سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار میراث فرهنگی خوزستان

 

کهن دژ ایران در یک قدمی ثبت جهانی شدن 

کهن دژ ایران در دوران هخامنشی در شوش واقع شده است، شهری که داریوش آن را شوش یعنی خوب نامید، مسئولان این کهن دژ چند ماهی است که به شدت در حال پژوهش و فعالیت برای ثبت جهانی آن هستند.

خبرگزاری فارس: کهن دژ ایران در یک قدمی ثبت جهانی شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از شوش، شهر تاریخی شوش از دیرباز به عنوان شهری تاریخی و با اصالت معرفی شده است و در حال حاضر نیز این شهر قدیمی برای حفاظت بیشتر در حال پژوهش و بررسی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی است.

این شهر تاریخی در روزگاران قدیم دو تمدن بزرگ میانرودان و ایلامی را در خود جای داده است و هنوز آثاری از این دو تمدن بزرگ را در خود باقی گذاشته است.

در دوران هخامنشی که دوران فر و شکوه این شهر تاریخی به شمار می‌آید این شهر به مرکزیتی مثال‌زدنی رسید به نحوی که در چهارراه شرقی و غربی مرکزیت پیدا کرد و اصلی‌ترین شهر قرار گرفته برسر «راه شاهی» نام گرفت.

                                

شکوه و جلال این شهر تاریخی تا قبل از حمله اعراب به ایران بود به نحوی که در فتح ایران به وسیله مسلمانان در دروازه شوش جنگ سختی در گرفت و بیش از 30 هزار نفر کشته شد و بیش از 20 هزار زن و بچه اسیر شد که این اقدام باعث از بین رفتن قسمت‌هایی از این شهر تاریخی در سال‌های متمادی شد.

*محوطه شوش در اولویت نخست

رسیدگی به آثار تاریخی در سراسر استان از اولیت‌بندی خاصی برخوردار است ولی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان معتقد است که اولویت نخست مرمت در سراسر استان خوزستان به شهر شوش اختصاص یافته است زیرا این شهر کاندیدای ثبت جهانی در یونسکو است.

سیدحکمت موسوی اظهار کرد: از همه توان موجود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان در حال استفاده هستیم و حتی از پایگاه‌های جهانی چغازنبیل و سازه‌های آبی تاریخی شوشتر نیز در این کار کمک گرفته‌ایم.

                          

موسوی با اشاره به اینکه توان موجود را با حداکثر ظرفیت به کار گرفته‌ایم، افزود: برای از دست ندادن فرصت به وجود آمده در تلاش مضاعف هستیم.

*اعتبار در نظر گرفته برای این کار بسیار ناچیز است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خاطرنشان کرد: برای مرمت و سامان‌دهی این محوطه بزرگ تنها 1.5 میلیارد ریال نیاز است و این اعتبار در مقایسه با حجم وسیع فعالیتی که باید انجام شود بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش در این محوطه در حال انجام است، اضافه کرد: در این منطقه و سایت تاریخی در حال پژوهش برای تدوین پرونده ثبت جهانی هستیم و در این باره از همه پژوهشگران و نویسندگان پرونده ثبت جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر استفاده می‌کنیم.

                       

موسوی ادامه داد: برای تشکیل و تدوین این پرونده طبق برنامه در حال فعالیت هستیم و از برنامه‌ها عقب نیستیم و می‌کوشیم تا در موعد مقرر پرونده مذکور آماده ارائه شود.

*گرفتن عکس‌های هوایی از سایت شوش

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: برای ثبت و مستندنگاری مرمت و پژوهش در سایت شهر شوش روزانه از ارتفاع بسیار بالا و با استفاده از بالن‌های هلیوم از سایت تاریخی این شهر کهن عکسبرداری هوایی می‌شود.

                      

وی افزود: برای نخستین بار این نوع مستندنگاری را در دستور کار قرار داده‌ایم تا پرونده تدوین شده پربارتر و مستندتر باشد و برای ارائه آن در یونسکو مشکل خاصی وجود نداشته باشد.

*کهن شهر شوش مربوط به دوران عیلامی

شهر تاریخی شوش از کهن‌ترین شهرهای خاورمیانه است که تاکنون قدمت این شهر را بیش از 5 هزار سال تعیین کرده‌اند و هنوز نیز اظهار نظر دقیقی در این باره انجام نشده است.

به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و تپه‌های باستانی ثبت عرصه این شهر در دستور کار سازمان جهانی یونسکو قرار گرفته است و قرار است پرونده این کهن شهر تاریخی به یوسنکو برای ثبت جهانی معرفی شود.

این شهر تاریخی با داشتن کاخ بزرگ و باشکوه آپادانا و داشتن معماری با ارزش در ردیف شهرهای باسابقه و کهن جهان قرار می‌گیرد و به این دلیل ارزش ثبت جهانی دارد.

******************

گزارش از : مجتبی نارنج‌پور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد