سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش تاسف برانگیز

 

۱۰ میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند  

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: خسارت ناشی از اعتیاد در کشور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل کل بودجه سلامت کشور است.

به گزارش مهر، رسول خضری در افتتاحیه هفتمین کنگره دانش اعتیاد اظهار داشت:‌ انجمن‌های صنفی برای حوزه اعتیاد جوابگو نیست و باید انجمن‌های علمی تشکیل شود.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا نوشته نشده که در درمان روانگردان‌ها باید مثل اعتیاد سنتی عمل کرد و ما باید تمام تلاش خود را برای پژوهش در درمان روان‌گردان‌ها به کار گیریم.

خضری گفت: در دنیا 20 نوع الگوی درمان اعتیاد داریم که 80 درصد این الگوها مبتنی بر بر روان‌درمانی و حمایت اجتماعی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود:‌ هشت سال دفاع مقدس را دولت نمی‌توانست به تنهایی مدیریت کند در حوزه اعتیاد نیز نباید دولت را تنها گذاشت.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور باید فردی را به عنوان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر انتخاب کند که کاملا بر موضوعات اشراف داشته باشد و دو شغله نباشد و خود رییس جمهور نیز هر ماه در جلسات ستاد حضور یابد.

خضری با بیان این که ماده‌ 15 قانون ستاد مبارزه با مواد مخدر ماده‌ بسیار مهمی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: این ماده علی‌رغم اهمیت مورد کم توجهی قرار گرفته است.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این که در حالی که قیمت‌ همه کالاها در کشور بالا رفته، قیمت «شیشه» به شدت کاهش یافته است، از مسوولانی که وقت کافی برای حضور در این قبیل همایش‌ها و جلسات دستگاه‌های مرتبط با اعتیاد نمی‌گذارند، گلایه کرد.

وی با بیان این که آمار اعتیاد زنان در کشور دو برابر شده و سن اعتیاد نیز کاهش یافته است، گفت: 25 کشور در دنیا درگیر مواد مخدرند و بالاترین مقام اجرایی ستادهای مبارزه با مواد مخدر در دنیا در حد معاون رییس جمهور هستند.

خضری تصریح کرد: در کتب آموزشی ما هیچ بازنگری نشده و ما مراکز کمی در زمینه افراد دوره دیده درمان اعتیاد داریم بنابراین به این شیوه نمی‌توان به جنگ اعتیاد رفت.

وی با بیان این که اولین موضوعی را که با وزیر بهداشت در مورد آن صحبت کرده کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد بوده است، تصریح کرد: کجای دنیا پزشک باید در صف داروی درمان اعتیاد بایستد در حالی که باید سهولت دسترسی وی به داروهای اعتیاد فراهم شود.

خضری گفت:‌ بازاریابی اجتماعی در کشور مغفول مانده و منزلت واقعی پزشکان در درمان اعتیاد باید حفظ شود.

وی با بیان این که بوروکراسی‌ سختگیرانه‌ای در کمک به سازمان‌های غیر دولتی (مردم نهاد) مرتبط با اعتیاد حاکم است، تاکید کرد:‌ وزارت بهداشت نیازمند اتاق فکر ویژه اعتیاد است.

خضری خاطرنشان کرد: اعتیاد حداقل 10 میلیون نفر از مردم کشور را درگیر کرده که پیشگیری از اعتیاد کار تخصصی وزارت بهداشت است و باید به این نهاد واگذار شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد