سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از شوش



  سموم تقلبی، طلای کشاورزان را نامرغوب کرد/ آسیب دیدگی 30 تا 70 درصدی گندم در شوش

اهواز – خبرگزاری مهر: استفاده از سم های تقلبی باعث شد محصولات کشاورزی منطقه صرخه و دیگر بخش های شوش آسیب ببینند. سموم «آ پی روس» که اخیراً وارد بازار کشاورزی شده باعث ضرر به محصولات گندم شهرستان شوش ازجمله منطقه صرخه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان می گویند حدود یک هزار هکتار از محصولات گندم در شوش آسیب دیدند و کشاورزان نیز از شرکت فروشنده این سم شکایت کردند. هرچه رنگ گندم طلایی تر می شود ارزشش پیش کشاورزان به میزان طلا بالا می رود، کشاورزان حساس می شوند و روزشماری می کنند تا برداشتی با موفقیت را انجام دهند. اما این بار گویا عیار طلای کشاورزان شوش بالا نیست و سم های تقلبی این گندم های طلایی را نابود کرده است.

منصور صرخی، عضو شورای روستای صرخه صالح داوود در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سم های تقلبی در منطقه صرخه باعث تخریب 50 درصدی مزارع و کاهش زیاد محصولات کشاورزی گندم شده است

صرخی همچنین افزود: از مسئولان مربوطه تقاضا داریم که در این باره همکاری لازم را با کشاورزان منطقه انجام دهند.

وی توضیح داد: سم های تقلبی باعث ضرر و زیان کشاورزان این منطقه شده و در صورت عدم پیگیری ممکن است که این رخداد دوباره تکرار شود.

عضو شورای روستای صالح داوود اظهار کرد: زمینهای منطقه صرخه از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند.

سموم آپی روس که اخیراً وارد بازار کشاورزی شده باعث ضرر به محصولات گندم شهرستان شوش ازجمله منطقه صرخه شده است.

علی خنیفر از فعالان کشاورزی شوش نیز از آسیب دیدگی برخی مزارع شاوور و بیت اسماعیل نیز خبر داد و گفت: در منطقه شاوور نیز برخی مزارع گندم دچار آسیب شدند اما اغلب مزارع کشاورزی منطقه حالت طبیعی خود را دنبال می کنند و آسیبی ندیدند.

سودجویی و ناآگاهی عاملان آسیب

کارشناسان کشاورزی ضمن تائید آسیب های وارد شده به محصولات گندم، کم توجهی جهاد کشاورزی و آگاهی پائین کشاورزان را از دلایل آسیب دیدن کشاورزی منطقه عنوان می کنند.

راضی صرخه، کارشناس کشاورزی و دبیر کارگروه کشاورزی بنیاد نخبگان شوش دراین باره توضیح داد: گندم دو علف هرز باریک و پهن برگ همچون گیاه «توله» دارد.

صرخه توضیح داد: برای کنترل این علف های هرز نیاز به استفاده از سموم اختصاصی است. جدیدا سمومی وارد بازار کشاورزی شدند که هر دو علف هرز باریک و پهن برگ را کنترل می کنند.

وی همچنین افزود: به همین دلیل با توجه به ورود سموم جدید، دستورالعمل استفاده اختصاصی آنها نیز باید عرضه شود.

این کارشناس کشاورزی با بیان اینکه سموم جدید با نام «آپی روس» یا نام علمی سولفوسولفدون 75درصد به صورت گرانول است، گفت: مقدار دوز مصرف این سم در هر هکتار 26 گرم است که به همراهش ماده روان کننده برای کنترل علف های هرز پهن و باریک برگ گندم توصیه شده است.

صرخه درباره این نوع علف کش توضیح داد: ورود این علف کش به بازار از سه سال گذشته است و سازنده اصلی آن کشور آلمان بود.

وی همچنین اظهار کرد: پس از انقضای پاتنت، چین و هند شروع به تولید این نوع علف کش کردند و به دلیل به صرفه بودش شرکت های داخلی اقدام به فرمولی کردن این سموم کردند.

این کارشناس کشاورزی درباره دلیل آسیب دیدن محصولات گندم گفت: دو احتمال برای آسیب دیدن گندم از این سم وجود دارد.

صرخه توضیح داد: یکی از احتمالات این است که فرمولاسیونش غیراستاندارد و درست اعمال نشده است.

وی به عامل دوم در آسیب دیدن گندم ها اشاره کرد و افزود: عده ای از فروشندگان سموم برای افزایش فروش، دوز این سموم را از 26 به 40 افزایش می دهند و کشاورزان به دلیل ناآگاه بودن از آن استفاده می کنند.

کارشناسان کشاورزی در نهایت ناآگاه بودن بسیاری از کشاورزان و سودجویی برخی را دلیل آسیب وارد شدن به محصولات کشاورزی می دانند. این کارشناسان معتقدند که شرکت های فروشنده باید مصرف کنندگان را به صورت جدی توجیه کنند.

استفاده از سموم جدید باعث شده که گیاه از رشد طبیعی عقب بماند و وارد مرحله زایش شود. این عامل باعث دفورمه و تغییر شکل دادن و معیوب به بار آمدن محصولات می شود.

 در انتظار پاسخ آزمایش

در مقابل مسئولان حفظ نباتات می گویند که تمام سموم قبل از ورود به بازار از طریق مدیریت امور سموم در پایتخت باید بررسی شده باشند.

عبدالحمید عساریان، مسئول حفظ نباتات شهرستان شوش در این باره توضیح داد: پیگیر مسئله آسیب دیدن محصول گندم در برخی مناطق شهرستان شوش هستیم.

عساریان افزود: سم آپی روس مربوط به یک شرکت بوده که به مقداری از مزارع کشاورزی شهرستان آسیب وارد کرده است. البته این موضوع باید از طریق علمی موشکافی شود.

وی همچنین گفت: کشاورزانی که محصولاتشان آسیب دیده بود، با استفاده از کودهای تقویتی توانستند مقداری جلوی آسیب دیدن را بگیرند.

مسئول حفظ نباتات شهرستان شوش با بیان اینکه کارشناسان و مسئول فروش این سم در استان از مزارع آسیب دیده بازدید کردند، افزود: قرار شد اصل سموم در مزرعه و آزمایشگاه مورد آزمایش قرار بگیرد.

عساریان یادآور شد: ما منتظر پاسخ آزمایشگاه هستیم و در صورت تقلبی بودن سم، شرکت فروشنده باید به کشاورزان شاکی خسارت بدهد.

در حالی که مسئولان مقدار آسیب دیدگی مزارع را حدود 1 هزار هکتار و ناچیز اعلام می کنند اما کارشناسان از آسیب دیدگی بین 30 تا 70 درصدی محصولات گندم در مناطق مختلف شهرستان خبر می دهند.

----------------------------

گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد