سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز

 

سخنرانی 29 آبان از نگاهی دیگر/
سخنرانی امروز رهبرانقلاب را می توان یک سخنرانی "تبینی" توصیف کرد، آنهم در مقطع زمانی خاص، مقطع فعلی می تواند مقدمه ای برای ورود دوباره به مرحله تنش و دوری ایران و غرب باشد.
به گزارش پارسینه، سخنرانی مهم رهبرمعظم انقلاب در جمع پنجاه هزار نفر از "فرماندهان بسیج"(که در نوع خود اجتماع بی سابقه ای محسوب می شود) قطعا در آستانه مذاکرات ژنو 3 به یکی از خبرسازترین رویدادهای امروز بدل خواهد شد.

سخنرانی امروز رهبرانقلاب را می توان یک سخنرانی "تبینی" توصیف کرد، یک موضع گیری قاطع پس از فروکش کردن گرد و غبارهای رسانه ای -سیاسی در روایط ایران و غرب در یک مقطع حساس صورت می گیرد، مقطعی که می تواند از نظر زمانی مقدمه ای برای ورود دوباره به مرحله تنش و دوری ایران و غرب باشد.

در این میان می توان به هفت نکته  در سخنرانی امروز رهبر انقلاب اشاره کرد:
تصریح در عدم خوشبینی و بی اعتمادی شدید به آمریکا

1- رهبر انقلاب در سخنرانی 29 آبان 1392 عملا نظر پیشین خود مبنی بر "عدم خوشبینی" به مذاکرات با غربی ها(به طور خاص آمریکا) را بسط و توسعه داده و بر غلظت آن افزودند و مقدار قابل توجهی از زمان سخنرانی خود را به شرح جنایات آمریکا پرداختند.

آیت الله خامنه ای در این سخنرانی بر "بی اعتمادی شدید" به آمریکایی ها تاکید کردند که تاکید خاص و محکم تر از سابق، بر این راهبرد، عملا سیاست دولت روحانی در بازگشایی محور مذاکره-رابطه با آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد.
آمریکا، مسئول ناکامی ژنو 2 و 3

2- بعد از یک دوره کوتاه امید و کاهش نسبی غلظت واژگان رادیکال و بارقه رفع تنش فوری ایران و غرب در هفته های گذشته، با ناکامی مذاکرات ژنو 2 در اوایل آبان در روز شروع مذاکرات ژنو 3،این تصریح رهبر انقلاب بر بی اعتمادی شدید به آمریکایی ها بسیار معنی دار است و به بیان دیگر، رهبرانقلاب مسئولیت ناکامی مذاکرات ژنو 2 را دولت آمریکا می دانند.

تصریحات امروز رهبر انقلاب می تواند به این معنای تلویحی هم باشد که ناکامی مذاکرات ژنو3 هم برعهده آمریکا و متحدان غربی اش است.
تبیین رابطه رهبری و تیم مذاکره کننده هسته ای

3- نکته بعدی در سخنرانی مهم رهبرمعظم انقلاب، تشریح و شفاف سازی رابطه ایشان(به عنوان رهبری و تعیین کننده سیاست های کلی نظام) با تیم مذاکره کننده هسته ای بود. آیت الله خامنه ای در این سخنرانی، از "درخواست" تیم مذاکره کننده هسته ای به عنوان دلیل حمایت از این تیم، یاد کردند و لحن ایشان در این سخنرانی جدید، با نوع حمایت ایشان از تیم هسته ای در مقطع مذاکرات ژنو 2 کمی متفاوت بود.

شبکه های اجتماعی و فتنه 88

4- رهبر معظم انقلاب در اظهارات امروز خود، مجددا به "فتنه 88" اشاره کرده و از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر که در "خدمت فتنه و فتنه گران" درآمده بودند، نام بردند.  این اظهار نظر رهبرانقلاب می تواند به این معنای تلویحی باشد که رفع فیلتر فیس بوک و توییتر که در این 3 ماه اخیر درباره آن در مطبوعات و رسانه ها بحث شده منتفی است.
تبیین منشاء مشکلات اقتصادی

5- مشکلات اقتصادی، موضوع دیگری بود که در سخنرانی رهبرانقلاب مورد اشاره خاص قرار گرفت. در کشاکش انتقادات دولت جدید از آمارها و عملکرد دولت احمدی نژاد و واکنش ها و پاسخ های متقابل به این انتقادات، رهبرانقلاب در سخنرانی امروز، ضمن رد آثار تحریم ها، منشاء برخی از مشکلات اقتصادی فعلی را ناشی از "نقاط ضعف در تصمیم گیری های اقتصادی" توصیف کردند و گفتند: " در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، نقاط ضعفی داشته‌ایم که موجب شده دشمن احساس کند می‌تواند رخنه ایجاد کند."

با توجه به این جمله می توان گفت که رهبری نیز از سیاست های اقتصادی  چند سال اخیر  رضایت ندارند.
صراحت لهجه بیشتر علیه رژیم صهیونیستی

6- نکته دیگر در سخنرانی امروز رهبرمعظم انقلاب، صراحت لهجه بیشتر در بکارگیری تعابیر منفی علیه رژیم غاصب اسرائیل بود که با این تعدد و تکرار در یک سخنرانی، تقریبا بی سابقه بود.

رهبر انقلاب همچون سخنرانی قبلی خود تعابیر صریحی علیه رژیم اسرائیل به کار بردند که از جمله آن می توان به عبارت " چانه جنباندن سگ هار نجس منطقه یعنی رژیم صهیونیستی" اشاره نمود.  پیش از این ایشان رژیم اسرائیل را "حرامزاده" خوانده بودند.
تبیین "نرمش قهرمانه" با عنوان "مانور هنرمندانه"

7- آیت الله خامنه ای همچنین در این سخنرانی، توضیحات جدیدی در تبیین "نرمش قهرمانانه" دادند و از "سوء برداشت ها از این مفهوم" سخن گفتند.  ایشان امروز در این رابطه خاطرنشان کردند : عده‌ای نرمش قهرمانانه را دست برداشتن از آرمان‌ها و عقب‌نشینی از اصول تعبیر کردند، این‌ها خلاف و بدفهمی بود؛ نرمش قهرمانانه، مانور هنرمندانه و استفاده از روش‌های متنوع برای دستیابی به مقصود است.

تبیین و توضیح  "نرمش" به "مانور" نکته مهم دیگر رهبرانقلاب در سخنرانی امروز بود.

 

 

جان کری: اخوان المسلمین انقلاب مصر را ربود

این جوانان از طریق تویتر و فیس بوک باهم ارتباط برقرار کردند و این موضوع انقلاب را به وجود آورد. اما این انقلاب از سوی یک مجموعه ربوده شد؛ مجموعه ای که از بالاترین سازماندهی برخوردار بود یعنی جماعت اخوان المسلمین.
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت اخوان المسلمین، انقلاب مصر را ربودند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری افزود: جوانان میدان التحریر با انگیزه دینی یا ایدئولوژیک حرکت نکردند. آنها می خواستند تحصیل کنند کار کنند و آینده داشته باشند نه اینکه دولت فاسد (سیاسی اقتصادی) داشته باشند که همه این چیزها را از آنها منع کند.

وی ادامه داد: این جوانان از طریق تویتر و فیس بوک باهم ارتباط برقرار کردند و این موضوع انقلاب را به وجود آورد. اما این انقلاب از سوی یک مجموعه ربوده شد؛ مجموعه ای که از بالاترین سازماندهی برخوردار بود یعنی جماعت اخوان المسلمین.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: هدف از اقدام ارتش مصر بازگرداندن دموکراسی بود.

ارتش مصر  در یک سالگی آغاز فعالیت محمد مرسی کاندیدای پیروز اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر، وی را از قدرت برکنار کرد و کابینه ای انتقالی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام تشکیل داد.

جمع زیادی از مردم مصر از جمله جوانان حاضر در انقلاب 2011 علیه حکومت حسنی مبارک، تظاهرات بزرگی را علیه دولت مرسی برگزار کرده و خواستار پایان این دولت شده بودند.

کری درباره مذاکرات هسته ای با ایران هم گفت: توافقی را نمی پذیریم که به ایران اجازه وقت کشی بدهد. اجازه نمی دهیم در صورت دست یابی به توافق موقت با ایران ، این توافق باعث خرید زمان ایران شود.
 
 
نتانیاهو هم شاید به خاطر متوجه شدن همین اراده آمریکایی ها در گفت و گو و مصالحه با ایران باشد که تلاش می کند لابی خود علیه توافق هسته ای ایران را به سمت دو کشور رقیب آمریکا در داخل گروه 1+5 یعنی روسیه و چین بکشاند.
روزنامه اسراییلی هاآرتص در گزارشی نوشت که به نظر می رسد دیپلماسی دولت جدید ایران انزوای بین المللی این کشور را شکسته است به نحوی که کشورهای متحد اسراییل هم به صف گفت و گو با ایران پیوسته اند.

به گزارش عصر ایران این روزنامه اسراییلی با اشاره به سفر چند ساعته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ایتالیا پیش از حضور در مذاکرات ژنو 3 و دیدار او با خانم " عما بونینو" وزیر خارجه ایتالیا نوشت، همزمان با این سفر منابع ایرانی از احتمال سفر " انریکو لتا" نخست وزیر ایتالیا به تهران خبر دادند.

دیدار ظریف با وزیر خارجه ایتالیا در رم



هاآرتص با اشاره به تماس تلفنی اخیر دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با حسن روحانی  ، این اتفاق را نیز یکی از نشانه های خروج تدریجی ایران از انزوای بین المللی دانسته است.

هاآرتص می نویسد تماس تلفنی رهبر یکی از نزدیک ترین متحدان اسراییل (بریتانیا) با رییس جمهور ایران و گفت و گوی آنها درباره برنامه اتمی ایران و مساله سوریه در حالی است که بریتانیا تصمیم گرفته روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با ایران را نیز احیا کند و کاردار غیر مستقر این کشور در تهران به زودی برای دیدار از ایران عازم این کشور می شود.

این روزنامه اسراییلی می نویسد از دوره تونی بلر به بعد بریتانیا یکی از سرسخت ترین مدافعان ایده تحریم و تشدید فشار علیه ایران (حتی در مواقعی بیش از آمریکا) بوده است و نرمش اخیر این کشور به سمت ایران ، اتفاقی مهم است.

بنا بر این گزارش محوریت لندن در سیستم بانکداری و بیمه جهانی نقش بی بدیلی به این کشور برای تشدید فشارهای مالی و بانکی علیه ایران داده است.

هاآرتص یکی از دلایل عقب نشینی لندن از موضع سفت و سخت سابق علیه ایران را رای غیر منتظره 3 ماه پیش پارلمان این کشور در ممنوعیت مداخله نظامی انگلیس در طرح حمله احتمالی به سوریه می داند و می نویسد از آن زمان تا کنون سیاست دولت دیوید کامرون در خاورمیانه دست به عصاتر و مسالمات جویانه تر شده است.

هاآرتص می نویسد حتی امید چندانی به ایستادگی فرانسه بر مواضع سفت و سخت علیه ایران و مخالفت این کشور با توافق احتمالی با ایران در مذاکرات ژنو نیست و به نقل از یک دیپلمات اسراییلی می نویسد بر خلاف سفر اخیر اولاند به اسراییل و اظهارات او درباره برنامه هسته ای ایران، امید چندانی به ایستادگی یک تنه فرانسه در برابر توافق احتمالی قدرت های غربی با ایران در مذاکرات 1+5 وجود ندارد و پاریس نیز به احتمال زیاد پای  بیانیه توافق با ایران را امضا خواهد کرد.

هاآرتص در ادامه به اظهارات هفته گذشته یک دیپلمات انگلیسی اشاره می کند و به نقل از او می نویسد :" اساسا گفت و گوهای 1+5 با ایران را آمریکایی ها رهبری می کنند و چون آنها ترجیح داده اند با ایران گفت و گو کنند ما هم (به تاسی از آنها) همین کار را می کنیم."

این روزنامه اسراییلی در ادامه می نویسد نتانیاهو هم شاید به خاطر متوجه شدن همین اراده آمریکایی ها در گفت و گو و مصالحه با ایران باشد که تلاش می کند لابی خود علیه توافق هسته ای ایران را به سمت دو کشور رقیب آمریکا در داخل گروه 1+5 یعنی روسیه و چین بکشاند.

نتانیاهو روز گذشته به مسکو سفر کرد و با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد