سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تغذیه و سلامتی


سبک زندگی فاطمی

یک دستورالعمل پزشکی از حضرت زهرا(س)

قدس آنلاین – حسینعلی پورافضلی: در سبک زندگی اسلامی نه تنها ابعاد بهداشتی و سلامتی جسم مهم برشمرده شده که برای ابعاد روحی و مسائل معنوی انسان نیز برنامه ریزی شده است.

یکی از موضوعات مهمی که در منابع دینی ما وجود دارد رعایت بهداشت تغذیه و آداب آن است. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز به موضوع تغذیه توجه ویژه و نگاه خاصی داشته و به ابعاد روحانی و جسمانی تغذیه توأمان نگریسته اند. این موضوع را از بیانات ایشان در این مورد به خوبی می توان دریافت. 
حضرت فاطمه سلام الله علیها در باره رعایت بهداشت و اهمیت پاکیزگی بدن می فرماید: لایَلُومَنَّ امْرُءٌ إلاّ نَفْسَهُ، یَبیتُ وَ فى یَدِهِ ریحُ غَمَرٍ؛ کسى که بعد از خوردن غذا، دست هاى خود را نشوید دستهایش آلوده باشد، چنانچه ناراحتى برایش بوجود آید، کسى جز خودش را سرزنش نکند. (1)
آن حضرت در روایتی دیگر به طور دقیق و کامل آداب و بایستگی های غذا خوردن را اینگونه بیان می کنند: ….در غذا دوازده خصلت هست که بر هر مسلمان لازم است آن را بداند : چهار تا فرض (واجب) ، چهار تا از آنها سنت (مستحب) و چهار تای آن تأدیب (از آداب) است : اما آن چهار تا که فرض است : معرفت ، رضا ، بسم الله گفتن و شکر ؛ اما سنت : شستن دستها قبل از غذا ، نشستن بر جانب چپ و خوردن با سه انگشت و خوردن غذای مانده در انگشتان ؛ اما تأدیب : خوردن از مقابل خود ، لقمه کوچک برداشتن ، خوب جویدن و کمتر نگاه کردن به چهره مردم.(2)
با تعمق در این روایت به خوبی در می یابیم که ایشان ضمن توجه دادن به پروردگار و نعمتهای او ، رضایت به نعمت را مطرح می نمایند که علاوه بر ابعاد معنوی بر سلامت روح نیز بسیار موثر است، رضایتمندی از نعمتهای پروردگار می تواند ما را در نیل به آرامش به ویژه در حین تغذیه و دور ماندن از بسیاری از بیماریها یاری رساند، ذکر نام خدا در ابتدا و انتهای خوردن نیز تاثیری بسزا در کسب آرامش جسم و روح دارد و تاثیرات شگرف دیگر ذکر نام خدا که در کتابها و مقالات متعدد نمونه های آن آمده است.
بدون شک پیروی از این دستورالعمل می تواند به اصلاح سبک زندگی ما درتغذیه صحیح انجامیده و الگوی درستی از تغذیه مناسب به دست دهد. 
پانوشتها:
1. کنزل العمّال : ج 15، ص 242، ح 40759
2. سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا (س)/ صفحه 2

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد