سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر فرهنگی

 

خوزستانی‌ها چقدر کتاب می‌خوانند؟
 
 
کد مطلب : 15828
گروه جامعه: مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: براساس نتایج موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی که توسط شورای فرهنگ عمومی کشور در 31 استان و هشت کلانشهر با 17000 نمونه آماری در اردیبهشت ماه سال 1391 انجام شد خوزستانی‌ها اظهار کرده‌اند روزانه 15:53 دقیقه کتاب غیر درسی چاپی مطالعه می‌کنند.
 
لفته منصوری ادامه داد: این در حالی است که متوسط مطالعه در کشور 12:56 دقیقه است. رتبه مطالعه کتاب غیردرسی چاپی خوزستان در کشور سوم است و بعد از استان تهران با 17:46 دقیقه و استان قزوین با 16:12 دقیقه قرار دارد. وی افزود: براساس نتایج موج سوم پژوهش که با همین تعداد جمعیت نمونه آماری و با شرایط تقریبا برابر در اسفند ماه 1389 انجام شده است سرانه مطالعه روزانه کتاب غیردرسی چاپی در استان خوزستان 10:46 دقیقه بوده است. در آن سال سرانه کشور 16:50 دقیقه بوده است. بنابراین خوزستانی‌ها در فاصله زمانی این دو پژوهش، 5:09 دقیقه سرانه روزانه کتابخوانی خود را بالا بردند و از زیر میانگین کشور در سال 1389 به بالای این میانگین در سال 1391 ترقی کردند.

منصوری خاطرنشان کرد: وضعیت مطالعه کتاب غیردرسی الکترونیکی در فصل مصرف فرهنگی موج چهارم طرح بررسی و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی حکایت می‌کند که میانگین زمان مطالعه روزانه کتاب غیردرسی الکترونیکی در خوزستان 2:05 دقیقه و در کشور 2:22 دقیقه است. در این شاخص خوزستان رتبه بیست و دوم را در کشور دارد. منصوری بیان کرد: بنابراین کلیه تلاش‌هایی که در حوزه تولید، نشر و توزیع کتاب و کتابخانه‌ها می‌شود باید در سرانه مطالعه کتاب خود را نشان دهد. همچنین امروزه کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی و کتابخوانی به عنوان یک فعالیت فرهنگی از شاخص‌های مهم مصرف فرهنگی هر جامعه به حساب می‌آید. از سوی دیگر، گسترش طبقه متوسط در جامعه و اهمیت یافتن سبک زندگی و رابطه آن با مصرف فرهنگی اهمیت کتابخوانی را به عنوان یک شاخص مبنایی در نخبگی افراد جامعه نشان می‌دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد