سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان

 

ساخت‌وساز در حریم «چشمه سوزنگر» شوشتر/تلاش کارشناسان برای تعیین حریم
فرهنگی و هنری  11:45:28 1392/08/29

928-13480-5 کد خبر
 

سرپرست میراث فرهنگی شوشتر گفت: ساخت‌وساز در حریم "چشمه سوزنگر" باید با استعلام از سازمان میراث فرهنگی باشد.

 

سید حسین موسوی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ اظهار کرد: با توجه به این که ساخت‌وسازهایی در حریم "چشمه سوزنگر" صورت گرفته بود قرار شد دیگر ساخت‌وساز بی‌رویه در حریم این بناها انجام نشود و خدماتی همچون آب، برق و گاز با استعلام از سوی میراث فرهنگی ارائه شود تا حد و حدود عرصه و حریم آن حفظ شود.

 

وی بیان کرد: همچنین در جلسه‌ای که درباره "چشمه سوزنگر" داشتیم تعاملاتی بین چند اداره از محله شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، دادستان و اداره اوقاف صورت گرفت.

 

موسوی‌نسب خاطرنشان کرد: در آن منطقه آثاری همچون چشمه سوزنگر، بقعه شیخ شمس‌الدین، مقام صاحب‌الزمان، اتاق صخره‌ای (توکمری)، چند گور دخمه ، پلکان‌های سنگی و چندین اثر ثبت شده دیگر وجود دارد که فعلاً تعیین حریم پیشنهادی برای آنها صورت گرفته گو این که هنوز تعیین حریم مصوب را ندارند.

 

وی اظهار کرد: اما در جلسه تصمیم گرفتیم که کارهایی که قرار است در آن صورت گیرد همه با استعلام از میراث فرهنگی انجام شود. همچنین قرار است یک گروه کارشناسی به "چشمه سوزنگر" فرستاده شود تا حریم آن را مشخص کنند.

 

توضیح این که "چشمه سوزنگر" در کنار مقام صاحب‌الزمان است و در نظر مردم جنبه تقدس داشته است. این چشمه با شماره 4331 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

این چشمه در دره‌ای کم عرض در شمال مقام صاحب الزمان در زیر دیواره شرقی در سمت شمال دره قرار دارد. راه دسترسی به این چشمه از طریق پلکان سنگی ایجاد شده در صخره تامین می‌شود. پس از پایین آمدن از این پلکان و رسیدن به سطح دره در سمت مشرق این دره در زیر صخره به محوطه نسبتا بازی برمی‌خوریم که دارای حوض سنگی بزرگی می‌باشد. در اطراف چشمه دو دهانه کوچک قرار دارد. این دو دهانه سنگی آب را در زیر طاق به جریان می‌اندازد. در سمت شمال چشمه درخت کنار (سدر) کوهستانی قرار دارد که در نظر مردم جنبه تقدس داشته است. در حال حاضر این درخت خشک شده است.

 

در دوره‌های گذشته این چشمه مرمت و بازسازی شده است. ظاهرا در گذشته در این محل سهل بن عبدالله زندگی می‌کرده و بر فراز صخره بالای چشمه به عبادت می‌پرداخته است. در شمال چشمه یک سد به عرض تقریبا 5/1 متر ساخته شده است. این سد از سنگ‌های منظم تراشیده شده ساخته شده است. این سد کار یک سیل بند را انجام می‌دهد. از دیگر نکات جالب توجه در این دره وجود استودان‌هایی در صخرهای ضلع غربی دره می‌باشد. با توجه به شواهد و قراین به دست آمده ظاهراً این چشمه یک عبادتگاه مهری بوده است.

 

حدودا در50 متری غرب "چشمه سوزنگر"، بر فراز صخره، یک اتاقک صخره‌ای قرار دارد. این اتاق در دل صخره تراشیده شده است و راه دسترسی به پشت بام اتاق توسط پلکان سنگی که در درون صخره تراشیده شده است تامین می‌شود. در درون این اتاق یک قبر در درون صخره تراشیده شده است. این مقبره را مربوط به مادر سهل بن عبدالله می‌دانند. قدمت این بنا به پیش از اسلام می‌رسد و در زبان مردم محلی به نام "توکمری" معروف است. ورودی این اتاق به سمت شرق گشوده می‌شود. اگرچه مورخان این مقبره را مربوط به مادر سهل بن عبدالله می‌دانند؛ با توجه به شواهد به دست آمده این اتاق مربوط به دوران پیش از اسلام است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد