سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان




انتشار آگهی خرید و تملک اراضی در مسیر اجرای طرح آبرسانی غدیر باز هم تعداد گسترده‌ای از محوطه‌های باستانی در غرب خوزستان را تهدید کرد. این طرح که از سال 88 آغاز شده نزدیک به 30 محوطه تاریخی ارزشمند را هدف گرفته است.

خرید و تملک اراضی برای اجرای طرح آبرسانی غدیر به طول 700 کیلومتر در خوزستان از سال 1388 در حالی انجام می شود که ده‌ها محوطه و تپه باستانی را به‌شدت مورد تهدید قرار داده است. آنطور که گزارش شده، اجرای این طرح در حالی از شمال غربی خوزستان آغاز و به جنوب غربی و سپس شهرهای اهواز و شادگان ختم می شود که مهم‌ترین استقرارگاه بشر از هزاران سال پیش در مسیر این طرح قرار گرفته و نیازمند کاوش‌های باستان شناسی هستند.

 «مجتبی گهستونی»، سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در این باره گفت: طرح آبرسانی غدیر در حالی بدون تکمیل بررسی‌های نهایی باستان شناسی از میان بیش از 30 تپه باستانی غرب خوزستان به خصوص دشت شوش و محوطه تاریخی ایوان کرخه و محوطه ام الدبس دشت آزادگان عبور می کند که قرار است با اعتباری بالغ بر 13 تریلیون ریال، آب شرب 21 شهر، 1200 روستا و بیش از چهارمیلیون نفر را تامین کند.

 مجتبی گهستونی افزود: باوجود تمامی  پیگیری‌ها و مکاتبات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان برای دریافت نتیجه نهایی تغییر مسیر جدید طرح آبرسانی غدیر تاکنون نتیجه نهایی تغییر مسیر و اعلام مسیر جدید که گفته می شود محوطه ای در مسیر آن تخریب نمی شود به اداره کل میراث فرهنگی ابلاغ نشده است.

 او تاکید کرد: با اینکه بارها از سوی متولیان حفظ میراث فرهنگی به مجریان طرح ابلاغ شده که مسیر پیشنهادی غرب کرخه جهت اجرای طرح به دلیل تراکم آثار تاریخی و فرهنگی اکیدا ممنوع است اما در حال حاضر امتداد یا عدم امتداد این پروژه در محوطه های باستانی در طول مسیر مشخص نیست.

 این فعال میراث فرهنگی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی بنابر وطیفه قانونی خود مبنی بر حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی که برابر ماده 135 قانون برنامه چهارم توسعه از ارکان اقتدار حاکمیتی ایران و برابر ماده 26 قانون مدنی به عنوان منافع ملی و مصالح عمومی اعلام گردیده موظف است از موجودیت آثار تاریخی دفاع کند و هیچ وزارتخانه و سازمانی حق تعرض به این امور را ندارد.

 گهستونی در این خصوص پرسش هایی را مطرح و خواهان دریافت پاسخ قانع کننده برای اقناع دوستداران میراث فرهنگی شد و گفت: مسئولین چه پاسخی برای رفع نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از اینکه بخشی از محوطه های تاریخی در مسیر طرح سهوا یا عمدا بررسی نشده اند دارند، تاکنون چه توافقاتی مابین پژوهشکده باستان شناسی و مشاور و مجری طرح صورت پذیرفته است. چرا استعلام ها از زمان اجرای فاز دوم طرح از طرف سازمان آب و برق صورت گرفته و از فاز اول در این خصوص غفلت شده است.

 آیا کارشناسان میراث فرهنگی همواره توانسته اند با سهولت از پروژه بازدید و محوطه های تاریخی در مسیر پروژه را مورد بررسی قرار بدهند. 



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد