سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار آثار تبعات انتقال آب کارون و اعتراضات اجتماعی

 

دیدگاه متفاوت کارشناسان درموردآثار انتقال آب از سرشاخه های رود کارون

 

اهواز- جمعی از کارشناسان امور کشاورزی و آب در استان خوزستان انتقال آب از سرشاخه های رود کارون را به مناطق دیگر ، مغایر با طرح توسعه کشاورزی این استان می دانند و برخی کارشناسان نیز نظری دیگر دارند.

 

برخی کارشناسان این حوزه معتقدند که انتقال آب از سرشاخه ها باعث کاهش آب رودخانه کارون و در نهایت سبب از بین رفتن بخش کشاورزی در اراضی پایین دستی کارون در استان خوزستان خواهد شد.
رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان به خبرنگار ایرنا گفت : تنها نتیجه اجرای ?طرح انتقال آب بهشت آباد? برای خوزستان ، نابودی کشاورزی این استان است .
مسعود اسدی به زمین های کشاورزی بالا دست اهواز اشاره می کند و می افزاید که به علت تخصیص نیافتن آب، امسال کشاورزان نتوانسته اند در این زمین ها کشت انجام بدهند.
اسدی در جمع کشاورزان استان خوزستان که در حمایت از کارون عصر پنجشنبه گذشته در ساحل رودخانه کارون در اهواز زنجیره انسانی زده بودند ، حضور داشت .
اسدی گفت:در سال های گذشته مسوولان استان اصفهان اصرار و تلاش بسیاری برای اجرای ?طرح انتقال آب بهشت آباد? به آن استان داشته اند، در صورتی که این طرح بی شک سودی برای استان اصفهان و توسعه کشاورزی کشور نخواهد داشت.
رییس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان معقتد است، مسوولان استان اصفهان نیز به خوبی می دانند که هدف از انتقال مجدد آب رفع نیازهای آب شرب مردم اصفهان نیست، زیرا خوزستانی ها با انتقال آب برای مصارف شرب مشکلی ندارند .
اسدی می گوید : در اصل خط انتقال آب بهشت آباد قرار است موجب رونق زمین های کشاورزی سایر استان ها شود در حالی که زمین های کشاورزی در خوزستان به دلیل نبود آب خشک مانده اند.
وی گفت : از این که دکتر روحانی در دیدار نمایندگان استان اصفهان تضمینی برای اجرا شدن طرح انتقال آب بهشت آباد نداد، خوشحالیم و همین امر می تواند نقطه امیدی برای مردم خوزستان باشد.
?افشین حیدری ?مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان از دیگر مدیران شرکت کننده در مراسم زنجیره انسانی در حمایت از رودخانه کارون در اهواز بود.
وی معتقد است یکی از دلایل تشکیل تمدن های کهن در استان خوزستان عبور رودخانه کارون از این استان است.
وی با بیان اینکه مسوولان ارشد کشوری باید در خصوص طرح انتقال آب بهشت آباد تجدید نظر کنند ، بیان داشت : رودخانه کارون نعمتی است خدادادی که همواره موجب رونق استان خوزستان بوده است ولی اصرار بر اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون موجب از بین رفتن این رودخانه و استان خوزستان خواهد شد.
دکتر ?مهدی قمیشی? استاد علوم آب و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز که پنجشنبه گذشته به همراه تعدادی از دانشجویان دانشگاه چمران در آیین تشکیل زنجیره انسانی در حمایت از کارون حضور داشت این حرکت را اعتراضی علمی دانست و گفت : از نظر جامعه دانشگاهی استان خوزستان، اعتراض مردم خوزستان به بیهوده بودن طرح انتقال آب است و در این بین باید به منابع ملی کشور نیز اهمیت داده شود.
قمیشی می گوید : طرح انتقال آب بهشت آباد طرحی غیر علمی و غیر تخصصی است و اگر با دیدی علمی به مسئله نگاه شود این آب قرار است به منطقه ای منتقل شود که کشاورزی آن توجیهی برای کشور ندارد.
استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت : باید برای حل مشکلات تامین آب کشاورزی در استان اصفهان از روش های علمی مدیریت تقاضا ، تغییر و بهبود روش های آبیاری و یا فرهنگ سازی و تغییر الگوی کشت در منطقه استفاده کرد.
دکتر قمیشی بیان داشت : سه میلیون هکتار زمین قابل کشت در خوزستان وجود دارد که اگر تمام آب های وارد شده به استان خوزستان را صرف کشاورزی کنیم ، تنها می توان یک و شش دهم میلیون هکتار از این زمین را کشت کرد و بقیه زمین های کشاورزی استان بدون زرع باقی می ماند.
وی گفت: وزارت نیرو نباید تحت فشار سیاسی ، کارهای علمی را فراموش کند زیرا همه خدمتگزاران به میهن و ملت باید پاسدار منافع ملی باشند.
با اجرای طرح انتقال آب بهشت آباد که قرار است امسال آغاز شود ، بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه های رودخانه کارون برای رفع نیاز از استان چهار محال و بختیاری به استان های اصفهان ، کرمان و یزد منتقل می شود.
عصرپنج شنبه گذشته جمعی از مردم استان خوزستان ، در اعتراض به این طرح در ساحل رودخانه کارون در اهواز تجمعی تحت عنوان ? زنجیره انسانی در حمایت از کارون ? برگزار کردند تا مراتب اعتراض خود را در این خصوص بیان کنند.
گزارش ها حاکی است که در هفته جاری قرار است معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای بررسی موضع به خوزستان سفر کند.
البته از آن سو ، کارشناسان امور آب در استان های اصفهان، کرمان و یزد افزایش جمعیت و کاهش نزولات آسمانی را از جمله دلایل کاهش منابع آب در استان های خود دانسته و رفع نیاز اولیه جمعیت ساکن در این استان ها را برای آب شرب از اولویت های کاری دولت می دانند.
این موضوع که آب انتقال یافته از سر شاخه های رود کارون از منظر علمی چه تاثیری بر اقلیم پایین دستی رودخانه کارون دارد و یا این آب انتقال یافته باید در کدام اولویت ملی مصرف شود ، یک بحث کلان کارشناسی است که ضرورت دارد فارغ از نگاه بخشی از منظر منافع ملی مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.  

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد