سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار نمایندگان مجلس شورای اسلامی

باید از نمایندگان پرسید که آیا هزینه اجاره مسکن در نقطه متوسط شهر تهران 50 میلیون تومان است، یا به قولی برای هر ماه یک میلیون تومان اجاره بها نشان می دهد که برخی در کدام قسمت شهر اقامت گزیده اند؟
با تقسیم بودجه عمرانی مجلس به تعداد نمایندگان مبلغی 450 میلیونی برای هر نماینده نمایان می شود؛ اما این تمام ماجرا نیست و این پول کلان حاشیه های دیگری نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، در روزهای که مصادف با روزهای ابتدایی دوره نهم مجلس شورای اسلامی است، حرف ها و حدیث های جدیدی نیز درباره مجلس آغاز شده است.
 
از ماجرای لابی گری برخی برای ریاست فردی خاص بر مجلس شورای اسلامی تا تشکیل فراکسیون های حامی این نمانیده و آن نماینده!
 
اما در میان کشمکش های سیاسی چند روز ابتدایی مجلس شنیده هایی درباره خرج مبالغ کلان در مجلسی که قرار است خانه ملت باشد، به گوش می رسد! حرف هایی درباره بودجه 450 میلیونی برای هر نماینده که البته در غالب بودجه عمرانی مجلس در ذیل قانون بودجه 91 کل کشور قرار گرفته بود.
 
همچنین محمود احمدی نژاد نیز در جلسه ای که با منتخبان مجلس نهم داشت با شوخی به آنها گفته بود که با تقسیم بودجه عمرانی مجلس که خرج دفاتر و اجاره مسکن نمایندگان می شود، به هر نماینده 450 میلیون می رسید و «خدا بدهد برکت!»
 
جدای از طعنه های سیاسی احمدی نژاد در آن جلسه با پیگیری های خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» و مصاحبه با نمایندگان مجلس، پرده هایی از ماجرای این 450 میلیون مشخص شد.
 

450 میلیون؛ برای هزینه دفاتر، ماشین ‌و مسکن نمایندگان
 
زهره طبیب زاده نوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد این مسئله اظهار داشت: هر سال بودجه‌ای جهت خرج مسائل اداری و مالی برای مجلس کنار گذاشته می‌شود، ظاهراً بودجه‌ای تحت عنوان کارهای عمرانی به مجلس اختصاص داده شده که با تقسیم بر 290 نماینده مبلغی حدود 450 میلیون تومان به دست می‌آید این رقم مبلغی است که به ما اطلاع داده شده است و در واقع برای مسکن، دفاتر و ماشین نمایندگان است.
 
وی افزود: نمایندگان به این تسهیلات نیاز دارند اما نباید این پول مانند مجلس هشتم به صورت بلاعوض به نماینده داده شود.
 
نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: ما معتقدیم که اگر پولی قرار است اختصاص داده شود باید ودیعه مسکن نماینده باشد که بعد از پایان چهار سال نمایندگی به بیت المال بازگردد.
 
طبیب زاده نوری با اشاره به روند مجلس هشتم گفت: در مجلس هشتم 100 میلیون تومان به یک نماینده اختصاص پیدا می‌کرد که براساس آنچه ما شنیدیم 5 میلیون تومان آن بلاعوض بوده و 20 میلیون نیز برای هزینه ماشین شخصی نمایندگان که دیگر برگردانده نمی‌شد و 30 میلیون نیز به صورت وام به نماینده داده می‌شد.
 
وی خاطرنشان کرد: چرا وقتی مردم می‌خواهند دو میلیون تومان وام بگیرند دچار مشکل می‌شوند اما باید یک ویژه خواری اتفاق افتد و یک طبقه جدیدی به وجود آید، این اعتراضی است که ما به نحوه اختصاص بودجه به نمایندگان داریم.

دروغ است؛‌ هزینه آب و برق مجلس را هم به نام نمایندگان زده اند!
 
بیژن نوباوه، نماینده مردم تهران در مجلس نیز با اشاره به این مسئله گفت: این امر بسیار غلطی است، اصلا همچنین چیزی نیست؛ در حال حاضر شاید 5 برابر تعداد نمایندگان مجلس کارمند در این قوه وجود دارد، تقسیم آن بودجه بین 290 نفر و بدست آوردن 450 میلیون تومان یک غلط صد درصد است.
 
وی با اشاره به اینکه این مسئله رویه عادی مجلس نیست، گفت: آنها به جای تقسیم بودجه بر کل سیستم مجلس؛ این بودجه را برای 290 نفر نماینده در نظر گرفتند در صورتی که حرف 100 درصد غلطی است و اصلا قانونی نیست؛ یعنی آب و برق مجلس را هم به نام نمایندگان زدند.
 
نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: این یک مسئله تصنعی و استعاری است و چنین چیزی نبوده است، حقوق نمایندگان حقوق صد درصد تأمین اجتماعی است یک ریال هم بیشتر نیست.
 
نوباوه خاطرنشان کرد: طرح این مسائل برای وهن مجلس است؛ مجلس که 6 هزار و 500 هزار میلیارد تومان را در کشور تقسیم بودجه می‌کند نباید با این نوع اظهارات برای این قوه ایجاد وهن کرد اختیارات یک نماینده بیش از این حرف هاست و کارهای بسیار بیشتر از این می‌تواند انجام دهد.
 
طرح 450 میلیون تومان برای هر نماینده کاملا تخریبی است
 
سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز در مجلس نیز با اشاره به این مسئله گفت: در برنامه بودجه مجلس که جزئی از بودجه کشور است مبالغی برای دفاتر نمایندگان جهت ملاقات با ارباب رجوع تعریف شده است؛ که مبلغ آن نیز مشخص است و این 450 تومان تعریف شده در دل همان است.
 
وی افزود: در مجلس نیز همچون دیگر سازمان ها هزینه اجاره‌ بها در فیش حقوقی نماینده به مبلغ یک میلیون تومان در نظر گرفته شده است؛ در حال حاضر نماینده ای که با خانواده خود به تهران می آید باید از حداقل امکانات برخوردار شود که دستش را به سمت کسی دراز نکند.

عضو موقت هیئت رئیسه مجلس نهم ادامه داد: از طرفی می‌گوییم نماینده نباید به ارکان‌ و یا جایگاه‌های قدرت و ثروت متصل شود پس بنابراین برای این کار باید جایگاه نمایندگی وی را حفظ کنیم؛ من الان که با شما صحبت می‌کنم مستأجرم؛ 99 درصد نمایندگان هم مستأجرند.

حسینی افزود: دوره قبل 50 میلیون تومان را یکجا به نماینده دادند تا بتواند خانه ‌ای تهیه کند؛ یعنی نوع پرداخت را در زمان علی لاریجانی تغییر دادند و به جای هر ماه یک میلیون تومان یکجا داد که رهن بگیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: باید گفت 450 میلیون تومان صحیح نیست و کاملا تخریبی است؛ آنها بودجه عمرانی مجلس را تقسیم بر تعداد نمایندگان کردند و این مبلغ به دست آمده است در صورتیکه صحیح نیست.

آیا این رانت است؟

با بررسی اظهارات نمایندگان چند نکته مشخص می شود. اول اینکه هزینه ای که به عنوان بودجه عمرانی مجلس در نظر گرفته شده است، برای هزینه دفاتر، مسکن و ماشین نمایندگان هزینه می شود و البته برخی نمایندگان این مسئله را حق طبیعی و قانونی خود می دانند.
 
نکته بعدی هزینه 50 میلیونی برای اجاره مسکن نمایندگان است که به گفته شریف حسینی در گذشته به صورت ماهیانه و جدیدا به صورت یکجا به نمایندگان ملت! پرداخت می شود. البته مشخص است که 50 میلیون تومان هزینه و پول پیش اجاره مسکن در کدام نقطه شهر خواهد بود؛ آنهم در حالی که هزینه بالای اجاره بها در تهران بسیاری از جوانان را با مشکل و معضل تهیه مسکن مواجه کرده است.
 
همه خرج های یک نماینده...
 
اگر بخواهیم به اظهارات نمایندگان مجلس استناد کنیم باید مبالغی را برای مسکن، ماشین،‌ راننده، دفاتر استانی، آب و برق و گاز در نظر بگیریم.

بدین ترتیب بنابر گفته نمایندگان مبلغ 50 میلیون تومان برای مسکن نمایندگان در نظر می گیریم! از طرفی دیگر مبلغ 48 میلیون برای راننده (برای 4 سال به احتساب ماهی 1 میلیون حقوق)، مبلغ 50 میلیون برای ماشین ( با احتساب هزینه خرید ماشین، اصطحلاک، و هزینه های جاری) و همچنین 34 میلیون هزینه اجاره دفتر شهرستان ها (با احتساب 10 میلیون پول پیش و ماهی 500 هزار تومان اجاره) در نظر گرفته می شود.
 
تمام هزینه های یک نماینده اعم از هزینه دفتر، ماشین، مسکن، راننده و آب و برق دفاتر استانی و حتی اجاره بهای آنها، نشان می دهد که این مبلغ نمی تواند از 200 میلیون برای 4 سال نمایندگی فراتر رود.
 
البته بدون شک پیش از روشنگری مدیران اجرایی مجلس شورای درباره این هزینه ها، نمایندگان ملت باید خود پیش قراول شفاف سازی در این مورد شده و با تصویب قانونی شایسته جلوی نامشخص بودن هزینه های نمایندگان را بگیرند.
 
اما سخنی از سر درد...
 
نمایندگان مجلس در مصاحبه های خود این مبلغ و هزینه های جانبی را حق نماینده دانسته و تصریح کرده اند که نماینده می تواند به منابع بیشتری دست پیدا کند و یا اینکه نماینده باید تامین باشد تا دستش جلوی کسی دراز نشود!!!
 
باید از نمایندگان پرسید که آیا هزینه اجاره مسکن در نقطه متوسط شهر تهران 50 میلیون تومان است، یا به قولی برای هر ماه یک میلیون تومان اجاره بها نشان می دهد که برخی در کدام قسمت شهر اقامت گزیده اند؟
 
در این روزها که روزهای ارتحال امام عزیزمان است بد نیست که برخی نمایندگان ملت!‌ صحیفه امام را بازخوانی کنند تا ببینند پیر سفر کرده انقلاب چطور آنان را به عدم تجمل گرایی و داشتن زندگی ساده توصیه کرده اند!
 
البته بدون شک در میان نمایندگان مجلس نهم،‌ هستند کسانی که این مبالغ را طلب کارانه! حق خود نمی دانند و حتی برخی برای دریافت چنین پول هایی اکراه دارند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد