سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش ورزشی

 

همه بزرگان جهان در برزیل حاضرند/
اگر جام‌های جهانی گذشته را مرور کرده باشید متوجه می شوید که در بعضی دوره ها تیم های سرشناسی در جام جهانی غایب بوده اند که در تاریخ ماندگار شده اند.
گروه ورزشی مشرق - پس از رقابتهای سخت و نفسگیر مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در قاره های مختلف جهان سرانجام 31 تیم از 32 تیم نهایی مشخص شدند و امشب هم تنها تیم باقیمانده که به احتمال بسیار زیاد اروگوئه خواهد بود مشخص می شود تا تیمها به انتظار قرعه کشی 16 آذر بنشینند و حریفان خود را در برزیل بشناسند. (گروه ورزشی مشرق امشب و پس از مسجل شدن صعود اروگوئه گزارش کاملی از تیمهای صعود کرده به جام جهانی 2014 برزیل منتشر خواهد کرد.)

اسامی
31 تیم حاضر در جام جهانی به صورت زیر است:
1- برزیل 2- ژاپن 3- استرالیا 4- ایران 5- کره جنوبی 6- هلند 7- ایتالیا 8- آمریکا 9- کاستاریکا 10- آرژانتین 11- کلمبیا 12- سوییس 13- آلمان 14- بلژیک 15- روسیه 16-بوسنی و هرزگوین 17- اسپانیا 18- انگلیس 19- شیلی 20- اکوادور 21- هندوراس 22- نیجریه 23- ساحل عاج 24- کامرون 25- غنا 26- الجزایر 27-یونان 28- کرواسی 29- پرتغال 30- فرانسه 31- مکزیک 32- به احتمال زیاد اروگوئه

اما در این گزارش قصد داریم مروری داشته باشیم بر تیمهای ناکام در ادوار مختلف جام های جهانی؛ در حالی که فرانسه بعد از شکست مقابل اوکراین در دیدار رفت مرحله پلی آف در آستانه حذف و نرسیدن به جام جهانی 2014 برزیل قرار داشت با یک بازگشت رویایی در بازی برگشت به پیروزی 3-0 دست یافت تا یکی از جدیدترین ناکامان رسیدن به بزرگترین رویداد فوتبال جهان لقب نگیرد و جام جهانی برزیل بدون غایب سرشناسی برگزار شود. در ادوار گذشته این رقابت‌ها تیم‌های بزرگی بوده‌اند که نتوانسته‌اند خود را به این رویداد مهم برسانند که در زیر می خوانید:

نمایی از دیدار انگلیس و لهستان(1974) در ورزشگاه ومبلی که با تساوی به پایان رسید و انگلیس نتوانست به جام‌جهانی صعود کند

1) انگلیس – 1974
دهه 70 میلادی برای فوتبال انگلیس دهه تاریکی است چرا که آنها بین سال های 1970 تا 1980 حتی به یک تورنمنت معتبر هم صعود نکردند. مهمترین ناکامی آنها در این دهه ناکامی در صعود به جام جهانی 1974 در آلمان غربی بود. انگلیس در دیدار پایانی مرحله مقدماتی مقابل لهستان در لندن نیاز به یک پیروزی داشت اما بازی در نهایت با تساوی یک بر یک دو تیم به پایان رسید. یان تومازفسکی سنگربان لهستان در این دیدار عملکرد فوق العاده ای داشت و بارها مانع فرو ریختن دروازه اش شد تا شاگردان سرآلف رمزی از رسیدن به جام جهانی باز بمانند.

مارکو فان باستن یکی از ستاره های آن سال های هلند بود که از رسیدن به جام جهانی 1986 بازماند

2) هلند – 1986
بعد از نایب قهرمانی در جام جهانی 1978 هلندی ها عملکرد ضعیفی داشتند، اما نسل جدید فوتبال این کشور در دهه 80 بار دیگر به فوتبال این کشور قوت بخشید و ستاره هایی مثل مارکو فان باستن، فرانک ریکارد، رود گولیت و راب دویت را به دنیای فوتبال عرضه کرد. اما این ستاره های جوان در مرحله پلی آف صعود به جام جهانی مقابل همسایه خود بلژیک در بازی برگشت با قانون گل زده در خانه حریف باختند و از صعود به جام جهانی بازماندند.

اولگ بلوخین یکی از ستاره های آن زمان شوروی که نتوانست جام جهانی 1978 را تجربه کند

3) اتحاد جماهیر شوروی – 1978
با وجود اینکه دیناموکیف که اکثر ستاره های آن سال شوروی را در اختیار داشت در سال 1975 جام برندگان جام اروپا را با اولگ بلوخین فتح کرد اما تیم ملی شوروی در گروه 9 مقدماتی جام جهانی 1978 بعد از مجارستان در رده دوم قرار گرفت و از رسیدن جام جهانی بازماند. آنها در دیدار پایانی با تک گل تسالونیکی با نتیجه یک بر صفر مغلوب یونان شدند.

صحنه ای از دیدار ایتالیا و ایرلندشمالی در سال 1957 که با شکست 2 بر یک ایتالیا و ناکامی این تیم در رسیدن به جام جهانی همراه بود

4) ایتالیا – 1958
به گزارش مشرق، دهه 50 میلادی دوران افول فوتبال ایتالیا بود چرا که سانحه هوایی سال 1949 باعث شد تقریبا تمام اعضای تیم "گرند تورینو" که ستاره های تیم ملی ایتالیا هم بودند از دنیا بروند. با این حال ایتالیا امیدوار بود به جام جهانی 1958 سوئد صعود کند اما شکست غافلگیر کننده روز پایانی در بلفاست مقابل ایرلند شمالی باعث شد تیم میزبان به جای ایتالیا راهی جام جهانی شود. بدون شک بدترین دوران فوتبال ملی ایتالیا بعد از آن سال بود که تقریبا 2.5 سال طول کشید تا آتزوری ها نخستین پیروزی خود را کسب کردند.

پرتغال بعد از تساوی مقابل آلمان در رده سوم گروه قرار گرفت و از رسیدن به جام جهانی 1998 باز ماند

5) پرتغال – 1998
با حضور نسل طلایی فوتبال پرتغال و بازیکنانی مثل لوئیز فیگو، روی کاستا و ژوائو پینتو پرتغال بهترین شانس برای درخشش در جام جهانی بعد از دوره اوزبیو در سال 1966 داشت. اما همانند جام های جهانی 1990 و 1994 پرتغال نتوانست جواز صعود به مرحله پایانی رقابتها را در فرانسه 1998 کسب کند. پرتغال بعد از آلمان و اوکراین در رده سوم قرار گرفت و تساوی روز پایانی مقابل آلمان در برلین ناکامی آنها در صعود را قطعی کرد.

صحنه از دیدار انگلیس مقابل سن مارینو که سن مارینو در ثانیه 8 دروازه انگلیس را باز کرد

6) انگلیس – 1994
گراهام تیلور سرمربی تیم ملی انگلیس بعد از عملکرد تحقیرآمیز یورو 92 امیدوار بود با این تیم به جام جهانی 1994 آمریکا صعود کند اما شکست خارج از خانه مقابل هلند، نروژ و عملکرد تحقیر آمیز مقابل سن مارینو که با گل ثانیه 8 تیم حریف همراه بود انگلیسی ها از رسیدن به جام جهانی 1994 آمریکا هم بازبمانند. انگلیس در نهایت سن مارینو را 7 بر یک شکست داد اما پیروزی هلند در لهستان باعث حذف انگلیس شد.

یوگسلاوی به دلیل جنگ داخلی حتی در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 1994 هم حضور پیدا نکرد

7) یوگسلاوی – 1994
یوگسلاوی حتی در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 1994 هم حاضر نبود. آنها به دلیل جنگ داخلی که منجر به استقلال کشورهای بوسنی و هرزگوین، کرواسی، اسلوونی،مقدونیه و بعدها صربستان و مونتنگرو شد اجازه حضور در رقابتهای مقدماتی را پیدا نکردند. در آن زمان بسیاری یوگسلاوی را با در اختیار داشتن بازیکنانی مثل دراگان استویکوویچ، زوانیمیر بوبان، دژان ساویسویچ، داوور شوکر، دارکو بانچف، سینیشا میهایلوویچ و رابرت پروسینچکی بهترین تیم جهان در آن سال ها بود.

نمایی از دیدار اسکاتلند و آلمان غربی که با برتری 3 بر 2 ژرمن ها و ناکامی اسکاتلند در رسیدن به جام جهانی همراه بود

8) اسکاتلند – 1970
در دهه 60 و 70 میلادی فوتبال اسکاتلند قدرت قابل توجهی داشت و تمام تیم های اروپا احترام ویژه ای برای آنها قائل بودند. سلتیک در سال 1967 قهرمان اروپا شد و 5 سال بعد رنجرز جام برندگان جام اروپا را از آن خود کرد. اسکاتلند در رقابتهای مقدماتی از ستاره هایی مثل جیمی جانسون و دنیس لا استفاده می کرد اما بعد از شکست 3 بر 2 مقابل آلمان غربی در هامبورگ پایین تر از این تیم قرار گرفت و از رسیدن به جام جهانی 1970 بازماند.

درگیری رابی کین و ماریو ملکیوت برای تصاحب توپ در جریان دیدار ایرلند و هلند در مقدماتی جام جهانی 2002

9) هلند – 2002
به گزارش مشرق، هلند با وجود استفاده از ستاره هایی مقل ادگار داویدز، کلارنس سیدورف، رود فان نیستلروی، مارک اورمارس و یاپ استام، تیم لوئیس فان گال در مرحله مقدماتی بعد از پرتغال و جمهوری ایرلند در رده سوم قرار گرفت. نارنجی پوشان در دیدار پایانی در دوبلین در عین ناباوری با نتیجه یک بر صفر مغلوب ایرلند شدند و از رسیدن به جام جهانی 2002 که مشترکا در کره و ژاپن برگزار شد باز ماندند.

نمایی از دیدار بلغارستان و فرانسه که در آن کلاسیمیر بالاکوف توپ را در اختیار دارد، فرانسه این بازی را واگذار کرد

10) فرانسه – 1994
فرانسه در مرحله مقدماتی جام جهانی 1994 از 16 امتیاز ممکن 13 امتیاز را کسب کرد و در آستانه صعود قرار داشت. فرانسه آن سال با حضور ستارگانی مقل ژان پیر پاپن، دوید ژینولا، اریک کانتونا، دیدیه دشان و مارسل دسایی از دو بازی پایانی خانگی خود تنها یک امتیاز برای صعود نیاز داشت اما آنها دو بازی پایانی را مقابل رژیم اشغالگر قدس و بلغارستان واگذار کردند تا از رسیدن به جام جهانی بازبمانند. البته تیم ملی فرانسه 4 سال بعد در جام جهانی 1998 در خانه خود عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد