سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



احمدی نژاد در خرمشهر چه گفت؟

رئیس جمهور سابق کشور گفت: انتقال آرمانهای انقلاب به نسل بعد که شناخت چندانی از آن دوران ندارند به صورت مطلوبی آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر از خرمشهر، محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز در اردوگاه شهید مهدی باکری خرمشهر و در جریان رزمایش عملیات والفجر 8 در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زمانی اهمیت این رزمایش مشخص می شود که فرصتهای تاریخی و استثنائی به وجود بیاید. همین فرصتها هستند که انسانها را در مسیر کمال قرار می دهد و این در حالی است که راه کمال بی پایان است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید ملت ایران سرافراز باشد چون در راه آرمانهای فرهنگی و دینی خود صاحب قدم ایستاد و از آنها دفاع کرد. از زمان آغاز جنگ تحمیلی راه رسیدن به کمال برای ملت ایران آغاز شد و با این شرایط است که اهمیت کمال برای مردم مشخص می شود.
 
احمدی نژاد با بیان اینکه نوجوانان و جوانان تصویر درستی از دفاع مقدس به علت عدم حضور ندارند، عنوان کرد: به خدمت گرفتن هنر و بازیابی ذخایر عظیم و بی پایان دفاع مقدس باید از اهداف جدی نظام جمهوری اسلامی ایران باشد که اکنون خوشبختانه شناسایی این آرمانها به نسل های بعد به گونه ای مطلوب آغاز شده است.
 
رئیس جمهور سابق ایران تاکید کرد: خوشبختانه ملت ایران این ذخایر بی بدیل را به صورت گسترده ای در اختیار دارد و باید به خوبی از آنها استفاده کند. انسان اگر آرمان و ارزشی نداشته باشد معنای خاص بشریت را ندارد و بهترین آرمانهایی که انسان می تواند داشته باشد آرمانهای الهی است.
 
احمدی نژاد ادامه داد: باید در راه این آرمانها قدم نهاد و ملت ایران در این عرصه صاحب افتخارات بزرگی است و هر آنچه که دشمنان برای این ملت مانع تراشی می کنند کاری از پیش نخواهند برد.
 
به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد صبح امروز وارد استان خوزستان شد و قرار است در این روز از تعدادی از یادمانهای دفاع مقدس استان دیدن کنند.
 
حضور در یادمان شهدای شرق کارون در جاده اهواز – آبادان، یادمان علقمه و پادگان شهید مهدی باکری در خرمشهر از برنامه های امروز احمدی نژاد و هیئت همراه بودند.
 
یادمان شهدای شرق کارون مکانی است که چند روز قبل مقام معظم رهبری در آن در حضور کاروان های راهیان نور به ایراد سخنرانی پرداختند.
 
احمدی نژاد در این سفر که خانواده نیز وی را همراهی می کنند، غلامحسین الهام سخنگوی سابق دولت را نیز به همراه دارد.

کد خبر:185609 -





ناتو همه همکاری‌های نظامی و غیرنظامی با روسیه را تعلیق کرد

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز در نشست وزرای خارجه ۲۸ کشور عضو این ائتلاف اعلام کرد که همه همکاری‌های عملی را با مسکو را تعلیق کرده است.

خبرگزاری فارس: ناتو همه همکاری‌های نظامی و غیرنظامی با روسیه را تعلیق کرد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ریانوستی، پس از الحاق کریمه به روسیه، وزاری خارجه 28 کشور عضو ناتو امروز سه‌شنبه اعلام کردند که تمام همکاری‌های خود را با مسکو تعلیق می‌کنند.

در بیانیه مشترک وزرای خارجه ناتو آمده است: ما تصمیم گرفته‌ایم همه همکاری‌های نظامی و غیرنظامی بین ناتو و روسیه تعلیق کنیم.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930112000563#sthash.r8z8iBbq.dpuf




اختلال در سامانه موشکی «گنبد آهنین» اسرائیل

سامانه موشکی اسرائیل، به اشتباه ۲ موشک به سوی شهر صهیونیست‌نشین «ایلات» شلیک کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «فلسطین الآن»، منابع آگاه رسانه‌ای صهیونیست اعلام کرد که سامانه موشکی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین»، به طور اشتباهی دو موشک شلیک کرده است.
 
این درحالی است که پیش از این ادعا شده بود که دو موشک به سوی شهر «ایلات» واقع در جنوب فلسطین اشغالی شلیک شده است اما به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی اسرائیلی «0404»، هیچ موشکی به سوی شهر ایلات از سوی مقاومت فلسطین شلیک نشده است بلکه گنبد آهنین، به اشتباه دو موشک شلیک کرده است. . ارتش اسرائیل درحال بررسی این مسئله است که چگونه این سامانه موشکی دو موشک در آسمان ایلات شلیک کرده است.





خاطرات خواندنی احمد چلبی از رژیم صدام، ایران، آمریکا و اشغال عراق/2
جلسه‌ی صبحانه، ناهار، شام رئیس دستگاه اطلاعاتی اردن برای براندای صدام!/ اطلاع ایران از شروع جنگ با عراق

 گروه بین‌الملل رجانیوز: آنچه می‌‌خوانید ترجمه‌ی بخش دوم از مصاحبه‌ی تفصیلی احمد چلبی سیاستمدار معروف عراقی با غسان شربل است که در کتاب «صدام زا اینجا رد شد» منتشر شده است. در قسمت قبل، چلبی اشاره‌ای به وردش به عراق قبل از سقوط صدام و تشکیل جلسات هماهنگی بین مخالفین صدام در ایران داشت و به موضوع یک طرح براندازی که مورد حمایت آمریکایی‌ها هم بود اشاره کرد. قسمت دوم در پی می‌آید:

 
*برگردیم سر توطئه ضد صدام. دکتر ایاد علاوی با جنبش «الوفاق» عراق و با برخی افسران (از جمله رئیس سابق ستاد مشترک ارتش، نزار الخزرجی) در ارتباط بود، پس چه کسی او را از عراق بیرون برد؟
-حزب دموکراتیک کردستان به درخواست سیا او را از موصل آوردند و به کردستان عراق و از آنجا به ترکیه بردند.
در نوامبر وقتی که در کردستان بودیم به من خبر دادند که ملک حسین (پادشاه اردن) می‌خواهد از لندن، تلفنی با من صحبت کند. یک تلفن رمز دار حاضر کردیم و با او صحبت کردم. ملک حسین گفت که می‌خواهد با استاد جلال [طالبانی] و استاد مسعود [بارزانی] صحبت کند.
 
*این قضیه کِی بود؟
-نوامبر 95. من در کردستان بودم و حسین کامل، آن وقت به اردن رفته بود. من در سپتامبر همان سال [یعنی حدود دو ماه قبل] در لندن با ملک حسین دیدار کرده بودم. در لندن ملک حسین گفت می‌خواهد جلسه‌ای از سران مخالف عراقی، در پایتخت اردن ترتیب دهد که در آن سید محمد باقر حکیم و استاد مسعود بارزانی و استاد جلال طالبانی و من حاضر باشیم.
من هم پاسخ دادم: خوب است، با آنها هم توافق کن.
گفت: می‌خواهم تو مکالمه‌هایی با آنها برایم ترتیب بدهی..
گفتم: تماس با جلال آسان است چون در اربیل مستقر است اما مسعود در بارزان و مشغول جنگ با گروه عبدالله اوجالان (پ ک ک) است.
ملک حسین پرسید: پ ک ک کیست؟
گفتم: همان حزب کارگران کردستان.
گفت: نکته‌ی جدیدی یاد گرفتم.
[در هر حال حدود دو ماه بعد در نوامبر 95 که در کردستان بودیم ملک حسین تماس گرفت و] من هم تلفن رمز دار را برای جلال فرستادیم و با او حرف زد، همچنین تلفن را برای استاد مسعود فرستادیم و او هم حرف زد. بعدش ملک حسین تلفنی با سید محمدباقر حکیم هم صحبت کرد. ولی نهایتا قسمت نبود که این جلسه به سرانجامی برسد.
مدت کوتاهی بعد، ملک حسین رئیس دستگاه اطلاعاتی اردن مصطفی القیسی را به لندن فرستاد او هم از من خواست جلسه‌ای داشته باشیم. من آن موقع پیش برادرم دکتر حسن بودم.
با القیسی در لندن جلسه گذاشتیم. در جلسه، القیسی گفت که ملک حسین می‌خواهد مشکلش با تو را حل کند و آنچه در اردن رخ داد [و دادگاه، چلبی را متهم به فساد مالی در اردن کرد] توطئه‌ای علیه تو و ملک حسین بوده است و ملک حسین کاملا به این امر باور دارد و می‌خواهد حلش کند.
من هم گفتم: خوب است، ولی من مشغول کاری هستم و درگیری دارم.
 
*این قضیه اوایل سال 1996 بود؟
-بله. بعد از اینکه به لندن رفتم. 
صبح روز بعد [از آن دیدار] مرحوم سید مجید خوئی تماس گرفت و گفت: سرلشگر مصطفی القیسی مسئول دستگاه اطلاعاتی اردن پیش من است و می‌خواهد تو را ببیند. من هم راه افتاد و رفتم و دیدارمان 11 ساعت طول کشید که در خلالش  با هم، هم صبحانه خوردیم هم ناهار و هم شام.
 
 
[مصطفی القیسی]
 
 
*یعنی طولانی ترین اجتماع ممکن!
-واقعا طولانی بود. القیسی گفت که از طرف ملک حسین مأمور است گزارشی درباره چگونگی کمک به مخالفین عراقی تهیه کند. کلی صحبت کردیم. القیسی گفت که او قرار است تغییر کند و قرار است دوست من که آن وقت وزیر خارجه اردن بود یعنی عبدالکریم الکباریتی نخست وزیر شود و می‌خواهند عملیات [ضد صدام] را از اردن آغاز کنند. من از یک حرکت نظامی مردمی ضد صدام حرف می‌زدم. 
خود ملک حسین در دیداری که در ماه سپتامبر 95 در لندن داشتیم گفت که در عراق کودتا، شدنی نیست و باید سراغ یک جنبش رفت و برخی سربازان عراقی هستند که به ما [اردن] پناهنده می‌شوند و ما اگر امکاناتش را داشته باشیم یک لشکر تشکیل می‌دهیم و شما هم که در کردستان نیرو دارید، آن وقت ضد صدام شروع به فعالیت می‌کنیم.
ملک حسین قبول نداشت که می‌شود کودتا کرد. خلاصه مصطفی القیسی به عمان برگشت و گزارشش را برای ملک حسین تنظیم کرد و یک نسخه هم برای من فرستاد تا نظر بدهم و من هم درباره گزارشش چند نظر کوچک داشتم که برایش فرستادم.
 
وقتی ملک حسین در مارس 96 مجددا به لندن آمد، قضیه کودتا در بغداد شروع شده بود ولی ملک حسین درباره آن جزئیات زیادی در اختیار نداشت.
در لندن با سعدی و برخی از مخالفین عراقی حاضر در لندن در منزل سید مجید خوئی دیدار کردیم.
چند وقت بعد طرح توطئه لو رفت و من هم به آمریکا رفتم و به دویتچ قضیه را گفتم (که پیشتر جریاش را ذکر کردم). سه ماه بعد هم که قضیه دیگر کاملا علنی شد و در 17 ژوئن 96 کشفش اعلام شد.
چند وقت بعد یک سند اطلاعاتی به دستم رسید. این سند گزارشی است که رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق به صدام نوشته و در آن درباره دستگیر کردن توطئه‌گران [برای کودتا ضد صدام با حمایت آمریکا] توضیح داده است.
 
*رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق که بود؟
-گمان می‌کنم طاهر جلیل الحبوش. 
خلاصه عجیب است که به رغم همه دستگیری‌ها هنوز در عمان نمی‌دانستند که طرح [کودتایی که آمریکایی‌ها دنبالش بودند] لو رفته است. به این دلیل که دستگاه اطلاعاتی عراق عزت محمد عبدالرزاق عفیفی را به عمان فرستاد تا باز هم از الشهوانی پول بگیرد. این درحالی است که سه روز بود دستگیری‌ها شروع شده بود. 
الشهوانی در عمان بود که سه نفر از بچه‌ها شهید شدند و اگر اشتباه نکنم 39 افسر هم با آنها اعدام شدند که 7 نفرشان از عشیره‌ی السواعد بودند. اینها در راه مقاومت مقابل صدام شهید شدند. یکی‌شان اسمش ایاد طعمة صبری الساعدی بود که مسئول آن حرکت در بغداد بود و فرد بسیار فعالی بود. در کل نتیجه این شد که 39 نفر (که طرحشان خیلی وقت بود برای دستگاه اطلاعاتی عراق رو شده بود) در 17 ژوئن 96 دستگیر و در 5 سبتامبر 96 اعدام شدند.
آمریکایی ها هم الشهوانی را برداشتند و به لندن بردند و از آنجا هم به آمریکا. اوضاع خیلی غم‌انگیز بود. وقتی که الشهوانی در لندن بود،  دستگاه اطلاعاتی عراق با او تماس گرفت و فرزندانش را آورد که تلفنی با او صحبت کنند و بعدش هم به او گفته اند: به نفعت است که با ما همکاری کنی وگرنه بچه‌هایت را اینجا می‌کشیم. فرزندانش جوان بودند، در بغداد اعدامشان کردند. دو تا از بچه‌هایش افسر بودند، یکی شان در نیروهای ویژه‌ی ارتش بود که آمریکایی‌ها توانستند به آمریکا ببرندش و بعد از لو رفتن آن داستان کماکان با او همکاری می‌کردند. برایش اوضاع مخصوصی در آمریکا ترتیب داده بودند.
فکر ایجاد کودتا [با وجود لو رفتن آن قضیه] هنوز هم در سر امریکایی‌ها بود. مثلا در بهار سال 2002 دستگاه اطلاعاتی‌شان ترتیب یک سفر برای استاد مسعود و استاد جلال به واشنگتن را داد. آنها را با هواپیما از فرانکفورت به یک محل مخصوص سیا بردند و با آنها جلسه‌ گذاشتند و در جلسه هیچ نماینده‌ای از هیچ بخشی از دولت حضور نداشت [و فقط مأمورین سیا بودند]. با استاد مسعود و استاد جلال توافق کردند که یک هیئت از طرف دولت آمریکا به کردستان اعزام شود. سه ماه گذشت ولی هیئت را نفرستادند. 
در ماه هفتم یک گروه از سیا همراه با مقداری پول به کردستان آمدند و با جماعت صوفی به رهبری شیخ محمد عبدالکریم الکثنزانی تماس برقرار کردند. این جماعت صوفیه جزو دروایشی بودند که با عزت الدوری [نفر دوم عراق پس از صدام] که درویش‌گری را دوست داشت ارتباط داشتند. مریدان این جماعت از اکراد و از اعراب مناطق مختلف شمالی و مرکزی عراق بودند، خصوصا از مناطق تکریت و الدور.
 
 
[عزت ابراهیم الدوری در حال اهدای مدال به صدام]
 
این محمد عبدالکریم الکثنزانی دو پسر داشت که اسم یکی‌شان را گذاشته بود گاندی و دیگری را گذاشته بود نهرو. آن گروهی که از طرف سیا آمده بود با این دو پسر او تماس گفته و گفتند دنبال چند افسر در گارد شخصی صدام هستند که اسم یکی‌شان روکان الرزوقی است. 
از آن پس این دو برای آن گروه سیا اطلاعات می‌آوردند و آنها هم برای این دو تلفن [ماهواره‌ای] ثریا تهیه کرده بودند. ولی خب طبیعتا صدام به این شبکه نفوذ می‌کرد و از کم و کیف ماجرا خبر داشت.
ما همه‌ی این قضایا را می‌دانستیم و می دانستیم که سیا با آنها در ارتباط است ولی از جزئیات خبر نداشتیم. روی حساب همین قبیل ارتباطات بود که آمریکایی ها خیال می‌کردند داخل عراق و در بین افسران صدام یک سری آدم دارند. این [اشتباه اطلاعاتی آمریکایی‌ها] مصیبت بزرگی بود. و وقتی که جنگ در شب 19 مارس 2003 آغاز شد، ما دعوت شده بودیم که در ترکیه جلسه‌ای با خلیل زاد برگزار کنیم. من نمی‌خواستم بروم ولی آنها اصرار کردند و من هم رفتم.
 
*شب شروع جنگ؟
-ما دو روز پیش‌ترش به ترکیه رسیدیم و قرار بود که صبح روز 19 مارس به کردستان عراق برگردیم.
 
*جنگ چطور شروع شد؟
جورج تنت با جورج بوش دیدار کرده و به او گفته بود که اطلاعات قطعی‌ای دارد که صدام در مزرعه‌ای در منطقه‌ی الدورة بغداد است، ولی نوه‌هایش هم همراهش هستند. بوش هم روی این مسئله تأمل کرده بود و ترسیده بود که اگر آنجا را بمباران کنند چون نوه‌های صدام هم آنجا هستند ]فراد بی‌گناه] قربانی شوند، ولی در نهایت تصمیم گرفتند که آنجا را بمباران کنند.
 
*این اطلاعات را از کجا داری؟
-از همان شبکه‌ی کردستان که گفتم، از فرزندان الکثنزانی که در آمریکا گروهش را Rock Stars می‌خوانند. خلاصه، بوش تصمیم گرفت که مزرعه را [با وجود نوه‌های صدام] بمباران کنند تا صدام را بکشند. موشک‌های کروز و هواپیماهای ستلث را فرستادند. البته قرار بود جنگ را 48 ساعت بعد آغاز کنند ولی پیش خودشان حساب کردند که این فرصت دیگر تکرار نمی‌شود و این بمباران ممکن است به کشتن صدام منجر شود [و موفقیت بزرگی برای آمریکا باشد.]
آمریکایی ها مطمئن بودند که صدام در بمباران‌ها کشته شده ولی ما خبردار بودیم که او کشته نشده است. الصحاف [وزیر اطلاع‌رسانی صدام] و یکی دیگر از وزرا هم در برنامه‌ای تلویزیونی که نیم ساعت بعد از آن موشک باران مزرعه پخش شد، ادعای آمریکایی‌ها را مسخره می‌کردند که مدعی شده بودند صدام یا کشته شده یا زخمی شده و در حال نقل بر روی برانگارد دیده شده است.
ما از قضیه خبردار شدیم . از ترکیه به کردستان برگشتیم و وقتی که جنگ شروع شد آنجا بودیم. 19 مارس به آنکارا رفتیم و از آنجا به ماردین و از آنجا با ماشین به منطقه‌ی سیلوب رفتیم و آخر به منطقه‌ی دوکان [در کردستان عراق] رسیدیم و همان روزی بود که بمباران و موشک‌باران آمریکا [برای شروع جنگ] آغاز شده بود.
 
*از قبل، از زمان شروع جنگ اطلاع داشتی؟
-نه. ولی خب قضیه روشن بود؛ همان وقتی که ما در کردستان بودیم، امریکایی ها آمدند تا پایگاهی در فرودگاه حریری در دشت حریری در شمال شهر شقلاوة و جنوب تنگه‌ی سبیلک درست کنند. یک سری هواپیما و تجهیزات آوردند و در سلیمانیه عملیات پیاده‌سازی را انجام دادند. ما یک سری آدم در کویت داشتیم که آن موقع با جی گارنر (اولین حاکم آمریکایی عراق) کار می‌کردند، فلذا ما در جریان آماده شدن‌ها بودیم ولی از زمان شروع حمله خبر نداشتیم. خود آمریکایی‌ها هم زمان شروع را نمی‌دانستند. به تصمیم حمله نام Decapitation گذاشتند، بوش این تصمیم را به صورت ناگهانی در 18/19 مارس در واشنگتن اعلام کرد.
 
*ایران قبل از شروع جنگ، در جریان آن بود؟
-بله، ایرانی‌ها می‌دانستند و موضوع را دنبال می‌کردند. یکی از فرماندهان ایرانی در دوکان [در کردستان عراق] حضور داشت و در تماس مستمر با رهبران مخالفین عراقی بود که در کردستان بودند، یعنی استاد مسعود و استاد جلال و سید عبدالعزیز حکیم . دکتر عادل عبدالمهدی و من هم که آنجا بودم.
 
*این افسر ایرانی که بود؟
-این را نمی‌گویم.
 
*به نظر می‌رسد افسر بلندپایه‌ای بوده است.
-بله. یک هیئت ایرانی هم آنجا بود. آمریکایی ها هم این را می‌دانستند. در کنفرانس صلاح‌الدین [که پیشتر اشاره شد] بعضا مشکلاتی ایجاد می‌شد و خلیل‌زاد [رئیس هیئت آمریکا] از طرف‌ی دیگر در بین مخالفین عراقی می خواست برای حل مشکل پیش ایرانی‌ها بروند.
 
*پس با این حساب، ایران از سرنگون کردن صدام حمایت می‌کرد.
-بله. و معتقدم اگر ایران با سرنگون کردن صدام مخالفت می‌کرد، عملیات خیلی سخت‌تر می‌شد.
 
*ایران به سرنگون کردن صدام کمک کرد؟
-ایران نیروی نظامی نفرستاد ولی عبور مخالفین [از مرزهایش به داخل عراق] را تسهیل کرد و مانعی هم در مسیر همکاری رهبران اسلام‌گرای مخالفین عراقی که در ایران بودند ایجاد نکرد.
نیروهای سپاه بدر [شاخه‌ی نظامی مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری آیت‌‌الله سید محمدباقر حکیم] وارد منطقه‌ی کردستان شده و در منطقه‌ی میدان (یعنی بخش جنوبی اقلیم کردستان) بودند. 
این باعث تشنجی بین آمریکایی ها شد و آنها هم مراکز «انصار الاسلام» را در منطقه‌ی بیارة و طویلة هدف قرار دادند. بعد از هجوم هوایی هم نیروهای «اتحاد ملی کردستان» به نیروهای اصنار الاسلام حمله کردند و دفعشان کردند. این مسئله موجب ایجاد این احساس شد که آمریکایی‌ها می‌خواهند قبل از شروع جنگ، اسلام گرا‌ها را هدف قرار دهند، خصوصا که برخی افسران آمریکایی تلویحا گفته بودند که در آینده مراکز سپاه بدر را هم هدف قرار خواهند داد. 
من با فرماندهی سپاه بدر تماس گرفتم و با یکی از فرماندهانش صحبت کردم (آن موقع سید عبدالعزیز حکیم و دکتر عادل عبدالمهدی رفته بودند). به آن فرمانده گفتم که باید با آمریکایی‌ها جلسه‌ای داشته باشد. جواب داد که برای اینکار مردد است چون که اجازه‌ای برای این تصمیم دریافت نکرده و جزو اختیاراتش نیست. گفتم با مسئولیت خود من، باید حتما جلسه داشته باشید وگرنه آمریکایی‌ها به مراکزتان حمله می کنند. او هم جلسه‌ای با آمریکایی ها داشت و مطمئن مان کرد که این جماعت نیامده‌اند که ما را هدف قرار دهند.
 
 
ادامه دارد ...
 
مترجم: وحید خضاب




وی افزود: حمید ابوطالبی یکی از میلیون ها جوان ایرانی بود که خواهان سرنگونی شاه بودند. حمید به هیچ عنوان تندرو نبود. او همیشه از خاتمی پشتیبانی می کرد و می دانم که او از برنامه اعتدال گرایانه روحانی پشتیبانی می کند.
تعدادی از گروگان های حادثه گروگانگیری سال 58  سفارت آمریکا در تهران در نامه ای به دولت آمریکا خواستند برای حمید ابوطالبی سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد ویزا صادر نکند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، از چند ماه پیش حمید ابوطالبی از طرف دولت ایران به عنوان سفیر جدید در سازمان ملل متحد معرفی شد اما تاکنون دولت آمریکا به درخواست صدور ویزای سفر وی به نیویورک پاسخ مشخص نداده است. 

وکلای گروگان های پیشین در سفارت آمریکا در تهران گفته اند از اینکه دولت ایران یک دیپلمات فعال و نقش آفرین در بحران گروگانگیری را به عنوان سفیر خود در سازمان ملل متحد انتخاب کرده است خشمگین هستد.
آنها همچنین از دولت آمریکا خواستند به ابوطالبی ویزای ورود به این کشور داده نشود.

شماری از دانشجویان در سال 1358 با حمله به سفارت آمریکا در تهران،‌ تعدادی از دیپلمات ها و کارکنان سفارت را به مدت 444 روز به گروگان گرفتند. پس از این حادثه ،‌ دولت آمریکا روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. 
 
ابوطالبی هم اکنون معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران است. ابوطالبی از هفته ها پیش به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد معرفی شد اما تاکنون پاسخ مثبت یا منفی به درخواست ویزای وی برای سفر به نیویورک ارائه نشده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که مراحل بررسی ارائه پاسخ به درخواست دریافت ویزای ابوطالبی محرمانه است و همچنان نتیجه آن مشخص نیست.

"باری روزن" یکی از دیپلمات های آمریکایی به گروگان گرفته شده در تهران در سال 1358 در بیانیه ای مخالفت خود را با صدور ویزا برای ابوطالبی اعلام کرده است.

این بیانیه توسط آلان مادیسون سخنگوی گروه حقوقی نماینده گروگان های پیشین در تهران مطرح شده است. این گروه حقوقی مسؤولیت نمایندگی این دیپلمات های سابق آمریکا برای مطالبه غرامت از تهران را برعهده دارد.

در این بیانیه آمده است: نباید پای او (ابوطالبی) به خاک آمریکا برسد.
مادیسون همچنین گفت که اطلاعات  موجود درباره ابوطالبی محدود است.

وی افزود: همه آن چیزی که می دانیم این است که او با حادثه گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران مرتبط است. بعد از 34 سال سخت است که بگوییم او در این حادثه فرد اصلی یا در حاشیه بوده است اما او آنجا بود و فهمیده ایم که او در فعالیت ها مشارکت داشت.

"توم لانکفورد" وکیل اصلی گروگان های آمریکایی هم گفت: در زمانی که هنوز 52 گروگان پیشین و خانواده آنها غرامتی نگرفته اند و احساس راحتی ندارند ایده اینکه یکی از فعالان در حادثه گروگانگیری ویزا دریافت کند و وارد آمریکا شود و سمت سفیر در سازمان ملل متحد را برعهده بگیرد یک طنز است.

وی افزود: این اقدام یک سیلی دیگری بر صورت آمریکایی هاست. رئیس جمهور، وزیر خارجه و کنگره آمریکا نباید اجازه چنین رویدادی را بدهند.

ابوطالبی قبل از این گفته بود که به عنوان عضوی از هیات ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در سال 1994 حضور داشته است.

یک مقام آگاه در وزارت خارجه ایران که خواست نامش منتشر نشود در این باره گفت: حمید، فرد معتدلی است و او همیشه به اعتدال و اصلاح ایمان دارد.

وی افزود: حمید ابوطالبی یکی از میلیون ها جوان ایرانی بود که خواهان سرنگونی شاه بودند. حمید به هیچ عنوان تندرو نبود. او همیشه از خاتمی پشتیبانی می کرد و می دانم که او از برنامه اعتدال گرایانه روحانی پشتیبانی می کند.

رویترز می نویسد: حمید ابوطالبی دیپلمات باتجربه در گذشته سمت های مهمی را در نمایندگی های ایران در اروپا برعهده داشت و رئیس جمهور روحانی وی را به عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل معرفی کرده است اقدامی که از ماه ها پیش تاکنون برای هیات ها در مقر سازمان ملل متحد مشخص بود.

با این حال خبرهای منتشر شده درباره نقش وی درباره حادثه گروگانگیری دیپلمات های سفارت امریکا در تهران باعث شده تا گروگان های سابق از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بخوهند درخواست صدور ویزای حمید ابوطالبی را رد کند.

رویترز اضافه کرد: بسیاری ابوطالبی را شخصیت معتدل و اصلاح طلب و نزدیک به حسن روحانی رئیس جمهور و اکبر هاشمی رفسنجانی می دانند. او علاوه بر این به سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران نیز نزدیک است.

آمریکا براساس توافقنامه با سازمان ملل متحد ملزم به صدور ویزا برای کارکنان در سازمان ملل است با این حال حق عدم صدور ویزا برای کارمندان در این مجموعه را برای خود محفوظ می داند.

"ماری هارف" معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز از واکنش به درخواست ویزای ابوطالبی خودداری کرد و گفت: ما درباره مسائل صدور ویزای افراد سخن نمی گوییم. مردم در درخواست دریافت ویزا آزاد هستند و براساس قوانین معمول، درخواست ها بررسی می شود.
دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز از واکنش به این موضوع خودداری کرد.

ابوطالبی قبل از این گفته بود به هنگام حادثه گروگان گیری در سفارت آمریکا در تهران، او در اهواز حضور داشت به همین دلیل در این حادثه مشارکت نداشت.
 
وی افزود: هنگامی که به تهران برگشتم از من خواستند برخی از فعالیت های ترجمه را انجام بدهم. من این فعالیت را پذیرفتم. در کنفرانس مطبوعاتی به هنگام آزادی از زنان و کارکنان آفریقایی تبار سفارت حاضر شدم و ترجمه انجام دادم.

فرماندهان ارتش انگلیس به دلیل نگرانی از حملات طالبان در ماه آوریل، به نیروهای ویژه دستور اجرای ماموریت نظارت بر طالبان را داده اند.
ارتش انگلیس در افغانستان از بالگردهای بدون سرنشین به اندازه کف دست استفاده می کند. نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان برای نظارت بر رفت و آمدهای طالبان این نوع از هلی کوپترها را به کار می گیرند. 

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی استار ساندی، نیروهای ویژه ارتش انگلیس از این هلی کوپترهای کوچک برای جلوگیری از حملات طالبان علیه سربازان انگلیسی در مرحله کسب آمادگی برای عقب نشینی از ولایت هلمند افغانستان استفاده می کنند.

نیروهای ناتو که بخشی از آنها انگلیسی هستند قرار است در پایان سال جاری میلادی از افغانستان خارج شوند.

براساس خبرهای منتشر شده در اینترنت، این بالگرد 10 سانتی متر طول، 2.5 سانتی متر قطر و 16 گرم وزن دارد. دوربین جاسازی شده در این هواپیما می تواند تا شعاع 800 متری را فیلمبرداری و به مرکز کنترل منتقل کند. با یک بار شارژ نیز این بالگرد می تواند 30 دقیقه با سرعت 35 کیلومتر پرواز کند.



بر اساس این گزارش، بیش از 5 هزار سرباز انگلیسی تجهیزات خود را در پایگاه اصلی شان در جنوب افغانستان (کمپ باستیون) در ماه های آخر ماموریتشان در این کشور آماده سازی می کنند. فرماندهان ارتش انگلیس به دلیل نگرانی از حملات طالبان در ماه آوریل، به نیروهای ویژه دستور اجرای ماموریت نظارت بر طالبان را داده اند.

این گزارش می افزاید: نیروهای ویژه انگلیس به هواپیماها و هلی کوپترهای کوچک بدون سرنشین و دوربین داری مجهز شده اند. برای استفاده از این هواپیماها و هلی کوپترها بدون سرنشین، سربازانی از پیاده نظام نیروی دریایی سلطنتی انگلیس به مدت یک ماه در صحرای کالیفورنیا آمریکا آموزش دیده اند. این سربازان بعد از آموزش به نیروهای ویژه انگلیس در جنوب افغانستان پیوسته اند.

در ادامه این گزارش آمده است: برخی از این هواپیماها و هلی کوپترهای بدون سرنشین از پایگاه نظامی به هوا فرستاده می شوند و برخی دیگر که کوچک تر هستند در دست گرفته می شوند یا بر روی کمر قرار داده می شوند و توسط یک متخصص به هوا فرستاده می شوند.

 بر اساس گفته یک منبع آگاه این هواپیماها از زمان استفاده تا کنون تاثیر بسیار زیادی بر مقابله با تهدیدات طالبان داشته است.

این منبع آگاه می افزاید: هلی کوپترهای کوچک بدون سرنشین توانایی طی کردن مسافت زیادی در عملیات شناسایی پیاده را دارند. این هلی کوپترها در زمان دریافت هرگونه اخطاری، اطلاعات را فورا ارسال می کنند و به ما توانایی کنترل بر میدان جنگ را می دهند. 

انگلیس حدود 5 هزار سرباز در افغانستان دارد که بیشتر آنها در ولایت هلمند قرار دارند. از این تعداد از سال 2001 تا کنون 448 نفر کشته شده اند.


رئیس جمهوری یمن با تمجید از نقش عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در یمن، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرد.

به گزارش شبکه العالم، عبدربه منصور هادی در گفت وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن در حاشیه اجلاس اخیر سران عرب در کویت، ایران را به دخالت در امور داخلی یمن متهم کرد و مدعی شد: متاسفانه دخالت ایران در امور داخلی یمن خواه از طریق حمایت از جنبش جدایی طلب (در جنوب) یا برخی گروههای دینی در شمال ادامه دارد.
 
او در ادامه اتهامات خود، با لحنی متناقض ادعا کرد: «ما از برادران ایرانی خواستیم تا در سیاست های اشتباه خود در قبال یمن بازنگری کنند، اما تا این لحظه این خواسته ما محقق نشده است».
 
عبدربه منصور هادی مدعی شد: «ما هیچ تمایلی به تنش با ایران نداریم، اما همزمان امیدواریم که ایران از یمن دست بردارد و در راستای برقراری روابطی دوستانه و برادرانه گام برداشته و حمایت خود را از همه جریان های مسلح و طرح های کوچک متوقف کند».
 
وی همزمان از مسئولان سعودی و در صدر آنها عبدالله بن عبدالعزیز شاه این کشور به خاطر آنچه آن را "نقش آفرینی بزرگ برای بیرون آوردن یمن از بحران و مشکلات اقتصادی، سیاسی، امنیتی یا نظامی آن" خواند، ستایش کرد.
 
عبدربه منصور هادی همچنین امنیت یمن را امنیت عربستان و امنیت عربستان را امنیت یمن توصیف کرد و گفت: زبان از توصیف خدمات برادران در عربستان سعودی و درصدر آن عبدالله بن عبدالعزیز شاه این کشور به یمن در دوره گذاشته ناتوان است، زیرا این خدمات نقش بزرگی در بیرون آوردن یمن از بحران داشته است(!)
 
وی افزود: اگر این موضع برادرانه قوی عربستان و شورای همکاری نبود؛ یمنی ها این موفقیت بزرگ را در یافتن راه حل سیاسی و کنگره گفتگوی ملی نمی یافتند.
 
این ادعاها در حالی مطرح می شود که عربستان سعودی با دخالت در روند انقلاب مردمی یمن، اوضاع این کشور را به وضع سابق باز گردانده و عملا شرایط زمان دیکتاتور سابق یمن را باز آفرینی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت: در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می‌شود.
قرار بر این بود اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با مشارکت و همکاری سه قوه باشد و اگر در این راستا جلسه مشورتی بین دولت و مجلس برگزار شود این جلسات بعد از تعطیلات خواهد بود.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از احتمال تک نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت: در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می‌شود.

علی محمد احمدی گفت: قرار بر این بود اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با مشارکت و همکاری سه قوه باشد و اگر در این راستا جلسه مشورتی بین دولت و مجلس برگزار شود این جلسات بعد از تعطیلات خواهد بود.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی درباره آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی از ۲۰ فروردین‌ گفت: برنامه دولت برای پرداخت یارانه نقدی بر اساس خود اظهاری مردم روش مناسبی است؛ به دلیل اینکه دولت با تصمیم خود خانواری را از دریافت یارانه نقدی حذف نمی‌کند بلکه مردم بر اساس تمایل خود برای دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی افزود: اگر خانواری در نظر داشت از دریافت یارانه نقدی صرف نظر کند نسبت به تکمیل فرم ثبت نام اقدام نمی‌کند؛ از طرفی افرادی که احساس نیاز کنند برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام می‌کنند؛ لذا پیامدهای فرم خود اظهاری نسبت به سایر روش های حذف خانوارها از دریافت یارانه نقدی کمتر است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به میزان افزایش قیمت بنزین نیز به خانه ملت گفت: دولت افزایش قیمت حامل‌ها را آغاز کرده به طوری که تعرفه های گاز برای مصارف خانگی به میزان ۲۰ درصد و برای مصارف عمومی (دولتی، کسب و خدمات) به میزان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین نیز در اختیار دولت است، تصریح کرد: در این راستا بر اساس قانون بودجه ۹۳ مجلس دولت را مکلف کرده تا حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی درآمد کسب کند که تحقق این میزان درآمد مستلزم افزایش قیمت حامل‌های انرژی است.

وی درباره زمان افزایش قیمت بنزین نیز گفت: نرخ این حامل انرژی در ماه جاری افزایش می یابد اما براساس وعده دولت شاهد شوک اقتصادی به جامعه نخواهیم بود به طوری که سقف افزایش قیمت حامل های انرژی حدود ۳۰ درصد خواهد بود.

احمدی از احتمال تک نرخی بودن بنزین خبر داد و گفت: در این صورت نرخ بنزین آزاد که در حال حاضر ۷۰۰ تومان است با احتساب ۳۰ درصد حدود ۱۰۰۰ تومان تعیین می شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: به احتمال بسیار زیاد میزان افزایش قیمت حامل های انرژی بیش از ۳۰ درصد نخواهد بود.


بر اساس تحولات میدانی در چند روز آینده ارتش ترکیه برای کمک به معارضین سوریه اقدام به حملات گسترده هوایی و توپخانه ای به مواضع نیروهای ارتش سوریه در مناطق مرزی با این کشور اقدام خواهند نمود تا ارتش سوریه با انتقال اکثریت نیروهای خود به سمت شمال و مناطق هم مرز با ترکیه جلوی ورود حملات بیش از 12هزار تروریست تازه نفس را بگیرند تا فرصت برای حمله بزرگ از جنوب و غرب به دمشق آماده بشود. منطقه درعا و قنیطره و جولان محل اصلی این حمله خواهد بود.
وبلاگستان مشرق - "مرتضی پارسی‌مود" کارشناس ارشد مسائل نظامی و استراتژیک، با انتشار تحلیلی در وبلاگ خود نوشت: بر اساس تحولات میدانی در چند روز آینده ارتش ترکیه برای کمک به معارضین سوریه اقدام به حملات گسترده هوایی و توپخانه ای به مواضع نیروهای ارتش سوریه در مناطق مرزی با این کشور اقدام خواهند نمود تا ارتش سوریه با انتقال اکثریت نیروهای خود به سمت شمال و مناطق هم مرز با ترکیه جلوی ورود حملات بیش از 12هزار تروریست تازه نفس را بگیرند تا فرصت برای حمله بزرگ از جنوب و غرب به دمشق آماده بشود. منطقه درعا و قنیطره و جولان محل اصلی این حمله خواهد بود.

متن این یادداشت تحلیلی به این شرح است: از آغاز بحران در سوریه  من به عنوان یک کارشناس مسائل نظامی در چندین مقاله که درباره جنگ در سوریه نوشتم به این نکته تاکید کردم که بدون شک تنها منطقه امن برای تروریست ها منطقه جنوبی و غربی دمشق است.

یعنی منطقه درعا و قنیطره که مرز مشترک با اردن دارد از همان اولین روزهای بحران در سوریه من بر اساس اطلاعات میدانی و استقرار دو لشکر اردن در مرزهای سوریه  این موضوع را پیش بینی کردم که بدون شک اگر قرار باشد حمله ای به سوریه انجام بشود از مسیر جنوب و مرزهای اردن صورت می گیرد در آن  زمان این تحلیل من در رسانه ها بازتاب گسترده ای یافت.

و امروز بعد از گذشت نزدیک به سه سال، طرح تیر خلاص به دمشق باز روی میز مقامات آمریکا و اسرائیل  قرار گرفته است.

بحران سوریه  وارد مرحله جدیدی از تغییر استراتژی شده است با تحولات میدانی و پیروزی های ارتش سوریه در کنار رزمندگان حزب‌الله کشورهای حامی تروریست‌های سوری باید نقشه خود را تغییر داده تا شاید از این مرحله سخت عبورکنند و بار دیگر بتوانند به پیروزی های درمیدان جنگ دستیابندتا شاید از این طریق فشار سیاسی خود را به محور مقاومت افزایش بدهند و در میز مذاکرات امتیاز بیشتری از سوریه بگیرند.

رژیم اشغال گر قدس نیز که ابتدای بحران سعی کرد خود را بی طرف نشان بدهد در طول مدتی کوتاه و بعد از آغاز شکست های شورشیان سوریه  وارد عمل شد و در چندین مرحله به صورت مستقیم با انجام حملات هوایی و موشکی به مراکز ارتش سوریه سعی در کمک رسانی به معارضان نمود تا از زیر فشار ارتش سوریه بتوانند خارج بشوند.

در چند ماه اخیر نیز اسرائیل با پناه دادن به مخالفان نظام سوریه و درمان مجروحین آنها در مناطق اشغالی جولان و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی به یکی از بهترین دوستان مخالفان دولت سوریه تبدیل شده است و بدون شک امن ترین منطقه در حال حاضر برای تروریست ها منطقه جولان اشغالی می باشد.

تغییر استراتژی مخالفان در چند روز گذشته و با بازکردن جبهه جدیدی در لاذقیه در شمال سوریه  هم مرز با ترکیه و سرازیر شدن چندین هزار تروریست های آموزش دیده چچنی و عربستانی به منطقه کسب خبر از آغاز مرحله جدیدی در بحران سوریه می دهد. بر اساس تحولات میدانی در چند روز آینده ارتش ترکیه برای کمک به معارضین سوریه اقدام به حملات گسترده هوایی و توپخانه ای به مواضع نیروهای ارتش سوریه در مناطق مرزی با این کشور اقدام خواهند نمود تا ارتش سوریه با انتقال اکثریت نیروهای خود به سمت شمال و مناطق هم مرز با ترکیه جلوی ورود حملات بیش از 12هزار تروریست تازه نفس را بگیرند تا فرصت برای حمله بزرگ از جنوب و غرب به دمشق آماده بشود. منطقه درعا و قنیطره و جولان محل اصلی این حمله خواهد بود حال باید دید ارتش سوریه چه برنامه ای برای این طرح گسترده خواهد داشت.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد