سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

پایتخت نفتی ایران، یک روستای ویران است 

14 شهریور 1392 ساعت 11:28

گروه مقالات: پس از پایان ماه مبارک رمضان، برای فرار از گرمای طاقت فرسای اهواز، همراه با یکی از همکاران و به صورت خانوادگی به استان‌های غرب و شمال غرب کشور یعنی کرمانشاه ، سنندج، ارومیه ، اردبیل و تبریز سفر کردیم. در این سفر، پس از مقایسه میان وضعیت شهر اهواز با آنچه که در شهرها و استان‌های دیگر دیدم؛ تصمیم گرفتم تا میزان فقر عمرانی و فرهنگی استان خوزستان و میزان آبادانی و عمران شهرهای مورد بازدید را به نگارش درآورم و منتشر کنم. شاید این توشه و سوغات برای مردم و مسئولان خوزستان و اهواز مفید فایده باشد.


دکتر حسن دادخواه
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز


گزارش این سفر ایرانگردی که اکنون پیش روی شماست شامل یک پیشگفتار وسه بخش دربردارنده مسائل عمومی سفر، مسائل دانشگاهی و مسائل استان خوزستان با مرکزیت کلانشهر اهواز است.
پیشگفتار پیرامون سفر و دستاوردها و مسائل آن سخن فراوان می‌توان گفت. در اینجا تنها به بیان فواید آن به شرح زیر بسنده می‌کنیم:

1- سفر، فرصتی را فراهم می‌کند تا انسان برای مدتی از زندگی تکراری و عادی خود فاصله بگیرد و زندگی را به شکل تازه ای تجربه کند.
2- سفر، موجب می‌گردد تا انسان با شکل‌ها و تیپ‌های دیگری از شخصیت‌های انسانی آشنا شود و خود را با آن تیپ‌ها مورد سنجش قرار دهد و به نقاط ضعف و قوت خود دست یابد.
3- سفر، شرایطی را فراهم می‌آورد تا اعضای یک خانواده برای مدت کوتاهی در سال، بدور از دغدغه‌های شغلی دور هم گردآیند و با هم باشند.
4- سفر، انسان را با زبان‌ها، فرهنگ‌ها، لباس‌ها، خوراک‌ها و آداب و رسوم مردمان دیگر آشنا می‌کند.
5- سفر، انسان را با طبیعت زیبا و هوا و اقلیم مناطق گوناگون در کشور خود آشنا می‌کند.
6- سفر، روحیه همبستگی و میهن دوستی و همگرایی میان مردم یک کشور را زنده و تقویت می‌کند.
در کنار فواید سفر، می‌توان به نقاط ضعف و قوت امر ایرانگردی به شرح زیر اشاره نمود:
الف- مسائل عمومی ایرانگردی
در این سفر کوتاه، به نقاط ضعف و کمبودهای کشورمان برای امر مهم ایرانگردی برخوردیم که پاره ای از آن به شرح زیر است:
1- متاسفانه محل تجمع و گردهم آیی مسافران، بهداشتی نیست و بلکه بسیار آلوده و کثیف است. لازم است تا بخشداری‌ها و دهیاری‌ها در سراسر کشور توجه درخوری به این امر داشته باشند.
2- لوازم بهداشتی مورد نیاز در مسیرهای رفت و آمد مسافران، یا موجود نیست و یا بسیار آلوده است.
3- مواد تبلیغی که مسافران را با مسیرها و نقشه راهها و اماکن تاریخی آشنا کند، در دسترس آنان نیست. این در حالی است که بخشداری‌ها و دهیاری هایی که در مسیر رفت و آمد مسافران قرار دارند می‌توانند از رهگذر ارائه خدمات به مسافران، به ایجاد شغل‌های جدید در منطقه خود دست یابند و از این نظر، منطقه و حوزه جغرافیایی خود را آباد کنند.
ب- مسائل دانشگاهی
در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ستادی به نام ستاد امور رفاهی قرار دارد که یکی از وظایف آن، فراهم آوردن تسهیلات مسافرتی و ایرانگردی برای دانشگاهیان است. ولی عملا، کاری که این ستاد برای دانشگاهیان انجام می‌دهد خلاصه شده است در گردآوری اطلاعاتی که از سوی دانشگاه‌های مهمان پذیر برای این ستاد فرستاده می‌گردد و ارسال آن در قالب یک جدول برای همه دانشگاه ها.
در این رابطه می‌توان به سستی‌های کار این ستاد به شرح زیر اشاره کرد:
1- دانشگاه‌های مستقر در تهران امکانات خود را به این ستاد ارائه نمی‌دهند.
2- دانشگاه‌های سراسر کشور، در برابر قرار دادن امکانات خود به مسافران دانشگاهی ، از ایشان به میزانی مانند هتل‌های دیگر پول دریافت می‌کنند. گویی این خدمت، وسیله ای برای کسب درآمد برای دانشگاه‌ها شده است.
3- برخی از دانشگاه ها، بهترین امکانات خود را برای مدیران دانشگاه‌ها رزرو می‌کنند و خوابگاه‌های دانشجویی را که از کیفیت پایین تری برخوردار است در اختیار دانشگاهیان قرار می‌دهند.
4- برخی از دانشگاه ها، در فصل‌های ایرانگردی اقدام به برگزاری سمینارعلمی و ... می‌کنند و از این رو، امکانات خوابگاهی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار نمی دهند.
با این وجود، لازم است از زحمات کارمندان زحمت کش دانشگاه های مهمانپذیر تشکر نمود.
ج- مسائل استانی
اولین نکته ای که در موضوع ایرانگردی چشم هر خوزستانی و اهوازی را به خود جلب می‌کند، میزان آبادانی و زیبایی مناطق دیگر ایران و عقب افتادگی شهرهای خوزستان از جمله اهواز مرکز استان خوزستان است. این آبادانی به شرح زیر است:
1- دو بانده بودن راههای موجود در استان‌های دیگر، داشتن بزرگراه‌ها و خیابان‌های فراخ و عریض.
2- داشتن زیرگذرها و روگذرها و پل‌های بزرگ.
3- بالابودن میزان فضای سبز و وجود پارک‌های بزرگ و زیبا.
4- مشهود بودن ساخت و سازهای شهری و وجود ساختمان‌های چند طبقه و نوساز.
5- وجود بازارهای بزرگ و زیبا.
6- وجود رستوران‌ها و تالارها.
7- انجام فعالیت‌های فرهنگی و برپایی نمایشگاه‌های بزرگ.
8- وجود نظارت بر قیمت ها، یکسان بودن قیمت ها، ارزان بودن خدمات و کالاها.
9- وجود فضای باز فرهنگی و آزادی های مشروع فردی.
بر پایه این مشهودات و واقعیات، هر خوزستانی و اهوازی به آسانی احساس می‌کند که استان خوزستان و شهر اهواز به رغم داشتن منابع نفت و گاز و کشاورزی، در دو دهه پس از پایان یافتن جنگ، هنوز هم عقب افتاده است و مدیرانی که در دودهه گذشته اداره امور این استان را در دست داشته اند؛ نتوانستند حقوق مسلم شهروندان خوزستانی را برآورند و اینگونه است که شکل ظاهری این استان ثروتمند و به خصوص کلانشهر اهواز به روستایی ویران شباهت دارد.

از این رو شایسته است تا همه کسان و مقاماتی که در دودهه گذشته سمتی در اختیار داشتند از مردم خوزستان پوزش بخواهند:
1- تمام امامان محترم جمعه که وقت بسیاری را از مردم خوزستان گرفتند و نتوانستند در بهبود وضع آنان موثر باشند.
2- تمام استاندارانی که بودجه دولتی در اختیار داشتند و نتوانستند با تدبیر وضع استان را متحول کنند.
3- تمام شهردارانی که وظیفه عمران شهری را برعهده داشتند ولی در انجام آن کوتاهی کردند و وقت خود و مردم را تلف کردند و رفتند.
4- تمام نمایندگان خوزستان در مجلس که پس از اتمام دوره نمایندگی در استان نماندند تا نتیجه عملکرد خویش را ببینند و از پلکان رای مردم به معاونت وزارتخانه یا رایزن فرهنگی و ... رسیدند.
5- تمام اعضای شوراهای شهر که در پییگیری امور عمرانی شهرها، به باند بازی و خویشاوند گرایی دامن زدند و استخوانی در گلوی توسعه شهری شدند.
6- تمام افراد شاخص خوزستان که در پایتخت رحل اقامت گزیدند و فقط در فصول انتخابات به خوزستان آمدند و رفتند و همه کسانی که چه در هدر دادن بودجه‌ها و چه در عقد قراردادها و.... مصلحت خود را بر مصلحت مردم ترجیح دادند.....همه باید از مردم خوزستان پوزش بخواهند.


کد مطلب: 15535

آدرس مطلب: http://baharnews.ir/vdciwwaz.t1awp2bcct.html

بهار نیوز

  http://baharnews.ir 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد