سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی



گذری به موزه تاریخی شوش

شوش - دزفول - ایرنا - موزه شوش با 550 ‏متر مربع زیربنا در میان باغی به وسعت 14 هزار و 635 ‏متر مربع بر سر راه قلعه باستانی شوش قرار دارد.

به گزارش ایرنا نمای بنای موزه شوش آجری است. بنای اولیه موزه همزمان با شروع حفاری های شوش و با استفاده از آجرهای بدست آمده از حفاریهای شوش و چغازنبیل ساخته شده و طی سالهای بعد نیز به آن افزوده شده است. 

موزه شوش در سال 1345 گشایش یافت وبعد ازمدتی تعطیل وسپس درسال 1385مجددافتتاح شد. 

آثار به نماش در آمده در این موزه به دوره پیش از عیلام تا دوره اسلامی تعلق دارد. 

موزه شوش دارای دوسالن بزرگ است و تمامی آثار به نمایش درآمده در آن حاصل حفاریهای منطقه شوش و چغازنبیل می باشد.

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه شوش دوره های پیش از تاریخ تا قرن ششم هجری قمری را در بر می گیرد. این آثار از مجسمه ها و سرستون های مکشوفه از مسجد سلیمان و آپادانای شوش، تابوت های سفالی و سنگی و خمره ای سفالی، مجسمه های خدایان، تزیینات دیواری سفالی، چگونگی تدفین در دوره ایلامی همراه با وسایل متعلق به فرد متوفی، پاشنه در، آجر نوشته های مکشوفه از شوش و چغازنبیل، خط نوشته های ایلامی، اکدی، پارسی باستان، آرامی، سریانی و پهلوی میانه، گوی های سفالی و گل میخ های تزیینی سفالی و کاسه های مکشوفه از حمیدیه مربوط به صابئین مندایی منقوش به اوراد مقدسی تشکیل شده است.

همچنین کاسه ها، پیه سوزها و تنگ های سفال لعابدار به قرون 3 تا 6 هجری قمری به دست آمده از شوش و صحنه های شکار به صورت گچ بری منسوب به بهرام پنجم و مفرغ های خوزستان شامل ظروف مختلف، سرنیزه و خنجر و شمشیر و بازوبند، از آثار بسیار زیبا و ارزشمند موجود در این موزه است.

همچنین داخل حیاط موزه بعضی از مجسمه ها و آثار باستانی در داخل محفظه های شیشه ای برای بازدید عموم قرار دارند.ک/4 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد