سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



به بهانه صدرنشین شدن خوزستان در تصادفات نوروزی
جاده‌های جنوب غرب ایران در اشغال نفت‌کش‌های عراقی!
خوزستانی‌ها از عراق جز آلودگی، ویرانی و ... بهره‌ای نبرده‌اند
کد مطلب : 36794
گروه حوادث: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی و لرستان بیشترین افزایش تصادفات و کشته‌ها را در نوروز امسال داشتند. سردار اسکندر مومنی افزود: آمارها نشان می‌دهد استان‌های خوزستان، خراسان جنوبی و لرستان بیشترین افزایش تصادف و کشته را در نوروز امسال به خود اختصاص داده‌اند. در باره این خبر، خبرنگار بهارنیوز در اهواز گزارش زیر را تهیه کرده است که حاوی نکات تکان دهنده و هشدار گونه‌ای به مسئولان استان و کشور می‌باشد.
جاده‌های جنوب غرب ایران در اشغال نفت‌کش‌های عراقی!
جاده ورودی خوزستان از سمت تهران (اندیمشک-شوش-به اهواز) به دلیل حجم سنگین تردد نفت‌کش‌های منطقه کردستان عراق، به شکل بی‌سابقه‌ای ناامن، آلوده به مواد نفتی خام و بسیار بالاتر از ظرفیت و توان خود به جاده‌ای برای سرویس‌دهی به صادرات نفت اقلیم کردستان عراق تبدیل شده است که البته این مسیر به اهواز ختم نمی‌شود و تا بندر امام خمینی نیز امتداد می‌یابد. 

ترانزیت نفت اقلیم کردستان عراق به بنادر جنوبی کشورمان چند سالی است آغاز شده و تانکرهای عراقی برای این منظور شب و روز در جاده‌های دو کشور ایران و عراق تردد می‌کنند تا این محموله‌ها را به بنادر جنوبی کشورمان برسانند. رانندگان عراقی پس از تخلیه محموله‌های سوختی در مخازن کشتی‌های نفتکش مستقر در بنادر جنوبی (بندر امام خمینی) بسرعت به قصرشیرین بر می‌گردند تا از طریق مرز پرویزخان و با هدف بارگیری مجدد محموله سوختی به اقلیم کردستان باز گردند. مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین بعنوان بزرگترین مرز رسمی کشورمان در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق و اقلیم کردستان است بطوریکه سالیانه بیش از 50 درصد صادرات غیرنفتی به عراق از این مرز انجام می‌شود!

در حالیکه امسال قرار بود در تعطیلات نوروزی از تردد این نفت‌کش ها جلوگیری به عمل آید و حتی پلیس راه استان رسما این ممنوعیت را اعلام کرده بود، کاروان های طولانی از آنها همچنان جاده ورودی خوزستان را به اشغال خود در آورده و ترافیک سنگینی را توام با تصادفات و حوادث دیگر در مبدا اصلی ورودی خوزستان ایجاد کرده اند. 

نفت کردستان عراق به صورت غیرقانونی و بدون موافقت دولت مرکزی عراق از این منطقه بارگیری و از مسیر کردستان عراق، قصرشیرین کرمانشاه، اندیمشک، اهواز به بندرامام حمل و از آنجا با کشتی برای مشتریان بارگیری مجدد می‌شود. اینکه پشت پرده این تجارت نفتی، چه دست هایی وجود دارد و اصولا منافع و سود سرشار اقتصادی حاصل از این حجم سنگین تردد نفت‌کشهای عراقی که جاده‌های خوزستان را به نابودی کشانده و باعث تصادفات و ناامنی چند برابری جاده های استان را فراهم آورده‌اند برای چه کسانی است هنوز بی پاسخ مانده اما آنچه معلوم است در پس پرده، دستهای قدرتمندی نهفته است که حتی توانایی نادیده گرفتن مقررات پلیس راه در ممنوع بودن تردد این تانکرها در 15 روز اول فروردین را دارد و بدون کمترین توجهی، همچنان این نفت‌کش‌های مرگ و آلودگی را روانه جاده‌های خوزستان می‌کنند!

از طریق تردد شبانه روز صدها تریلر و تانکر حامل نفت عراق،‌ ضمن استهلاک جاده‌های استان، به دلیل تصادفات مرگبار پیاپی هر سال جان تعداد زیادی از مردم این خطه گرفته می شود، فضای استان به دلیل تصاعد نفت خام از این تانکر مملو از سموم و آلودگی های نفتی شده که یکی از اثرات آن باران های شیمیایی زمستان اخیر و به خطر افتادن جان هزاران شهروند خوزستانی بود و .... اما در مقابل همه این مضرات مردم خوزستان حق دارند از مسئولان استان بپرسند از بابت این همه هزینه بهداشتی، امنیتی و ... این استان و مردمش چه منافعی از این تجارت می‌برند؟!

این روزها اگر سری به خوزستان بزنید در اولین شهر استان (اندیمشک) با صدها تریلر و تانکر نفت‌کش عراقی مواجه می‌شوید که مبادی ورودی این استان را به شکل یک پارکینگ و نمایشگاه عمومی از تریلرها و تانکرهای نمره اربیل، دهوک و سلیمانیه عراق در آورده و جاده ترانزیتی خوزستان را به منطقه‌ای پرخطر، آلوده و پرحادثه مبدل نموده‌اند که کمترین آثار آن آمار رییس پلیس راه کشور است مبنی بر اینکه خوزستان بیشترین سانحه رانندگی را در تعطیلات نوروز داشته است!

خبرگزاری رویترز اواسط سال گذشته به نقل از منابعی در کردستان عراق گزارش داده بود که دولت اقلیم کردستان عراق مسیر جدیدی برای صادرات نفت خود از طریق ایران بدون نظارت دولت بغداد ایجاد کرده و به طور تخمینی روزانه رقمی نزدیک به 30 هزار بشکه نفت منطقه کردستان عراق از طریق بندر امام خمینی ایران روانه بازارهای جهانی می کند. گفته می‌شود کردستان عراق از طریق تانکرهای نفتی و از طریق ترکیه نیز روزانه 50 هزار بشکه نفت بدون نظارت دولت بغداد به خارج صادر می‌کند. 

طبق قانون اساسی عراق دولت اقلیم کردستان بر اساس اصل خودمختاری داخلی به وسیله یک پارلمان و دولت محلی اداره می‌شود. در سال‌های گذشته اختلاف نظر بغداد و اربیل (مرکز دولت اقلیم کردستان عراق) بر سر مالکیت حوزه‌های نفتی کرکوک یکی از مهم ترین چالش ها میان دولت بغداد و اربیل بوده است. یک مقام عراقی در بغداد همان موقع در واکنش به این خبر گفته است که از نظر بغداد تنها راه مشروع و قانونی صادرات نفت از طریق خط لوله رسمی عراق است و دولت بغداد خارج از این چارچوب هر گونه صادرات نفت به هر کشوری از جمله ایران و ترکیه را یک معامله غیر قانونی و قاچاق می‌داند.

با وجود مخالفت‌های دولت بغداد کردها می‌گویند طبق قانون اساسی فدرال عراق، دولت اقلیم کردستان عراق این حق را دارد که منابع نفتی خود را به طور مستقلانه صادر کند؛ اما مقامات بغداد می‌گویند کردها به انداره کافی سهم از صادرات کلی نفت عراق(به میزان 30 درصد) می‌گیرند و با وجود چنین شرایطی حق فروش مستقل نفت از منابع داخلی شان را بدون توافق و هماهنگی با دولت بغداد ندارند.
........................
سخن پایان اینکه؛ خوزستانی‌ها به جز مسئولان بی تفاوت و نمایندگان عمدتا صامت! خود در مجلس، که در مقابل اوضاع بغرنج و حاد محیط زیست فقط نظاره گر بدتر شدن زندگی مردم این دیار هستند، حق دارند همواره از عراقی‌ها شاکی باشند که چه آن زمان که در 8 سال جنگ، بسیاری از شهرهای این استان را ارتش این کشور به ویرانه تبدیل نمود و چه حالا که با ارمغان نکبت‌بار ریزگردهای عراقی و عربی، زندگی را بر مردم جنوب غرب ایران سیاه کرده و حالا نیز این نفت‌کش‌های بی شمار که چهره ای زشت، غیربهداشتی، نا امن و بسیار طاقت فرسا برای این خطه مظلوم بوجود آورده است و ظاهرا فعلا مسئولی در این خطه قرار نیست از منافع این مردم و این استان در برابر بلاهای عراقی دفاع کند!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد