سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



دلایل حضور نظامی ترکیه در سوریه؛ از ناوهای روسی بندر طرطوس تا قطع گاز ایران

خبرگزاری تسنیم: به اعتقاد کارشناسان این نبرد در صورت شکست و ناکامی گروه های مسلح در تحقق اهداف استراتژیک اشان، آخرین نبرد آنها خواهد بود و در غیر این صورت سوریه در معرض خطر تقسیم جغرافیایی و سیاسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، عرش نیوز نوشت؛ با وجود سرپوش گذاری‌های گسترده رسانه‌ای در خصوص نبردهای جاری در ریف شمالی لاذقیه به طور عام و منطقه کسب به طور خاص، با این حال ناظران و کارشناسان این جنگ و این جبهه درگیری را جنگ و جبهه ای سرنوشت ساز برای معارضان و گروه های مسلح تروریستی و همچنین حامیان مستقیم آنها، یعنی ترکیه و عربستان سعودی می دانند.

به اعتقاد این کارشناسان این نبرد در صورت شکست و ناکامی گروه های مسلح در تحقق اهداف استراتژیک اشان، آخرین نبرد آنها خواهد بود و در غیر این صورت سوریه در معرض خطر تقسیم جغرافیایی و سیاسی قرار خواهد گرفت که یکی از آنها بدون تردید تشکیل دولت سنی در مرزهای ترکیه است، این درحالی است که دور از انتظار نیست، از سوریه دولتی فلسطینی نیز بعدها زاده شود تا پس از آن چشم انتظار تشکیل کشورهای کوچکی باشیم که اقلیت های علوی و شیعی و مسیحی را در باقی مانده مساحت سوریه در برگیرد . 

دیپلماسی شرق و خاورمیانه هم اکنون بر این اساس بنا شده و روند امور جاری در شمال سوریه را به دقت بسیار زیر نظر دارد، به ویژه آنکه به خوبی می داند، مشارکت مستقیم ترکیه در این نبردها و حمایت عیان آنکارا از گروه های مسلح تروریستی نه به خاطر محبت و عشق و علاقه آن به گروه های مسلح یا محافظت از آنها و بخشیدن جانی دوباره در آنها با حمایت های سیاسی و امنیتی است، بلکه از این بیم دارد، مبادا شکست این گروه ها و موفقیت ارتش و نظام سوریه منتهی به افزایش نفوذ ترک های علوی شود که در نزدیکی مرزهای سوریه و حکومت این کشور متمرکز هستند و اقامت دارند و در حالی که دولت ترکیه این گروه را همچنان اقلیت می داند، اما جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ترکیه نشان می دهد که جمعیت علوی های ترکیه به 16 میلیون نفر می رسد و در این بین استان «اسکندرون» مهمترین کانون تمرکز و تجمع سیاسی و مردمی آنها به شمار می آید.  

اما دیگر علوی های ترکیه در دیگر مناطق و شهرهای مرزی ترکیه که در جوار مرزهای سوریه قرار دارند، پراکنده شده اند، به همین دلیل حضور و مشارکت ترکیه در بحران سوریه و نبردهای جاری در آن به امری حیاتی و استراتژیک برای حکومت «رجب طیب اردوغان» تبدیل می شود که نفوذ سیاسی خود را ارتش تقسیم می کند.

در مقابل به نظر می رسد که نظام سوریه تاکنون سکوت اختیار کرده و تنها با تمام قوا با نیروهای نظامی و امنیتی و دیپلماتیک خود به مقابله با منافع ترکیه می پردازد و مانع از تحقق آنها می شود، چراکه به خوبی از اهداف واقعی آنکارا آگاه است و از آنجا که ایران و روسیه را پشتیبان خود می بیند، بنابراین واهمه ای از ترفندها و توطئه های ترکیه و طرف های هم پیمان آن ندارد، چراکه به خوبی از موازنه حاکم بر سوریه و منطقه آگاه است. 

این موضوع سکوت سوریه در قبال نبردهای جاری در مناطق مختلف این کشور و حملات متقابل طرف های درگیر را آشکار می سازد. دمشق به خوبی می داند، ترکیه نمی تواند، پا را از حمایت های نظامی و لجستیکی نمی تواند، فراتر نهد، چون هم آنکارا و هم دمشق به خوبی می داند، در صورت بر هم خوردن معادله حاکم بر بحران با طرف های دیگری همچون مسکو و تهران مواجه خواهد شد. 

در این ارتباط یک دیپلمات آگاه منطقه ای در این خصوص از نامه و پیام فوری تهران به آنکارا سخن می گویند که پیش از آنکه یک پیام برای ترک ها باشد، یک تهدید و یادآور توافقاتی بود که در سفر اخیر اردوغان به تهران در دسامبر سال گذشته به آن دست یافتند که از جمله آنها توافق بر سر فروش گاز ایران به ترکیه و ده ها توافق اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری بود که بالطبع می بایست موجب نزدیک شدن بیش از پیش آنکارا به تهران و عادی شدن روابط بین آنها شود.

در این بین اگر ترکیه در اندیشه برهم زدن موازنه حاکم بر سوریه و منطقه باشد و خطوط قرمز مشخص شده را زیر پا بگذارد، بدون تردید با اقدامات قاطع ایران و روسیه مواجه خواهد شد که اولین آن حضور ناوهای روسی در بندر طرطوس و دیگری قطع گاز توافق شده از ایران به ترکیه و ورود منطقه به جنگی تمام عیار است.

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.



منابع دیپلماتیک نزدیک به عربستان سعودی مدعی شدند که عربستان به پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا سیاست جدیدی در قبال ایران اتخاذ کرده و تاکنون سه دور مذاکره میان ریاض و تهران با حضور جانشین بندر بن سلطان در دستگاه اطلاعات سعودی، برگزار شده است.
  منابع دیپلماتیک نزدیک به عربستان سعودی مدعی شدند که عربستان به پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا سیاست جدیدی در قبال ایران اتخاذ کرده و تاکنون سه دور مذاکره میان ریاض و تهران با حضور جانشین بندر بن سلطان در دستگاه اطلاعات سعودی، برگزار شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی «الدیار»، منابع دیپلماتیک نزدیک به عربستان سعودی گزارش دادند که عربستان به پیشنهاد «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا سیاست جدیدی در قبال ایران اتخاذ کرده است.

روزنامه الدیار به نقل از منابع دیپلماتیک مدعی شد که تمایل اخیر عربستان سعودی برای گشایش در برابر ایران و حمایت از آنچه این منابع آن را «جریان معتدل به ریاست حسن روحانی» نامیدند، بر اساس توصیه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکاست.

این منابع افزودند، این از یک جهت، اما از جهت دیگر، این تمایل به دلیل [نیاز به] بازگشت فوری سفیر ریاض، عواض عسیری، به بیروت برای پیگیری تحولات و همچنین در نتیجه زمزمه‌هایی در خصوص تغییر دو سفیر عربستان و ایران در لبنان است.

الدیار افزود: این همه، با وجود این است که کلمه عبور همه این گام‌های همگرایی، از نظر عربستان، سوریه است. سیاست ایران که همراه شد با آمدن حسن روحانی، و اولویت خود را کشورهای همسایه اعلام کرد، از طرف ریاض مشروط شد به «حرف به علاوه عمل»، و حتی استقبال عربستان از توافق هسته‌ای اخیر مشروط شد به حسن نیت‌ها.

این منابع مدعی شدند که در سفیر اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، طرفین بر پیشبرد وضعیت لبنان و دور نگه داشتن آن را آتش سوریه تاکید کردند.

این منابع همچنین فاش کردند که سه دور گفت‌وگوی عربستان و ایران با حضور رئیس جدید دستگاه اطلاعات [عربستان] برگزار شده که آخرین دور آن در یکی از کشورهای خلیج [فارس] و یکی دیگر در یکی از کشورهای آفریقایی بوده که نتیجه آن مثبت بوده و به توافق بر سر لبنان منجر شده که موضوعات [منطقه‌ای] به سوی حل [شدن] پیش برود.

الدیار همچنین مدعی شد که کسانی که با مقامات سعودی دیدار کرده‌اند، از برخورد احتیاط آمیز مقامات آن در ورود به روابط با ایران و میزان گسترش آن و سطح تماس‌هایی که تاکنون حاصل شده، صحبت می‌کنند هر چند که تاکید کرده‌اند که منافع «زودگذر» دو کشور به نقطه اشتراک رسیده و می‌توان [مناسبات] آینده را بر آن بنا کرد و این امر در گام‌هایی تجسم پیدا کرده ‌است که عربستان در خصوص جنگ با تروریسم و خشکاندن منابع آن (اشاره به اخوان المسلمین) برداشته است.

این منابع افزودند که انعکاس سیاست جدید عربستان در سوریه و لبنان و عراق دیده شده است... هر چند که اقداماتش در این حوزه‌ها انعکاس توافق دوباره ریاض با واشنگتن برای تجدید شراکت راهبردی دو کشور نیز هست که در دیدار اخیر اوباما با ملک عبدالله تجسم یافت.

این گزارش در ادامه می‌افزاید، البته به گفته برخی منابع دیپلماتیک صحنه سیاسی کنونی نشان از این دارد که حالت خصمانه فعلی میان ریاض و تهران قابل کنترل و اداره کردن است. موضوع سوریه و ارتباطش با لبنان، قطعا نقشی مهم در تعیین آینده مناسبات ایران و عربستان ایفا می‌کند.

الدیار همچنین ادعا کرد که «گزارشی غربی» که به بیروت رسیده است نشان می‌دهد که تعیین یوسف بن علی الادریسی رئیس جدید دستگاه اطلاعات عربستان، یکباره نبوده بلکه مدتی برای تعیین او مقدمه‌چینی شده بود... وی از اعتماد ملک عبدالله برخوردار است و از حوزه‌های لبنان، سوریه و مصر مطلع است... و با رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی غربی ارتباط دارد.

بنا بر این گزارش، سنجش وضعیت کنونی از طرف دو کشور، اکنون مهم‌ترین امر جاری است. پرونده روابط میان دو کشور، با هر احتمالی روبه‌رو است و این در سایه تغییر روابط غرب با ایران و احتمال وجود توافق در خصوص موضوع هسته‌ای است و این در حالی است که لبنان یکی از عرصه‌های سیاسی مهم کنونی در منطقه به شمار می‌رود... منطقه‌ای که منافع و توازن قوا در آن در هم گره خورده و کلید آن پرونده فلسطین است و از همینجا اهمیت توافق امنیتی تهران و ریاض، می‌تواند بابی باشد برای اثبات حسن نیت؛ توافقی که  حسن روحانی از جانب ایران در سال 98 مأمور آن بود، زمانیکه روحانی در شورای امنیت ملی بود.

الدیار در پایان نوشت که بر هم خوردن برگ‌های بازی در منطقه طبق اطلاعات جدید، و کاهش یا افزایش نقش ایران، شکل و آینده مناسبات عربستان و ایران را تعیین خواهد کرد؛ یا شاهد ادامه رقابت در توسعه نفود و تاثیر بر مسائل منطقه‌ای خواهیم بود و اختلاف در بیشتر مواضع ادامه خواهد داشت تا درگیری میان دو قطب شیعی و سنی نیز ادامه پیدا کند، یا اینکه شکل دیگری از دشمنی آشکار به خود خواهد گرفت یا اینکه این امر به نفع همکاری دوجانبه تمام خواهد شد تا برخی از مسائل را به سوی حل شدن پیش ببرد.


درگفت وگوی شفاف با نادرقاضی پور، عضوکمیسیون صنایع مجلس مطرح شد
اگرمسئولین درصرف هزینه های بیت المال اسراف نمی کنند وهمه چیز به جای خود و درزمان خود مصرف می شئند ازسهم خود برای دریافت یارانه انصراف داده و سهم خود را دراختیار دولت قرار می دهند.
شفاف: با گذشت هفت روز از ثبت نام در مرحله دوم هدفمندی یارانه حدود 40 میلیون نفرازمردم ایران، دراین طرح نام نویسی کرده اند این درحالی است که حدود شش روز دیگر باقیمانده و به نظر می رسید که تعداد افراد ثبت نام شده درروزهای باقیمانده به 70 میلیون برسد دراین میان آن چه جالب بوده و جلب توجه می کند انصراف کمتر از 10 درصد مردم از دریافت یارانه است که با 30 درصد مد نظر دولت فاصله بسیاری دارد و نشانگرآن است که مردم هنوز برای همکاری با دولت توجیه نشده و اعتماد کافی میان طرفین ایجاد نشده است.
 
نادرقاضی پور، عضوکمیسیون صنایع مجلس ضمن اشاره به تعداد کم انصرافی ها ازدریافت یارانه به شفاف گفت: مردم زمانی تصمیم به انصراف از دریافت یارانه می گیرند که مسئولین ما خود عامل به دستورات و قوانین باشند،وقتی برخی از مقامات کشوری که توصیه به انصراف ازیارانه می دهند خود عامل به گفته های خودنیستند نمی توان از مردم انتظار انصراف ازثبت نام درمرحله دوم هدفمندی یارانه ها راداشت.

به گفته قاضی پور، مردم زمانی که مشاهده کنند مسئولین در صرف هزینه های بیت المال اسراف نمی کنند و همه چیز به جا و درزمان  خود مصرف می شود از سهم خود برای دریافت یارانه انصراف داده و سهم خود را دراختیار دولت قرارمی دهند، درواقع مردم وقتی تبعیض، ویژه خواری و رانت می بینند ازدریافت یارانه نقدی انصراف نمی دهند.

نماینده مردم ارومیه درمجلس ضمن انتقاد به تلاش دولت برای کسب نظر مراجع عظام، اظهارداشت: این اقدام دولت که برای انصراف مردم ازدریافت یارانه فتوای مراجع تقلید را برجسته می کند کاردرستی نیست اگرچه مردم با تقلید از فتوای مراجعشان از یارانه انصراف می دهند اما دولت خود باید وارد عمل شده و ابزار خود را به کارببندد.

قاضی پور درپایان گفت و گوباشفاف پیشنهاداتی رابرای اجرایی کردن مرحله دوم  طرح هدفمندی یارانه ها به دولت ارائه کرد و گفت: باید خانواده ها تشویق شوند تا ازدریافت یارانه انصراف دهند و پیامدهای مثبت اجتماعی و اقتصادی این اقدام آنها اطلاع رسانی شود ضمن اینکه دولت به راحتی می تواند بدون اینکه از مردم درخواست انصراف دهد افرادی را که املاک زیادی دارند و در کار تجارت و صادرات هستند و درطبقه مرفه جامعه قراردارند تشخیص داده و اسامی آنها را حذف کرده و یارانه آنها را پرداخت نکند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد