سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز


یک دیپلمات غربی از پیشرفت شگفت انگیز مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه1+5 در وین خبر داد.

به گزارش مهر، رویترز در گزارشی از دومین روز مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 در وین از پیشرفت خوب مذاکرات خبر داد.

بر اساس این گزارش در دومین روز مذاکرات دو طرف تلاش های زیادی برای تعیین یک دستور کار جامع انجام داده اند تا از طریق آن بتوانند به یک توافق نهایی هسته ای با ایران برسند تا از طریق آن به یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران پایان دهند.یک دیپلمات غربی با رد برخی شایعات مبنی بر اینکه مذاکرات با ایران به با موانع مواجه شده اند گفت: مذاکرات بطور شگفت انگیزی خوب پیش می روند و تا به حال مشکل جدی وجود نداشته است.

فرزند شهید لاجوردی در پاسخ به سوالی درباره زمان نهایی شدن پیگیری این پرونده هم اظهار داشت: این موضوع به این بستگی دارد که چه زمانی آنان (مسئولان اطلاعاتی و انتظامی) به سرنخ‌ها برسند.
خواهر شهید اسدالله لاجوردی دادستان اسبق انقلاب به طرز مشکوکی به قتل رسید.

به گزارش فارس، حسین لاجوردی فرزند شهید لاجوردی در این باره در گفت: خواهر شهید لاجوردی مرگ مشکوکی داشته که مسئولان امنیتی و انتظامی در حال پیگیری آن هستند. 

وی درباره جزئیات این حادثه نیز گفت: ۳ روز از حادثه می‌گذرد و ۲ روز قبل، مسئولان جنازه وی را پیدا کردند و در حالی که ایشان در تهران ساکن بوده است، اما پیکر وی را به دماوند منتقل کرده بودند.

لاجوردی درباره انگیزه قاتلان و علل انجام این قتل نیز اظهار داشت: مسئولان اطلاعاتی و امنیتی در حال پیگیری هستند اما هنوز ما در جریان جزئیات آن نیستیم که مسائل برای خودمان محرز شود. 

فرزند شهید لاجوردی در پاسخ به سوالی درباره زمان نهایی شدن پیگیری این پرونده هم اظهار داشت: این موضوع به این بستگی دارد که چه زمانی آنان (مسئولان اطلاعاتی و انتظامی) به سرنخ‌ها برسند.

وی با بیان اینکه خواهر شهید لاجوردی ۷۰ سال سن داشت، خاطرنشان کرد: ایشان دارای موقعیت اجتماعی مطلوب و استاد بود؛ همیشه درب منزل ایشان باز و کلاس‌های مختلف دینی و مذهبی در منزلشان برگزار می‌شد. 

لاجوردی ادامه داد: این اتفاق هم یکی دو ساعت بعد از اتمام کلاسشان که در منزل برگزار شده بود، رخ داده است و به همین دلیل پیگیری‌های لازم برای مشخص شدن مسئله در حال انجام است.

ارزیابی راهبردی از انفجار امروز لبنان/ چرا گزینه نیمه سخت در مواجه با ایران فعالتر شده است؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۴۰
 
امروز بر اثر دو انفجار تروریستی در نزدیکی مرکز رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در منطقه بئر حسن بیروت، ۳ تن کشته و بیش از ۶۰ تن مجروح شدند.
ارزیابی راهبردی از انفجار امروز لبنان/ چرا گزینه نیمه سخت در مواجه با ایران فعالتر شده است؟
گروه بین الملل جهان نیوز: گروهک تروریستی عبد الله عزام در صفحه توئیتر خود مسؤولیت انفجارهای تروریستی منطقه بئر حسن لبنان را به عهده گرفت. این گروه ترویستی اعلام کرده است که هدف ما رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

این در حالی است که سفارت ایران در بیروت اعلام کرده به هیچ یک از دیپلمات ها و کارکنان رایزنی فرهنگی آسیبی نرسیده است و همه در سلامت کامل بسر می برند.

در این باره چند نکته مهم قابل تامل است:

الف: در فاصله کمتر از چند هفته برای دومین بار است که یک گروه منتسب به القاعده مراکز منتسب به ایران را در لبنان مورد هدف قرار می دهد. این دو اقدام تروریستی در کنار ترور دیپلمات ایران در یمن و همچنین گروگانگیری ۵ مرزبان در مرزهای شرقی نشان می دهد که استفاده از گزینه نیمه سخت - عملیات اطلاعاتی- به شدت علیه ایران فعال شده است. اینکه چرا گزینه نیمه سخت درباره ایران به این شدت دوباره فعال شده است برای دستگاه اطلاعاتی کشور امروز یک سوال بسیار مهم و استراتژیک محسوب می شود. ولی به صورت بسیاری مختصر این را می توان اشاره کرد که موفقیت های منطقه ای ایران در لبنان و عراق و علی الخصوص سوریه و روند رو به رشد ثبات داخلی کشور ناچارا گزینه نیمه سخت را دوباره علیه کشورمان فعال کرده است.

ب: مهمترین مظنون این اتفاقات که البته شواهد فراوانی نیز درباره آن وجود دارد، دستگاه اطلاعاتی عربستان است. نکته اساسی در این باره در این گزاره نهفته است که عربستان این روزها به شدت در مقابل ایران احساس ضعف می کند و درصدد جبران این ضعف در مواجه با جمهوری اسلامی ایران است. شاید این تعبیر دقیق تر باشد که عربستان برای تضعیف و چنگ اندازی به ایران گزینه ای جز اقدام تروریستی ندارد.

ج: انفجار امروز البته پس از تشکیل مجدد دولت در لبنان و حضور موثر و مجدد حزب الله لبنان در کابینه جدید اقدامی شکست خورده و از سر انتقام گیری نیز معنا پیدا می کند. پیام غیر مستقیم این انفجار این است که جریان تندرو داخل لبنان که از یک طرف به دستگاه اطلاعاتی عربستان و از طرفی دیگر به رژیم صهیونیستی متصل هستند، ایران را اصلی ترین دلیل پیروزی مجدد سیاسی حزب الله و جریان ۸ مارس در تشکیل کابینه لبنان می داند. البته این خود اعترافی به تاثیر و عظمت قدرت بین اللملی ایران نیز است.

د: جریان تکفیری و القاعده با خلق کردن انفجار امروز لبنان یکبار دیگر نشان دادند که آنها ثبات در لبنان را مقدمه ای برای تثبیت موقعیت جریان مقاومت در سوریه و شکست خود نیز می دانند. به همین دلیل به هم زدن ثبات داخلی لبنان آن هم درست مقابل مراکز وابسته به ایران به عنوان ستون مقاومت یک اقدام حیاتی برای القاعده محسوب می شود.


اوکراین به سوریه دوم برای پوتین تبدیل می‌شود؟
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۵
 
اوکراین مدت ها است که به دلیل اختلافات در زمینه عضویت در اتحادیه اروپا دستخوش ناآرامی است.
اوکراین به سوریه دوم برای پوتین تبدیل می‌شود؟
سرویس بین اللمل جهان نیوز: اعتراضات جدید در اوکراین چند هفته ای است که شعله ورتر شده، زیرا دولت این کشور از امضای پیمان تجاری با اتحادیه اروپا که به آزادی «یولیو تیموشنکو» نخست‌وزیر سابق مشروط شده بود، سر باز زده است.

اما از دیشب که ناآرامی های اوکراین یکبار دیگر در صدر اخبار رسانه های بین المللی قرار گرفته است، شدت اعتراضات، وارد مرحله خاص تر و شدیدتری شده و این بار حتی معترضان برخی ساختمان های دولتی را نیز اشغال کرده اند و تعدادی از معترضان و نیروهای پلیس نیز کشته و مجروح شده اند.

با وجود مذاکرات میان رئیس‌جمهوری اوکراین و مخالفان هیچ علامتی از به توافق رسیدن مشاهده نشده است. ویتالی کلیچکو" رهبر حزب مخالف «اتحاد دموکراتیک اوکراین برای اصلاحات» بعد از مذاکرات شب گذشته خود با "ویکتور یانوکوویچ" رئیس‌جمهوری اوکراین گفته است که دو طرف نتوانستند به توافقی دست یابند.

با وجودی که رئیس جمهور اوکراین درخواست بازگشت به مذاکرات را مطرح کرده ولی ویتالی کلیچکو رهبر مخالفان اعلام کرده است به اعتراضات خیابانی ادامه می دهند.

در همین حال از اتفاقات میدانی که گذر کنیم لحظه به لحظه بر استراتژیک تر شدن تحولات اوکراین افزوده می شود و دراین میان، این کشور بحران زده به پرونده ای همانند سوریه برای تقابل روسیه با امریکا و اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

اوکراین برای روس ها دروازه تجارت گاز و انرژی به اروپا محسوب می شود و از آن دست مناطقی است که تلاش دولت پوتین برای بسط قدرت و نفوذ خود در اطراف روسیه، سیاست اصولی روسیه محسوب می شود.

از این طرف نیز آمریکایی ها با حمایت علنی از مخالفان دولت «کییِف» اصرار دارند همانند سوریه یکی از مناطق سنتی تحت نفوذ روسیه را به جبهه خود پیوند بزنند. در همین حال قرار گرفتن اوکراین در قسمت شرقی اروپا یکبار دیگر اتحادیه اروپا را نیز شریک با آمریکا در تقابل با روسیه قرار داده است.

اوکراین از برخی جهات بیشتر از سوریه برای روسیه اهمیت استراتژیک دارد و به نظر می رسد، که تیم سیاست خارجه پوتین تقابل با آمریکا را در تحولات اوکراین همانند سوریه به صورت جدی تر ادامه بدهد.

روس ها می دانند که از دست دادن اوکراین بیشتر از همه منطقه قفقاز که تا الان حیات خلوت آنها محسوب می‌شده است را در دسترس آمریکا قرار خواهد داد. اتحادیه اروپا نیز با تغییر دولت اوکراین و همسو کردن آن با خود نیز قصد دارد حوزه نفوذ خود را تا مرزهای غربی روسیه پیش ببرد.

اتحادیه اروپا اصرار دارد اوکراین میان اتحاد اوراسیا یعنی همکاری با روسیه و قرارداد تجاری با اتحادیه اروپا یکی را انتخاب کند و تجارت آزاد و تسهیلات گمرکی با روسیه، قزاقستان و بلاروس را متوقف کند.
اصرار به این موضوع نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا و آمریکا قصد دارند کمترین سهم را برای آینده اوکراین برای روسیه در نظر بگیرد.



پول سرگردان در ایران چقدر است؟
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۹
 
پول‌های سرگردان در اقتصاد ایران به ۲۰۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. این پول‌ها جزئی از نقدینگی کشور هستند که نه به بانک‌ها رفته‌اند و نه به بورس.
به گزارش جهان به نقل از روزنامه فرهیختگان، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی ایران این رقم چهار سال پیش ۸۰ هزار میلیارد تومان کمتر و معادل ۱۲۹ هزار میلیارد تومان بود. اما این روند در چهار سال اخیر به تدریج رشد کرد و در پایان سال گذشته به ۲۰۹ هزار میلیارد تومان رسید.

این رقم معادل رقمی نزدیک به بودجه عمومی دولت برای سال ۹۳ است. در واقع به اندازه پولی که دولت برای دخل و خرج یک ساله خود نیاز دارد، پول‌های سرگردان در اقتصاد ایران وجود دارند.

پول‌هایی که از نگاه برخی کارشناسان از جمله حیدر مستخدمین‌حسینی حجم عمده آنها در موسسات غیرمجاز مالی است. از نگاه این کارشناسان همین پول‌ها بوده‌اند که در نوسان‌های نرخ ارز در سال‌های گذشته نقش موثری ایفا کرده‌اند.

در واقع چون این پول‌ها به بخش‌های رسمی مانند بانک و بورس نرفته‌اند، هنگام جذاب شدن بازارهایی مانند ارز و طلا یا مسکن به راحتی می‌توانند جابه‌جا شوند و با حرکت به سمت بازار جدید موجی از تقاضاهای جدیدی را به وجود آورند. با افزایش این تقاضاهاست که افزایش نرخ در بازارهایی مانند ارز و طلا یا مسکن رخ می‌دهد.

پیش از این نیز هرچند هیچ مقام دولتی‌ای از نرخ نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران سخن نگفته بود، اما یحیی آل‌اسحاق در قامت رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده بود که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران وجود دارد. خواست او و بقیه فعالان بخش خصوصی این است که بانک‌ها بتوانند این پول‌ها را جذب و سپس با نرخ‌های سود ارزان به بخش تولید کشور تزریق کنند تا بخش تولید کشور دیگر با مشکل تامین سرمایه در گردش واحدهای خود مواجه نشود.

برخی فعالان دیگر بخش خصوصی نیز از جمله مهدی رئیس‌زاده، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تهران با استناد به آمار بانک مرکزی مبنی بر سهم ۱۵ درصدی بخش تولید از کل مطالبات معوق ۸۴ هزار میلیارد تومانی بانک‌ها، عنوان کرده‌اند که بخش خصوصی بخش خوش‌حساب متقاضیان وام‌های بانکی است و به همین دلیل پس از تقویت بانک‌ها آنها می‌توانند با خیال راحت‌تری این تسهیلات را به بخش خصوصی بدهند.

رشد ۲۸ درصدی نقدینگی سرگردان

آخرین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۹۱ زمانی که کل نقدینگی کشور بیش از ۲۹ درصد رشد داشت، میزان سپرده‌های دیداری بانک‌ها ۲۲ درصد و حجم بورس نیز ۳۳ درصد رشد کرد.

در این میان میزان نقدینگی سرگردان نیز ۲۸ درصد افزایش یافت. وقتی در اقتصادی نقدینگی رشد می‌کند، بازار بورس و بانک‌ها نیز بلافاصله دست به کار می‌شوند که این نقدینگی‌ها را جذب کنند. اما اگر نقدینگی به این دو بخش نرود باید آنها را جزء نقدینگی سرگردان محسوب کرد.

در بخش بازار سرمایه ارزش جاری بازار سهام در سال ۸۸، بیش از ۴۵ درصد، در سال ۸۹ بیش از ۷۱ درصد، در سال۹۰ معادل ۱۵ درصد و در سال ۹۱ بیش از ۳۳ درصد افزایش داشته است. سپرده دیداری در بانک‌ها نیز در این چهار سال به ترتیب ۱۱، ۳۰، حدود ۱۷ و حدود ۲۲ درصد افزایش یافته است. با وجود این افزایش‌ها و نقدینگی‌هایی که در این چهار سال به بورس و بانک‌ها تزریق شده باز هم بخش قابل توجهی نقدینگی باقی مانده است.

به همین دلیل میزان نقدینگی سرگردان در سال ۸۹ معادل ۰/۳۸ درصد، در سال ۹۰ بیش از ۲۵ درصد و در سال ۹۱ بیش از ۲۸ درصد رشد داشت و در پایان سال گذشته به ۲۰۹ هزار میلیارد تومان رسید. این در حالی است که در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ کل نقدینگی اقتصاد ایران به ترتیب حدود ۲۴، بیش از ۲۵، بیش از ۲۱ و بیش از ۲۹ درصد افزایش داشت.

در واقع هرچند در سال ۸۹ میزان رشد نقدینگی بیشتر از رشد نقدینگی سرگردان بوده اما در سال ۹۰ این روند برعکس شد و میزان رشد نقدینگی سرگردان چهار درصد هم بیشتر از رشد کل نقدینگی کشور بود. در عین حال در سال ۹۱ دوباره میزان رشد کل نقدینگی از نقدینگی سرگردان بیشتر شد اما این فاصله مانند سال ۸۹ نبوده و تنها یک درصد بیشتر بود.

نیمی از نقدینگی سرگردان است

بررسی بیشتر آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد هرچند سهم نقدینگی سرگردان از کل نقدینگی در اقتصاد ایران در سال گذشته در مقایسه با سال ۹۰ رشد نکرد اما همچنان بیش از ۴۵ درصد نقدینگی کشور سرگردان است.

در سال گذشته از کل نقدینگی موجود در اقتصاد ایران بیش از ۴۵ درصد سرگردان بود و ۳۷ درصد از نقدینگی جذب بورس و حدود ۱۸ درصد هم جذب بانک‌ها شد. پیش از آن در سال ۹۰ سهم نقدینگی سرگردان به همین میزان بود و سهم بورس کمتر از سال ۹۱ و معادل ۳۶ درصد و سهم بانک‌ها بیشتر از سال ۹۱ و معادل ۱۹ درصد بود. این وضعیت در سال ۸۹ نیز تقریبا مشابه سال ۹۰ بود.

در سال ۸۹ از کل نقدینگی در اقتصاد ایران ۴۴ درصد نقدینگی سرگردان و حدود ۳۸ درصد سهم بورس و ۱۸ درصد سهم سپرده‌های بانک‌ها بود. اما در سال ۸۸ وضعیت کاملا متفاوت بود؛ در آن سال سهم نقدینگی سرگردان از کل نقدینگی در کشور ۵۵ درصد و سهم بورس حدود ۲۸ و سهم سپرده‌های دیداری بانک‌ها ۱۷ درصد بود.



سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دور اول مذاکرات جامع ایران و ۱+۵ را سازنده و مفید دانست و گفت: اگر رسیدن به هدف جلوگیری از تسلیحاتی شدن ایران نیازمند برچیده شدن تأسیسات هسته‌ای باشد، این مسئله بر روی میز مذاکرات جامع قرار خواهد گرفت.
به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا نوشت: «مری هارف» در کنفرانس خبری خود از وین درباره مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) گفت که مذاکرات تا صبح امروز به وقت وین ادامه خواهد داشت و سپس دور اول مذاکرات جامع به پایان می‌رسد.

هارف تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم این دور از مذاکرات تقریباً سازنده و مفید بوده است. ما هم درباره فرایند و هم درباره محتوا بحث کردیم و مباحثات زیادی با شرکای ۱+۵ خود هم در سطح مدیران سیاسی و هم سطح کارشناسی داشتیم. در خصوص موضوعاتی چون برچیده شدن، ما چندین ماه است که به وضوح اعلام کردیم که هدف ما جلوگیری ایران از دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای است. اگر رسیدن به این هدف شامل یک نوع برچیده شدن باشد، این موضوع بعنوان بخشی از مذاکرات جامع روی میز قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما اعلام کردیم که تمامی نگرانی‌های جامعه بین‌الملل باید بعنوان بخشی از این مذاکرات برطرف شود، بنابراین فکر می‌کنیم که این یک مجموعه مذاکرات سازنده و مفید بود.ما ۶ ماه زمان برای مذاکره داریم تا بررسی کنیم که آیا می‌توانیم به توافق جامعی برسیم که تمامی نگرانی‌های ما برطرف شود و درباره موضوعات خاص، می‌دانیم که دو طرف با مواضع خاص در ذهن خود به میز مذاکره آمده‌اند اما ما فکر می‌کنیم که در چند روز اخیر مذاکرات ما پیشرفت‌هایی را حاصل آوردیم و امیدواریم که بر اساس آن به سمت جلو پیش رویم.
منبع: فارس
فرمانده سپاه: عرصه‌های مدیریتی، به پیرمردها برگشته است
فعلاً باید سکوت کنیم و بغض در گلو نگه داریم
کد مطلب : 32899
گروه سیاسی: فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در افتتاحیه نشست دو روزه مسئولین حوزه‌های بسیج دانشجویی سراسر کشور ، طی سخنانی با بیان اینکه وضعیت انقلاب اسلامی در خارج، بهتر از داخل است، گفت: انقلاب، طوفنده و با صدای رسا در حال گسترش در جهان است. هر جا نام سپاه و بسیح است، نام انقلاب اسلامی هم هست و این راه و هدف ما را بهم نزدیک می‌کند.
فعلاً باید سکوت کنیم و بغض در گلو نگه داریم
به گزارش فارس، سرلشکر محمدعلی جعفری ادامه داد: در دوران دوم خرداد، برخی شعار توقف انقلاب را سر میداند و آنها که در حاکمیت هم نفوذ کرده بودند، توقف انقلاب را دنبال می‌کردند که مشکل ما نیز با همین نگاه است. فرمانده کل سپاه گفت: وقتی امریکا و استکبار در دیدگاه و نظر با مخالفین راه راستین انقلاب هماهنگ می‌شوند، یک تهدید جدی علیه انقلاب اسلامی است و همه مشکلات امنیتی و داخلی و سیاسی نیز از همین موضوع است. برخی این را اعلام می‌کنند و برخی اعلام نمی‌کنند ولی در عمل همین راه را می‌روند و کاری به ارزشها و اصول انقلاب ندارند ازجمله آنها که بیشتر نگاه و الگویشان، خارجی‌ها و غربی‌هاست. جعفری خاطرنشان کرد: برخی چهره خودشان را به مردم نشان نمی‌دهند و کار خودشان را می‌کنند که این، همان نفاق است و مشکل ما این است که اینها با دشمنان خارجی گره خورده‌اند.

وی افزود: انقلاب اسلامی تا الان بر آرمانهای سلبی مثل نفی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و فشار اقتصادی، موفق بوده است. جعفری ادامه داد: نسل قبلی انقلاب بر سر آرمانهای سلبی در برابر نظام سلطه ایستاده اما باید دید که آیا آرمانهای ایجابی مانند عدالت اجتماعی، پیاده شدن احکام الهی و اسلامی شدن جامعه و دستگاههای نظام هم صورت گرفته؟ وی گفت: غربی‌ها در علوم انسانی به دنبال جداکردن دین از سیاست هستند که کتابهایشان در دانشگاههای ما تدریس می‌شود و ما هم تند تند می‌خوانیم تا دکتر شوبم که البته این برای شناختن فلسفه و ایدئولوژی غربی‌ها خوب است نه برای عمل دانشجویان بسیجی.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تحول در علوم انسانی علی رغم تاکیدات رهبری هنوز صورت نگرفته، گفت: این در حالیست که روز به روز هم مدرک دکتری می‌دهیم. دانشجویان علوم انسانی باید با مبانی دینی در این علوم آشنا شوند. کشور ما بحرانی است و با بحران روبروییم و چه بحرانی بالاتر از این که آموزه‌های دانشگاهی ما متناسب با آموزه‌های انقلاب نیست. تحول باید در همه دستگاهای کشور اتفاق بیفتد نه فقط در آموزش و پرورش، وزارت علوم و ارتش و سپاه؛ این مطالبه رهبری معظم انقلاب است. سیستم‌های اداری حاکم بر کشور، برخی نهادهای انقلابی را استحاله کرده و از بین برده و به سپاه هم هجمه می‌آورند اما سپاه در برابر این هجمه ها مقاومت می‌کند.

وی تصریح کرد: سیسستم‌ها و روش‌های اداره کشور عوض نشده و نیاز به تحول داد چراکه بدون آن، اهداف انقلاب اسلامی محقق نمی‌شود. جعفری خطاب به دانشجویان بسیجی گفت: امیدی به نسل قبلی نداشته باشید چراکه آنان یا مسن شده‌اند و یا آموزش دیده دانشگاه‌های خارج هستند که از حالت انقلابی خارج شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه مبنای انقلابی بودن، گوش دادن به حرفهای ولی فقیه است، ادامه داد: مشکل ما با خیلی از انقلابی‌های قبلی همین است که انقلابی بوده‌اند ولی انقلابی نماندند. امروز در همه کشور، از سخنانی که رهبری می‌فرمایند، عقب هستیم در خالی که همه فکر می‌کنند سخنان ایشان برای دیگران است.

جعفری در پاسخ به سوالی درباره راهبرد و وظیفه دانشجویان در صدور انقلاب به خارج از مرزهای ایران، گفت: صدور انقلاب، پیش‌کش؛ کاری کنید که داخل کشور درست شود. صدور انقلاب با همین ایستادگی و مقاومت بر آرمانهای سلبی در حال انجام است و بزرگترین مقطع صدور انقلاب نیز جنگ تحمیلی بود. جعفری در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: تجربه بسیج باعث شده تا خیلی از کشورها به ما التماس کنند و بپرسند که چکار کرده‌اید و بسیج را در کشور ما هم راه بیندازید ولی وقتی به اعتقادات آن کشور نگاه می‌کنیم، می‌گوییم نمی‌شود، لازمه بسیج، اعتقاد به اسلام و شیعه است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عدم نگاه جوانگرایی در کشور گفت: این مشکل در ادارات وجود دارد بخصوص که عرصه های مدیریتی، به تفکر میانسالی و پیرمردها برگشته است. جعفری گفت: سپاه در عرصه‌های فرهنگی، جدیدا وارد شده و تجربه قبل را ندارد و بسیج و سپاه و سپاه‌های استانی و موسساتی که به نوعی وابسته به سپاه هستند، وارد این عرصه شده‌اند. استفاده از نیروی جوان شاید مستقیم از سوی سپاه صورت نگیرد ولی موسساتی که کار فرهنگی می‌کنند مانند بنیاد خاتم‌الاوصیا ایجاد شده تا این حمایت صورت‌ بگیرد.

فرمانده کل سپاه همچنین در خصوص حضور فرماندهان سپاه در دانشگاهها گفت: استعلامی که از رهبری کردند، فرمودند فرماندهان و نظامی‌ها بیشتر در دانشگاههای خود سپاه حضور داشته باشند. فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده از دانشجویان بسیجی در مسئولیت‌های بسیج دانشجویی تصریح کرد: اعلام کرده‌ایم که باید از نیروهای جدیدالورود خود بسیج دانشجویی در سمتهای مسئولیتی استفاده شود که ظرف ۵ تا ۶ ماه آینده، این موضوع در همه‌جا عملی خواهد شد.

جعفری در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: دولت با نرمش قهرمانانه و با حفظ اصول وارد مذاکره شده تا یا فشار تحریم‌ها کم شود و یا مسئولین کشور از خارج ناامید شوند و بر توان داخلی تمرکز کنند، که هر نتیجه‌ای بدهد، مثبت است. البته مشروط بر اینکه کسی از خطوط قرمز عبور نکند که البته آقا هم اجازه نمی‌دهند. فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به خباثت‌های دشمنان انقلاب گفت: آنها این مواضع را می‌گیرند و به عزت ملی ما خدشه وارد می‌کنند که قطعا مسئولین می توانند بهتر موضع بگیرند که این غرور ملی، تا این حد زیر سوال نرود.

وی افزود: به دلیل مقطع حساسیتی که باید مذاکرات به جلو برود، تا بهانه دست کسی ندهیم، فعلا باید سکوت کنیم و بغض در گلو نگه داریم چون کار بسیار حساسی است و هدف اصلی هم برداشتن فشار اقتصادی بر مردم است که بسیار مهم است لذا باید با ملاحظه عبور کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد