سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

بهداشت و سلامتی

 

خصومت و بدبینی با قلب چه می‌کند؟

خصومت، بدبینی، شیوه‌های منفی هیجانی در مقابل استرس‌های زندگی و خویشتنداری از عوامل روانشناختی خطرساز در ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایسنا: با توجه به شیوع بالای بیماری‌های قلبی عروقی و اهمیت شناسایی و بررسی عوامل خطرساز زیستی و روانشناختی و همچنین لزوم پیشگیری و درمان این بیماری، زینب خانجانی از گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، پژوهشی را با هدف بررسی عوامل خطرساز روانی در ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و رابطه پنج عامل شخصیتی و هشت سبک مقابله‌ای با این بیماری انجام داده است.

جامعه‌ نمونه این پژوهش را 120 نفر زن و مرد(60 فرد مبتلا به بیماری گرفتگی عروق کرونر قلب که برای انجام عمل جراحی در مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی قلب شهید مدنی تبریز بستری بودند و 60 فرد سالم) 40 تا 60 ساله تشکیل می‌دهند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از سه پرسشنامه شامل آزمون پنج عاملی شخصیت نئو، آزمون سبک‌های مقابله‌ای و پرسشنامه جمعیت شناختی استفاده شد. سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام، آزمون تی مستقل و همبستگی پیرسون داده‌ها مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

یافته‌ها با تحلیل رگرسیون نشان داد: از بین 5 عامل شخصیتی نئو فقط عامل نوروزگرایی و از بین 8 سبک مقابله‌ای فقط سبک اجتناب، متغیرهای خوبی برای پیش بینی متغیر بیماری عروق کرونری قلب محسوب می‌شوند. بین دو گروه بیمار و غیربیمار فقط در عامل نوروزگرایی و دو سبک مقابله‌ای اجتناب و خویشتن داری تفاوت معنی دار وجود دارد.

نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مطلب است که عامل نوروزگرایی که از رگه‌هایی چون خصومت، غم، بدبینی و عواطف منفی اشباع شده و سبک مقابله‌ای اجتناب که شیوه‌ای منفی و هیجانی در برخورد با رویدادهای استرس‌زای زندگی است، همچنین سبک خودکنترلی (خویشتن‌داری) که مانع بروز احساسات و هیجانات فرد می‌شود و نوعی بازداری عاطفی را ایجاد می‌کند، همگی از جمله عوامل روانشناختی خطرساز هستند که فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب می‌کنند.
 
 
 

این میوه را با پوست بخورید

سیمرغ: بر اساس مطالعه ای که اخیرا در نشریه بیولوژی لوکوسیت (گلبول سفید) به چاپ رسیده است، مصرف پلی فنل های سیب (دارای خاصیت آنتی اکسیدانی) فعالیت نوعی از سلول های ایمنی موسوم به سلول های T را مهار کرده و از بیماری کولیت (التهاب روده) پیشگیری می نماید.

این مطالعه برای اولین بار نقش سلول های T و پلی فنل ها را بر علیه یک بیماری خود ایمنی مورد بررسی قرار داده و نیز به ابداع روش های درمانی جدید بر علیه اختلالاتی همچون بیماری کولیت اولسراتیو (کولیت زخمی شونده)، بیماری کرون و سرطان کولورکتال (بخش انتهایی روده بزرگ) کمک نموده است.

دکتر دیوید پاسکال، محقق دپارتمان ایمونولوژی و بیماری های عفونی دانشگاه ایالتی مونتانا می گوید: بسیاری از افراد مبتلا به کولیت به منظور کمک به درمان بیماری خود از مکمل های غذایی استفاده می کنند، اما میزان اثر بخشی این ترکیبات و مکانیسم آنها همچنان ناشناخته است. مطالعه اخیر نشان داد که برخی از مواد طبیعی موجود در پوست سیب می توانند از طریق مهار اثر التهابی سلول های T از التهاب روده پیشگیری نموده و مقاومت در برابر این بیماری خود ایمنی را افزایش دهند.

نتایج این تحقیق حاکی از این است که مصرف پلی فنل های سیب موجب کاهش سلول های T فعال در کولون (روده بزرگ) و در نتیجه محافظت در برابر بیماری کولیت می شود
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد