخواهی و التماس پدر پایان پذیرفته بود. یعنی در غرب آزادی زن را به گونه‌ای تفسیر می‌کنند که پدر حق ندارد در خانه خودش، درب اتاق دخترش را باز کند تا احوالی از او بپرسد.

وی با اشاره به اینکه هر دو سبک زندگی سنتی و مدرن غربی توأم با محرومیت زن، کمابیش در کشور ما وجود دارد و در هر دو گرایش به زن ظلم می‌شود، اظهار داشت: برای تأمین حقوق زن باید به نحوی که دین مشخص کرده رفتار کرد و تفکرات غیر اسلامی را از ذهن بیرون ریخت. لذا نه آزادی مطلقی که غرب برای زن تعریف می‌کند و نه محرومیت‌هایی که در برخی تفکرات سنتی وجود دارد، هیچ کدام صحیح نیست و سبب ظلم به زن و بی‌احترامی به شخصیت زن می‌شود.

وی با اشاره به نمونه‌های مختلفی اظهار داشت: دستور صریح اسلام در بسیاری از موارد، مشاوره و همفکری زن و شوهر است و چنین نیست که زن در همه امور تابع محض همسر خود باشد، بلکه تنها در مسائل خاص زناشوئی، زن موظف به اطاعت از شوهر است که البته آن هم به خاطر مصالح و تحکیم خانواده و کسب آرامش مرد برای توجه به خانواده خود است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: گرایش‌های فمینیستی غربی نیز نه تنها مخالف صریح احکام اسلام است، بلکه در عمل هم نمی‌تواند آرامش و آسایش را برای زن به ارمغان آورد، چرا که این تصور را در ذهن زن به وجود می‌آورد که اگر تاکنون در حق او ظلم شده، باید برای احقاق حق خود با مردان به ستیز برخیزد، و لذا این تفکر به جای سازش و هم‌زیستی، احساس مقابله با مرد و همسر خود می‌کند، و آسایش و آرامش را از زندگی‌ها گرفته و تنها تخم نفرت، کینه و سوء ظن را در خانواده می‌کارد.





جزییات جالب از حواشی بازرسی از بند 350 زندان اوین/
آهن تیز برای حمله به ماموران، شکستن شیشه و خودزنی برای مظلوم نمایی/ فیلم درگیری مجرمان با زندان بانان در حال تدوین است

گروه سیاسی- رجانیوز: در حالی که طی روزهای  گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موضوع بازرسی از بند 350 زندان اوین را با حضور رئیس سازمان زندان‌ها بررسی کرد که نتیجه این نشست توانست به شفاف‌سازی ماهیت ماجرا کمک کند اما یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران زوایای دیگر این موضوع را تشریح کرد.

وی گفت: طبق آیین‌نامه زندان‌ها، بازرسی از زندان اوین به صورت مستمر و قانونی انجام می‌شود.
 
این منبع آگاه تاکید کرد: البته بازرسی از زندان اوین توسط نیروهای کادر سازمان زندان‌ها صورت می‌گیرد و بازدید اخیر نیز به همین منوال انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در جریان بازرسی اخیر زندان اوین نیز صرفا افراد 2 اتاق ممانعت کرده و قصد داشتند به صورت حرفه‌ای در روند بازرسی اختلال ایجاد کنند به طوری که هدف آنها ایجاد درگیری بود که خوشبختانه با سعه‌صدر مامورین حاضر در بازرسی این اقدام پیش‌بینی شده آنها ناکام ماند.
 
این منبع آگاه ادامه داد: این افراد از طریق تیزی ساخته‌شده از اجزای تختخواب‌ها بنا داشتند به مامورین حمله کنند تا آنها را وادار به واکنش کرده و اهداف خود را پیاده کنند اما این مسئله نیز ناکام ماند.
 
وی تاکید کرد: این اتفاقات صرفا در 2 اتاق بوده و زندانیان این اتاق نیز از عناصر فتنه، منافقین و جواسیس محکوم شده بودند.
 
این منبع آگاه در ادامه به اشیاء کشف شده به ویژه از اتاق‌های مذکور اشاره کرد و گفت: در بازرسی انجام شده از این دو اتاق تعداد زیادی سیم‌کارت تلفن همراه، USB، MP3، باتری، مموری، شارژر موبایل و ... کشف شد.
 
وی همچنین خاطرنشان کرد: به هنگام بازرسی از همه اتاق‌ها یک نماینده از هر اتاق(نماینده زندانی‌ها) در جریان بازرسی حضور دارد که نمایندگان اتاق‌های مذکور نیز پای همه کشفیات را امضا کرده‌اند یعنی سند اشیا کشف شده از این اتاق‌ها موجود است.
 
این منبع آگاه ادامه داد: فیلم مستند لحظه به لحظه بازرسی‌ها و همه شرح این اتفاق‌ها در حال تدوین است.
 
وی در ادامه به انتشار اخبار دروغ توسط بی بی سی فارسی و سپس دیگر رسانه‌‌های ضد انقلاب  مبنی بر  ضرب و شتم زندانیان این اتاق‌ها گفت: در جریان بازرسی از زندان اوین کوچکترین توهینی به هیچ‌کدام از زندانیان صورت نگرفته است هرچند برخی زندانیان 2 اتاق‌ مذکور قصد مجروح کردن خود را داشتند و یک نفر از آنان نیز اقدام به شکستن شیشه اتاق کرد که در این مورد هم آسیب قابل توجهی به وی وارد نشده است و خبرسازی صورت گرفته بویژه توسط بی بی سی فارسی به دلیل ضربه وسیعی بوده که به باند و شبکه خبرسازی جعلی داخل زندان وارد شده است.
 
این منبع آگاه در پایان به موضوع مهمی اشاره کرد و اظهار داشت: با کشف و ضبط سیم‌کارت‌های تلفن همراه و پرینتی که از مکالمات آنها گرفته شده مشخص شد این سیم‌کارت‌ها اصولا برای ارتباط‌گیری خانواده‌های زندانیان نبوده و عمدتا به منظور ارتباط‌ با عوامل ضد انقلاب خارج از کشور، شبکه‌های منافقین و از جمله BBC فارسی بوده است و به دلایل گفته شده بالا وظیفه بازرسی‌ها از این پس با قوت و قدرت بیشتری تداوم پیدا خواهد کرد.
 
 
خبر مرتبط:
 

کد خبر:187577 -




هیچ هوایپمای قابل استفاده ایرانی توسط شرکت‌های غربی تعمیر نمی‌شود/ قطعات در انبار مانده و رده خارج بوئینگ در راه تهران!

گروه بین الملل – رجانیوز: بررسی ها نشان می دهد که با پیش شرط دولت آمریکا برای دو شرکت هواپیمایی بوئینگ و جنرال موتور ، مبنی بر تعمیر هواپیماهایی که پیش از سال 1979 میلادی به ایران فروخته شدند، عملا هیچ هواپیمای «قابل استفاده» توسط این دو شرکت تعمیر نمی شود.

به گزارش رجانیوز، در اطلاعیه شرکت جنرال الکترنیک که شرکت تولید کننده موتور های هواپیما است،  درباره تعمیر قطعات هواپیماهای ایرانی آمده « این شرکت آماده سرویس دهی و تعمیر قطعات 18 موتورجتی است که بیش از سال 1979 به ایران فروخته است.»

آقای معینی تکنسین موتورهای جنرال الکتریک در گفتگو با واحد مرکزی خبر در این باره گفته است:

این 18 دستکاه موتور مربوط به هواپیماهای ایرباس a300/b2 هست که این قرارداد قبل از سال 1979 میلادی منعقد شد منتها تحویل دهی این موتورها و هواپیماها در سال 1980 اتفاق افتاد که شامل حال اینها هم نمی شود.

طبیعی است که بعد از 35 سال الان موتورهای جدیدی روی هواپیماها گذاشته می شود که مصرف سوخت کمتر و نگهداری اش هم از لحاظ اقتصادی نیز بسیار  به صرفه تر است. در نتیجه این به عنوان یک امتیاز به حساب نمی آید چرا که آن موتورها روی هوایپماهای ما نیستند.

اما نکته قابل تامل آنکه در  اطلاعیه شرکت بوئینگ نیز قید شده که این شرکت ، قطعات مورد نیاز هواپیماهایی که قبل از سال 1979 به ایران فروخته شده، تعمیر می کند.

اما اینکه چه تعداد از هواپمایی ها پرواز می کند سئوالی بود که کارشناس تعمیر و نگهدای هواپیمای بوئینگ اینگونه بدان پاسخ داده است: این هواپیماها ، 3 فروند هواپیما 707 ، 9 فروند 727، 4 فروند هواپیمای 737 بوده که همگی به خاطر ایمنی پایین از رده خارج شدند، و 7 فرودند هواپیمای 747 داریم که سه فروند آن قابل استفاده و مابقی زمینگیر شدند.

این کارشناس هواپیماهای بوئینگ در ادامه افزود: اگر شرکت  بوئینگ در وعده های خود صادق است به هواپیمای جدید خدمت رسانی کند نه هواپیماهایی که عمرشان تمام شده و بلااستفاده هستند.

اما بررسی های جدید حاکی از آن است که انبار هواپیماهای بوئینگ مملوء از قطعاتی است که هواپیماهای آن 35 سال پیش به ایران فروخته شده و حالا که زمان استفاده از آن به پایان رسیده شرکت بوئینگ قصد دارد این قطعات را به قیمت گزاف به ایران بفروشد.

تامین و تعمیر قطعات یدکی هواپیما از جمله امتیازاتی بود که ایران در ازای 27 امتیاز اصلی خود از جمله تعلیق غنی سازی 20 درصد، از بین بردن مواد خام 20 درصد ، توقف پروژه آب سنگین اراک، توقف پیشرفت در فردو و نطنز و ... به دست آورد.

در توافقنامه ژنو در این باره آمده است:

صدور مجوز تامین و نصب قطعات یدکی برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیرنظامی ایرانی و خدمات مرتبط. صدور مجوز بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران و همچنین خدمات مرتبط.

License the supply and installation in Iran of spare parts for safety of flight for Iranian civil

aviation and associated services. License safety related inspections and repairs in Iran as well

as associated services.

حمید بعیدی نژاد، رئیس دبیرخانه توافقنامه ژنو پس از حدود 80 روز از اجرای این توافقنامه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا درباره تعمیر محدود قطعات برخی هواپیماهای ایرانی گفته بود: مجوزهای لازم برای امکان تعمیر موتور هواپیماها فراهم شده است و بزودی این موتورها به مراکز اصلی تعمیراتی در اروپا ارسال خواهد شد.

کنار هم گذاشتن اظهارات آقای بعیدی نژاد و همچنین بیانیه های دوشرکت بوئینگ و جنرال موتور بیانگر آن است که آمریکا اجازه تعمیر ( نه تامین و فروش) برای دو شرکت (نه تمامی شرکت های مرتبط با صنعت هواپیمایی ایران) و برای برخی از قطعات (نه تمامی قطعات مورد نیاز)، در تعداد محدود (حدود 18 موتور از دسترس خارج شده) در خارج از کشور (نه در داخل کشور) صادر کرده است.

هر چند کم توجهی و بی تجربگی تیم مذاکره کننده ایرانی در تنظیم توافقنامه ژنو سبب شده که این کشورهای غربی تفسیر خود از امتیازات ارائه شده به ایران را معتبر بداند و حداقل امیتازهای ارائه شده به ایران بی توجه باشند، با این حال سکوت دستگاه دیپلماسی در نقض مکرر توافقنامه ژنو، طرف مقابل را در نادیده گرفتن هر چه بیشتر امتیازات ایران مصمم تر می کند.

 




خواسته‌ی استادان دانشگاه از رییس‌جمهور؛
233 استاد:​ به وصیت‌نامه «فرای» عمل کنید
کد مطلب : 38754
گروه فرهنگی: 233 استاد ایرانی از دانشگاه‌های مختلف، در نامه‌ای خطاب به رییس‌جمهور خواستند تا به اجرایی شدن وصیت «ریچارد فرای» - ایران‌شناس آمریکایی - و دفن او در کنار زاینده‌رود اصفهان عمل کند.
233 استاد:​ به وصیت‌نامه «فرای» عمل کنید
در این نامه خطاب به حسن روحانی آمده است: «استاد ریچارد فرای، ایران‌شناس مشهور‌ و خدمتگزار صادق تاریخ و فرهنگ ایران که در 60 سال گذشته، خدمات درخشانی در شناساندن فرهنگ و تاریخ ایران و بخصوص نقش آن در بسط تمدن اسلامی داشته است‌، اخیرا به رحمت ایزدی پیوست. بنا به وصیت آن مرحوم، قرار است پیکر او در شهر اصفهان و در کنار زاینده‌رود به خاک سپرده شود.

کوشش‌های این‌گونه افراد در چند دهه‌ی اخیر باعث شده است که علی‌رغم تبلیغات بسیار نامساعد رسانه‌ها‌، مفهومی به‌عنوان فرهنگ غنی ایرانی در جوامع غربی شکل گرفته و گسترش یابد، به‌طوری که حتی سیاستمداران دنیای غرب نیز همواره با احترام فراوان از فرهنگ غنی ایران یاد می‌کنند. جامعه‌ی دانشگاهی ایران با توجه به سال فرهنگ، از جنابعالی و دولت محترم انتظار دارد که نسبت به اجرای وصیت‌نامه‌ی استاد ریچارد فرای با احترام و تشریفاتی که شایسته‌ی آن خدمتگزار عزیز است، اقدام لازم انجام شود. طبیعی است که تعلل در این امر، نتایج ناگواری برای منافع ملی و سابقه‌ی فرهنگی کشور خواهد داشت.»

به پیوست این نامه، اسامی 233 استاد از دانشگاه‌هایی مانند «صنعتی شریف»، «تهران»، «امیرکبیر»، «علم و صنعت»،‌ «صنعتی اصفهان»، «یاسوج»،‌ «شیراز»، «فردوسی مشهد» و ... در اختیار ایسنا قرار گرفته است.



مخالفت آمریکا با برگزاری انتخابات مردمی در سوریه
طرح آمریکا برای حل بحران سوریه: انتخابات برگزار نشود، اسد کنار برود، شورشیان حکومت کنند!/ پارلمان سوریه: انتخابات سرموعد برگزار می‌شود/ گزارش دیلی تلگراف از افزایش خیره کننده مقبولیت اسد در بین مردم سوریه

گروه بین الملل- رجانیوز: در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری سوریه 13 خرداد در این کشور برگزار شود، کاخ سفید اعلام کرده است که این انتخابات فاقد مشروعیت است.

به گزارش رجانیوز،  سخنگوی کاخ سفید در واکنش به اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه این انتخابات را تقلیدی مضحک از دموکراسی و فاقد مشروعیت داخلی و خارجی نامید.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری روزانه خود با دخالت در امور داخلی سوریه درباره انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور گفت: "[بشار اسد] ادعاهای خود را درباره اینکه یک رهبر برگزیده است به تمسخر گرفته است. این انتخابات که در حقیقت یک رفراندوم ریاست‌جمهوری است تقلید مضحکی از دموکراسی می‌باشد و درون سوریه یا خارج از آن هیچ اعتبار و مشروعیتی نخواهد داشت".

در مقابل جاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه با اعلام رسمی زمان برگزاری انتخابات تاکید کرد که روند انتخابات بر اساس زمانبندی تصویب شده برگزار خواهد شد.

اللحام با بیان این که مردم می‌خواهند این انتخابات آزاد و شفاف باشد، عنوان داشت: انتخابات در زمان خود برگزار خواهد شد و ما به حرف و حدیث‌های طرف‌های خارجی اهمیت نمی‌دهیم که در تلاش هستند در کشور ما تشویش ایجاد کرده و اعتمادی که مردم سوریه از طریق صندوق‌های رای نشان می‌دهند، از بین ببرند؛ اما ما تاکید می‌کنیم که هیچ اراده‌ای فراتر از اراده مردم سوریه نیست.

رئیس پارلمان سوریه در ادامه گفت: ما تنها تسلیم اراده سوری‌ها از طریق برگزاری انتخابات شفاف و آزاد و با نظارت قضایی بر تمامی مراحل و مناطق می‌شویم.

پیش از این برخی مقامات کشورهای غربی و همچنین اخضر ابراهیمی ، نماینده سازمان ملل در امور سوریه از ایران و روسیه خواسته بودند که در صورت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه، اسد را متقاعد کنند که نامزد انتخابات نشوند. موضوعی که با مخالفت حامیان سوریه مواجه شده است.

ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری سوریه ازاول اردیبهشت ماه، آغازشده است .

براساس همه ‌پرسی قانون اساسی جدید سوریه درسال 1390 قانون انتخابات جدید با اصلاحاتی تصویب شد که به غیر از حزب حاکم دیگر احزاب وجریانهای سیاسی نیز میتوانند درانتخابات نامزد داشته باشند.

گفته میشود به غیراز بشاراسد حداقل 2 نامزد دیگر نیز دراین انتخابات، حاضرمی شوند.

19 میلیونو 400 هزارنفرازمجموع 23 میلیون شهروند سوری که درمناطق تحت کنترل وتسلط ارتش وحکومت سوریه قرار دارند، مجاز به شرکت درانتخابات هستند.

افزایش مقبولیت اسد در بین مردم سوریه

بنا برگزارش دیلی تلگراف، باگذشت بیش از 3 سال ازبحران سوریه، مقبولیت مردمی بشار اسد به عنوان رئیس‌ جمهوری این کشور روبه افزایش است و وی درهرگونه انتخابات ریاست‌ جمهوری مردمی، آزاد وسالم پیروزخواهدشد.

"پیتراوبرن" سردبیردیلی تلگراف که درهفته های اخیری سفری به سوریه داشته، درگزارشی درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری ومحبوبیت بشاراسد نوشته است:

وقتی درباره انتخابات با برخی از شهروندان سوری بحث وگفت‌وگو میکردم، بااین مسئله غیرمنتظره روبه‌رو میشدم که نه ‌تنها افرادی درخارج ازحزب بعث حاکم بلکه برخی مخالفان سیاسی اسد نیز از رییس جمهور سوریه حمایت میکنند... بسیاری ازکسانیکه با آنها مصاحبه کردم معتقد بودند که کشورشان درمعرض تهدید نیروهای بیگانه قرارگرفته است که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند.

آمریکا و کشورهای مخالف بشار اسد در حالی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه  را مشروع نمی دانند، که طرح آنها برای آینده سوریه با توجه به واقعیت های سیاسی و میدانی، «واقع بینانه» و «نتیجه بخش» نخواهد بود.

کاخ سفید معتقد است راه برون رفت از اوضاع فعلی سوریه، برکناری بشار اسد و تشکیل یک دولت موقت با محوریت مخالفان اسد است. این در حالی است که در حال حاضر دست بالا درتحولات میدانی با ارتش سوریه است و تقریبا موقعیت بشار اسد در این کشور تثبیت شده است.

به ویژه پس از تثبیت موفقیت ارتش در فتح منطقه استراتژیک قلمون و تنگ کردن حلقه محاصره در غوطیه شرقی که امنیت دمشق را به بار داشته است عملا موضوع تجزیه سوریه و  تغییر نظام به شیوه حمله نظامی منتفی شده است.

موضوعی که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله پس ار قتح شهر یبرود توسط ارتش سوریه به آن اشاره کرده است: «خطر سقوط نظام سوریه پایان یافت و ما از خطر تجزیه نیز عبور کردیم؛ گزینه نظامی هم شکست خورد.»

با این حال به نظر می رسد با با برگزاری انتخابات سوریه و تائید دوباره مشروعیت این نظام توسط مردم، ارتش این کشور یک برنامه طولانی مدت برای ریشه کردن تروریست در این کشور را در دستور کار قرار دهد. 

کد خبر:187597 -



تذکر ۱۱ نماینده به روحانی درباره میهمانی اشرافی

۱۱ نفر از نمایندگان مجلس درباره میهمانی اشرافی کاخ سعدآباد که به مناسبت روز زن توسط همسر رئیس‌جمهور برگزار شده بود، به روحانی تذکر دادند.

 به گزارش فارس، ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز تذکرات کتبی وکلای ملت به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.
 
بر این اساس، علی مطهری، ایرج عبدی، هروی، مسعود پزشکیان، شمس‌الله شریعت‌نژاد، حسین‌زاده، محمدرضا تابش، حسینی، و علیرضا محجوب نمایندگان تهران، خرم‌آباد؛ تبریز، قائم‌شهر و تهران به حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در زمینه ضرورت رسیدگی به موضوع ضرب و شتم زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین تذکر دادند.
 
همچنین زهره طبیب‌زاده، نیره اخوان، سکینه عمرانی، فاطمه آلیا، احمد سالک، اسماعیل کوثری، محمدحسن آصفری، سیدناصر موسوی لارگانی، سیدسعید حیدری طیب، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا خسروی نمایندگان تهران،‌اصفهان، سمیرم، سیستان، تهران، اصفهان، تهران، اراک، فلاورجان، کرمانشاه، مشهد و سمنان نیز به حسن روحانی رئیس‌جمهور تذکر دادند مبنی بر اینکه آیا می‌توان شعار صرفه‌جویی در مصرف و پیشنهاد انصراف از دریافت یارانه نقدی به مردم را داد و در کاخ سعدآباد به عنوان روز زن میهمانی اشرافی گرفت و از بیت‌المال هزینه کرد؟!
 



"خرمشهر سوریه" در آستانه آزاد سازی

باشگاه خبرنگاران- در پی پیش‌روی روند انقلاب‌های عربی و "بیداری اسلامی" و به موازات آن، ناکامی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در هدایت این انقلاب‌های مردمی به سمت و سوی مورد نظر خود، "بحران سوریه" به طور رسمی از ژانویه 2011 با حمایت علنی طرف‌های خارجی آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. 
 

ناآرامی‌های سوریه، ابتدا در قالب تظاهرات ظاهرا مسالمت‌آمیز و در اعتراض به برخی مسائل اقتصادی و اجتماعی علیه نظام "بشار اسد" شکل گرفت، اما با گذشت تنها اندکی زمان، در حالی که از سوی نظام سوریه هیچ‌گونه برخورد خشونت‌آمیزی علیه اعتراضات رخ نداده بود، صحنه داخلی این کشور به سرعت تبدیل به محل جولان تروریست‌ها و سلاح‌های ارسالی از سوی حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای "تروریست‌ها" شد. 

 
گفتنی است؛ نقطه آغاز ناآرامی‌های این کشور استان "درعا" در نزدیکی مرز "اردن" و سوریه بود. 
 

این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در نزدیکی مرز اردن (یکی از اصلی‌ترین متحدان "عربستان سعودی" در همسایگی سوریه) محل مناسبی برای ارسال و سازمان‌دهی تروریست‌های وابسته به حامیان جریانات تکفیری در سوریه به شمار می‌رود. 

 
به عقیده برخی کارشناسان، تحرکات مشکوک عربستان در این استان، محدود به سال‌های پس از بحران سوریه نبوده بلکه به مدت‌ها قبل از آن برمی‌گردد. 
 

به هر ترتیب؛ جریانات تکفیری با استفاده از مسامحه نظام اسد در برخورد با اعتراضات و با سازمان‌دهی شگفت‌انگیز نیروهای تروریستی، به سرعت توانستند سوریه را وارد فاز جنگ داخلی کرده و استان‌هایی همچون "حمص"، "حماة"، "درعا"، "حلب"، "ادلب" و برخی نواحی دیگر را به تصرف خود درآورند. 

 

از سوی دیگر، بازوی رسانه‌ای غربی- عربی حامی تروریست‌ها، به موازات فعالیت‌های میدانی این گروهک‌ها در داخل خاک سوریه، سعی در وارونه نشان دادن شرایط داخلی این کشور داشتند و در این راستا با نشر اخبار کذب، اوضاع داخلی سوریه و نظام بشاراسد را در آستانه سرنگونی نشان دادند، به طوری که برخی از کارشناسان وابسته به این شبکه‌ها، سخن از سقوط قریب‌الوقوع "دمشق" و مرحله پس از اسد می‌گفتند. 

 

این‌ها در حالی بود که هر لحظه نیز به تعداد افراد و امکانات تروریست‌های فعال در خاک سوریه افزوده می‌شد، به طوری که پس از "ارتش آزاد"، نوبت به "جبهه‌النصرة" به سرکردگی "ایمن‌الظواهری" و "ابومحمد جولانی" رسید تا با چند بمب‌گذاری در دمشق، اعلام حضور کنند! 

 

همچنین گروهک تروریستی "داعش"، (شاخه القاعده در عراق و شام) از دیگر تروریست‌هایی بودند که به صف جانیان ملت سوریه پیوستند. 

 

اما با گذشت زمان اندکی، یک‌پارچه نبودن مواضع این گروهک‌های افراطی، که نشان از تفکرات خطرناک آنان داشت، بیشتر به چشم آمد، تا جایی که به طور علنی در داخل خاک سوریه علیه یکدیگر اعلام جنگ کرده و با هم درگیر شدند. 

 

این تحولات در کنار ایستادگی ملت و ارتش سوریه و همچنین برخی کمک‌های "جریان مقاومت" و "حزب‌الله" لبنان باعث شد که نه تنها جلوی موج پیشروی‌های تروریست‌ها در خاک سوریه گرفته شود بلکه به تدریج این جریانات تکفیری خطرناک را به حاشیه رانده تا جایی که در پی فتح و پاکسازی استان‌های سوریه، یکی پس از دیگری، اکنون کارشناسان و ناظران تحولات سوریه، سخن از شکست کامل پروژه براندازی اسد و تبعات آن در کشورهای حامی این پروژه در منطقه می‌گویند. 

 

در حال حاضر، بخش اعظم خاک سوریه توسط ارتش این کشور پاکسازی شده و در سایر نواحی نیز درگیری‌های سختی میان نیروهای ملی سوریه با تروریست‌های ناتوان به چشم می‌خورد. 

 

با نگاهی به وضعیت فعلی استان‌های سوریه، به راحتی می‌توان آینده سیاه تروریست‌های حاضر در خاک این کشور را پیش‌بینی کرد: 

 
دمشق 

به طور کلی پایتخت سوریه تاکنون شاهد درگیری‌های جدی و عملیات مسلحانه عمده‌ای نبوده و می‌توان گفت تمامی دمشق تحت سیطره حکومت مرکزی این کشور است. 

 

کارشناسان نظامی و استراتژیک از شهر "یبرود" به عنوان آخرین امکان تروریست‌ها برای فتح دمشق یاد می‌کردند، که پس از آزادسازی آن، دمشق در امنیت کامل قرار گرفته است. 

 

تنها نقطه ناامن استان دمشق، اردوگاه "یرموک" (متعلق به پناهندگان فلسطینی) در حومه شهر دمشق است، که همچنان امکان فعالیت‌های تروریستی در آن وجود دارد. 

 

اردوگاه "یرموک" در نزدیکی دمشق

از سوی دیگر، چندی پیش، برخی از رسانه‌ها و تحلیل‌گران حوادث سوریه، خبر از آمادگی 3 الی 4 هزار نیروی تعلیم‌دیده و تحت امر دستگاه استخبارات عربستان در مرزهای اردن (در نزدیکی استان درعا) برای ورود به صحنه درگیری‌های داخلی سوریه داده بودند؛ هدف اصلی این نیروها حرکت از درعا به سوی دمشق و سقوط پایتخت سوریه عنوان شده است.

"سید حسن نصرالله"، دبیر کل حزب‌الله لبنان، اخبر در مصاحبه‌ای با روزنامه لبنانی "السفیر" به این خبر واکنش نشان داده و گفته است "نبرد عظیمی که از آن سخن گفته می‌شود، تاکنون چیزی از آن مشخص نشده و بیشتر شبیه هراس‌افکنی بود تا واقعیت؛ مقصود من آن جنگی است که از چند هفته پیش از آن سخن گفته می‌‌شود، جنگی که از جنوب سوریه آغاز می‌شود و نیروهای زیادی که در اردن بسیج شده‌اند، وارد سوریه خواهند شد و درعا و السویداء را تصرف می‌کنند و به سوی دمشق روانه خواهند شد".
 
دبیر کل حزب‌الله لبنان در اظهار نظری قاطع، تاکید کرده است "همه اینها هراس افکنی است و اطلاعات موجود تحقق چنین امری را بعید می‌کند؛ حتی اگر واقعا 3 هزار جنگجو در اردن آموزش داده شده باشند و در این کشور برای اشغال سوریه تجهیز و آماده شده باشند، آیا 3 هزار نفر قادر خواهند بود، استانهای درعا و سویدا را تصرف کنند و به دمشق برسند؟ در چنین جنگی، این تعداد نیرو، فایده‌ای ندارد".
 

ریف دمشق 

ریف دمشق به دلیل وجود مناطق ناهموار و باغ‌های متعدد، یکی از مناطق اصلی تجمع تروریست‌ها از زمان آغاز بحران سوریه به شمار می‌رود. 

 

در سال اول بروز بحران، به ادعای خبرگزاری فرانسه، حدود 60 درصد از ریف دمشق در اختیار تروریست‌ها بود، این در حالی است که با گذشت زمان، ارتش سوریه جلوی پیشروی‌های تروریست‌ها را گرفته و با قطع مسیر ارتباطی "العتیبه"، که راه ارسال تسلیحات از اردن به ریف دمشق بود، تروریست‌ها را به نوعی در مناطق "دیر سلمان" و "دیر العصافیر" به محاصره خود درآورده است. 

 

"العتیبیة"

 

منطقه "دیرالعصافیر" که درحال حاضر محل محاصره تروریست‌ها است


همچنین، به دلیل ضعف نیروهای تروریستی، آنان ناچار به ترک کامل "غوطه غربی" شده و اکنون در "غوطه شرقی" تجمع کرده‌اند. 

 منطقه "غوطة"


در حال حاضر حدود 90 درصد از مناطق ریف دمشق توسط ارتش سوریه پاکسازی شده است. 

ریف دمشق از جمله مناطقی است که هر سه گروه تروریستی ارتش آزاد، جبهة‌النصرة و داعش در آن حضور دارند.

 

چندی پیش، شبکه خبری العالم خبر از درگیری‌های خونین میان گروهک‌های تروریستی در ریف دمشق داد که طی آن ارتش آزاد و جبهة‌النصرة توانستند بخش اعظم مواضع تحت کنترل داعش را از آن خود کنند.

 
حلب 

به ادعای برخی منابع خبری، از زمان آغاز درگیری‌ها، 10 هزار تروریست (که بیشتر آنان متعلق به گروهک تروریستی داعش هستند) در استان حلب حضور داشتند. 

 

موقعیت جغرافیایی "حلب" در سوریه

 

تروریست‌های تکفیری، پس از بیرون راندن مردم این استان از خانه‌هایشان، از ساختمان‌ها و به خصوص مدارس این شهر به عنوان مقرهای عملیاتی استفاده می‌کنند. 

 

گفتنی است؛ پس از فتح دو شهر استراتژیک "القصیر" و یبرود، توسط نیروهای مقاومت، تروریست‌های حاضر در این مناطق (به خصوص داعش) یا وارد مرزهای "لبنان" شده یا به حلب پناه برده‌اند.

 

این شهر که در زمان آغاز بحران سوریه به طور کامل در تصرف تروریست‌ها بود، اکنون هفتاد درصد آن در اختیار ارتش سوریه است و تنها 30 درصد این استان که شامل مناطق مهمی همچون اطراف "زندان مرکزی" و "مسجد جامع"، "الصالحین"، "المرجة" و "باب‌المیراب" می‌شود. 

 

زندان مرکزی حلب

 

 
مسجد جامع حلب
 
چندی پیش، شبکه خبری "العالم"، از وقوع درگیری‌های شدید میان عناصر وابسته به جبهة‌النصرة و داعش خبر داد.
 
این شبکه خبری در ادامه گزارش خود آورده بود "این در حالی است که ارتش سوریه، همزمان، مواضع هر دو طرف را مورد حمله قرار داده است".

 


منظه "شیخ نجار" که در حال حاضر محل درگیری داعش و النصرة است
 
منطقه "صالحین" در اختیار تروریست‌ها

 

منطقه "المرجة" در اختیار تروریست‌ها

 

منطقه "باب‌المیراب" در اختیار تروریست‌ها و در محاصره ارتش

حمص 

حمص نیز یکی دیگر از استان‌هایی بود که در زمان آغاز درگیری‌ها، به طور کامل تحت سیطره تروریست‌ها قرار گرفت (این شهر از سوی تروریست‌ها عاصمة‌الثورة، به معنای پایتخت انقلاب نامگذاری شده بود).

 

شهر حمص، از جهات گوناگون خبرساز بوده است، برای مثال؛ تروریست‌های سوری (عمدتا جبهه‌النصرة) تاکنون تصاویر متعددی را از شکنجه وحشیانه و کشتار غیر انسانی مردم این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند. 

 
همچنین قاچاق گسترده اشیا و آثار باستانی، توسط تروریست‌ها، از دیگر دلایل خبرساز بودن این استان به شمار می‌رود. 

گفتنی است؛ دریاچه "الرستن" ظرفیت ویژه‌ای را برای نقل و انتقال سلاح توسط تروریست‌ها در این استان فراهم می‌کرد. 

گزارش‌ها مبنی بر حضور فعال دو گروهک جبهة‌النصرة و داعش در این استان داشت، اما به تدریج و با بروز برخی درگیری‌ها، حضور نیروهای داعش در این شهر کمرنگ شد.

 

 
دریاچه "الرستن" که مورد استفاده تروریست‌ها بود

 

ارتش سوریه، پیش‌روی خود در این استان را از منطقه "الخالدیة" آغاز کرد و در حال حاضر حمص به طور کامل تحت سیطره ارتش این کشور است. 
 
در همین زمینه، "ابوسرمد المهاجر" از فرماندهان داعش، که بروز اختلافات و درگیری میان داعش و جبهة‌النصرة را عامل پیروزی ارتش سوریه در این استان می‌داند طی اظهار نظر جالبی گفته بود "حمص هم به وضع سایر مناطق از دست رفته دچار شد؛ البته در ابعادی محدودتر، تاریخ تکرار می شود و اشتباهات نیز تکرار شدند".

 

 
"الخالدیة" در حمص

لاذقیه 

لاذقیه، علی‌رغم تلاش رسانه‌های وابسته به حامیان تروریسم در منطقه، نسبت به سایر استان‌های سوریه، نسبتا آرام به حساب می‌آید و عمده درگیری‌های آن محدود به مناطق حومه این استان از جمله منطقه "الرمل" است. 

 

منطقه "الرمل"

 

چندی پیش شبکه خبری اسکای‌نیوز در خبری فوری اعلام کرد "تروریست‌های مسلح وابسته به داعش از حومه و اطراف استان لاذقیه در غرب سوریه خارج شدند".


این اتفاق در پی بروز درگیری‌های خونین میان عناصر جبهة‌النصرة و داعش رخ داد.

گفتنی است؛ پس از فتح یبرود، احتمال پاکسازی کامل لاذقیه از عناصر وهابی و تکفیری وجود دارد. 
 
طرطوس 

تاکنون درگیری‌ مسلحانه گسترده‌ای در این شهر رخ نداده و عمده نگرانی‌های مرتبط با آن، مربوط به جلوگیری از نفوذ به داخل خاک سوریه و قاچاق سلاح است. 

 

 موقعیت جغرافیایی طرطوس در سوریه


در حال حاضر طرطوس به طور کامل تحت سیطره ارتش سوریه است. 
 
حماة 

حماة از جمله استان‌های تحت سیطره تروریست‌ها بود که پس از عملیات گسترده ارتش سوریه به طور کامل پاکسازی شده و تنها مناطقی در حومه حماة، شاهد حضور پراکنده عناصر تروریستی و وهابی است. 

 

موقعیت جغرافیایی حماه در سوریه

گفتنی است این استان سوریه نیز شاهد حضور عناصری از دو گروهک جبهه‌النصره و داعش در خود بود که البته به تدریج گروهک داعش توانسته بود کنترل بخش اعظم شهر را در اختیار خود بگیرد.

در همین زمینه، تاکنون چندین بار، رسانه‌ها خبر از تهدید و یا حملات انتحاری عناصر وابسته به داعش، به مقرهای عملیاتی النصرة داده‌اند.


ادلب 

ادلب پس از درعا، دومین استانی به شمار می‌رود که آتش جنگ داخلی سوریه به آن کشیده شد. 

 

در حال حاضر بخش‌های قابل توجهی از این استان، همچنان در اختیار تروریست‌ها قرار دارد، اما ارتش سوریه با محاصره تروریست‌ها و اجرای عملیات‌های بی‌وقفه، شرایط را برای آنان به شدت سخت کرده است، به طوری که در آغاز بحران سوریه، تلاش محوری ارتش این کشور، در راستای جلوگیری از خروج تروریست‌ها از ادلب بود، اما اکنون حملات گسترده‌ای را برای ورود به ادلب انجام می‌دهد. 

 

پس از خروج عناصر وابسته به داعش از لاذقیة، حضور این گروهک در ادلب نیز به شدت رو به کاهش است و در حال حاضر عناصر جبهة‌النصرة کنترل بخش اعظم ادلب را در اختیار دارند.

چندی پیش و در پی اعتراضات مردم ادلب و اقدامات تروریستی تروریست‌ها (به خصوص داعش) در این استان، عناصر وابسته به این گروهک کشتار وحشیانه‌ای را انجام داده که طی آن بسیاری از مردم کشته یا زخمی شدند.

 

درعا 

نام درعا به عنوان اصلی‌ترین پایگاه تروریست‌ها و اولین استانی که جرقه ناآرامی‌ها در آن زده شد یادآور پیش‌روی‌های تکفیری‌های سوریه است، در حالی که این استان همجوار اردن نیز در حال حاضر به طور کامل تحت سیطره تروریست‌های النصره نبوده و تقریبا نیمی از آن، در اختیار ارتش این کشور است. 

 

 

 
پیش‌روی ‌های ارتش در درعا، با به هلاکت رساندن بسیاری از فرماندهان تروریست‌ها، مخصوصا فرماندها ارتش آزاد (از جمله فهدالنعمة، دوستان احمد الجربا و کسی که ابومحمد جولانی با کمک او وارد خاک سوریه شد) همراه بود.

دیرالزور 
دیرالزور نیز یکی از شهرهایی است که پس از سقوط یبرود، موقعیت تروریست‌ها در آن به شدت متزلزل شده و امکان پاکسازی کامل آن در آینده نزدیک وجود دارد. 

چندی پیش رسانه‌ها از حمله انتحاری یکی از اعضای داعش به مقر تروریست‌های النصرة خبر داددند که طی آن بسیاری از این عناصر تکفیری به هلاکت رسیدند.
 
در حال حاضر علاوه بر بخش‌های اندکی از دیرالزور، تمرکز اصلی تروریست‌ها بر مناطق حومه این استان همچون "المیادین"، (نزدیک به مرز عراق و نفت‌خیز) و همچنین شهر "بوکمال" است. 

حدفاصل "المیادین" تا دیرالزور

با نگاهی کلی به وضعیت فعلی نبردهای میدانی سوریه و موقعیت طرف‌های درگیر در این کشور، به نظر می‌رسد پیش‌روی‌های ارتش با سرعت بیشتری ادامه داشته و در همین راستا، احتمال آزادسازی حلب و تکمیل ضلع سوم القصیر و یبرود در آینده‌ای نزدیک وجود دارد. 
 
در همین زمینه، چندی پیش، "سعدالله زارعی"، کارشناس امور استراتژیک و خاورمیانه، در پی آزادسازی کامل شهر یبرود طی اظهار نظری گفته بود "آزادی حلب از سیطره تروریست‌ها، سبب شکست نزدیک آنان در رقه، دیرالزور و ادلب خواهد شد، چرا که پیروزی اسد در حلب، کارکردی نظیر فتح خرمشهر توسط رزمندگان اسلام در سال 1361 خواهد داشت". 
 
از سوی دیگر، پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه راه را برای پیروزی‌های سیاسی این کشور در برابر حامیان تروریست‌های کاملا باز خواهد کرد. 
 
نشانه‌های این پیشروی سیاسی در کنش‌های سیاسی-رسانه‌ای کشورهایی همچون قطر و ترکیه به طور کامل قابل مشاهده است. 

کد خبر:187586 -




اختلاف امیرنشین‌های امارات

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی، از سیاست‌های اتخاذشده امارات در برابر قطر که زیان‌هایی برای امارات داشت، ابراز نارضایتی کرد و گفت روابط وی با دولت قطر حتی به مدت یک روز هم قطع نشده است.

 به گزارش العالم،  اخبار رسیده از امارات متحده عربی، از خشم امیرنشین «دبی» از «ابوظبی» و نارضایتی شدید از سیاست‌های شیخ محمد بن زاید حکایت دارد که اگرچه سمت وی ولایت ‌عهدی امیرنشین ابوظبی به عنوان پایتخت امارات است، اما به حاکم فعلی آن کشور تبدیل شده است.
 
فراخواندن سفیر امارات از قطر و قطع ارتباطات سیاسی ابوظبی و دوحه محور اختلاف شیخ‌نشین‌های اماراتی است.
 
بنابراین گزارش، اخباری درباره امیرنشین دبی و حاکم آن، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی درباره قطر که دولت ابوظبی سفیر خود را از آن فراخوانده منتشر شده است. به طوری که بن راشد، دو روز پیش بی‌محابا بر روی صفحه شخصی‌اش بر پایگاه تویتر اعلام کرد که روابط  وی با دولت قطر حتی به مدت یک روز هم قطع نشده است و فراخواندن سفیر امارات از دوحه، به وی هیچ ارتباطی ندارد و این امر بر روابطش با "برادران" در دوحه که محبت متقابل میان طرفین وجود دارد، هیچ تأثیری ندارد.
 
شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی، همچنین نایب رئیس دولت امارات و نخست وزیر این کشور است و از نظر جایگاه در سمتی بالاتر از محمد بن زاید، به عنوان ولیعهد امارت ابوظبی قرار دارد.
 
دولت امارات، یک کشور مبتنی بر اتحاد است که هر کدام از "امارت"های آن، حاکم و قوانین خاص خود را دارد و حکام این امارات شورایی را تشکیل داده‌اند. این بدان معنی است که جایگاه قانونی محمد بن راشد از مقام محمد بن زاید برتر است.
 
در حالی که امارت ابوظبی به عنوان پایتخت امارات در حال تلاش برای راضی کردن عربستان برای صلح با قطر در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض بود، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی و نایب رئیس دولت امارات، در مهمانی یک شهروند قطری در دبی حضور داشت و نکته جالب تر آنکه روزنامه الرایه قطر، قصیده‌ای از شیخ محمد بن راشد را تحت عنوان العهود منتشر کرد که به طور ویژه در آن درباره قطر سخن گفته و آن را در اختیار روزنامه قطری مذکور قرار داده بود و روزنامه‌های دبی پس از آن نسبت به انتشار قصیده مذکور اقدام کردند.
 
در این قصیده، محمد بن راشد آل مکتوم با تأکید بر بسیاری از مفاهیم، مخالفت خود با قطع روابط با قطر و تأکید بر روابط برادرانه دو کشور را اعلام کرده بود. بن راشد در قصیده‌اش همچنین از اهمیت وحدت مردم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با وجود اختلاف در دیدگاه‌هایشان سخن به میان آورده و گفته بود: پیشرفت ملت‌ها جز با چشم پوشی از مسائل کم اهمیت و در راستای دستیابی به نتایج بزرگ ممکن نخواهد بود.
 
یک منبع اماراتی پیش از این نیز اعلام کرده بود شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی، از سیاست‌های اتخاذ شده توسط دبی به ویژه سیاست‌های شیخ محمد بن زاید که منجر به وارد آمدن زیان هایی به امارات شده، خشمگین است. همچنین برکناری ضاحی خلفان رئیس پلیس دبی از این منصب نیز به علت اطاعت چشم و گوش بسته وی از سیاست های شیخ محمد بن زاید و نادیده گرفتن درخواست های امیرنشین دبی مبنی بر سکوت درباره مسائل سیاسی مورد اختلاف در منطقه بوده است.
 
سه کشور عربستان، امارات و بحرین به دلایل اختلاف‌های سیاسی با قطر، سفرای خود را از دوحه فراخواندند و این امر به تنش بزرگی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تبدیل شد تا آن‌جا که کویت و عمان تلاش می‌کنند تا روابط این کشورهای به حالت عادی برگردد و نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور همه کشورهای عربی در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.
 
در روزهای اخیر، اخبار رسیده از جلسه اخیر وزرای خارجه اعضای شورای همکاری، حاکی از کمرنگ شدن اختلاف عربستان و قطر دارد و نشانه‌های آن در رفتار قطر با اخوانی‌ها و یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه علمای مسلمین نمود پیدا کرده است.
 



مالکی: عربستان هنوز در توهم سقوط سوریه است

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد دولت سعودی هنوز در توهم سقوط سوریه، سپس عراق و لبنان است و دامنه آن را تا ایران می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «نوری المالکی» در گفت‌وگو با شبکه خبری المنار لبنان اظهار داشت: عربستان سعودی هنوز در توهم سقوط سوریه، سپس عراق و لبنان و کشاندن آن تا ایران به سر می‌برد.
 
وی افزود: عربستان با این سیاستی که بر آن تکیه کرده، دولت مشکلات شده است.
 
پایگاه اطلاع‌رسانی «مجلس اعلای اسلامی» عراق نیز با انتشار این خبر نوشت: نخست وزیر این کشور با هشدار به تهدیدهای مکرر منطقه کردستان درباره جدایی، اعلام کرد که کسی نمی‌تواند خلاف قانون اساسی رفتار کند و با اشاره به شایعاتی درباره تعویق انتخابات پارلمانی تاکید کرد که این انتخابات هرگز به تعویق نخواهد افتاد.
 
نوری مالکی افزود: من بر سر عراق با هیچ کس تعارف ندارم و با احترامی که برای همه قائلم، باید بگویم که من عراقی هستم. و دعوت می‌کنم که هر کس می‌تواند یک مورد از رفتار مخالف قانون اساسی ما را به ما بگوید حتی اگر شده یک مورد را، در حالی که بنده می‌توانم ده‌ها مورد آنها [مخالفان] را ذکر کنم.
 
مالکی در خصوص تعویق انتخابات و شایعات پیرامون آن نیز گفت: گفته‌ام و باز هم تأکید می‌کنم که انتخابات حتی یک ساعت هم به تعویق نمی‌افتاد. خیلی با من بر سر آن چانه‌زده‌اند و پاسخ من نیز این بوده که حتی یک ساعت هم به تعویق نخواهد افتاد.
 
نخست‌وزیر عراق افزود: می‌خواهیم [وضع موجود را] تغییر دهیم تا بتوانیم کار کنیم و با هر کس که خواستار سازندگی عراق و تشکیل دولتی قوی و یکپارچه است و [البته دولتی] بی‌اراده نیست، ائتلاف کنیم.
 
در بخشی دیگر، نوری مالکی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدهای مکرر کردستان درباره جدایی، تصریح کرد: هیچ کسی در منطقه کردستان یا جایی دیگر، حق ندارد خلاف قانون اساسی رفتار کند. اما در خصوص حق تعیین سرنوشت،‌ کرد‌ها سرنوشت خود را زمانی تعیین کردند که به این قانون اساسی رأی دادند؛ قانونی که تصریح می‌کند عراق کشوری مستقل است و قانون اساسی ضامن وحدت عراق. 
نخست وزیر عراق در خصوص موضع عشایر استان «الانبار» در خصوص تروریسم، نیز گفت: اگر عشایر در کنار ما نمی‌ایستادند، نمی‌توانستیم مقابل موج تروریسم بایستیم.





المانیتور: بازگشت او به نفع روحانی است
رویاهای احمدی‌نژاد برای بازگشت به سیاست
کد مطلب : 38991
گروه سیاسی: پایگاه خبری المانیتور در گزارشی تحلیلی با موضوع بازگشت محمود احمدی‌نژاد به عرصه سیاست نوشت: اگرچه حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد از دو حزب مختلف هستند اما بازگشت احمدی‌نژاد به نفع رییس‌جمهور کنونی ایران است.
رویاهای احمدی‌نژاد برای بازگشت به سیاست
المانیتور به نقل از رسانه‌های داخلی ایران نوشت: حامیان محمود احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند که راه را برای بازگشت وی به عرصه سیاست این کشور باز کنند که یکی از این اقدامات راه‌اندازی یک گروه رسانه‌ای است. این گروه متشکل از وبلاگ‌نویسان و سایت‌های خبری است که همگی از حامیان محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور پیشین ایران هستند. حامیان احمدی‌نژاد هم‌چنین در این راستا تلاش می‌کنند تا احمدی‌نژاد را نزد رهبر ایران عزیزتر کنند.

این پایگاه خبری در ادامه می‌نویسد: با توجه به محتوای اظهارات حامیان احمدی‌نژاد در خصوص حسن روحانی، به نظر می‌آید که احمدی‌نژاد قصد دارد عواقب به وجود آمده از دور دوم اجرای برنامه هدفمندسازی یارانه‌ها در این کشور را بزرگ جلوه دهد. قیمت‌های برق، محصولات غذایی و سوخت افزایش می‌یابد. از این رو احمدی‌نژاد امیدوار است که مردم برای این شرایط روحانی را سرزنش کنند و خواستار بازگشت وی به سیاست باشند.

هم‌چنین بر اساس این گزارش احمدی‌نژاد امیدوار است که بتواند از ناامیدی و نارضایتی محافظه‌کاران به دلیل کنار گذاشته شدن از مذاکرات هسته‌ای استفاده کند و آن را بزرگ جلوه دهد. وی انتظار دارد که محافظه‌کاران در این شرایط به وی روی بیاورند و در صورت شکست خوردن مذاکرات و یا نارضایتی‌شان از احتمال به دست آمدن توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 به حسن روحانی حمله و از وی انتقاد کنند.

در حال حاضر وب سایت حامی محمود احمدی‌نژاد که با نام رییس‌جمهور ما شناخته می‌شود به دلیل توافقات میان ایران و گروه 1+5 در خصوص راکتور آب سنگین اراک از حسن روحانی انتقاد می‌کند. المانیتور در ادامه گزارشش آورده است: با وجود چنین شرایطی احمدی‌نژاد برای بازگشت به عرصه سیاست راه آسانی در پیش ندارد و بسیاری از مردم این کشور به دلیل هشت سال ریاست‌جمهوری وی با او مخالف هستند.

در حقیقت بازگشت وی ممکن است به نفع حسن روحانی، رییس‌جمهور کنونی ایران تمام شود. ممکن است چنین نظریه‌ای دور از ذهن به نظر برسد چون این دو سیاستمدار از دو قطب مختلف در ایران هستند. احمدی‌نژاد یک محافظه‌کار تندروست در حالی که روحانی یک میانه‌رو است از این رو میان دیدگاه‌های این دو نفر در عرصه سیاست داخلی و خارجی تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، زمانی که یک آتش‌افروز ساختمان‌های زیادی را به آتش می‌کشد مردم به هر آتش‌نشانی به عنوان یک قهرمان نگاه می‌کنند و احمدی‌نژاد در این میان نقش این آتش‌افروز را بازی کرده و روحانی کسی است که به وی به عنوان قهرمان نگاه می‌شود. محمود احمدی‌نژاد از زمان اتمام دوران ریاست‌جمهوری‌اش در ماه اوت سال 2013 تاکنون سکوت اختیار کرده اما به نظر می‌آید که این سکوت به پایان رسیده است و او قصد بازگشت را دارد. یکی از درس‌هایی که از هشت سال فعالیت وی به عنوان رییس‌جمهور گرفته می‌شود این است که احمدی‌نژاد دوست دارد مورد توجه مردم باشد.

المانیتور در پایان آورده است که هشت سال ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نشان داد که وی به هر چیز دست می‌زند یک مشکلی در آن به وجود می‌آید بنابراین حسن روحانی از بازگشت احمدی‌نژاد به عرصه سیاست می‌تواند خرسند باشد چون در صورتی که احمدی‌نژاد در کنار وی بایستد روحانی بهتر به نظر می‌آید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد