سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر جالب

 

واکنش اصفهانی ها به زنجیره انسانی کارون/ آب اصفهان به خوزستان منتقل می شود!
نزدیک به 12 سال است که آب کارون به استان اصفهان انتقال داده می‌شود درحالی‌که برخی از دوستان در خوزستان در این چند سال اخیر متوجه شده‌اند که آب کارون کم شده است.
اختصاصی شوشان: تشکیل زنجیره انسانی حفاظت از کارون در خوزستان موجب واکنش مسئولین و کارشناسان اصفهانی شده است. در همین زمینه یکی از کارشناسان این استان گت: از 10 سال پیش تاکنون میزان انتقال آب کارون به اصفهان تغییری نکرده است و شاید دوستان خوزستانی احساس کرده‌اند تونل احداث نشده بهشت آباد آب کارون را کاهش داده است!

استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: 12 سال است که میزان آب انتقالی از کارون به اصفهان تغییری نکرده است، چرا دوستان خوزستانی امروز به یاد کم آبی کارون افتاده‌اند؟

مهدی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا اصفهان، اظهار کرد: نزدیک به 12 سال است که آب کارون به استان اصفهان انتقال داده می‌شود درحالی‌که برخی از دوستان در خوزستان در این چند سال اخیر متوجه شده‌اند که آب کارون کم شده است.

وی با بیان اینکه از 12 سال گذشته تا به امروز هیچ آبی افزون بر گذشته از کارون به اصفهان انتقال داده نشده است، افزود: بیش از 10 سال است که 580 میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به اصفهان انتقال داده می‌شود این در حالی است که در این مدت همواره چیزی بین 10 تا 18 میلیارد متر مکعب آب در کارون جریان داشته است.

مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی استان اصفهان با اشاره به اینکه تنها شش درصد از آب کارون به اصفهان انتقال می‌یابد، ادامه داد: از 10 سال پیش تاکنون این درصد تغییری نکرده است و شاید دوستان خوزستانی احساس کرده‌اند تونل احداث نشده بهشت آباد آب کارون را کاهش داده است!

ساخت سد، کارون را کم آب کرد

وی اضافه کرد: حتی اگر تونل بهشت آباد احداث شود در بهترین حالت تنها شش درصد آب کارون به فلات مرکز انتقال می‌یابد و از میزان آب انتقالی تنها 40 درصد به اصفهان اختصاص داده می‌شود.

بصیری با اشاره به اینکه انتقال آب از رودخانه کارون به زاینده‌رود هیچ‌گاه موجب خشکی کارون نخواهد شد، تاکید کرد: ساخت سد بر روی کارون و انبار کردن آب پشت آن و رها کردن آن برای تولید برق در زمستان یکی از دلایل کم آبی کارون است.

وی با اشاره به اینکه میزان تبخیر آب پشت سدهای خوزستان با توجه به گرمای شدید در این استان بسیار بیشتر از میزان آب انتقالی به اصفهان است، اضافه کرد: همچنین توسعه کشاورزی از 800 هزار هکتار به یک میلیون 200 هزار هکتار در اراضی جدید بالا دست کارون را نباید نادیده گرفت زیرا این موضوع دقیقا همان بلایی که بر سر زاینده‌رود آورد را سر کارون نیز خواهد آورد و این عامل دیگری برای خشکسالی کارون است.

دو میلیارد متر مکعب آب اصفهان به خوزستان می‌رود

این استاد اکولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: چشم‌ها را باید شست و به وضوح دید مشکل از کجاست؟ به پا کردن جنجال و محکوم کردن اصفهان هیچ گاه کمبود آب کارون را جبران نمی‌کند،‌ کارون کم آب شده و بهتر است به دنبال راه کار باشیم نه مردم منطقه‌ای که ماخوذ به حیا هستند را محکوم کنیم.

بصیری تاکید کرد: آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که امروز در کارون به اندازه روزهای سیلابی زاینده رود آب جریان دارد و هیچ گونه کاهشی میزان آب این رودخانه به دلیل انتقال آب به زاینده رود ایجاد نشده است.

وی گفت: آمار منتهی به سال 89 نشان می‌دهد آب عبوری رودخانه کارون در ایستگاه شهر اهواز 13.7 میلیارد متر مکعب بوده است و امروز تغییر زیادی در آن به وجود نیامده است.

مسوول کمیته آب اتاق بازرگانی استان اصفهان خاطرنشان کرد: 32 میلیارد متر مکعب آب از استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد و لرستان به خوزستان وارد می‌شود که دو میلیارد متر مکعب آن از حوزه های آبی اصفهان به خوزستان انتقال می‌یابد این در حالی است که فقط 700 میلیون متر مکعب از آب خوزستان به اصفهان منتقل می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد