سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار شهرستانهای خوزستان


شهرستان شدن شاوور؛ توسعه یا تکرار ماجرای تلخ کوت عبدالله
شوش - خبرگزاری مهر: تغییر در تقسیمات کشوری ازجمله تبدیل وضعیت بخش شاوور از توابع شهرستان شوش به شهرستانی جدید، دغدغه بسیاری از مسئولان محلی آن بخش است ولی این طرح با موافقان و مخالفانی همراه است که مبادا ماجرای تلخ کوت عبدالله برای آن نیز تکرار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی از کمبود و ضعف در زیرساخت های موجود در این بخش خبر می دهد و از دیگر سو فعالان اجتماعی از تکرار وضعت شهرستان کارون در بخش شاوور در هراس هستند.

برخی فعالان بر این باورند که تبدیل وضعیت بخش شاوور به شهرستان بر خلاف تصویر مسئولان محلی این بخش است و باعث توجه کمتر و کمبود در دریافت اعتبارات می شود.

اما فرماندار جدید این شهرستان معتقد است که هر طرحی در ابتدا با مشکلاتی همراه است و پس از گذراندن آزمون و خطاها می تواند به شهرستانی فعال تبدیل شود.

 به گزارش خبرنگار مهر، اسفند ماه سال 1391 عبدالرضا سعیدی نیا، فرماندار شهرستان شوش در جلسه شورای اداری این شهرستان اعلام کرد که با توجه به موقعیت خاص و وسعت زیاد شهرستان شوش و به منظور تمرکز زدایی و رفاه حال مردم، پیگیری هایی برای تبدیل بخش شاوور به شهرستان کرخه صورت گرفته است.

مدتها پیش هم فرماندار پیشین شوش خبر از تاسیس شهرستان جدید موسوم به شهرستان کرخه داده بود.

پس از آن خبر، هیچ بحثی در این خصوص صورت نگرفت تا اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، برخی مسئولان بخش شاوور درخواست رسیدگی به موضوع شهرستان شدن این بخش را داشتند.

 زیرساخت مهیا نیست

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در مصاحبه ای همزمان با سفر روحانی به استان اعلام کرد که هنوز زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح موجود نیست.

این در حالی است که مسئولان بخش شاوور از مهیا بودن زیرساخت لازم در بخش شاوور خبر می دهند اما هیچ کدام از این مسئولان به صورت رسمی به وجود زیرساخت های لازم اشاره نکرده اند.

از دیگر سو، فعالان اجتماعی استان بر این باورند که اجرای این طرح احتمال تکرار ماجرای شهرستان کارون را در پیش خواهد داشت. در برخی شهرستان های جدید الاحداث پس از مدتها، تغییر چشم گیری در آنها دیده نشد. به همین منظور فعالان از اینکه بخش شاوور به شهرستان تبدیل شود و اعتبارات مناسبی وارد آن نشود در هراس هستند.

در این خصوص نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی و ایجاد ساختارهای لازم در بخش شاوور برای تشکیل شهرستان کرخه از سوی دولت شد.

سید راضی نوری در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از خواسته های مردم شاوور، تشکیل شهرستان در این بخش است تا شاید از این طریق سایه فقر و محرومیت ها از روی این بخش برداشته شود و با توجه به میزان جمعیت ساکن در این بخش امکانات در حد نیاز مردم به آن مناطق تعلق بگیرد.

وی افزود: تاکنون زیرساخت های لازم برای ایجاد این شهرستان به وجود نیامده است و هیئت دولت باید نسبت به ایجاد این زیرساخت ها برای شهرستان جدید یاری کند.

نماینده مردم شوش در مجلس گفت: قطعا ایجاد شهرستان جدید در بخش شاوور از توابع شهرستان شوش دانیال پیامدهای مثبتی خواهد داشت.

نوری اظهار کرد: وجود این شهرستان باعث تمرکز بیشتر بر منطقه و فقر زدایی می شود که با توجه به اینکه بخش شاوور روستاهای فراوانی دارد که باید به توسعه برسند این امر می توانند گام مثبتی در این راه باشد.

وی ادامه داد: باید با دقت بسیاری این موضوع دنبال شود تا تجربه شهرستان کارون و دیگر شهرهای کوچک که بدون ایجاد ساختار تشکیل شدند برای شاوور نیز تکرار نشود.

نماینده مردم شوش در مجلس توضیح داد: امیدوارم هیئت دولت در سفر استانی به خوزستان به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد و اعتباراتی برای تامین زیرساخت ها در نظر بگیرد.

پرونده شهرستان کرخه به وزارت رسید

فرماندار شهرستان شوش نیز درباره تبدیل بخش شاوور به شهرستان کرخه گفت: زمانی که من مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری بودم پیگیر پرورنده های شهرستان کرخه و دیگر شهرستان ها بودیم.

رضا نجاتی توضیح داد: آن زمان شهرستان های اروند، بندرامام و کرخه مورد بحث بودند. همه سوابق و پرونده های شهرستان شدن بخش شاوور تکمیل شده بود.

نجاتی افزود: این سوابق و پرونده ها به دولت انعکاس داده شد.

وی گفت: از میان سه شهرستان، شاوور پرونده هایش زودتر تکمیل شده و به وزارت کشور ارسال شد.

فرماندار شهرستان شوش توضیح داد: در ابتدای دولت جدید دستورالعمل آمده که فعلا نسبت به تغییرات و تقسیمات سیاسی دست نگه داشته شود.

نجاتی افزود: قرار است فرایند جدیدی در دولت برای تقسیمات کشوری تدوین شود و احتمالا نواقص و ضعف هایی وجود داشته باشد و شاید نسبت به شهرستان شدن یا نشدن شهرستان های پیشنهادی بحث و بررسی هایی صورت گیرد.

بخش شاوور در جنوب شهرستان شوش با جمعیتی بالغ بر 70 هزار نفر یکی از بخش های پر جمعیت این شهرستان به حساب می آید. این بخش شامل 119 روستا، سه دهستان و دو شهر است. همچنین این بخش دارای 50 هزار هکتار زمین قابل کشت است. مساحت این بخش بالغ بر 1هزار و 546 کیلومتر مربع است در این بخش حدود 16 اداره و نمایندگی ادارات مستقر هستند و چهار شعبه بانک دارد.

مسئولان بخش شاوور باید منتظر ابلاغیه جدید باشند. احتمال می رود در تدوین فرایند جدیدی که در تقسیمات کشوری از سوی دولت اعمال می شود، قوانین جدیدی درج یا قوانین پیشین اصلاح شوند. در این مدت مسئولان می توانند با مهیاتر کردن زمینه برای شهرستان شدن اقدامات اساسی و مورد نیاز این بخش را بهبود بخشند. با این حال همچنان مسئولان محلی بخش شاوور خواسته خود مبنی بر شهرستان شدن این بخش را به صورت رسمی اعلام نکرده اند.

--------------------

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد