سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر نگران کننده

 

این آمارهولناک درجامعه‌ایران نشانه چیست؟
کد مطلب : 9681
 
گروه جامعه- رسانه‌ها: تنها در ۹ ماه، ۲۰۰ هزار نفر! بله، این آمار هولناک را ستاد مبارزه با مواد مخدر داده است.
این آمارهولناک درجامعه‌ایران نشانه چیست؟
تنها در ۹ ماه نخست سال جاری این تعداد از مجرمان مواد مخدر دستگیر شده‌اند که ۸۲ درصد آنان را قاچاقچیان و ۱۶ درصد را معتادان تشکیل می‌داده‌اند. چنین خبری از یکسو امید‌وار کننده است، زیرا نشان از تلاش بی‌امان بخش‌های نظامی و انتظامی مبارزه با سوداگران مرگ دارد. اما از سوی دیگر هولناک و نا‌امید‌کننده است. چرا که چنین آمار ویترین یک معضل پیچیده و عمیق اجتماعی است که چون نوک کوه یخ اصلی، از آب بیرون مانده و ما قادر به دیدن آنیم.
وقتی یک بزه اجتماعی با مجازات‌های بسیار شدید و تنفر اجتماعی عمومی که نسبت به آن رایج است، چنین حجم عظیمی از جمعیت فعال کشور را به خود جذب می‌کند، باید سری به پشت صحنه زد.
باید پرسید چه عواملی دست به دست هم داده است تا چنین حجم انبوهی از هموطنان ما به سوی این جرم گسیل شوند؟ از یاد نبرید که این آمار دستگیر شدگان، آن هم تا ۹ ماه نخست سال ۹۱ است.

خدا می‌داند چه تعداد هم اکنون از کنار بنده و شما، به طور روزانه افرادی در حال رفت و آمد و کسب و کار‌ند که آلوده این جرمند و هنوز تشت‌شان از بام نیفتاده است. اگر‌ چنانکه عمده پژوهشگران این عرصه اذعان دارند، یاد‌آوری کنیم که بیشتر این مجرمان در میان جوانان و حد‌اکثر میانسالان هستند، آنگاه عمق این فاجعه بیشتر آشکار می‌شود. از سوی دیگر می‌دانیم که طی سال‌های اخیر مرز‌های شرقی کشور به ویژه در استان خراسان به شدت کنترل شده و ترانزیت‌ مواد مخدر از این منطقه وسیع، تقریباً به صفر نزدیک شده است. با این احوال چنین آمار تکان دهنده‌ای به نظر می‌رسد تمام رشته‌ها را پنبه کرده است. از یکسو تداوم بیکاری و عدم قول‌های ریز و درشت ایجاد اشتغال دولتمردان، از سوی دیگر گرانی و میل به تجملگرایی و ثروت‌های باد‌آورده و یک شبه و... مهم‌تر از تمام اینها وجود انبوه بازار تقاضا، مهم‌ترین عناصر وجود این آمار بالای فعالان در این عرصه است.

به گمان این قلم بهترین راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اثرات و عواقب آن، همانا محو بازار مصرف است. این کاری است که با تعارف و بیلان کار به سر‌انجام نمی‌رسد. باید یک بار برای همیشه مسئولان مربوط با صرف وقت، هزینه و دانش و نیروی متخصص کافی، جهادی را علیه آن آغاز کنند تا خود به خود با نبود خریدار دیگر عوامل مضمحل شوند. از یاد نبرید این آمار تنها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است و نه تمام قاچاقچیان چرا که طبق اعلام نظر مسئولان مثلاً تنها از مرز سروان روزانه هشت ‌میلیارد تومان سوخت به آن سوی مرز قاچاق می‌شود و این تنها باز سوخت است. تو خود حدیث مفصل... ببینید چه حجم عظیمی از ثروت این مردم و جان و مالشان در حال سر‌قت و نابودی است!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد