سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

 

راه اندازی موزه راه آهن اهواز در آینده نزدیک 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان از راه اندازی موزه راه آهن اهواز در آینده خبر داد. افشین حیدری اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان مبنی بر پیگیری برای راه اندازی موزه راه آهن ضمن توافقی که با اداره کل راه آهن جنوب انجام شد قرار بر این شد که مکانی برای راه اندازی موزه راه آهن اهواز در اختیار ما قرار دهد. وی افزود: یکی از راه‌هایی که بتوانیم جاذبه‌های گردشگری اهواز را تقویت کنیم راه اندازی موزه است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با بیان این که متاسفانه در اهواز موزه‌ای برای علاقه‌مندان وجود ندارد خاطرنشان کرد: به دلیل نبود موزه‌ای مناسب در اهواز، بسیاری از آثار خوزستان در موزه‌های تهران ارائه می‌شود، قطعا وجود این آثار در موزه‌های استان باعث جذب گردشگر خواهد شد. حیدری ادامه داد: ضمن توافقی که با اداره کل راه آهن جنوب انجام شد قرار بر این شد که مکانی برای راه اندازی موزه راه آهن اهواز در اختیار ما قرار دهد.

وی در پایان گفت: اگر این طرح اجرایی شود تمام آثار تاریخی موجود استان در تهران در اهواز به معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. گفتنی است انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان دو سال پیش با ارسال درخواست و همچنین تشکیل جلسه با مدیر کل وقت راه آهن جنوب درخواست کرده بود تا این اداره کل با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی موزه راه آهن احداث نماید. انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در تماسی با جناب آقای افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان از پیگیری ایشان تقدیر کرد. همچنین جا دارد از جناب آقای رشیدی مدیر کل راه آهن جنوب تقدیر نماید.

 

 

انجمن تاریانا و مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در اتاق فکر صداوسیمای مرکزخوزستان

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان و دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در اتاق فکر صدا وسیمای مرکز خوزستان حضور یافتند. افشین حیدری که به دعوت عمران حیدری مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان در اتاق فکر این سازمان حاضر شد با اشاره به ظرفیت بالادستی رسانه و نوع تاثیرگذاری آن از تلاش ها و کوشش هایی که در زمینه برنامه سازی در حوزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان صورت گرفته است تقدیر کرد.

وی با اشاره به ظرفیت دوستداران میراث فرهنگی و تشکل های مرتبط گفت: هدف ما تعامل با بخش های مختلف است. در گذشته اداره کل میراث فرهنگی نقطه مقابل انجمن های میراث فرهنگی بود در حالی که باید بر عکس این می بود و به همین دلیل در بدو انتصاب با کلیه انجمن های دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و فعالان این حوزه ها دیدار کرده و با شنیدن اظهارنظرهایشان مواردی را با آنها در میان گذاشتم. افشین حیدری با تاکید بر حوزه گسترده سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بر پاسخگو بودن اداره کل خود به همه اقشار اظهار داشت: ما حق فاصله گرفتن از مردم، انجمن ها و رسانه ها را نداریم و همواره با پاسخگو بودن مسئولیت عملکرد خود را می پذیریم به همین دلیل خوشحالم که فصل جدیدی در پاسخگویی به مطالبات همه افراد را شروع کرده ایم.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان بیان داشت: از این پس دیدار و گفت وگو با کلیه مدیران و کارشناسان ادارات، ارگان ها و سازمان هایی را که نقشی در شکوفا کردن سه حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری دارند را در دستور کار گذاشتیم و این روند با موفقیت آغاز شده و تاکنون در نتیجه همین دیدارها تتوانسته ایم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم و اعتماد را بار دیگر برقرار نماییم. وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقداماتی که از زمان انتصاب انجام داده است گفت: از زمان حضور خود در این سمت گفت وگو با سرمایه گذاران بخش خصوصی را آغاز کردیم. همچنین ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی را در دستور کار قرار دادیم. تاکید فراوان شده است تا سازوکارهای تبلیغ محوطه ها و بناهای تاریخی و اماکن گردشگری خوزستان را تهیه شود.

افشین حیدری افزود: جادبه های متنوعی در خوزستان وجود دارد که وقتی به روایت از آنها می پردازیم باعث تعجب همگان می گرد که از جمله اینها می توانم به وجود جزیره دلفین ها در ماهشهر اشاره کنم که گردشگران برای دیدن این جادبه به کشور دیگری سفر می کنند. یا در شوشتر مقام صاحب الزمان را داریم اما همه گردشگران مذهبی به سمت جمکران گسیل می شوند در حالی که با برگزاری کنگره های مهدویت می توان گردشگران داخلی و خارجی مسلمان را برای سفر به خوزستان ترغیب کرد.

وی تاکید کرد: برگزاری همایش ثبت آثار تاریخی در خوزستان را در نیمه دوم سال در خوزستان شاهد خواهیم بود که این مهم باعث می شود از سهمیه بیشتری برای ثبت برخوردار شویم. در بخش دیگری از جلسه اتاق فکر مدیرکل صداوسیمای خوزستان نیز از انتصاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان ابراز خوشنودی کرد و حضور ایشان را که با حوزه رسانه آشنایی دارد را فصل جدیدی در همکاری های مشترک عنوان کرد و بر اهمیت عملکرد و تاثیر اتاق فکر صداوسیمای خوزستان تاکید نمود.

عمران حیدری گفت: در سه سال گذشته فقط یک جلسه با مدیر کل قبلی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان داشتیم در حالی که در سایر مراکز صداوسیمای استان ها که ما خدمت می کردیم و ارزش و اهمیت سایت های تاریخی آنها کمتر از خوزستان بود حداقل سالی ۴ بار جلسه مفید با مدیر کل میراث فرهنگی برگزار می شد.

وی با اشاره به ساخت مستندها و برنامه هایی متنوع با موضوع مرتبط با اداره کل گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی از این اداره کل درخواست کرد تمام ظرفیت خود را برای تولید برنامه به کار بگیرد تا در راستای سیاست هایی که برای تبلیغات در سطح ملی و بین المللی دارد استفاده شود. در پایان این نشست دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان ضمن تقدیر و تشکر از ابتکار عمل اداره کل صداوسیمای مرکز خوزستان برای تشکیل اتاق فکر و توجهاتی که به حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی گردشگری دارد به تشریح اهداف و برنامه های تشکل های دوستدار میراث پرداخت.

مجتبی گهستونی همچنین ضمن تقدیر و تشکر از حضور جناب آقای افشین حیدری مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان که به نقش تشکل های میراث فرهنگی سایر انجمن ها اعتقاد دارد به تاثیرگذاری انجمن ها در بهبود بخشیدن برنامه های صداوسیما در حوزه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری پرداخت. وی سپس با نمایش عکس هایی از جاذبه های بکر تاریخی و گردشگری خوزستان اقدام به تشریح اهمیت آنها نمود.

 

با خروج ابنیه تاریخی از فهرست آثار ملی تاریخ کشور را از بین خواهیم برد

داره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان با همراهی دوستداران میراث فرهنگی مانع از تخریب «سرای عجم» اهواز شد.

سرای عجم بنای تاریخی در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و هم بازار و در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود.

بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه است و دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است.

مالک آن به این بهانه که در هنگام ثبت از وی اجازه کسب نشده قصد خارج کردن آن از فهرست آثار ملی را دارد.

تا سال 1389 بخشی از این بنا تخریب شده و مالک قصد تخریب کل بنا و ساختن ساختمانی جدید را در محل آن داشته. سرای عجم از جمله بناهای در معرض خطر است که با ادامه روند تخریب پیش‌بینی می‌شود در آینده تخریب خواهد شد؛ ضمن آنکه مالک بنا سابقه تخریب بالکن مهدیان را در کارنامه خود دارد.

این بنا قرار بود ظهر امروز توسط مالک این اثر تاریخی تخریب شود.

افشین حیدری در این زمینه اظهار کرد: سرای عجم هویت مردم اهواز بوده و نباید به سادگی از بین برود.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مانع از تخریب این اثر تاریخی شده است، اذعان داشت: این ملک از نظر هویتی و فرهنگی متعلق به همه مردم اهواز است، بنابراین نباید به راحتی تخریب شود.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان ادامه داد: ما به این امید مانع از تخریب سرای عجم شده‌ایم تا حداقل دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه به این باور برسند که با تخریب آثار تاریخی ذره ذره تاریخ کشور را از بین خواهیم برد.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری حکم خروج این اثر از ثبت را به مالک وی داده است، عنوان کرد: با وجود اینکه چندین مرتبه با مالک این سرا صحبت کردیم، اما وی راضی نشده و به دنبال تخریب این اثر است.

حیدری با اشاره به اینکه آثار تاریخی حرمت و حریم داشته، متذکر شد: ما تا آخر جلوی آن‌ها ایستاده‌ایم و مانع از تخریب این اثر که هویت مردم اهواز است می‌شویم و امیدواریم با این کار راهی تازه برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی در کشور باز شود.

وی افزود: در این خصوص با استاندار خوزستان و شهردار اهواز صحبت کرده‌ایم و با توافقات انجام شده حاضر هستیم در ازای این ملک زمینی دیگر در اختیار مالک قرار دهیم.سرای عجم متعلق به آقای عجم شهردار اهواز در دوران پهلوی بوده که بیش از 80 سال قدمت دارد.

 

با اینکه چندی پیش آتوسا مومنی معاون میراث‌فرهنگی وقت اعلام کرد که طی مذاکره با مالک بنای عجم این اثر تاریخی را به فهرست آثار ملی بازگردانده اما ظهر دیروز شنیده شد که مالک قصد دارد که این بنا را از فهرست آثار ملی ایران خارج کند.

تلاش دوستداران میراث فرهنگی با همراهی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و همچنین یگان حفاظت این اداره کل در حالی برای حفاظت از بنای قاجاری سرای عجم در اهواز ادامه دارد که تنِ سرای عجم هنوز می‌لرزد. با اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با همراهی دوستداران میراث‌فرهنگی مانع از تخریب این بنای تاریخی شدند اما گفته می‌شود که سرای عجم در یک قدیمی دیوان عدالت اداری قرار گرفته است.

سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان معتقد است: مالک سرای عجم  به این بهانه که در هنگام ثبت از وی اجازه کسب نشده قصد خارج کردن آن از فهرست آثار ملی را دارد. این درحالی است که تا سال 1389 بخشی از این بنا تخریب شده و مالک قصد تخریب کل بنا و ساختن ساختمانی جدید را در محل آن داشته است.

مجتبی گهستونی با اعلام اینکه سرای عجم از جمله بناهای در معرض خطر است که بیم آن می رود در آینده تخریب شود گفت: پیش از این مالک سرای عجم اقدام به تخریب بالکن مهدیان کرده‌است. سرای عجم قرار بود ظهر روز گذشته توسط مالک آن تخریب شود که با حضور دوستداران میراث فرهنگی خوزستان و همچنین مدیر کل میراث فرهنگی و یگان حفاظت این اداره کل، تخریب منتفی شد.

وی اظهار داشت: من واقعا در تعجبم که چرا مهدیان با اینکه یک خیر مدرسه ساز و مسجد ساز است اقدام به خرید بناهای تاریخی مثل ساختمان روبروی بیمارستان امام خمینی (بالکن مهدیان) و سرای عجم می کند و با خارج کردن نام آنها از فهرست آثار ملی اقدام به تخریب آثار مورد نظر می نماید.

مجتبی گهستونی بیان داشت: ما از ایشان خواهش می کنیم صدای افکار عمومی و رسانه ها را بشنود و به جای تخریب یک اثر تاریخی که می تواند به نام خود مهدیان باقی بماند، اقدام به حفاظت از آن کنند تا میراث فرهنگی و شهرداری اهواز اقدام به مرمت آن نمایند و کاربری متناسب با شان بنا در اختیار مهدیان و فرزندانش قرار بگیرد.

مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان در رابطه با تخریب اخیر سرای عجم گفته است: «سرای عجم هویت مردم اهواز بوده و نباید به سادگی از بین برود.»

«افشین حیدری» با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مانع از تخریب این اثر تاریخی شده است، ادامه داد: «این ملک از نظر هویتی و فرهنگی متعلق به همه مردم اهواز است، بنابراین نباید به راحتی تخریب شود. درحال ‌حاضر از تخریب سرای عجم جلوگیری کرده‌ایم اما دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه باید به این باور برسند که با تخریب آثار تاریخی ذره ذره تاریخ کشور از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری حکم خروج این اثر از ثبت را به مالک وی داده است، عنوان کرد: «با وجود اینکه چندین مرتبه با مالک این سرا صحبت کردیم، اما وی راضی نشده و به دنبال تخریب این اثر است.»

حیدری با اشاره به اینکه آثار تاریخی حرمت و حریم دارند بنابراین نباید به‌راحتی دستور نابودی آن‌ها را داد تاکید کرد: «میراث‌فرهنگی استان خوزستان تمام عزم خود را جزم می‌کند تا مانع از تخریب این اثر و هویت مردم اهواز شود. در این خصوص با استاندار خوزستان و شهردار اهواز صحبت کرده‌ایم و با توافقات انجام شده حاضر هستیم در ازای این ملک زمینی دیگر در اختیار مالک قرار دهیم.»

سرای عجم متعلق به آقای عجم شهردار اهواز در دوران پهلوی بوده که بیش از 80 سال قدمت دارد. این بنای تاریخی در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و کاربری بازار هم داشته‌است اما در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه، دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است.

 

 

انجمن تاریانا به ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور نامه نوشت

انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان در نامه ای به ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور و ارسال آن از طریق نمابر و پست انتصاب ایشان را تبریک گفت و از عملکرد افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان تقدیر کرد. متن نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر نجفی

ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور

با سلام

احتراماً ضمن تبریک انتخاب شایسته جنابعالی به ریاست سازمان فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و آرزوی توفیق و سرافرازی برای آن مقام محترم و گروه جدید مدیریت سازمان به استحضار می‌رساند که استان خوزستان با دارا بودن آثار متنوع و متکثر از دوره‌های مختلف تاریخ کشور که عموماً منحصر به فرد و دارای شهرت جهانی می‌باشند، یکی از مهمترین مناطق تاریخی‌ـ فرهنگی در جغرافیای ملی و بین‌الملل بوده و برابر مدارک و شواهد مسلم و غیرقابل انکار باستانشناسی نقطه آغاز تاریخ کشور و پایتخت فرهنگی ایران بزرگ محسوب می‌گردد.

حفاظت از آثار تاریخی‌ـ فرهنگی ارزشمند و منحصر به فرد این استان در اولین گام نیازمند وجود مدیری مجرب، مدبر، متخصص و آگاه به کلیه مسائل و موضوعات مبتلا به سه حوزه میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد که توانمندی تجمیع و استفاده از کلیه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل استان جهت پیشبرد اهداف سازمان در سه موضوع پیش گفته را داشته باشد.

متأسفانه از بهمن ماه سال ۱۳۸۸ تا تیرماه ۱۳۹۲ میراث فرهنگی خوزستان از وجود مدیری با خصوصیات موصوف محروم بود و به همین دلیل سه حوزه کاری سازمان بتدریج از روند کلی رشد و توسعه استان عقب مانده و از نیمه دوم سال ۱۳۹۱ بکلی از روند مذکور خارج گردید. مدیری که از آموزش و پرورش خوزستان بدون یک روز تجربه کاری در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بدون یک خط مطالعه در خصوص سه حوزه یاد شده و نیز بدون یک صفحه برنامه مدون و قابل اجرا پشت میز مدیریت مهمترین منطقه باستانی کشور قرار گرفت با اشتباهات مکرر در مکرر، از قبیل عدم انجام وظایف خود در زمینه حفاظت از آثار تاریخی‌ـ‌فرهنگی، استفاده از مشاورین ناآگاه و نالایق که از خارج از اداره انتخاب شده و درک و تعریف درستی از میراث فرهنگی نداشتند، عدم تعامل با دستگاه‌هایی که دارای اشتراک کاری با میراث فرهنگی می‌باشند و علی‌الخصوص عدم توانایی ارتباط با ارگان بالا دستی (استانداری)، عدم حضور در اداره (تقریباً در هفت روز یک روز)، استفاده از برخی افراد نالایق در مدیریت آثار تاریخی و توهین و هتاکی به کارشناسان با سابقه و مجرب استان، وضعیتی را بوجود آورد که میراث فرهنگی از حیث ارزش واعتبار درون و برون استانی وضعیت بسیار اسفناکی پیدا نموده و هیچ شخص حقیقی و حقوقی حاضر به همکاری با اداره میراث فرهنگی نبوده و اعتراض فعالان و دوستداران میراث فرهنگی را موجب شده و اعتبارات مالی میراث فرهنگی شدیداً تنزل پیدا کرده و موجودیت آثار گرانقدر تاریخی شدیداً تهدید می شد. خوشبختانه ضعف و سوء مدیریت مدیر نالایق مورد توجه مسئولین بالادستی در سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و اگرچه با تأخیر بسیار (که موجب تخریب و ازبین رفتن بسیاری از آثار تاریخی‌ـ فرهنگی گردید) در اقدامی مدبرانه مدیر نالایق و ناتوان قبلی برکنار و مدیری توانمند از میان کارکنان اداره کل خوزستان به سمت مدیریت اداره کل خوزستان منصوب گردید.

مدیریت جدید اداره کل، آقای مهندس افشین حیدری که از معاونین اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و آگاه به مسائل و مشکلات مبتلا به سه حوزه کاری سازمان می‌باشد، پس از انتصاب به مدیریت اداره کل خوزستان کلیه تلاش و مساعی خود را جهت بازگشت حوزه‌های کاری سازمان به روند کلی رشد و توسعه استان و بازگرداندن آب رفته به جوی، آغاز نموده و در همین مدت اندک فعالیت خویش در حال اجرای برنامه‌های خود در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان می‌باشد که نشان دهنده نگاه عمیق و صحیح و افق دید وسیع و آینده‌نگری مدبرانه ایشان در حوزه‌های پیش گفته می‌باشد. استفاده از تجارب، توانمندی‌ها و نقطه نظرات و پیشنهادات سازمان‌های مردم‌نهاد استان، ایجاد ادارات و نمایندگی‌های جدید در مناطقی از استان که دارای آثار تاریخی‌ـ فرهنگی بسیار ارزشمند و قابلیت‌های گردشگری بسیار بالایی می‌باشند، استفاده از کارشناسان با سابقه و مجرب اداره کل در پست‌های مدیریتی سه حوزه کاری سازمان و ایجاد ارتباط صحیح و هدف‌مند با ادارات و ارگان‌ها و مسئولین دارای حوزه فعالیت مشترک با اداره کل، نشان دهنده برنامه‌ریزی صحیح، بینش عمیق و تلاش مؤثر ایشان در جهت رشد و توسعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ارتقاء این سه حوزه به جایگاه شایسته و بایسته آنها بوده و پس از دوره یأس و ناامیدی مدیر نالایق قبلی،‌ امید زیادی در میان سازمان‌های مردم‌نهاد، علاقه‌مندان، دلسوزان و فعالان حوزه میراث فرهنگی استان ایجاد نموده است.

این انجمن که به عنوان یک ناظر بی‌طرف شاهد تلاش‌های دلسوزانه و متعهدانه فوق‌الذکر می باشد، ضمن اعلام حمایت از مدیریت جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان انتظار دارد که آن مقام محترم نیز که یقیناً تمایل به رشد و توسعه سه حوزه کاری سازمان در استان خوزستان و سایر نقاط کشور دارند، در اقدامی مدبرانه و با حسن نظر و با آینده‌نگری، با موافقت با تداوم مدیریت مدیر فعلی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، آقای مهندس افشین حیدری، از سویی اراده خود را در خصوص بهره‌گیری از تجارب و توانمندی‌های کارشناسان با سابقه سازمان در پست‌های مدیریتی اعلام نموده و از سوی دیگر استان خوزستان دوره‌ای درخشان و قابل دفاع در مدیریت توانمند و برنامه‌مدار در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان طی نماید. بذل عنایت آن والامقام مزید امتنان است.


با تجدید احترام
سعید محمدپور
رئیس انجمن

 

با اینکه چندی پیش آتوسا مومنی معاون میراث‌فرهنگی وقت اعلام کرد که طی مذاکره با مالک بنای عجم این اثر تاریخی را به فهرست آثار ملی بازگردانده اما ظهر دیروز شنیده شد که مالک قصد دارد که این بنا را از فهرست آثار ملی ایران خارج کند.

تلاش دوستداران میراث فرهنگی با همراهی مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و همچنین یگان حفاظت این اداره کل در حالی برای حفاظت از بنای قاجاری سرای عجم در اهواز ادامه دارد که تنِ سرای عجم هنوز می‌لرزد. با اینکه اداره کل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان با همراهی دوستداران میراث‌فرهنگی مانع از تخریب این بنای تاریخی شدند اما گفته می‌شود که سرای عجم در یک قدیمی دیوان عدالت اداری قرار گرفته است.

سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان معتقد است: مالک سرای عجم  به این بهانه که در هنگام ثبت از وی اجازه کسب نشده قصد خارج کردن آن از فهرست آثار ملی را دارد. این درحالی است که تا سال 1389 بخشی از این بنا تخریب شده و مالک قصد تخریب کل بنا و ساختن ساختمانی جدید را در محل آن داشته است.

مجتبی گهستونی با اعلام اینکه سرای عجم از جمله بناهای در معرض خطر است که بیم آن می رود در آینده تخریب شود گفت: پیش از این مالک سرای عجم اقدام به تخریب بالکن مهدیان کرده‌است. سرای عجم قرار بود ظهر روز گذشته توسط مالک آن تخریب شود که با حضور دوستداران میراث فرهنگی خوزستان و همچنین مدیر کل میراث فرهنگی و یگان حفاظت این اداره کل، تخریب منتفی شد.

وی اظهار داشت: من واقعا در تعجبم که چرا مهدیان با اینکه یک خیر مدرسه ساز و مسجد ساز است اقدام به خرید بناهای تاریخی مثل ساختمان روبروی بیمارستان امام خمینی (بالکن مهدیان) و سرای عجم می کند و با خارج کردن نام آنها از فهرست آثار ملی اقدام به تخریب آثار مورد نظر می نماید.

مجتبی گهستونی بیان داشت: ما از ایشان خواهش می کنیم صدای افکار عمومی و رسانه ها را بشنود و به جای تخریب یک اثر تاریخی که می تواند به نام خود مهدیان باقی بماند، اقدام به حفاظت از آن کنند تا میراث فرهنگی و شهرداری اهواز اقدام به مرمت آن نمایند و کاربری متناسب با شان بنا در اختیار مهدیان و فرزندانش قرار بگیرد.

مدیر اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان در رابطه با تخریب اخیر سرای عجم گفته است: «سرای عجم هویت مردم اهواز بوده و نباید به سادگی از بین برود.»

«افشین حیدری» با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مانع از تخریب این اثر تاریخی شده است، ادامه داد: «این ملک از نظر هویتی و فرهنگی متعلق به همه مردم اهواز است، بنابراین نباید به راحتی تخریب شود. درحال ‌حاضر از تخریب سرای عجم جلوگیری کرده‌ایم اما دیوان عدالت اداری و قوه قضائیه باید به این باور برسند که با تخریب آثار تاریخی ذره ذره تاریخ کشور از بین می‌رود.

وی با اشاره به اینکه دیوان عدالت اداری حکم خروج این اثر از ثبت را به مالک وی داده است، عنوان کرد: «با وجود اینکه چندین مرتبه با مالک این سرا صحبت کردیم، اما وی راضی نشده و به دنبال تخریب این اثر است.»

حیدری با اشاره به اینکه آثار تاریخی حرمت و حریم دارند بنابراین نباید به‌راحتی دستور نابودی آن‌ها را داد تاکید کرد: «میراث‌فرهنگی استان خوزستان تمام عزم خود را جزم می‌کند تا مانع از تخریب این اثر و هویت مردم اهواز شود. در این خصوص با استاندار خوزستان و شهردار اهواز صحبت کرده‌ایم و با توافقات انجام شده حاضر هستیم در ازای این ملک زمینی دیگر در اختیار مالک قرار دهیم.»

سرای عجم متعلق به آقای عجم شهردار اهواز در دوران پهلوی بوده که بیش از 80 سال قدمت دارد. این بنای تاریخی در سال 1382 با شماره 10875 به ثبت ملی رسید. این بنا در گذشته هم به عنوان یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل بوده و کاربری بازار هم داشته‌است اما در حال حاضر به عنوان انبار از آن استفاده می‌شود. بنای سرای عجم از لحاظ معماری منحصر به فرد و بنایی یک طبقه، دارای آجر چینی، ستون‌های حجاری شده، حجره‌های متعدد، سنگ‌فرش و در و پنجره چوبی است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد