سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: سازوکار جدیدی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران به زودی آماده می شود و چیزی وجود ندارد که این روند را با شکست روبه رو کند.
وزیر خارجه روسیه گفت که غربی ها معتقدند باقی ماندن اسد در سوریه بهتر از تندروهای اسلامگرا در این کشور است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: نگرانی دیپلمات های غربی روز به روز افزایش می یابد. دیپلمات های غربی می گویند باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در قدرت بهتر از این است که افراط گرایان اسلامی در این کشور  حکومت کنند.

لاوروف ادامه داد: این موضوع تنها محدود به نشست های خصوصی نیست بلکه چنین مطلبی در سخنان علنی مقامات غربی نیز گفته می شود. این ایده به ذهن خیلی از همکاران غربی رسیده است. باقی ماندن بشار اسد در سمت ریاست جمهوری سوریه نسبت به سیطره تروریست ها بر این کشور، خطر کمتری برای سوریه دارد.

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد حل مسئله مشارکت ایران در نشست ژنو با موضوع آینده سوریه، نیازمند تماس های بیشتری در سطح وزیران است.

لاوروف ادامه داد: سازوکار جدیدی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران به زودی آماده می شود و چیزی وجود ندارد که این روند را با شکست روبه رو کند. توافق ژنو انجام بازرسی های گسترده تری از تاسیسات هسته ای ایران را تایید می کند.

"گنادی گاتیلوف" معاون وزیر خارجه سوریه هم گفت که فهرست حاضران در نشست ژنو -2 درباره سوریه، شامل حدود 30 کشور به جز ایران است زیرا آمریکا تاکید کرد که حضور ایران در ژنو -2 برای واشنگتن غیرقابل قبول است.

گاتیلوف ادامه داد: حمایت از مشارکت تهران در نشست ژنو -2 را دوباره تکرار کردیم. ما اطمینان داریم که مشارکت ایران در ژنو -2 مهم است.
وی افزود: طرف آمریکایی همچنان با مشارکت ایران در ژنو -2 مخالفت می کند. حل این مسئله نیازمند تماس های بیشتری در سطح وزیران است.
 
 
 
وکیل دولت عربستان در جلسه دادگاه استیناف از اینکه یک کشور دارای حاکمیت و هم پیمان با آمریکا پس از گذشت 10 سال از طرح شدن این شکایت محبور به دفاع از خود در برابر اتهامات مطرح شده باشد، ابراز تاسف کرد.
دادگاه استیناف فدرال آمریکا با لغو یک حکم، زمینه شکایت شهروندان آمریکایی که در جریان حملات 11 سپتامبر خسارذت دیده اند از دولت عربستان را فراهم کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از شبکه خبری " ای بی سی" آمریکا ، 3 قاضی دادگاه استیناف فدرال در نیویورک با صدور حکمی جدید ،شکایت متوقف شده برخی از شهروندان آمریکا از دولت عربستان به منظور پرداخت خسارت بابت حوادث 11 سپتامبر به دلیل حمایت مالی شاهزادگان سعودی از گروه القاعده را بار دیگر به جریان انداختند.

شکایت از دولت عربستان در سال 2002 با صدور رای یک قاضی دادگاه فدرال به دلیل مصونیت حاکمیتی این کشور متوقف مانده بود ولی روز پنج شنبه 3 قاضی دادگاه استیناف در تفسیری جدید اعلام کردند شکایت افراد صدمه دیده از دولت عربستان می تواند موضوعیت داشته باشد و احیای این شکایت می تواند " منافع عدالت" را تامین کند.

صدور این رای جدید در هنگامی صورت می گیرد که روابط آمریکا و عربستان در یکی از سردترین و پرتنش ترین شرایط خود در دهه های گذشته قرار دارد و دو کشور به دلیل اختلافات درباره مسایلی از قبیل توافق ژنو با ایران و نیز بحران سوریه، زبان به انتقاد صریح و آشکار علیه هم گشوده اند.

طبق رای جدید قضات دادگاه فدرال آمریکا شهروندان آمریکا که در جریان حادثه 11 سپتامبر اعضایی از خانواده خود را از دست دادند یا این حادثه خسارات مالی به کسب و کار آنها وارد کرده است، می توانند از دولت عربستان شکایت کنند.

وکیل دولت عربستان در جلسه دادگاه استیناف از اینکه یک کشور دارای حاکمیت و هم پیمان با آمریکا پس از گذشت 10 سال از طرح شدن این شکایت محبور به دفاع از خود در برابر اتهامات مطرح شده باشد، ابراز تاسف کرد.

گفتنی است غالب 19 تروریستی که حملات 11 سپتامبر به نیویورک و واشنگتن را انجام دادند، تابعیت سعودی داشتند.

شکایت علیه عربستان در سال 2002 از سوی قریب به خانواده 3 هزار صدمه دیده در حادثه 11 سپتامبر مطرح شد. شاکیان پرونده دولت عربستان و شاهزادگان سعودی را به حمایت مالی از گروه القاعده از طریق شیوه هایی چون موسسات خیریه متهم کرده اند.
 
پناهگاه فوق سری و ضد موشکی منافقین در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط کار‌شناسان فرانسوی و با استفاده از بتن‌های مقاوم و مخصوص در مقابل انفجارات هسته‌ای و شیمیایی در اردوگاه اشرف عراق ساخته شد.
کد خبر: ۳۶۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳ - 19 December 2013
این تماس تلفنی را می توان نشانه ای از ورود سیاست خارجی ایران به مرحله جدید دانست. مرحله ای که در آن ایران و آمریکا علاوه بر میانجی ها و کانال های غیرمستقیم، این بار به طور مستقیم و علنی، با یکدیگر تماس برقرار می کنند و نظرات متفاوت و اختلاف نظر خود را مطرح می کنند.

عصر ایران ؛ رضا غبیشاوی - محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چند روز قبل از گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی اش جان کری سخن گفت. موضوع گفتگو تبادل نظر درباره اضافه شدن شخصیت های حقیقی و حقوقی جدید به فهرست سیاه تحت تحریم واشنگتن بود. در این مکالمه تلفنی ایران نارضایتی خود را نسبت به این اقدام کابینه آمریکا اعلام کرد ، بعد از آن بود که مواضع کاخ سفید اندکی بهبود یافت و اوباما اعلام کرد که هر گونه تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو می کند.

این تماس تلفنی را می توان نشانه ای از ورود سیاست خارجی ایران به مرحله جدید دانست. مرحله ای که در آن ایران و آمریکا علاوه بر میانجی ها و کانال های غیرمستقیم، این بار به طور مستقیم و علنی، با یکدیگر تماس برقرار می کنند و نظرات متفاوت و اختلاف نظر خود را مطرح می کنند.

این در حالی است که پیش از این ، دو طرف حداکثر از طریق کانال های غیرمستقیم ارتباط برقرار می کردند و درخواست ها و مطالبات خود را مطرح می کردند.

این ارتباطات مستقیم و علنی ایران و آمریکا در حالی شکل گرفته است که دو کشور هم اکنون در منطقه، دارای منافع مشترکی هستند به طوری که شاید بتوان گفت پس از سال ها دو کشور دوباره با منافع مشترک و گسترده ای در کشورهای منطقه روبه رو شده اند. این در حالی است که قدرت منطقه ای رقیب ایران یعنی عربستان سعودی و کشورهای همسو، مخالف این رویکرد تهران و واشنگتن هستند.

در حال حاضر عربستان سعودی و شماری از کشورهای عربی، آمریکا را به دلیل رویکردهای فعلی اش در منطقه تحت فشار قرار داده اند و خواهان تغییر این رویکرد واشنگتن در منطقه هستند.

به نظر می رسد حال که ایران و آمریکا پس از سال ها با منافع مشترک منطقه ای روبه رو شده اند می بایست با استفاده از موقعیت فعلی، منافع ملی خود را بیش از پیش تقویت کنند.
در اینجا ، برخی از حوزه هایی که ایرن و آمریکا دارای اشتراک منافع هستند را اجمالاً بررسی می کنیم.

عراق

ایران و آمریکا هر دو در رویکردی مشترک، از ادامه کار دولت فعلی در عراق حمایت می کنند. از برقراری امنیت دراین کشور پشتیبانی می کنند و خواهان برگزاری دوره بعدی انتخابات پارلمانی درعراق و انتخاب دولت های بعدی این کشور در چارچوب های توافقات موجود هستند. در مقابل، عربستان سعودی و کشورهای همسو به دنبال سرنگونی حکومت کنونی  و ساختار فعلی قدرت در عراق و روی کارآمدن سیستم حکومتی در عراق براساس اولویت بخشیدن به حکمرانی اقلیت سنی بر اکثریت شیعه هستند.

لبنان

به نظر می رسد ایران و آمریکا هر دو درباره امنیت لبنان توافق نظر دارند. براساس نظر مشترک ایران و آمریکا، امنیت در لبنان و عدم درگیری حزب الله لبنان وه اسرائیل، مهمترین اولویت و مهم تر از این است که کدام حزب و جناح در لبنان ، کابینه را تشکیل می دهد. این در حالی است که در طرف مقابل، یعنی عربستان سعودی و گروه کشورهای عربی همسو، به دنبال تضعیف حزب الله لبنان و تشکیل کابینه این کشور به دست جناح همسو با خود یعنی 14 مارس هستند.


سوریه

با وجود اختلاف نظر گسترده میان ایران و آمریکا درباره تحولات سوریه، اما هر دو کشور، دارای نظرات مشترک و استراتژیکی در باره این موضوع هستند.

به عنوان مثال، ایران و آمریکا هر دو اتفاق نظر دارند که نباید علیه سوریه حمله نظامی خارجی صورت بگیرد. هر دو اتفاق نظر دارند که در سوریه هم اکنون فعالیت گروه های افراط گرای اسلامی روبه افزایش است و این موضوع می تواند امنیت و ثبات کل منطقه را به خطر بیاندازد.

تهران و واشنگتن هر دو معتقدند در میان شرایط فعلی و گزینه های واقعی و امکان پذیر در صحنه سوریه، پیروزی بشار اسد رئیس جمهور این کشور بهترین گزینه است گرچه طرف ایرانی این اتفاق را در کل، بهترین گزینه می داند و طرف آمریکایی چنین اتفاقی را گزینه بهتر در میان وحشتناک ترین گزینه ها می داند.

در طرف مقابل عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای عربی به علاوه ترکیه معتقدند "اصل" ، کناره گیری بشار اسد از قدرت با هر هزینه ای است. آنها معتقدند بشار اسد با هر هزینه ای از جمله حمله نظامی خارجی یا به دست گروه های تندروی اسلامی باید برکنار شود.

فلسطین

 گرچه ایران همیشه روند صلح میان فلسطین و اسرائیل را محکوم به شکست می داند اما در چند ماه اخیر و با وجود ازسرگیری مذاکرات صلح میان دو طرف، برخلاف گذشته گروه های فلسطینی مانند جهاد اسلامی یا حماس، اقدامی را برای به هم زدن روند مذاکرات انجام نداده اند.

همچنین در چند ماه اخیر، حماس از شلیک موشک به سمت اسرائیل خودداری و از اقدامات ضداسرائیلی دیگر گروه های فلسطینی از خاک منطقه غزه نیز جلوگیری کرده است.

افغانستان

در کنار همه این موضوعات، ایران و آمریکا درباره برقراری امنیت و ثبات در افغانستان نیز اشتراک نظر دارند. به ویژه که نظامیان خارجی به رهبری آمریکا تا چند ماه آینده از خاک افغانستان خارج خواهند شد و در این میان واشنگتن به شدت درباره قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان نگران است که مشابه نگرانی ایران است. همکاری ایران و آمریکا می تواند در زمینه برقراری امنیت در افغانستان موثر واقع شود و این کشور را از ناامنی و بی ثباتی دور کند.

 روزنامه اسرائیلی هاآرتص با استناد به اسناد اطلاعاتی اسرائیل مدعی است، نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی در سال ۱۹۶۲ در پایگاهی در اتیوپی توسط ماموران موساد آموزش خرابکاری و کار با اسلحه دیده بود.
 
به گزارش  ایسنا، روزنامه هاآرتص نوشت، رهبر جنبش آزادی‌بخش آفریقای جنوبی و رئیس‌جمهور پیشین این کشور که پنجم سپتامبر سال جاری درگذشت، سال ۱۹۶۲ در یک پایگاه نظامی در اتیوپی توسط ماموران سازمان اطلاعات و وظایف ویژه اسرائیل (موساد) آموزش دیده بود.
 
به گزارش "اشپیگل آن‌لاین" روزنامه اسرائیلی به سند تاکنون ناشناخته‌ای از آرشیو اسرائیل استناد کرده که مهر طبقه‌بندی "فوق محرمانه" دارد.
 
سند یاد شده نامه‌ای از سازمان موساد به وزارت دفاع اسرائیل با تاریخ ۱۱ اکتبر ۱۹۶۲ است که بر اساس آن ماندلا چند ماه پیش‌تر با نام مستعار "میخک سیاه" وارد اتیوپی شده بود. به نوشته‌ی هاآرتص از این سند چنین برمی‌آید که ماموران موساد تلاش کرده‌اند "نظر مساعد نلسون ماندلا را به جنبش صهیونیسم تقویت کنند."
 
روزنامه اسرائیلی می‌افزاید، رهبر جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی، در آن زمان به روش‌های مبارزات زیرزمینی شبه‌نظامیان گروه "هاگانا" علافه نشان می‌داده است. این گروه یکی از تشکل‌های یهودی با گرایش صهیونیستی بود که برای مبارزه علیه نیروهای انگلیسی و اعراب فلسطینی ۱۹۲۰ تشکیل و با اعلام "استقلال اسرائیل" در سال ۱۹۴۸ منحل شد.
 
به گزارش دویچه‌وله نلسون ماندلا پیش از مخفی شدن و روی آوردن به مبارزه زیرزمینی در ابتدای دهه ۶۰ میلادی بارها در آفریقای جنوبی بازداشت شده و به زندان رفته بود.
 
ماندلا ۱۹۶۲ مخفیانه از کشور خارج شد و به چند کشور آفریقایی سفر کرد. به نوشته‌ی هاآرتص هدف او از این سفرها جمع‌آوری کمک‌های مالی و تجهیزات نظامی برای رویارویی با رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی بود. چنان‌که روزنامه اسرائیلی نوشته در جریان همین سفرها بود که ماندلا چند ماهی در یک پایگاه نظامی در اتیوپی توسط ماموران موساد آموزش دید.
 
اشپیگل آن‌لاین به نقل از این گزارش می‌افزاید ماموران موساد آن زمان از هویت واقعی نلسون ماندلا آگاهی نداشته‌اند.
 
"دیوید فاخلر" پژوهشگری که نامه موساد به وزارت دفاع را در آرشیو اسرائیل یافته، معتقد است ماندلا نه تنها به شیوه‌های کار تشکل‌های زیرزمینی یهودیان علاقه نشان می‌داده که از "مشکلات اسرائیل" نیز به خوبی مطلع بوده است.
 
پژوهشگر اسرائیلی بر مبنای محتوای نامه موساد به این نتیجه می‌رسد که ماموران اسرائیلی نلسون ماندلا را آدمی روشنفکر با رفتار دوستانه ارزیابی می‌کردند.
 
موساد در این نامه نوشته که نلسون ماندلا در گفت‌وگوهایی که با او انجام شده از اعتقاد خود به جهان‌بینی سوسیالیستی سخن گفته است.
 
او اندکی پس از بازگشت به آفریقای جنوبی بار دیگر بازداشت و مدتی بعد محاکمه و به حبس ابد محکوم شد. او تا ۱۹۹۰ در زندان بود.
 
اسرائیل در دوران آپارتاید از متحدان حکومت آفریقای جنوبی محسوب می‌شد و احتمال می‌رود که ماندلا نیز از هویت ماموران موساد اطلاعی نداشته است.
 
ماندلا، از برندگان جایزه صلح نوبل، پس از خاتمه دوران ریاست جمهوری‌اش بنیادی برای توسعه صلح و عدالت در جهان تاسیس کرد و از جمله طرحی برای صلح در خاورمیانه ارائه کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد