سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان


برای ارتقا کیفیت آب شهرهای خوزستان چه باید کرد؟
اجتماعی  15:57:17 1392/11/30
9211-15414-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: با تکمیل طرح آبرسانی غدیر، کیفیت آب شهرهای اهواز، خرمشهر و آبادان، شادگان و دشت‌آزادگان به میزان 2.2 برابر افزایش می‌یابد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- محمدرضا شمسایی در این جلسه که امروز (30 بهمن ماه) در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طرح آبرسانی غدیر باید تکمیل شود، چون با توجه به شرایطی که برای کارون پیش آمده و عمدتا به دلیل ورود پساب کشاورزی است، در صورت تکمیل نشدن طرح، قطعا با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

 

وی ادامه داد: با تکمیل طرح می‌توان میزان 70 درصد آب اهواز و 70 درصد آب خرمشهر و آبادان که از کرخه تامین می‌شود را به 100 درصد برسانیم و همچنین آب شادگان و دشت‌آزادگان را نیز حداقل از کرخه تامین کنیم، با این شرایط کیفیت آب نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: 280 میلیارد تومان نیاز است که بتوانیم ظرف 4 تا 5 ماه مساله آب این چند شهر را حل کنیم لذا درخواست می‌شود جلسه‌ای با وزیر نیرو داشته باشید و تکلیف این 280 میلیارد تومان مشخص شود تا سازمان آب و برق بتواند در خصوص تامین 100 درصدی آب این شهرها اقدام کند.

 

شمسایی در ادامه به نصب سیستم‌های پایش در رودخانه‌های استان اشاره کرد و گفت: کارایی این سیستم را در چند رودخانه دنیا مشاهده کردیم، این سیستم در دنیا یک سیستم به روز است و در استان خوزستان کار اجرای آن از سال 1380 آغاز شد و اجرا سه سال طول کشید.

 

وی افزود: به طور خلاصه روند کار سیستم این صورت است که وضعیت کیفیت و کمیت آب را به صورت لحظه‌ای در هر نقطه‌ای که ایستگاه پایش نصب شده است، نشان می دهد. نصب سیستم پایش در 5 رودخانه استان جزو برنامه ما بود ولی چون سه رودخانه کارون، دز و کرخه در اولویت بودند، کار در این رودخانه‌ها اجرا شد و متاسفانه در رودخانه‌های دیگر انجام نشد که باید سیستم در رودخانه‌های زهره و مارون نیز نصب شود.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: البته این سیستم زمانی کارایی لازم و اثر مثبت دارد که مدیریت داشته باشد و جهت جمع‌آوری صرف داده‌ها نباشد.

 

شمسایی اظهار کرد: مدیریت این کار در دنیا تجارب بسیار خوبی دارد. اگر مدیریت لازم وجود نداشته باشد، وجود سیستم هیچ اثری نخواهد داشت. مساله مدیریت کار بیشتر از خودکار اهمیت دارد.

 

همچنین هوشنگ حسونی‌زاده، معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این جلسه گفت: به منظور جمع‌آوری دقیق و سریع اطلاعات در زمینه وضعیت کمی و کیفی رودخانه‌های استان، ایستگاه‌های پایش در رودخانه کارون، دز و کرخه نصب شده‌اند.

 

وی افزود: 28 ایستگاه رفتارسنجی در حوزه کارون و دز، 25 ایستگاه پایش کیفی در حوزه کارون، 22 ایستگاه هشدار سیل در حوزه دز و کارون، 20 ایستگاه هشدار سیل در حوزه کرخه و 17 ایستگاه پایش کیفی در حوزه کرخه تعریف شده است.

 

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: عمده این ایستگاه‌ها ساخته و اکثرا نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند. جانمایی این ایستگاه از استان‌های بالادست حوزه دز و کارون از جمله استان‌های مرکزی، اصفهان، کهگلیویه و بویراحمد، چهار محال بختیاری تعریف شده است.

 

حسونی‌زاده افزود: این ایستگاه‌ها به ما کمک می‌کنند که در هر زمان ورود فاضلاب، زهاب‌های صنایع و احیاناً تخلیه نفت و موارد دیگر را مشخص می‌کند و بررسی منابع آلاینده و میزان برداشت از جمله اهداف اجرای این طرح است که برای رفع مشکلات پیش آمده یا دبی آب را افزایش می‌دهیم یا از کدورت آب می‌کاهیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد