سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی اماکن تاریخی و میراث فرهنگی خوزستان

 

/گشتی در آثار تاریخی خوزستان/
"بند میزان" ساسانی در فهرست میراث جهانی
فرهنگی و هنری  11:41:47 1392/01/03

921-880-5 کد خبر

 

"بند میزان" سدی در شوشتر و ساخته دست انسان مربوط به دوره ساسانیان است که تا به امروز پابرجا بوده و هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند. این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیر ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا با احراز معیارهای ۱، ۲ و ۵ با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

این سد، آب کارون را به نسبت‌های ۲ و ۴ بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. رود گرگر را دودانگه یا مسرقان نیز می‌گویند و رود شطیط را چهاردانگه هم می‌خوانند.

مصالح به کار رفته در بند میزان سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج هستند. در توصیف اهمیت این سد کافی است تاریخ شوشتر را مرور کنیم که شکسته شدن این سد به منزله ازدیاد فقر و بدبختی در شوشتر و پابرجا بودن به‌ همراه دیگر سازه‌های آبی شوشتر باعث آبیاری ۴۰ هزار هکتار دشت میاناب شوشتر بوده‌ است.

 این بند از چند دهانه تشکیل شده ‌است که مهمترین آنها دهانه‌ای است جدا که تنظیم آب دو شاخهٔ رودخانه را انجام می‌دهد به گونه‌ای که اگر دبی گرگر بیشتر از یک ـ سوم باشد آن را به شاخهٔ شطیط انتقال می‌دهد و بلعکس و این خود از شاهکارهای معماری این بند است.


 

/گشتى در آثار تاریخى خوزستان/
پل 77 ساله اهواز!
فرهنگی و هنری  18:6:39 1392/01/02

921-480-5 کد خبر

 

پل سفید اهواز یا پل معلق نام یکی از پل‌های شهر اهواز می‌باشد که یکی از نمادهای شهر اهواز محسوب می‌گردد. این پل در سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانه کارون ساخته شده ‌است. این پل دارای دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه خوزستان - یک مهندس آلمانی به اتفاق همسر مهندسش شروع به ساختن ساختمان این پل کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت پیش برد ولی انگلیسی‌های حاکم بر شرکت نفت در آن زمان لوازم و ادواتی را که در اختیار سازنده پل گذارده بودند از جمله جرثقیلی که با آن هلالی اول را بالا کشیده و مهار کرده بود پس گرفتند که این عمل انگلیسی‌ها باعث دق کردن و مرگ مهندس آلمانی سازنده پل شد.

 پس از چندی سرانجام زن مهندس آلمانی با ابتدایی‌ترین وسایل ممکن آن زمان و به کار گرفتن چند دوبه به جای جرثقیل، هلالی دوم را بر اسکلت پل سوار کرد و ساختمان آن را به پایان رساند و پل را آماده تحویل و بهره‌برداری کرد.

در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۱۲ از طرف ریاست اداره بهره‌برداری راه ‌آهن ناحیه جنوب اهواز (اریک کسوندسن) و معاونت فنی و مهندسی سیف‌الله‌خان مشاور پروژه ساختمان، طرح یک پل جدید بر روی رود کارون جهت عبور و مرور اهالی شهر اهواز در یازده صفحه به وزارت کل طرق و شوارع داده و سه محل برای احداث پل پیشنهاد گردید. تا این زمان تنها پل معلق بر روی رودخانه کارون پل فلزی راه آهن (پل سیاه) بود که برای اتصال راه‌آهن سراسری به بندر امام در سال ۱۳۰۸ احداث شده ‌است.

در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ قراردادی در ۱۲ ماده بین میرزا علی‌خان منصور وزیر طرق و شوارع ایران و اسکارلیندال نماینده شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت منعقد و طبق قرارداد مسؤولیت ساختمان پل کارون اهواز و امتحان زمین و تهیه نقشه‌های اصلی به شرکت مذکور که به اختصار (سنتاب) نامیده می‌شد واگذار گردید. کل هزینه عملیات مربوط به پل کارون که بایستی به موجب قرارداد پرداخت می‌شد در مجموع پنج‌ میلیون و هفتصد و هشت هزار ریال برآورد شد که پرداخت آن طی ۱۲ فقره چک به عهده بانک ملی ایران واگذار گردید.

فولاد مورد نیاز و سایر مصالح و لوازم ساختمان پل از طرف شرکت سنتاب پس از تایید رسمی سفارت ایران در استکلهم به کشور سوئد داده شد.

بر اساس ماده سه این قرارداد انجام کار بعد از تصویب نقشه‌های تفصیلی و امضای قرارداد بیست ماه تعیین گردید و طبق شش ماه شرکت سنتاب موظف بود یک نفر نماینده با اختیارات تام برای مذاکرات و تصمیمات مربوط به امور ساختمان در محل کار تعیین نمایند و در همین بند از قرارداد اداره راه آهن جنوب نیز نماینده وزارت طرق و شوارع به منظور نظارت در اجرای عملیات ساختمانی، طبق نقشه‌های مصوب معرفی شد.

یک ماه بعد از تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۱۳ گونتربرگ از طرف شرکت سنتاب به سمت ریاست ساختمان پل اهواز منصوب و به عنوان نماینده شرکت مذکور به اهواز اعزام شد. مهندس سیف‌الله‌خان مشاور از طرف وزارت طرق و شوارع به نمایندگی انتخاب شد.

در اوایل مهر ۱۳۱۳ موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون تعیین و در دوم شهریور همان ماه به منظور استحکام زمین برای شالوده‌ریزی پایه‌های پل از شرکت نفت درخواست وسایل حفاری شده که در اواخر همین ماه یعنی در ۲۸ مهر ۱۳۱۴ اولین پی‌کنی آن آماده گردید و تا ۲۰ بهمن‌ همان سال پنج پایه از هفت پایه اصلی پل بر اساس طرح (ک. لوبرک استاد فرهنگستان استکهلم) پی‌کنی و بتون‌ریزی شد.

 در ماه‌های اردیبهشت و تیر سال ۱۳۱۴ دو پایه باقیمانده آن تکمیل شد. قطعات فلزی پل که در کارخانه «مولارک استاد» سوئد ساخته شد به هم متصل سپس از «دوبه» راه ‌آهن به وسیله جرثقیل کشتی فلورستان متعلق به کمپانی استریل در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز بالا کشیده شد.

در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ بتون‌ریزی سرتاسری پل به پایان رسید و در ۱۵ مرداد آسفالت سطح اتومبیل روی پل آغاز شد و در ۲۴ مرداد همان سال ضمن شروع سیم‌کشی برق جهت روشنایی پل از سوی شرکت سنتاب اعلام شد که پل اهواز ۱۴ روز دیگر برای تحویل حاضر می‌شود.

آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام ده و نیم روز در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تأخیر با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه ‌آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ 15 آبان ۱۳۱۵ افتتاح و با رعایت این که در موقع عبور بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد چند درشکه پشت سر هم روی پل در حرکت نباشد سرعت حداکثر اتومبیل روی پل پنج کیلومتر در ساعت باشد عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید آغاز شد.

در تابستان سال ۱۳۸۹ عملیات بازسازی و مرمت این پل در دستور کار قرار گرفت و با مساعد شدن شرایط جوی عملیات جوش‌کاری اتصالات و قطعات فرسوده و همچنین رنگ‌آمیزی پل انجام شد.

همچنین تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی پل سفید با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شد و پس از پایان عملیات رنگ‌آمیزی، عملیات نورپردازی پل سفید اهواز آغاز شد تا این پل در ایام نوروز جلوه‌ای خاص داشته باشد.

این اثر در تاریخ ۱۳۷۸/۰۸/۲۶ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد