سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش تصویری از اهواز

 

حاشیه هایی از زنجیره انسانی کارون/ عرب ، لر ، بختیاری و فارس دست در دست هم
نگاه پر از محبت کودکانی که شاید معنای حمایت را نمی فهمند اما ضرورت وجود کارون را حس می کنند...
اختصاصی شوشان: دومین زنجیره انسانی حفاظت از کارون با حضور پرشور جمع زیادی از خوزستانی ها برگزار شد. این تجمع با استقبال بیشتری از جانب خوزستانی ها مواجه شد چرا که هم استاندار جدید و هم رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور از آن حمایت کرده بودند.

به گزارش شوشان، شرکت کنندکان در این مراسم که متشکل از جمع کثیری از مردم، تشکلهای مردم نهاد، حامیان محیط زیست و همچنین کشاورزان بودند تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند و گفتند با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.

به گزارش خبرنگار شوشان مستقر در محل زنجیره حمایت از کارون، حاضرین در این زنجیره با بدست گرفتن پلاکاردهایی با مضامین کارون شاهرگ ایران زمین، ما کارون را نجات می دهیم، ما کشاورزیم مطیع رهبریم با کارون زنده ایم، کارون سمفونی وحدت، نفت که رفت کارون را نمی گذاریم و ... یکصدا با دست های گره بسته شعار حمایت از کارون سردادند.

هفته گذشته فراخوانی توسط فعالان اجتماعی منتشر شد که نتیجه آن ایجاد حلقه انسانی در ساحل غربی رود کارون شد. پس از آن، یکی از سایت های محلی با پوشش آن به صورت تصویری و کتبی توانست بسته شدن این زنجیره انسانی را به گوش همه هموطنان برساند. از جمله به گوش ابتکار.

این بار باز هم زنجیره انسانی دیگری برای حمایت از کارون در ساحل غربی این رود و در کنار کتابخانه مرکزی پارک ساحلی بسته شد. دومین زنجیره انسانی کارون همزمان بود با اعلام سازمان بهداشت جهانی در خصوص آلوده ترین شهرهای جهان که در لیست اخیر این سازمان اهواز در کنار سه شهر دیگر از ایران، آلوده ترین شهرهای جهان معرفی شدند.

حاضرین در این زنجیره انسانی با اشاره به وضعیت کنونی رودخانه کارون که عمق آن در بعضی نقاط شهر اهواز به کمتر از یک متر رسیده و ریشه بسیاری از بیماریها در این استان شده خواستار پیگیری جدی فعالان محیط زیست خوزستان در این مورد شدند.

شرکت کنندگان در این زنجیره انسانی همچنین از رئیس جمهور، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار خوزستان و نمایندگان مجلس خواستار پیگیری ویژه و سریع برای رفع مشکل کم آبی کارون و جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های این رودخانه به استان های دیگر شدند.

شرکت کنندگان در این مراسم تمام دلخوشی خوزستانی ها را رودخانه کارون عنوان کردند و گفتند: با خروج آب باقی مانده در کارون از خوزستان جز بیابان چیزی باقی نمی ماند و مردم استان که در حال حاضر در بسیاری از شهرها از آب شرب شور استفاده می کنند از آن هم محروم خواهند شد و این حق خوزستانیها نیست.

*ما کارون را نجات می دهیم" و "کارون، سمفونی وحدت" بیش ترین شعاری بود که بر کاغذهای آچهار نوشته شده بود. کاغذهای سفیدی که در دستان آفتاب سوخته و خاکستری شهروندان اهوازی به چشم می خورد. شهروندانی که در امتداد یا لب کارون جنب کتابخانه ی مرکزی اهواز ایستاده بودند و برخی نیز شعارهایی در حمایت از کارون سر می دادند.

*قشرهای مختلف مردم اهواز از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان و نوجوان آمده بودند تا با ایجاد یک زنجیره ی حمایتی، کارون- این مایه ی حیات مردم خوزستان- را گرامی بدارند و اعتراض خود را از انتقال کارون از سرچشمه آن هم برای مصارف کشاورزی و صنعتی استان های مختلف، در حالی که خود مردم خوزستان در مضیقه ی آب شرب سالم هستند، اعلام کنند.

*شهروندان اهوازی آمده بودند با شعارهای چون:"کارون، خوزستان، ایران"، هوا رو از من بگیر، کارون را نه"، با خشک کردن کارون اهواز را از این بدتر نکنیم"، خوزستان قلب تپنده ایران"، "کارون، شاهرگ ایران زمین"، "ما کشاورزیم، مطیع رهبریم، با کارون زنده ایم"، "خشک کردن کارون را متوقف کنید"، "انتقال آب کارون یعنی نابودی کشاورزی خوزستان"، " با نفس هایی پر از گرد و غبار دیگر طاقت تماشای مرگ کارون را نداریم"، "خوزستان دین خود را با اسلام ادا کرد اما مسوولان..."، "صدا و سیمای خوزستان نباید سکوت کند"،"کارون پرآب، اهواز شاداب، ایران آباد و شعارهایی که با زبان عربی نوشته شده بود.

* در این تجمع تعدادی از نمایندگان مجلس و شورای شهر اهواز و کارون، فرمانده نیروی انتظامی خوزستان،رئیس اصناف کشاوری استان، فعالان محیط زیست استان و... حضور داشتند.

*تجمع مذکور ساعت 5 بعد از ظهر پنجشنبه شروع شد در کمال آرامش پس از 2 ساعت پایان یافت.

*نگاه پر از محبت کودکانی که شاید معنای حمایت را نمی فهمند اما ضرورت وجود کارون را حس می کنند نگاه مادران و پدرانی که با دلهره به کارون می نگرند تنها بخشی از زنجیره حمایتی بود که در پنج شنبه شب کنار کارون شکل گرفت.

*جوانان خوزستان از همه قومیتی با لباس محلی شعار سر می دادند تا شاید بتوانند مسئولین را از اجرای تصمیم شان منصرف کنند و زیبایی رود کارون را از اهواز نگیرند .

*یکی از جوانان اهوازی که دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی بود گفت :من از طریق سایت ها متوجه شدم که امشب در حمایت از کارون باید در ساحلی تجمع کرد. انتقال آب کارون بر سطح آب های زیر زمین و کشاورزی در این منطقه تاثیر مخربی خواهد گذاشت . کارون در بر دارنده روزگار سپری شده ما خوزستانی هاست. چه طور مسئولین در اهواز می توانند نسبت به این قضیه بی تفاوت باشند.

برخی مردم نیز شعاریی سر دادند که بخشی از آن در ذیل می آید:

مسئول بی تفاوت استعفا استعفا

کارون مال ماست میراث اجداد ماست

آب ما رو بردن باهاش دارن پز میدن

مردم پر علاقه ، مسئول بی تعصب

شهردار باید بدونه ، کارون باید بمونه

همشهری حمایت حمایت

کارون نمی دیم بهتون

کارون ما رو بردن به اصفهان سپردن









































































































نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد