سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی روز ایران و منطقه و تحلیل

 

کارشناسان روس؛
در هفته‌های اخیر و در پی اوج‌گیری بحران در شبه جزیره کریمه که به تقابلی مستقیم میان روسیه و غرب ـ به ویژه آمریکا ـ منجر شد، بحث‌هایی درباره شکل‌گیری گونه‌ای جدید از توازن قوا در عرصه جهانی به میان آمده است. در این میان، به نظر می‌رسد روس‌ها به طور فزاینده‌ای تمایل خود را به سوی گسترش روابط با ایران برای تحکیم جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود معطوف می‌‌کنند.
کد خبر: ۳۹۰۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۹ - 05 April 2014
روسیه باید «اس 300» را به ایران تحویل دهد
در هفته‌های اخیر و در پی اوج‌گیری بحران در شبه جزیره کریمه که به تقابلی مستقیم میان روسیه و غرب ـ به ویژه آمریکا ـ منجر شد، بحث‌هایی درباره شکل‌گیری گونه‌ای جدید از توازن قوا در عرصه جهانی به میان آمده است. در این میان، به نظر می‌رسد روس‌ها به طور فزاینده‌ای تمایل خود را به سوی گسترش روابط با ایران برای تحکیم جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود معطوف می‌‌کنند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه در مصاحبه با یکی از کار‌شناسان برجسته نظامی این کشور به بررسی چشم‌انداز روابط ایران و روسیه در شرایط جدید به وجود آمده پس از رخدادهای اوکراین پرداخته و می‌نویسد، ایران می‌تواند به عنوان انتخاب شماره یک روسیه و «شریک قابل اتکای» این کشور در زمینه دفاعی و امنیتی ایفای نقش کند.

«ایگور کروتچنکو»، سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه و رئیس مرکز «تحلیل تجارت جهانی اسلحه» در این کشور‌ در این زمینه می‌گوید: «وضعیت جاری امور، می‌تواند به شعله‌ور شدن دوباره جنگ سرد میان روسیه و غرب منجر شود.‌ در این شرایط، روسیه در جست‌و‌جوی فرصت‌های جدید برای تضمین ثبات جهانی و برقراری روابط تجاری، اقتادی و سیاسی دارای نفع متقابل با دیگر مراکز قدرت جهانی بر‌می‌آید».

وی می‌افزاید: «من فکر می‌کنم ایران می‌تواند به شریکی قابل اتکا برای روسیه تبدیل شود». به گفته وی، در صورتی که مذاکرات جاری هسته‌ای میان ایران و ۱+ ۵ به توافقی بین‌المللی برای برداشته شدن تحریم‌های ایران منجر شود، روسیه و ایران باید همکاری‌های نظامی خود را از سر بگیرند.

کروتچنکو در ادامه به بیان جزئیاتی از این همکاری پرداخته و می‌گوید: «زمانی که همکاری نظامی از سر گرفته شد، روسیه باید قرارداد تحویل سامانه موشکی اس ـ ۳۰۰ به ایران را احیا کند».

ریانووستی در ادامه مطلب خود، نظر یکی دیگر از کار‌شناسان روس را نیز جویا شده که وی نیز بر ضرورت گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در شرایط جدید بین‌المللی تأکید کرده است.
رجب صفراف، رئیس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه ضمن بیان اینکه به احتمال ۹۰ درصد در جریان مذاکرات پیش رو در وین، توافقی برای کاهش تحریم‌های ایران حاصل می‌شود، می‌گوید، این امر زمینه را برای همکاری نظامی مسکو و تهران هموار خواهد کرد.

وی می‌گوید: «به نظر می‌رسد که سومین دور مذاکرات می‌تواند به یک راهکار رو به جلو منجر شود».

صفراف می‌افزاید که به باور وی، بحران کریمه نیز می‌تواند در مذاکرات هسته‌ای ایران نقش‌آفرین شود، زیرا هم‌اکنون رقابت شدیدی میان روسیه و غرب در گرفته است.

به هر حال، کلیت دیدگاه این دو کار‌شناس روس در کنار دیگر مطالبی که طی روزهای اخیر در رسانه‌های روسی منتشر می‌شود، حکایت از آن دارد که در پی اوج‌گیری تقابل میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، مسکو تلاش دارد با جلب نظر ایران، زمینه امتیازگیری از غرب در مجموعه‌ای از موضوعات را فراهم آورد.

اما در این میان، نکته بسیار مهمی که نباید از نظر دور داشت، نحوه استفاده از شرایط جاری به گونه‌ای است که از یک سو ایران بتواند از نیاز غرب به یافتن متحدان جدید به نفع خود بهره‌برداری کند و از سوی دیگر، روابط خارجی ایران به گونه‌ای انحصاری به مسکو وابسته نشود که در صورت بهبود دوباره روابط روسیه و غرب در سال‌های پیش روی، ایران از این روند متضرر شود. روشن است که این امر، نیازمند تدوین و پیگیری راهبردی هوشمندانه است که همه جوانب منطقه‌ای و جهانی را مدنظر قرار دهد.

 

 

 

طی هشت ماه از زمان آغاز به کار حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، دولت وی سیاست خوشرویی بین المللی را آغاز کرده که باعث خوش بینی برخی ناظران شده و تردید برخی دیگر را تشدید کرده است.
کد خبر: ۳۹۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵ - 05 April 2014
طی هشت ماه از زمان آغاز به کار حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، دولت وی سیاست خوشرویی بین المللی را آغاز کرده که باعث خوش بینی برخی ناظران شده و تردید برخی دیگر را تشدید کرده است.

فرارو به نقل از موسسه بروکینگز نوشت: چهره شاخص این کمپین به طور معمول محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بوده که با درک اهمیت رسانه های اجتماعی و نظارت ماهرانه بر مذاکرات هسته ای به یک شخصیت برجسته تبدیل شده است.

با این حال شخص دیگری نیز وجود دارد که در تلاش بسیار ایران برای ایجاد شکاف در تحریم های بین المللی و بازسازی اقتصاد ایران نقشی به همان اندازه مهم را ایفا می کند: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران.

مطبوعات ایران زنگنه را «وزیر خارجه دوم» این کشور نامیده اند و این نام چندان دور از واقعیت نیست. وی به عنوان یک تکنوکرات باسابقه که به دلیل بازگشایی پرتکاپوی بخش نفت ایران به روی سرمایه گذاران خارجی، دست کم به اندازه ظریف، یک انتخاب استراتژیک در کابینه روحانی بود. بازگشت وی به راس وزارت نفت بیانگر پایان قطعی افراط ایدئولوژیک دوره احمدی نژاد و عزم تهران برای بازگشت دوباره به تجارت است.

انتصاب دو شخص قدرتمند که به دلیل اشتیاق آشکارشان برای همکاری دوباره با جهان شناخته شده هستند، در دو پست وزارتی مهم اصلا اتفاقی نیست. هم نامزدی زنگنه و هم نامزدی ظریف در ابتدا گله مندی تندروها را به دنبال داشت. با این حال، تایید سریع آنها از سوی پارلمان در ماه آگوست و دامنه آزادی عملی که در بازسازی سیاست گذاری های حساس ایران به آنها اعطا شد، نشان می دهد آیت الله خامنه ای، مقام معظم رهبری ایران دستور کار آنها را تایید کرده است. ماموریت آنها به طور مستقیم باهم مرتبط است—پایان دادن به تحریم ها و بازیابی جایگاه ایران به عنوان یک غول نفتی و ظهور یک قدرت منطقه ای. مسیر آینده ایران منوط به موفقیت آنها در دورنمای نامطمئن موجود است.

هر دوی آنها برنامه های عملی را پیگیری می کنند که به عقیده تندروها اصول اساسی انقلاب را زیر پا می گذارد. زنگنه یکی از نیروهای قدیمی انقلاب است، مهندسی که کمک های وی پایه گذار جهاد سازندگی بود. وی هدایتگر تلاش های سازمانی برای ساخت و توسعه روستاها و زیرساخت ها در طول جنگ با عراق بود. این وظیفه مهارت های وی در مبارزات بوروکراتیک را تقویت کرد. چندی پس از آتش بس آگوست 1988 میان ایران و عراق وارد وزارت نیرو ایران شد و طی هشت سال ریاست جمهوری علی اکبر هاشمی رفسنجانی، به عنوان وزیر نیرو ایران فعالیت کرد.

نظارت وی بر وزارت نیرو در حالی آغاز شد که تهران برنامه بازسازی پس از جنگ را آغاز کرد- زمانیکه آسیب های جنگ به نیروگاه های برق هنوز باعث خاموشی دراز مدت پایتخت و دیگر شهرهای ایران می شد. وی بازسازی ظرفیت تولید برق داخلی را به عنوان وظیفه ای خطیر برای بازسازی صنعتی ایران، برعهده داشت. وی به عنوان وزیر شایسته ای شناخته شد که توانست این برنامه را به نتیجه برساند.

پس از روی کار آمدن محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب ایران، زنگنه وارد وزارت نفت ایران شد و در آنجا برنامه های بلندپروازنه افزایش تولید، حفظ سرمایه گذاری خارجی و اصلاح این بخش را پیگیری کرد. در دوره تصدی وی ایران مناقصه های جدید برای فعالیت های بالادستی را آغاز کرد که توجه تمام شرکت های نفتی اصلی اروپایی و آسیایی را به خود جلب کرد.

در آن زمان و امروز هم، تلاش های زنگنه در کشوری که 70 سال در مبارزه برای بیرون آوردن منابع نفتی خود از کنترل شرکت های خارجی بوده، بحث هایی را به دنبال داشت. وی به عنوان وزیر نفت ایران، حامی سرمایه گذاری خارجی بوده است. رهبری وزارت نفت از سوی زنگنه چندی پس از تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران که اقدامات دولت کلینتون را به دنبال داشت آغاز شد. اقدامات دولت کلینتون نه تنها مانع از سرمایه گذاری آمریکا در ایران شد بلکه دیگر سرمایه گذاران خارجی را از سرمایه گذاری در بخش نفت ایران بازداشت.

علیرغم موفقیت زنگنه در دوره فعالیتش، وی هدف اتهامات فساد و انتقادات قرار گرفت. با وجود آنکه تصمیم گشایش بخش نفت به روی سرمایه گذاران خارجی پیش از روی کار آمدن وی، از سوی مقامات عالی رتبه تایید شده بود، حمایت شدید وی از بازگشت شرکت های غربی و تلاش های گسترده وی برای بازسازی این بخش، ناخرسندی هایی را به دنبال داشت.

احمدی نژاد دور نخست ریاست جمهوری خود را مدیون وعده های خود در رابطه با خلاص کردن ایران از دست «مافیای نفت» که کنایه ای به زنگنه، هاشمی رفسنجانی و بسیاری از کسانی که از گشایش بازار نفت ایران سود بردند، بود. زنگنه پست خود را ترک کرد تا در حاشیه بایستد و شاهد ضرباتی باشد که مدیریت آشفته احمدی نژاد بر بخش نفت وارد کرد و تحریم های بین المللی که بخش عمده سرمایه گذاران خارجی را از ایران دور کرد و صادرات ایران را به نیم کاهش داد. این در حالی است که همکاران خود احمدی نژاد در زمان ترک پست متهم به فسادی بزرگ بودند که شامل انتقال دو میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به حساب های خارجی می شد.

از زمان روی کار آمدن روحانی که زنگنه را بار دیگر به عنوان وزیر نفت به فعالیت بازگرداند، وی نقش برجسته ای در بازسازی دیپلماتیک و اقتصادی ایران داشته و توانسته معاملات قابل توجهی با عراق، عمان و روسیه داشته باشد و نظر شرکت های نفتی خارجی در پایتخت های اروپایی را به ایران جلب کند.

وزیر نفت ایران مجبور است در مورد عواقب سیاسی تصمیمات خود در داخل به مجادله بپردازد. وی برنامه سختی در دست اجرا دارد و موانع بالقوه بسیاری در مسیر وی قرار گرفته است. زنگنه تاکنون در شرایطی شبیه به ماه عسل قرار داشته و توانسته ستایش دیگران در مطبوعات ایران را برانگیزد. وی صفحه کاربری با نام خود در شبکه اجتماعی فیس بوک دارد و اخیرا نیز آدرس ایمیل خود را منتشر کرده تا روابط مستقیمی با کارکنان خود داشته باشد. اما اگر یک توافق هسته ای نهایی نشود و تحریم ها تداوم یابند، احتمال ادامه این ماه عسل وجود ندارد.

 

 

کاظم دلخوش مشاور معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور به این نکته اکتفا ‌کرد که افرادی با درآمد بالای دو میلیون و 100 هزار تومان از پرداخت یارانه نقدی توسط دولت حذف خواهند شد.
کد خبر: ۳۹۰۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷ - 05 April 2014
دولت یازدهم و مسئولان در حالی از مردم درخواست انصراف از یارانه را دارند که معلوم نیست، افراد با چه درآمدی باید به این درخواست دولت جواب بدهند.

به گزاش خبرگزاری فارس، شمارش معکوس اجرای مرحله جدید قانون هدفمندی یارانه‌ها در حالی شروع شده است که دولت به شیوه‌های مختلف در صدد منصرف کردن بخش‌هایی از مردم به ویژه پردرآمدها از گرفتن یارانه نقدی است، تا بتواند به اقشار نیازمند و جامعه هدف کمک کند.

همچنین توجه به سلامت و بهداشت در مرحله دوم هدفمندی به رویکردی برای دولت یازدهم تبدیل شده و مسئولان عنوان می‌کنند که با انصراف مردم از دریافت یارانه، بخش بهداشت و درمان تقویت خواهد شد.

براین اساس از 20 فروردین ماه سال جاری فرم‌های خود اظهاری دریافت یارانه نقدی بر اساس ارقام شماره ملی افراد شروع خواهد شد، اما نکته قابل تامل این است که هیچ اطلاع‌رسانی و آگاهی دقیق و درستی از سوی مسئولان مربوطه برای شیوه شناسایی پردرآمدها، میزان درآمد افراد برای انصراف از یارانه، پیش‌بینی تورم هدفمندی و هزینه خانوار در کنار سایر مباحث ارائه نمی‌کنند و در عین حال توقع دارند که مردم بدون آگاهی و اطلاع از آنچه دولت مدنظر دارد، انصراف دهند.

اخبار رسانه‌ها طی روزهای گذشته نیز نشان می‌دهد که 5 گروه درآمدی برای پرداخت یارانه از سوی دولت تعیین شده، اما تاکنون هیچ مقام مسئول و دولتمردی آن را تایید و تکذیب نکرده است.

در این راستا کاظم دلخوش مشاور معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور در گفت‌وگو با فارس به این نکته اکتفا ‌کرد که افرادی با درآمد بالای دو میلیون و 100 هزار تومان از پرداخت یارانه نقدی توسط دولت حذف خواهند شد.

از نکات دیگر این موضوع که دارای ابهام است، این بوده که درآمد سرپرست خانوار ملاک پرداخت یارانه نقدی خواهد بود و یا اینکه درآمد مجموع خانوار مد نظر دولت برای این موضوع است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد