سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

به دنبال مشاهده شیر آلوده در استان‌های مجاور؛
مرکز بهداشت خوزستان هشدار داد: در تهیه لبنیات دقت کنید
اجتماعی  11:43:25 1392/09/27

929-13714-5 کد خبر
 

رییس مرکز بهداشت خوزستان، با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر آلودگی شیر به نوعی میکروب در برخی استان‌های مجاور و احتمال بروز موارد مشابه در استان، در خصوص تهیه و مصرف شیر و محصولات لبنی هشدار داد.

 

دکتر سیدمحمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- اظهار کرد: باکتری لیستریا منوسایتوژنز به عنوان عامل بیماری منتقل شونده از طریق غذا شناخته شده است. مطالعات متعددی از کشورهای مختلف دلالت می‌کند که لیستریا منوسایتوژنز در محصولات لبنی، گوشت، سبزی‌ها و سایر غذاها یافت می‌شود.

 

وی افزود: در سال 1983 اپیدمی گسترده‌ای در یکی از ایالات امریکا اتفاق افتاد که عامل آن شیر  بود. در شیوع دیگری در کالیفرنیا، پنیر مکزیکی آلوده با لیستریا منوسایتوژنز موجب آلودگی شده بود. میزان مرگ ومیر در هر دو شیوع تقریبا30 درصد بود.

 

استاد بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: انسان از طریق استنشاق، خوردن یا تماس مستقیم با غذای آلوده و فرآورده‌های حیوانی مبتلا می‌گردد. زنان می‌توانند حامل لیستریا در اندام زنانه خود باشند و از راه مقاربت، بیماری را انتقال دهند.

 

وی ادامه داد: انتقال عفونت از راه جفت در زنان باردار باعث مننژیت منتشر در نوزاداد  و یا سقط می‌گردد. مهمترین اشکال بیماری مننژیت یا سپتی‌سمی همراه با آنژین و منو نوکلئوز، انسفالیت، کونژنکتیویت چرکی همراه با زخم قرنیه، اندوکاردیت، آبسه و ضایعات موضعی چرکی و سقط جنین می‌باشد.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: به دلیل این‌که در استان خوزستان و به خصوص در مناطق عشایری و روستایی، دامداری رواج زیادی دارد؛ آلودگی در محصولات لبنی می‌تواند مشکلات جدی برای مردم ایجاد کند.

 

وی تصریح کرد:  سازمان دامپزشکی و  ادارات  نظارت بر مواد غذایی و مراکز بهداشتی استان وظایف سنگینی در قبال سلامتی مردم دارند که باید به خوبی در این زمینه ورود کنند. البته حمایت سازمان‌ها و نهادهای دیگر در اجرای این وظیفه تاثیر گذار است.

 

علوی در مورد پیشگیری از این بیماری گفت: از اقدامات بسیار مهم افزایش دانش سلامت مردم در خصوص رعایت سلامت غذا از تهیه، حمل،طبخ و مصرف آن است. فروشندگان مواد غذایی نیز وظیفه رعایت زنجیره سلامتی را در تامین مواد غذایی از منابع سالم و نگهداری و عرضه آنها را درشرایط بهداشتی دارند. سازمان‌های نظارت‌گر نیز وظیفه نظارات بر مواد غذائی در کلیه موارد از تولید تا مصرف رادارند.

 

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: اگر این اقدامات و اصول بهداشتی با دقت و وسواس و به دور ازهرگونه مصلحت‌اندیشی غیراصولی انجام شود، بهداشت و سلامتی مردم تامین می‌شود.

 

علوی به توصیه‌های موکد در مورد مصرف شیر و لبنیات برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: هرگز از لبنیات غیر پاستوریزه استفاده نکنید و از خریدن شیر و لبنیات خام که از سلامت آنها مطمئن نیستید، اجتناب کنید. قبل از مصرف شیر را کاملا بجوشانید و از خرید فله‌ای لبنیات از دوره‌گردها و اماکنی که تحت نظارت دامپزشکی یا بهداشت نیستند، خودداری کنید.

 

وی تصریح کرد: در خرید محصولات لبنی سعی کنید حتی‌المقدور انواعی را که در بسته‌بندی بهداشتی و مورد اعتماد هستند مد نظر قرار دهید. به محض بروز تب، سردرد، درد عظلانی و دردهای شکمی به خصوص در زنان باردار و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، حتما به نزدیکترین واحد درمانی مراجعه کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد