سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک هشدار بهداشتی به خوزستانیهای محترم

 

همه چیز درباره بوفه‌ها؛ در آستانه بازگشایی مدارس
اجتماعی  10:46:2 1392/06/19
926-11914-5 کد خبر
RSS :: پرینت

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به نزدیکی زمان بازگشایی مدارس، با ادارات و نواحی آموزش و پرورش هماهنگی لازم در زمینه رعایت نکات بهداشتی در مدارس در سال تحصیلی جدید انجام شده است.

مهران معلم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) -منطقه خوزستان- اظهار کرد: مدارس کانون تجمع طیفی از جامعه‌ است که معمولا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند. ممکن است کودکان در طول سال تحصیلی به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی از قبیل بهداشت فردی یا بهداشت آب و مواد غذایی دچار بیماری و به ویژه بیماری‌های روده‌ای خطرناک شوند و اگر شرایط انتقال بیماری از دانش‌آموزی به دانش‌آموز دیگر فراهم شود؛ تعداد بیشتری از دانش‌آموزان درگیر بیماری شده و در نتیجه، افت تحصیلی دانش‌آموزان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که برای بازرسان بهداشتی استان مهم است، بحث بوفه‌ها است. مرکز بهداشت استان در حال تعامل پایدار با آموزش و پرورش برای رعایت بهداشت بوفه‌های مدارس است. بوفه‌ها باید از لحاظ بهداشت ساختمانی و بهداشت فردی مناسب بوده و کسی که به عنوان فروشنده، مواد غذایی را به دانش‌آموزان عرضه می‌کند باید دارای کارت تندرستی فروشنده مواد غذایی در بوفه باشد.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان افزود: مرکز بهداشت، کاملا مخالف عرضه مواد غذایی گرم و فسادپذیر مانند فست‌فودها در بوفه مدارس است مگر این که شرایط بهداشتی در محل بوفه‌ها به طور کامل رعایت شود.

وی توضیح داد: مواد غذایی گرم در بوفه‌هایی که شرایط بهداشتی مناسب را ندارند، سریع فاسد شده و موجب مسمومیت دانش‌آموزان خواهد شد. در نتیجه بوفه‌هایی که شرایط بهداشتی را ندارند باید بیشتر مواد غذایی دسته‌بندی شده عرضه کنند؛ این گونه خوراکی‌ها به زودی دچار فساد نمی‌شوند و شرایط ماندگاری آن‌ها در مقایسه با مواد غذایی گرم بیشتر است و همچنین دچار آلودگی ثانویه نمی‌شوند.

معلم عنوان کرد: این که مواد غذایی نیز باید در شرایط مطلوب و در دمای زیر 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. همچنین تاریخ تولید و انقضا بهداشتی آن باید مرتب از سوی فروشنده کنترل شود.

وی ادامه داد: لازم است درجه حرارت محیط نگهداری مواد غذایی در بوفه‌های مدارس رعایت شود. خوراکی‌ها نباید در معرض آفتاب قرار بگیرند زیرا نور آفتاب موجب خرابی ماده غذایی و ایجاد مسمومیت بین دانش‌آموزان می‌شود. همچنین موادغذایی فسادپذیر باید در  شرایط ویژه نگهداری شوند؛ درجه حرارت نامناسب به مدت یک یا دو ساعت موجب فساد زودرس مواد غذایی می‌شود و در نتیجه سریع‌تر آثار آن مشاهده می‌شود ولی مواد غذایی بسته‌بندی و تایید شده دیرتر فاسد می‌شوند.

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: مرکز بهداشت استان بر تاسیس "بوفه‌های سالم" در مدارس تاکید دارد؛ در بوفه‌های سالم باید نکات و شرایط بهداشتی و ساختمانی و تندرستی فرد فروشنده رعایت شود. 

 

 

 

 

بیماری‌هایی که با سگ‌های ولگرد منتشر می‌شوند
اجتماعی  11:18:52 1392/06/19
926-12114-5 کد خبر
RSS :: پرینت

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: حیوانات ولگرد به علت نامشخص بودن وضعیت بهداشتی و بیماری‌هایی که احیانا ناقل و یا مبتلا به آن هستند؛ برای انسان خطرساز می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- دکتر سیدمحمد علوی درباره خطرات سگ‌های ولگرد توضیح داد: متاسفانه تردد و وجود سگ‌های ولگرد در مناطق حاشیه‌ای اهواز و در ساعات اول روز یا آخر شب در بعضی نقاط حساس شهر موجب نگرانی‌های زیادی در بین مردم شده است که مکررا با تماس تلفنی یا حضوری نگرانی خود را اظهار می‌دارند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: سگ‌های ولگرد و سگ‌های بدون صاحب از خطرات بالقوه‌ای هستند که جان شهروندان و ساکنان مناطق روستایی را تهدید می‌کنند.

وی افزود: گاه وقتی افراد مورد حمله این سگ‌ها قرار می‌گیرند، صدمات و پارگی اندام‌ها به حدی شدید است که به علت خونریزی و صدمات و لطمات وارده شدید، قربانی از پای درمی‌آید.

علوی گفت: عفونت‌هایی که در اثر آلودگی دندان‌های سگ و از طریق میکروب‌های بزاق سگ وارد بدن انسان در محل زخم‌ها می‌شود، عفونت‌های خطرناک و مرگباری نظیر سپتیسمی و عفونت قلبی و مغزی است.

وی ادامه داد: از بیماری‌های خطرناک دیگر که توسط سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود می توان به بیماری هاری اشاره کرد که بیماری عفونی همیشه کشنده‌ای است. راه پیشگیری از این بیماری از یک سو تزریق واکسن و سرم هاری به فرد مصدوم و از سوی دیگر معدوم کردن سگ‌های ولگرد است. البته بیماری‌های متعدد دیگری نیز توسط سگ‌ها به انسان منتقل می‌شود که می‌توان به کالاازار- توکسوکاریازیس و کیست هیداتید اشاره کرد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: یکی از اقدامات مهم برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله توسط سگ‌ها و همچنین و صدمات ناشی از آنها، معدوم کردن سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب است که باید توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف از جمله دامپزشکی، شهرداری، نیروهای انتظامی و... با هماهنگی با واحدهای بهداشتی و ماموران مراکز بهداشت انجام شود.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد