سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار وگزارشات سیاسی و اقتصادی و تحلیل

 

همه چیز درباره ارتش آزاد سوریه؛

از سرقت خانه‌های مردم تا خرید و فروش خودروهای لوکس  

«ارتش آزاد سوریه» از جمله گروه‌های تروریستی مسلحی است که پس از آغاز بحران سوریه در این کشور شکل گرفت تا به مبارزه مسلحانه علیه نظام سوریه بپردازد. با توجه به ترور ریاض الاسعد فرمانده ارتش آزاد، در این گزارش به بررسی تشکیل این گروه می پردازیم.
گروه گزارش ویژه مشرق؛ «ارتش آزاد سوریه» از جمله گروه‌های تروریستی مسلحی است که پس از آغاز بحران سوریه در این کشور شکل گرفت تا به مبارزه مسلحانه علیه نظام سوریه بپردازد. با توجه به ترور ریاض الاسعد، فرمانده ارتش آزاد در این گزارش به بررسی تشکیل این گروه می پردازیم.

تاسیس ارتش آزاد سوریه
ارتش آزاد سوریه در تاریخ 29 ژوئیه 2011 یعنی چهار و ماه و نیم پس از آغاز بحران این کشور در 15 مارس 2011 به فرماندهی «ریاض موسی ریاض الاسعد» و جمعی از نظامیان فراری و جدا شده از ارتش سوریه تاسیس شد که از جمله این نظامیان فراری می‌توان به ستوان یکم سابق ارتش سوریه در 6 ژوئن 2011 و سه روز بعد سرهنگ فراری «حسین هرموش» جدایی خود از ارتش سوریه را اعلام کرد.


این گروه مسلح در 3 آگوست 2011 اولین اعلامیه خود را به طور رسمی منتشر کرد.

ریاض موسی ریاض الاسعد

«ریاض موسی ریاض الاسعد» در سال ۱۹۶۱ میلادی در منطقه «جبل الزاویه» از توابع استان ادلب در شمال سوریه در خانواده‌ای سنی به دنیا آمد. جایی که باید آن را کانون شکل گیری جماعت «اخوان المسلمین» سوریه و مخالفت‌ها و اعتراض‌ها علیه نظام به شمار آورد.

موسی الاسعد در سال 1980 در زمانی‌که بیش از 19 سال نداشت به نیروی هوایی ارتش سوریه ملحق شد تا در آن به عنوان مهندس پرواز خدمت کند. طی 21 سال خدمت در نیروی هوایی پله‌ها و مدارج ترقی را پشت سر گذاشت و به درجه سرهنگی در یگان 22 تیپ 14 نیروی هوایی ارتش سوریه رسید.

اما با آغاز بحران سوریه در 4 ژوئیه 2011 جدایی خود از ارتش سوریه و قیام علیه نظام را اعلام کرد تا 25 روز بعد از آن یعنی در 29 ژوئیه 2011 تاسیس گروهی تروریستی به نام «ارتش آزاد» سوریه را اعلام کند.

وی در 8 اکتبر 2011 حدود سه ماه بعد از اعلام تشکیل ارتش آزاد به ترکیه گریخت تا از ترکیه عملیات‌ این گروه تروریستی را در سوریه هدایت کند.

اصول و مبادی مورد ادعای ارتش آزاد
ارتش آزاد سوریه پس از تاسیس اصول و مبادی را اعلام کرد و مدعی این گروه مسلح براساس این اصول و مبادی مبتنی است. در حالی‌که عملکرد این گروه کاملا بر خلاف اصول و مبادی مورد ادعای آن بود.

- متعهد بودن تمام عناصر این گروه به اجرای اصول و مبادی قوانین بشر دوستانه و به خصوص حمایت از شهروندان و اهداف غیرنظامی

- تلاش تمام عناصر این ارتش برای براندازی نظام در سوریه

- محافظت از میراث فرهنگی و تمدنی سوریه

- محافظت از اموال عمومی و جلوگیری از غارت و چپاول آن

اهداف ارتش آزاد
در بیانیه تاسیسی این گروه مسلح اهداف ارتش آزاد چنین بیان شده است:

- هدف ارتش آزاد سوریه کمک به مردم سوریه در دستیابی به آزادی و تحقق خواسته‌هایشان که در سرنگونی نظام در سوریه نمود پیدا می‌کند و دستگیری و بازداشت سران نظام و محاکمه آنها.
- مهمترین کمک‌هایی که ارتش آزاد به مردم سوریه ارائه می‌دهد به شرح زیر است:


الف) حمایت از تظاهرات‌ کنندگان مسالمت‌جو که به دنبال احقاق حقوق مشروع خویش هستند.

ب) کمک به اهالی مناطق آسیب دیده و فراهم کردن زمینه رسیدن کمک‌های بشر دوستانه به این مناطق.

ج) آزادی زندانیان دربند نظام سوریه

د) تجدید نظر در ساختار دستگاه‌های امنیتی و نظامی سوریه و کمک به مردم این کشور جهت بنای دولتی مدنی بر اساس اصول دمکراتیک و آزادی و عدالت و مساوات و آزادی.

هـ) حفظ وحدت ملت و یکپارچگی اراضی سوریه.

و) ارتش آزاد پایه و اساس ارتش ملی سوریه را در آینده تشکیل خواهد داد.

ی) تحویل عاملان جنایت علیه مردم سوریه به دادگاه‌های عادلانه بین المللی.

حمایت از ارتش آزاد
با اعلام تشکیل گروه مسلح ارتش آزاد کشورهایی که به وجود آورنده بحران در سوریه بودند و هر روز بیش از پیش بر آن دامن می‌زدند، حمایت مالی و تسلیحاتی و رسانه‌ای خود از این گروه مسلح تروریستی را اعلام کردند.

ریاض الاسعد در 20 فوریه 2011 در گفت‌وگو با روزنامه «الرای» صراحتا از حمایت‌های گسترده «عبدالله بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان از گروه‌های مسلح تروریستی وابسته به ارتش آزاد در سوریه تقدیر می‌کند.

الاسعد در ادامه با تمجید از مواضع ضد سوری رژیم عربستان سعودی و شخص «سعود الفیصل»، وزیر امور خارجه این رژیم، گفت که ما مواضع جناب ملک عبدالله و قرار گرفتن امیر سعود الفیصل در کنار سوری‌ها را ارج می‌نهیم و بر نقش عربستان سعودی و کشورهای خلیج (فارس) در حمایت از ارتش آزاد در تمام زمینه‌ها از جمله نظامی حساب باز کرده‌ایم.

پس از عربستان سعودی بی‌تردید یکی از مهمترین و بزرگترین حامیان ارتش آزاد سوریه کشور «قطر» است که از هیچ کمکی به این گروه تروریستی دریغ نکرد. «بسمه قضبانی»، مسئول روابط خارجی شورای ملی سوریه در ششم اوت سال گذشته در گفت‌وگو با «رادیو یک اروپا» به طور رسمی اعلام کرد که دو کشور قطر و سعودی به ارتش آزاد اسلحه ارسال می‌کنند.
وی با اذعان به اینکه قطر و عربستان تاکنون سلاح‌های سبک و نیمه سنگین در اختیار ارتش آزاد گذاشته‌اند، ابراز امیدواری کرد که گروه‌های وابسته به این ارتش خیلی زود به سلاح‌های سنگین دست یابند.

از دیگر حامیان ارتش آزاد باید از فرانسه و انگلیس و آمریکا یاد کرد. این کشورها بارها و به مناسبت‌های مختلف ضمن حضور در نشست‌های معارضان سوری حمایت مالی و نظامی و سیاسی خود از گروه تروریستی ارتش آزاد سوریه را اعلام کرده‌اند. شبکه العربیه در 17 اوت 2012 اعلام کرد که یکی منبع آگاه در میان معارضان سوری که در آمریکا اقامت دارد به این شبکه اطلاع داده است که ارتش آزاد سوریه به 14 فقره موشک ضدهوایی از نوع پیشرفته استینگر ساخت آمریکا دست یافته است.

این معارض سوری تاکید کرد که این اقدام آمریکا با اطلاع کشورهای ترکیه، عربستان سعودی صورت گرفته است و یک منبع در وزارت دفاع آمریکا، خبر مربوط به دستیابی ارتش آزاد به 14 موشک استینگر را مورد تایید قرار داد و افزود که این موشک ها از طریق استان اسکندرون ترکیه و با اطلاع مقامات این کشور و آمریکا به دست ارتش آزاد رسیده است.

همچنین «ویلیام هیگ»، وزیر امور خارجه انگلیس در اوت گذشته اعلام کرد که کشور متبوعش 5 میلیون پوند انگلیسی به ارتش آزاد سوریه در راستای تهیه تجهیزات مخابراتی و مواد دارویی کمک می‌کند. وی همچنین از کمک‌های تجهیزاتی به ارتش آزاد سوریه نیز پرده برداشت که به این ترتیب میزان کمک‌های انگلیس به مخالفان سوری را به بیش از 5 میلیون پوند می‌رساند.

در خصوص حمایت‌های فرانسه نیز همین کافی است، اشاره شود که «ژان مارک آیرو»، نخست وزیر فرانسه سپتامبر گذشته اعلام کرد: پاریس از شورشیان ارتش آزاد سوریه حمایت می‌کند. نخست وزیر فرانسه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی PMS به این موضوع اشاره کرد و گفت که فرانسه تجهیزات ارتباطی در اختیار شورشیان سوری قرار می‌دهد.

پیش از این نیز «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهوری فرانسه در راستای سیاست‌های ضد سوری کشورش اعلام کرده بود که فرانسه کسانی را که برای سوریه آزاد و دموکراتیک تلاش می‌کنند، مورد حمایت همه جانبه و واقعی قرار خواهد داد و این کمک حتی در زمینه‌های عملیاتی نیز خواهد بود.

اما در میان حامیان ارتش آزاد نمی‌توان از ترکیه یاد نکرد. در واقع ترکیه به عنوان واسطه‌ای میان ارتش سوریه و کشورها و طرف‌های حامی این ارتش عمل می‌کند. دولت اردوغان پایگاه‌های متعددی برای آموزش اعضای این گروه تروریستی در مرزهای این کشور دایر کرده است که آموزش آنها را افسران و نظامیان ارشد سابق آمریکایی و انگلیسی و ترک و حتی صهیونیستی برعهده دارند. همچنین ترکیه با باز گذاشتن مرزهای خود زمینه انتقال سلاح و افراد مسلح و کمک‌های مالی به گروه‌های این ارتش را فراهم می‌کند. افزون بر اینکه با احداث بیمارستان‌های صحرایی مجروحان عملیات مسلحانه گروه‌های وابسته به ارتش آزاد را مداوا می‌کند.
روی گردانی حامیان ارتش آزاد
اما از آنجا که ارتش آزاد سوریه در طول 23 ماه بحران سوریه هیچ گاه نتوانست اهداف مورد نظر غرب و رژیم‌های عربی را در این کشور محقق کند و پس از 23 ماه نظام سوریه همچنان استوار و مقاوم به بقای خود ادامه می‌دهد، این موضوع موجب شده تا کشورهای غربی هر روز که می‌گذرد از معارضان سوری و توانایی آنان جهت براندازی نظام در سوریه ناامیدتر و مایوس‌تر شوند و به همین دلیل هر روز بیش از گذشته به این نکته ایمان بیاورند که باید درپی یافتن راه‌حلی سیاسی برای خروج از بحران سوریه باشند.

در این ارتباط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه اخیراً گزارشی را به دولت این کشور از آخرین وضعیت حاکم بر ارتش آزاد سوریه تقدیم کرده و از پاریس خواستند تا از میزان کمک‌های نظامی و تسلیحاتی خود به گروه‌های ارتش آزاد بکاهند.

این گزارش به دو دلیل مهم در این خصوص اشاره می‌کند: اول آنکه ارتش سوریه در عملیات‌های خود علیه گروه‌های مسلح ارتش آزاد همواره بخش قابل ملاحظه‌ای از سلاح‌های آنان را ضبط کرده است و دوم آنکه گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد این سلاح‌ها را به جهادی‌های تکفیری مشغول مبارزه در سوریه می‌فروشند.
این گزارش در ادامه به دولت فرانسه تاکید کرده است که این میزان سلاح ارسالی به معارضان مسلح سوری هیچ‌گاه آنها را در براندازی نظام در سوریه موفق نخواهد کرد، افزون براینکه افتادن این سلاح‌ها به دست ارتش سوریه بیش از پیش دست داشتن فرانسه در امور داخلی سوریه را به اثبات می‌رساند که این نمی‌تواند امری خوشایند برای پاریس در عرصه بین المللی باشد.

این درحالی است که اطلاعات به دست آمده توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه از روی‌گردانی آمریکا از حمایت مالی و نظامی گروه‌های مسلح ارتش آزاد نیز خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که آمریکا تنها به حمایت سیاسی از این گروه‌ها اکتفا خواهد کرد.

کمیته امنیت ملی آمریکا به تازگی گزارشی به کاخ سفید ارائه داده و در آن به دولت آمریکا توصیه کرده است، به دنبال براندازی نظام سوریه از طریق عملیات‌های مسلحانه چه توسط ارتش آزاد و چه توسط دیگر تشکل‌ها و سازمان‌های جهادی تکفیری نباشد، چراکه این امری محال و غیرممکن است.

از سوی دیگر یک شهروند عربستانی به تازگی فیلمی در «یوتیوب» پخش کرده که نشان می‌دهد، کمک‌هایی که به ارتش آزاد سوریه و آوارگان سوری شده است، در حراج‌های شهر ریاض به فروش می‌رسند و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند قطر و عربستان سعودی و امارات دیگر چندان برای کمک به ارتش آزاد شور و شوق از خود نشان نمی‌دهند.

این فیلم نشان می‌دهد، این کالاها با آرم و نشان ارتش آزاد سوریه و شعار کمیته کمک رسانی به آوارگان سوریه «المیادین» شعبه عربستان سعودی و در حراج‌های بازار «قاسم اکبر» یکی از بزرگترین بازارهای حراج پایتخت عربستان به فروش می‌رسند. این کالاها صدها تن پتو و لباس‌های زمستانی را شامل می‌شود.
اختلاف ترکیه و ارتش آزاد – خروج ریاض الاسعد
همانگونه که در ابتدا گفته شد، ارتش آزاد به هیچ از اصول مورد ادعای خویش که براساس آن این ارتش را بنا کرده بود، عمل نکرد و همین موجب شد تا به مرور زمان ماهیت واقعی این گروه تروریستی برملا شود. در این راستا مردم ترکیه که به شدت به حضور نیروهای ارتش آزاد و آموزش آنها در این کشور اعتراض داشتند، با برگزاری راهپیمایی‌های متعدد اعتراض آمیزی از اردوغان خواستند تا نسبت به اخراج ریاض الاسعد، فرمانده این ارتش و اعضای آن اقدام کنند. به همین منظور درپی بالا گرفتن اعتراضات به دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مبنی بر حمایت بی قید و شرط از مخالفان مسلح سوریه، مقر فرماندهی ارتش ازاد سوریه از این کشور خارج شد.

به همین منظور منابع خبری سپتامبر گذشته از انتقال این مقر ارتش آزاد از خاک ترکیه به استان ادلب در داخل خاک سوریه خبر دادند و ریاض الاسعد نیز با اعلام انتقال فرماندهی گروه مسلح تحت امرش به خاک سوریه و استقرار در مناطق تحت کنترل شورشیان مسلح این خبر را تایید کرد.

مقامات ترکیه در آن زمان دلیل این اقدام آنکارا فاصله گرفتن از حوادث داخلی سوریه اعلام کردند که این امر نیز دلایل خاص خود را داشت، از جمله اینکه تشدید بحران سوریه بی‌تردید بر اوضاع داخلی ترکیه نیز تاثیر خواهد گذاشت. از دیگر عواملی که باعث شد، حزب عدالت و توسعه ترکیه از مواضع خود در خصوص ارتش آزاد عقب نشینی کند، افزایش فعالیت‌های حزب کارگران کردستان و شکست تلاش‌های وزیر خارجه ترکیه به منظور تحت فشار قرار دادن فعالان کرد بود. از دیگر موارد نیز می‌توان به حوادث امنیتی در مناطق علوی‌نشین ترکیه در نزدیکی مرز سوریه و همچنین افزایش اعتراضات در میان نظامیان این کشور اشاره کرد که تمام این مسایل دولت آنکارا را به بازنگری در تعامل با ارتش آزاد در خاک این کشور ملزم کرد. افزون بر اینکه گفته می‌شد، در اواخر حضور ارتش آزاد در ترکیه ریاض الاسعد با مقامات ترک اختلاف نظر پیدا کرده بود و همین موجب شده بود تا برای مدتی سرنوشت وی در پرده ابهام باشد و بارها اخباری مبنی بر تحت نظر بودن و یا کشته شدن وی در ترکیه منتشر شود.

ریاض الاسعد تا پیش از خروج از ترکیه در اردوگاه پناهجویان سوری «آپایدین» مستقر بود که در ۱۴ کیلومتری شهر «انتاکیه» ترکیه قرار دارد و از مناطق مرزی بسیار نزدیک به مرزهای سوریه به شمار می‌آید.

جایگاه و موقعیت ارتش آزاد در سوریه
اگرچه در ابتدا ارتش آزاد سوریه با سردادن شعارهایی از قبیل آزادی و دمکراسی و حقوق برابر و مساوات برای همه توانسته بود، جایی به طور موقت در میان برخی از میان مردم سوریه در برخی شهرها باز کنند، اما برملا شدن ماهیت واقعی این گروه هر روز بیش از پیش بر نفرت مردم سوریه از این گروه تروریستی می‌افزاید.

دست داشتن در بسیاری از کشتارهای صورت گرفته در سوریه که در آن کودکان و زنان بیشماری به وحشیانه‌ترین شکل قتل عام شدند، تا تنها نظام سوریه در ارتکاب این جنایت‌ها مقصر جلوه داده شود، از جمله این اقدامات است.
غارت و چپاول خانه‌های مردم، تجاوز به عرض و ناموس مردم از دیگر جنایات و مفاسد ارتش آزاد است که نه تنها موجب روی گردانی و نفرت مردم سوریه از این گروه‌ها شده است، بلکه شمار زیادی از اعضای خود این گروه‌ها نیز از جدا شده‌اند.

«ابومحمود»، فرمانده یکی از گروه‌های مسلح در منطقه «اطمه» در شمال غربی سوریه از وضعیت گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد به شدت ابراز تاسف کرده و گفته است که انقلاب واقعی در سوریه به پایان رسیده و در واقع انقلاب را دزدها و فاسدها به سرقت بردند.

وی برخی از سرکردگان ارتش آزاد را به طور مستقیم به دزدی و سرقت متهم کرده و به همین دلیل تصمیم گرفته تا از جمع آنها جدا شود و روی به هیزم شکنی و دامداری در کوه به منظور امرار معاش بیاورد.

ابومحمود همچنین از گسترش پدیده کنار گذاشتن مبارزه مسلحانه در میان گروه‌های مسلح خبر می‌دهد، زیرا بسیاری از کسانی‌که از ابتدای بحران سوریه علیه نظام دست به سلاح برده بودند، از فساد شایع میان فرماندهان ارتش آزاد سوریه به تنگ آمده و خشمگین هستند.

وی تاکید می‌کند که اعضای گروه‌های ارتش آزاد هم اکنون بیش از هر چیز به باندها و گروه‌های دزد شبیه هستند و ممکن نیست از جایی بگذرند و چیزی از آنجا سرقت نکنند. هرچیزی را می‌توانند می‌فروشند، از خودرو، وسایل منزل گرفته تا آثار باستانی و خلاصه اینکه هر چیزی که قابل حمل باشد، را می‌فروشند یا به صورت غیرقانونی از طریق ترکیه قاچاق می‌کنند.

ابومحمود با نام بردن از 10 فرمانده ارتش آزاد در استان ادلب و شهر حلب، جنایت‌های آنها را برشمرده و می‌گوید: یکی از این سرکردگان که افسر ارشد ستاد فرماندهی ارتش آزاد به شمار می‌آید، به سارق خانه‌های خالی از سکنه حلب شهرت یافته است.

او می‌افزاید: یکی دیگر از سرکردگان ارتش آزاد که یک صد فرد مسلح تحت امر خود داشت، سلاح‌ها و خودروهای گروه و حتی مقر فرماندهی‌اش واقع در مرکز مرزی «باب الهوی» را بفروشد و با پول آن، دو منزل بزرگ ساخت و همسر سوم اختیار کرد.
ابومحمود در ادامه از یکی از کارگران منطقه اطمه نام می‌برد که در آستانه ورشکستگی قرار داشت، اما پس از پیوستن به ارتش آزاد و مشغول شدن در کار امدادرسانی و کمک به آوارگان سوری هم اکنون مالک یک بنگاه خرید و فروش خودورهای لوکس است.

وی تاکید می‌کند که مشکل این است، اکثر این افسران کذایی مزدور طرف‌‌های خارجی هستند و از جانب آنها حمایت می‌شوند. ابومحمود که از افسران فراری ارتش آزاد است، در دهه 30 عمر خود قرار دارد و پیشتر فرماندهی گروه 309 متشکل از 35 فرد مسلح را به عهده داشت.

گروه کوچک وی در همه مناطق به ویژه در حلب در عملیات مسلحانه شرکت کرده بود. وی درباره عملیات گروه خود گفت: فقط هفت قبضه کلاشینکوف داشتیم که از ارتش سوریه غنیمت گرفته شده بود و تنها کمک ناچیز مالی که دریافت می‌کردیم از سوی مصطفی الشیخ فرمانده سابق ارتش آزاد بود که کنار گذاشته شد.

ابومحمود فاش کرد: در زمان درگیری برخی از افسران ارتش آزاد مقادیر ناچیزی مهمات و فشنگ برایمان می‌فرستادند، اما هیچگاه سلاح یا پول به دستمان نرسید. کسانی که فرماندهی گروه ما را در حلب به عهده داشتند ما را مانند گوسفند به کشتارگاه می‌فرستادند، در حالی‌‌که ما حتی غذایی برای سیر کردن شکم خود و تجدید قوا نداشتیم.

بروز شکاف در ارتش آزاد
گسترش پدیده فساد در میان اعضای گروه‌های مختلف ارتش آزاد و بروز اختلاف برسر تقسیم غنایم و اموال مسروقه و غارت شده به یکی از مهمترین محورهای اختلاف و شکاف بین گروه‌های مختلف ارتش آزاد تبدیل شده است، به گونه‌ای که در برخی از این اختلافات گروه‌ها رو در روی هم قرار گرفته و منجر به درگیری‌های مسلحانه بین آنها و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از آنها شده است.

به دست گرفتن کنترل بزرگ‌راه‌ها و اتوبان‌ها در مناطق مختلف کشور با هدف سرقت و غارت اموال مسافران و حتی ربودن و به گروگان گرفتن آنها از دیگر موارد بروز اختلاف و درگیری‌های مسلحانه بین این گروه‌ها بوده است و این جدای از اختلافات شخصی، سلیقه‌ای، گروهی و طایفه‌ای است که موجب شده، ارتش آزاد بیش از آنکه به یک گروه شبه نظامی متحد باشد، یک گروه تروریستی پر حاشیه، جنایتکار، آدمکش و بی‌رحم شبیه باشد.

گروه‌های ارتش آزاد تنها با خود اختلاف ندارند، بلکه با دیگر گروه‌های مسلح فعال در سوریه از جمله جماعت «جبهه النصره» باید یاد کرد که شاخه سازمان تروریستی القاعده در سوریه به شمار می‌آید.

کشتارهای ارتش آزاد
همان طور که گفته شد، ارتش آزاد سوریه از زمان تاسیس تاکنون دست به کشتارهای متعددی در مناطق مختلف سوریه زده است که در بیش از 90 درصد این موارد قربانیان افراد غیر نظامی و به خصوص زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌پناه بوده‌اند.

جدول زیر مهمترین کشتارهای صورت گرفته توسط این گروه تروریستی را نشان می‌دهد:

ردیف

نام کشتار

تاریخ

منطقه

شمار قربانیان

1

کشتار الخالدیه

4 فوریه 2012

حمص، غرب سوریه

330 کشته، 500 زخمی

2

کشتار بابا عمرو

27 فوریه 2012

بابا عمرو، غرب سوریه

64 کشته

3

کشتار کرم‌ الزیتون

12مارس 2012

حمص، غرب سوریه

87 کشته

4

کشتار اللطامنه

7 مارس 2012

ریف حماه، غرب سوریه

70 کشته

5

کشتار الحوله

۲۵ می ۲۰۱۲

بین حمص و حماه، غرب سوریه

108 کشته

6

کشتار مزرعه‌القُبیر

7 ژوئن 2012

ریف حماه، غرب سوریه

78 کشته

7

کشتار دیر الزور

12 ژوئن 2012

دیر الزور، شرق سوریه

31 کشته

8

کشتار خاندان ‌بری

31جولای 2012

حلب، شمال سوریه

15 کشته

9

کشتار تریمسه

13اوت 2012

ریف ‌حماه، غرب سوریه

200 کشته

10

کشتار زملکا

23 اوت 2012

ریف دمشق، جنوب سوریه

20 کشته

11

کشتار داریا

26 اوت 2012

ریف دمشق، جنوب سوریه

300 کشته

12

کشتار هنانو

12 اکتبر 2012

حلب، شمال سوریه

20 کشته

13

کشتار الحیدریه

30سپتامبر2012

حمص، غرب سوریه

17 کشته

14

کشتار ادلب 1

2 نوامبر 2012

ادلب، شمال سوریه

28 کشته

15

کشتار ادلب 2

2 نوامبر 2012

ادلب، شمال سوریه

70 کشته

16

کشتار ادلب

4 نوامبر 2012

ادلب، شمال سوریه

60 کشته

17

کشتار اردوگاه الوافدین

4 دسامبر 2012

ریف دمشق، جنوب سوریه

30 کشته

18

کشتار حلفایا

24دسامبر2012

حماه، غرب سوریه

30 کشته



تعداد و شمار اعضا و گروه‌های ارتش آزاد
براساس گزارش اندیشکده خاورمیانه واشنگتن ارتش آزاد سوریه حدود 37 گروه را دربرمی‌گیرد که تعداد هریک افراد هریک از این گروه‌ها بین 17 تا 23 فرد مسلح است. در مقابل ارتش آزاد سوریه ادعا می‌کند که حدود 40 هزار فرد مسلح در اختیار دارد.

گردان خالد بن الولید، گردان فاروق، گردان محمد طلاس و گردان الناصر صلاح الدین از مهمترین گروه‌های تشکیل دهنده ارتش آزاد سوریه هستند.


**************************************
منابع و ماخذ
http://www.aawsat.com/leader.asp?section=3&article=687406&issueno=12289

http://www.brlman.com/vb/showthread.php?t=12110

http://www.washingtoninstitute.org/ar/policy-analysis/view/the-free-syrian-army-a-military-assessment

http://www.alyaum.com/News/art/69188.html


http://www.alarabiya.net/articles/2012/08/06/230749.html

http://irdiplomacy.ir/fa/page/1905336/%DA%A9%D9%85%DA%A9+5+%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86+%D9%BE%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C+%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3++%D8%A8%D9%87+%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4+%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF+%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87+.html

http://www.yjc.ir/fa/news/4277155/%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D8%A7%D8%B3%D8%AF

http://www.khabaronline.ir/detail/245344

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910710001173

http://www.presstv.ir/detail.fa/280124.html

http://old.akharinnews.com/last-news/item/21044-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%A2%D8%B2%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%87.html

افت شاخص های تجارت خارجی میان ایران و امارات؛

سهم ایران از تجارت خارجی دبی چقدر است؟

رویترز می‌نویسد که کاهش تجارت با ایران ظاهرا در مجموع تاثیر چندانی بر کل تجارت خارجی دبی نداشته است. هم‌اکنون تجارت کالا با ایران فقط 2 درصد از کل تجارت خارجی دبی را شامل می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام‌های گمرکی دبی روز گذشته اعلام کردند که تجارت دبی با ایران در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن تا یک‌سوم کاهش داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، خبرگزاری رویترز می نویسد که یکی از دلایل این کاهش وضع تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران می باشد.

گزارش رویترز می افزاید: دبی محل اقامت دهها هزار ایرانی است و تا پیش از وضع تحریم ها به‌عنوان مرکز اصلی مالی و بازرگانی در منطقه خلیج فارس جایگاه ویژه‌ای در واردات کالای ایران داشته است.

رویترز می‌نویسد که کاهش تجارت با ایران ظاهرا در مجموع تاثیر چندانی بر کل تجارت خارجی دبی نداشته است.

احمد بوتی احمد رئیس گمرک دبی می‌گوید که تجارت دوجانبه ایران و دبی در سال 2012 به زحمت به 25 میلیارد درهم، معادل 6.8 میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که سال قبل آن این رقم 36 میلیارد درهم بود که نشان دهنده افت 31 درصدی تجارت دوجانبه ایران و دبی در سال گذشته است.

وی تصریح کرد که هم‌اکنون تجارت کالا با ایران فقط 2 درصد از کل تجارت خارجی دبی را شامل می شود.

بوتی در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به «افت بیش از 50 درصدی ارزش ریال در مقابل دلار طی همین دوره زمانی» گفته است که این عامل نیز به‌عنوان یکی از عوامل بی‌میلی بانک‌های دبی برای وارد شدن در عملیات مالی با ایران دخیل بوده است.

آقای احمد گفته است که بیشترین معاملات تجاری ایران و امارات متحده عربی از طریق دبی انجام می‌شود. به‌گفته وی بخشی از تجارت سنتی کالا که با لنج انجام می‌شود و عمدتا تجارت مواد غذایی را شامل می‌شود تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است.

به رغم کاهش 31 درصدی تجارت خارجی با ایران، کل تجارت خارجی دبی در سال 2012 تا 13 درصد افزایش داشته و به رقم 1.235 تریلیون درهم رسیده است، اگرچه تحت تاثیر کاهش تجارت با ایران آهنگ رشد تجارت خارجی غیر نفتی دبی نسبت به سال 2011 کندتر شده است.تجارت خارجی دبی در سال 2011 نسبت به سال قبل آن 22 درصد افزایش یافته بود.
آقای احمد می‌گوید که برای سال 2013 انتظار می رود آهنگ رشد تجارت خارجی دبی به 14 درصد برسد.ارزش هر دلار آمریکایی برابر 3.673درهم امارات است.  
 
سخنان جالب رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دوران پهلوی

شاه می‌خواست سلاح هسته‌ای بسازد

اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دوران پهلوی ضمن تصریح به قصد احتمالی شاه در خصوص تولید سلاح هسته‌ای، ایران را به‌مقاومت در برابر فشارهای غرب فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اکبر اعتماد»، یکی از چهره‌های شناخته شده دوران پهلوی است که ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده داشته است. به واقع او نام اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را یدک می‌کشد.

وی که 30 سال است در پاریس، پایتخت فرانسه زندگی می‌کند اخیرا با خبرنگار شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی، بنگاه سخن‌پراکنی دولت بریتانیا مصاحبه کرده است و حرف‌هایی زده که در نوع خود جالب به‌نظر می‌رسند. بی‌بی‌سی فارسی، بنگاه سخن‌پراکنی دولتی بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران هم مصاحبه او را ترجمه کرده و به فارسی در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

بنابراین گزارش، اعتماد در مصاحبه خود بیان می‌دارد که آمریکایی‌ها که بدوا از طرح ایران در دوران پهلوی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای حمایت می‌کرده‌اند، به‌مرور شروع به ایجاد مشکل در این مسیر کرده‌اند. ظاهر امر این است که آقای اعتماد دل خوشی از عملکرد آمریکایی‌ها در دوران ریاستش بر سازمان انرژی اتمی ایران ندارد: «آنها اول حمایت می‌کردند... اما کمی بعد خواستند نظرات خودشان را به ایران تحمیل کنند و من زیر بار نرفتم. ما چهار سال برای رسیدن به توافقی دوجانبه مذاکره کردیم و هرگز به نتیجه نرسیدیم.»

نوع مزاحمتی هم که آمریکایی‌ها برای ایران در آن زمان ایجاد کرده‌اند بسیار جالب است. به جمله اعتماد توجه کنید: «می‌گفتند که اگر به ما رآکتور یا سوخت بدهند، هر کاری که خواستیم با باقی مانده سوخت مصرف شده بکنیم باید با اجازه آمریکایی‌ها باشد.» این به‌معنای آن است که آمریکایی‌ها حتی زمانی که دولتی کاملا وابسته به آنها در ایران بر سر کار بود، خواستار آن بودند که شرایطی را که خود می‌خواهند به ایران تحمیل کنند و ایران برای هرکاری از آنها «اجازه» دریافت کند. این در حالی است که بنابر حقوق بین‌الملل، حکومت‌ها در سرزمین خود دارای حاکمیت انحصاری و بدون قید و شرط هستند. لذا در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، آمریکایی‌ها هرگز به حاکمیت دولت وقت ایران بر مقدراتش باور نداشته‌اند.

البته واشنگتن ظاهرا برای توجیه شرایطی که قصد تحمیل آنها را به ایران دوران پهلوی داشته است، بهانه‌ای جالب تراشیده است. اعتماد می‌گوید: «می‌گفتند که با ایران مشکلی ندارند، اما می‌خواهند شرایط خودشان را در مورد ایران اعمال کنند تا بتوانند در مورد کشورهای دیگر هم آنها را اعمال کنند. گفتم من اینجا نیستم که مشکلات شما را حل کنم. این مشکل شماست، مشکل من نیست.»

شاه ممکن بود تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای بگیرد

«شاه عقیده داشت که به اندازه کافی در منطقه قدرتمند است و می‌تواند از منافع ما در منطقه دفاع کند، بنابراین نیازی به بمب اتمی ندارد. اما به من گفت که اگر این وضعیت تغییر کند، مجبور خواهیم بود برای ساخت بمب اتمی اقدام کنیم. بله! این نظر را داشت. در آن زمان مأموریت من این بود که همه تکنولوژی‌های ممکن در زمینه اتمی را به دست بیاورم. می‌گفتیم شاید در آینده لازم شود.»

این جملات را اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است. بنابراین، اکنون این آمریکایی‌ها هستند که باید توضیح دهند چرا در ایران از حکومتی حمایت می‌کرده‌اند که دقیقا همان قصدی را داشته است که امروز به بهانه آن ایران را تحت فشار قرار داده‌اند؟ حال آنکه ایران در حال حاضر، به‌تصریح جامعه اطلاعاتی آمریکا هیچ تصمیمی برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد و حتی تولید آن را شرعا حرام می‌داند، اما شاه دست‌کم احتمال آن در نظر داشته است.

سوال این است: «چطور حکومتی که داشتن سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند باید تحت تحریم‌های سخت قرار گیرد اما حکومتی که در همین منطقه جغرافیایی قصد داشته تا در صورت لزوم سلاح هسته‌ای تولید کند، نه‌تنها یک متحد راهبردی آمریکا در منطقه، بلکه یکی از ارکان امنیت دوستونی نیکسون در خلیج فارس بوده است؟»

ایران باید مقاومت کند

اکبر اعتماد در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه چهار رادیو بی‌بی‌سی، ایران را به مقاومت در برابر فشارهای غرب فراخوانده است.

«ایران مشغول تحقیقاتی است که حق انجام آنها را دارد. نمی‌دانم چرا کشورهای غربی این تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کنند و فشار می‌آورند. چرا در مورد هند، پاکستان و اسرائیل چنین نکردند؟ ایرانی‌ها باید در برابر فشارها مقاومت کنند و به کشورهای غربی نشان بدهند که می‌توانند از خودشان و از منافعشان دفاع کنند.»

شاید شنیدن این جملات از یکی از مقامات رژیم پهلوی عجیب به‌نظر برسد اما می‌توان چنین گفت که وی چون قبلا خود در عمل با زیاده‌خواهی‌های واشنگتن مواجه بوده است، احتمالا در پیش‌زمینه‌های ذهنی خود با سایر مقامات آن دوران ایران تفاوت‌های ذهنی پیدا کرده است.

البته او می‌داند که چرا ایران تحت فشار است در حالی که رژیم پهلوی علی‌رغم قصد احتمالی خود برای تولید سلاح هسته‌ای، تحت تحریم قرار نگرفت. علت این امر همان «حاکمیت و استقلال» است که در دوران پهلوی، ایران فاقد آن بود. در واقع، آمریکایی‌ها چون نمی‌توانند دیگر به ایران بگویند که «باید از ما اجازه بگیری»، به اعمال فشار روی آورده‌اند.

طبعا حتی بدون توصیه آقای اعتماد هم ایران راه مقاومت را در پیش می‌گیرد اما همین گفته‌های اولین رئیس سازمان انرژی اتمی هم نشان می‌دهد که مقاومت ایران در برابر فشارهای غرب، تنها مسیر دست‌یابی به حقوق هسته‌ای است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد