سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث بهبهان



مجتبی گهستونی: بهبهان در شرق استان خوزستان در زمینه برخورداری از غذاهای محلی از تنوع برخوردار است. این شهرستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وجود رودهای مارون و خیرآباد و داشتن خاک قابل کشت، شرایط مساعدی را برای گسترش بخش کشاورزی دارا است. در بهبهان شرایط به گونه ای است که انواع محصولات کشاورزی غذایی و محصولات کشاورزی صنعتی به عمل می آید. دام‌پروری در این منطقه رواج دارد. بهبهان شهری است مهم، ‌دشتی و کوهستانی و پر از درختان نخل، انجیر و زیتون که ‌نعمت های آن فراوان است.

درباره غذاهای محلی بهبهان با ملکه اعتبار دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و کارشناس غذاها و سوغات محلی که کتابی در اینباره نوشته و از طرف انتشارات ترآوا در زیر چاپ است گفت وگویی انجام داده ام که می خوانید.

 

از چه زمانی تصمیم گرفتی که در زمینه تهیه غذاهای محلی، سوغاتی و خوارکی های بهبهان به صورت تخصصی فعالیت کنی؟

فعالیتم را از سال 1384 با شرکت در جشنواره غذاهای سنتی و همکاری با شهرداری آغاز نمودم و هر روز به این کار علاقمندتر می شدم. با گسترده شدن فعالیت هایم در مناسبت های گردشگری و اطلاع رسانی به دوستان علاقمند و آشنا نمودن مردم به انواع غذاهای بهبهانی و ضرورت معرفی آداب و سنت های بکر بهبهان، همکاری با صدا و سیمای خوزستان و برنامه صبح بخیر ایران، برپایی رستوران سنتی موقت در چادر عشایری تصمیم گرفتم که به طور گسترده در این زمینه فعالیت کنم.

 

چه شیرینی هایی فقط در شهرستان بهبهان  طبخ می شوند؟

 روافزا، حلوای برنجی، کلوچه مسقطی و انواع رنگینک از جمله شیرینی های اصیلی هستند که در جاهای دیگر تهیه نمی شود.

 

غذاهای محلی بهبهان به طور کلی از چه ویژگی هایی برخوردار هستند؟

غذاهای سنتی بهبهانی ریشه در باورها و شرایط اقلیمی این دیار دارد، غذاها، شیرینی ها و نان هایی که برای ایام و روزهای خاصی تهیه می شوند و کاربرد مناسبتی دارند. مثلاً "گوینه" که یک نوع دمی است که با بلغور گندم، گوشت و لوبیا تهیه می شود، معمولا به عنوان آش پشت پا تهیه و بین همسایه ها تقسیم می شود. غذای "حرّه" که معادل فارسی آن آش کارده است که یک نوع آش خاص است و هیچ جا به شیوه این شهرستان تهیه نمی شود. شیرینی قند کنجی که خاک قند یا شکر آسیاب شده و کنجد بو داده که در سیزده رجب هر سال به عنوان نذری در بین همسایه ها توزیع می گردد.

 

تاکنون در چه نمایشگاه ها و جشنواره هایی حضور داشته اید 

جشنواره ها مختلفی با همکاری شهرداری برگزار کرده ام. همچنین در پنجمین جشن راهنمایان گردشگری ایران که در خوزستان برگزار شد با همکاری فرمانداری بهبهان غذاها و شیرینی ها را برای راهنمایان تور معرفی کردم. همچنین در ایام نوروز 1392 با برپا نمودن رستوران سنتی در چادرهای عشایری بمدت 15 روز سعی کردم تلنگری به خاطرات گذشته دوستداران فرهنگ و آداب و رسوم اصیل بهبهان بزنم.

 

در حال حاضر چه نوع غذاهایی همچنان استفاده می شود و یا منسوخ شده اند؟ 

اکثر غذاها خوشبختانه هنوز استفاده می شود. اما یک نوع آش بنام "شله برمکی" و یک نوع شیرینی بنام "گلفته" و یک نوع آبگوشت خوشمزه و بسیار قدیمی بنام "قبرمه" که بیشتر در مراسم عروسی و ظهر حنابندان به مدعوین داده می شد در حال حاضر کمتر طبخ می شوند.

                                                                                     

چرا تاکنون نسبت به برگزاری نمایشگاه دائمی و یا مرکزی برای عرضه غذاها و سوغاتی ها در بهبهان اقدام نکرده ای؟ 

علت اصلی آن نبود حمایت های لازم برای تحقق این ایده است. بطور مثال من برای راه اندازی سفره خانه موقت با مشکلات فروانی روبرو شدم. متاسفانه مسئولین به فکر علاقمندانی مثل من که تلاش می کنم بخشی از فرهنگ و سنت مردم را حفظ کنم نیستند و تاکنون هرچه انجام داده ایم از روی عشق به فرهنگ این مرز بوم بوده است، با این همه تنوع غذاها واقعا جای یک رستواران و یا موزه ای با سبک سیاق سنتی در شهرمان خالی است، با این حال من از ادامه کار هرگز دلسرد نشده ام و به یاری خدا و تشویق های مردم کار را بصورت جدی دنبال خواهم کرد.

 

فکر می کنید سوغاتی ها و غذاهای بومی بهبهان با ذائقه مردم دیگر استان ها و کشورمان جور در می آید؟ 

غذاهای سنتی بهبهان مزه خاصی دارند که حتما مورد پسند هر ذائقه ای قرار می گیرد، همان طور که می دانید ماست و خرمای بهبهان در ایران از معروفیت خاصی برخودار است و می توان گفت از لحاظ کیفیت و پذیرش عموم واقعاً حرف اول را می زند.

 

برای معرفی هر چه بهتر سوغاتی ها و غذاهای بهبهان به گردشگران و دیگر مردم چه نظر و پیشنهادی دارید؟

توصیه می کنم که مسئولین با توجه به شعارهایی که می دهند برای مشارکت همه مردم در زمینه فعالیت های اجتماعی شرایطی را فراهم کنند تا امثال من نیز بتوانند ابتکار عمل خود را نشان بدهند. در ضمن لازم است که خرمای بهبهان و همچنین شیرینی های سنتی ما در بسته بندی های شیک و اصولی به ایران معرفی شود. از گردشگران و دوستداران فرهنگ و آداب و رسوم دعوت می کنم که به بهبهان دیار آریوبرزن دیدن نموده و از غذاهای اصیل آن استفاده نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد