سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک بحران

اراضی اطراف مخزن سد گتوند ترک خورد
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۶
 
سه سال پس از آبگیری سد گتوند علیا، بخشی از اراضی اطراف مخزن ترک خورده اند این در حالی است که مجری سد گتوند این موضوع را تکذیب می کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سد گتوندعلیا بلندترین سدخاکی کشور و آخرین سد احداث شده روی رودخانه کارون، پیش از زمان آبگیری هم با حاشیه های بسیاری همراه بود. کارشناسان نسبت به تبعات این سد که گفته می شود به درستی جانمایی نشده، هشدار داده اند. ویژگی خاص زمین منطقه، از جمله سازند نمکی «گچساران» که درون مخزن سد قرار گرفته و فروچاله های متعدد مهم ترین چالش های سد گتوند علیا بوده است. آنگونه که قمشی از اساتید دانشگاه چمران تحقیق کرده با انحلال کوه های نمک این سازند، اکنون حدود هفت میلیون تن نمک پشت سد گتوند ذخیره شده است.

حالا اما مشکل دیگری سربرآورده است. منابع محلی از وقوع ترک هایی در اطراف مخزن سد خبر داده اند. ترک هایی که زمین شناسان آن را «ترک های کششی» می نامند.

این پدیده در روزهای اخیر در منطقه عنبل به وقوع پیوسته اما گویا مقامات محلی از آن بی اطلاع هستند. بهانه آنها هم تغییرات مدیریتی است و کمبود وقت برای سرکشی و مسئولان سد نیز وقوع این پدیده را رد می کنند.

کریم شیبانی مجری سد گتوند علیا در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: به عنوان مجری سد این مسائل را به شدت تکذیب می کنم و اتفاق تازه ای در سد گتوند رخ نداده است. وی افزود: در زمان آبگیری سد، تحرکاتی در «سازند گچساران» اتفاق افتاد که بلافاصله ترمیم شد.

شیبانی با بیان اینکه اکنون وضعیت سد عادی است، بیان کرد: ذخیره نمک در مخزن سد کاهش نشان می دهد به این معنی که فعالیت سازند (انحلال نمک) کم شده و مسئله ای در این خصوص نداریم.

به گفته وی، پدیده های زمین شناسی موجود در اطراف مخزن فروچاله (sinkhole) هستند که پیش از آبگیری هم وجود داشتند. فروچاله های موجود در مخزن سد نیز قبل از آبگیری با خاک پر شده اند.

هشدار جدی است

یک کارشناس علوم زمین اما این ترکها را یک هشدار جدی دانست.

او که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: هنوز از منطقه بازدید نکرده ام. ولی شنیده ها حاکی از به وجود آمدن ترک هایی در اطراف مخزن است. البته اظهار نظر دقیق درباره آنها نیاز به بررسی های میدانی و تهیه نقشه منطقه دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به گزارش منابع محلی افزود: این ترکها موسوم به «ترک های کششی» می تواند دلیلی بر زمین لغزش یا نشست زمین ناشی از انحلال لایه های زیرسطحی باشد.

وی اضافه کرد: این پدیده فروچاله نیست و به دلیل ویژگی های اراضی منطقه این اتفاق پیش بینی شده بود.

این کارشناس گفت: با توجه به اینکه سد گتوند از نوع خاکی است، گسترده شدن ترک ها خطرهای بیشتری دارد.

وی ابزارنگاری و اندازه گیری عمق ترک ها همچنین پایش مستمر منطقه را ضروری دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه این پدیده در نزدیکی تفرجگاه مردم محلی اتفاق افتاده باید از عبور و مرور خودروها در آن محل ممانعت به عمل آید زیرا هر گونه فشار و افزایش وزن می تواند باعث عمیق تر شدن ترک ها شود.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور در سفر استانی خود به خوزستان با بیان اینکه به مردم در مورد سد گتوند دولت گزارش دقیقی ارائه خواهد داد، گفت: سد گتوند از ابتدای دولت مایه نگرانی بود در دولت جدید با وزیر نیرو در این زمینه صحبت شده و به این نتیجه رسیده ایم که این سد مشکل دارد.

حسن روحانی افزود: مردم به حق می گویند این سد مشکل دارد. سدی که می بایست برای مردم مایه امید باشد متاسفانه برای استان عامل نگرانی شده است.

وی گفت: دستور بررسی دقیق مسئله این سد را می دهم تا گزارش دقیقی از آن تهیه و به مردم ارائه شود تا همگی در جریان کل کار قرار گیرند و از سوی دیگر تلاش می کنیم راه حلهای موجود و ممکن را بیابیم تا نگرانی مردم دراین زمینه برطرف شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد